Pakettifarmari Land Rover Discovery pystyy moneen.
Juha Peltonen
Koeajossa Land Rover Discovery LVC - mihin kaikkeen tilaihme pystyykään?
Miltä tuntuisi heittää se vanha 1700-luvun kaappikello läpi louhosten ja lumituiskun? Varmaankin tutkimusmatkalta, kuten viidennen sukupolven Land Rover Discoveryn mallinimikin viestii.
Land Rover Discovery LCV olisi tuiki tavallinen pakettiauto, tai sanotaanko mieluummin alumiinikorinen henkilöpakettiauto, ellei se omaisi landrovermaisia erityisominaisuuksia. Koska uuden Discoveryn pakettiversio perustuu täysin 5- ja 7-paikkaiseen katumaasturiin, siihen saa liudan raskaan sarjan varusteita. Suomen pakettiversiossa on maltillinen – mutta käytännössä silti aika runsas – SE-varustetaso.
Tavaratila on uuden Discovery LCV -pakettiversion keskeinen mielenkiinnon kohde, sillä se tarjoaa tarkalleen 2 409 litraa käytännöllisen kulmikasta kuljetustilaa – eli tilaa on hulppeasti. Korkeahko tila on pohjustettu kestävällä kumimatolla ja varustettu kuudella kirkkaalla led-sisävalolla, joten lastaaminen sujuu näppärästi pimeälläkin. Tavarat voi ankkuroida lattian kiinnityskoukkuihin.
Tilan sivulaidat tuovat mieleen 80-luvun lopun amerikkalaiset piilofarmarit. Land Rover Discoveryn komposiitista valmistettu takaluukku avautuu sähköisesti, mutta olisi mukavaa, jos se avautuisi kaksiosaisesti.
Erityisen mielenkiintoinen ominaisuus on painikkeesta tapahtuva ilmajousituksen tasonsäätö – sitä voi hyödyntää lastausvaiheessa laskemalla auton perää. Pyöränkoteloiden väli on niin leveä, että tilaan mahtuu vaikka eurolava. Tasainen lattia, väliseinä, täyspitkä kumimatto ja kiinnityssilmukat tilan etuosaan maksavat 890 euroa. Autoon voi tilata myös vaneroidun lattian ja enemmän kiinnityssilmukoita.
Land Rover Discoveryn jarrullinen vetomassa on 180 hv:n turbodieselautomaatilla 3 000 kiloa. Myös 90 sentin kahluusyvyys vetää kunnioituksesta hiljaiseksi.
Juha Peltonen
Kahluusyvyys 90 cm
Koeajettu SE-paku oli varustettu lisävarusteisella ilmajousituksella. Sen myötä Discoveryn kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 90 cm, joka lähentelee Hummer H1:n metrin kahluusyvyyttä. SE:llä kelpaa siis käydä jutun alussa mainitun
Kuningas Yrjö III:n aikaisen brittiläisen kaappikellon kuljettamisen lomassa vaikka pulahtamassa Kokemäenjoessa. Myös pyörien puolen metrin pystyliikevaralla on maastossa merkitystä.
Ilmajousitus varmistaa loistavan yhdistelmän jämäkkyyttä ja sopivanlaista ajomukavuutta, vaikka pääpaino on tietenkin roimassa kantavuudessa ja pätevissä maasto-ominaisuuksissa – ja niitähän tällainen henkilöpakettiauto Suomessa tarvitsee. Maavara on ilmajousitettuna 283 mm, mutta haastavia maasto-olosuhteita varten Discoverya pystyy nostamaan vielä 70 mm lisää.
Vastaavan kierrejousitetun Land Rover Discoveryn kahluusyvyys on 85 cm. Ja kuten arvata saattaa, myös lähestymis- ja jättökulmat (34 ja 30 astetta) sekä 27,5 asteen ylityskulma ovat ilmajousitetussa kierrejousitettua reilummat. Jämäkkää maantieajotuntumaa kohentaa Land Roverin kevyt ja kestävä alumiinirakenne, joka vähentää painoa 480 kg teräksiseen erillisrunkorakenteeseen verrattuna.
Land Rover Discoveryn kytkimet on sijoitettu puhdaslinjaiseen kojelautaan helppokäyttöisesti. Lasinpyyhkimet tekevät työnsä kunnolla, ja myös takalasinpyyhkimessä on tihkukytkin.
Juha Peltonen
Hyvä moottorivalinta
Kaksilitrainen turbodiesel on Suomen kannalta harkittu juttu. 180 hv:n versiona se edustaa oivallista yhdistelmää käytännön vääntöä, jota näin suuri auto tietysti edellyttää, ja verotuksellisesti tuntuvaa etua CO2-päästöjen (166 g/km) ansiosta. Turbodiesel yllättää alhaisella melutasollaan myös kiihdytyksissä. Nollasta sataan 10,5 sekunnissa on hyvää luokkaa, mutta vielä parempi on 430 Nm:n maksimivääntö jo 1 500 minuuttikierroksella.
2-litraista 180 hv:n turbodieseliä ei voi pitää janoisena, sillä yli 2-tonnisen auton keskikulutus oli erittäin asiallinen 7,5 l/100 km. Moottoreitahan on tarjolla useam-pia – myös 3,0-litrainen V6-turbodiesel 600 Nm:n vääntöarvoineen – mutta juuri 2.0 Td tarjoaa Suomea ajatellen parhaan kokonaispaketin. Juoheasti vaihtavan ZF:n 8-portaisen automaatin valitsin kohoaa startatessa tuttuun tapaan ”hellan nappulana” sähköisesti ylöspäin.
Uusin Discovery LCV tuntuu maantieajossa – huolimatta pituudestaan (497 cm) ja leveydestään (207 cm) – yllättävän kompaktilta ajaa. Ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen, ja Discoa on rento luotsata maantieajossa pidemmilläkin matkoilla. Ajotila valitaan vaihdevalitsimen vieressä olevasta säätöpyörästä esimerkiksi kivikkoon, liejuun tai hiekkamaastoon.
8-tuumainen värikosketusnäyttö on selväpiirteinen., ja tarjolla on myös 10-tuumainen näyttö. SE:n äänentoistojärjestelmässä on 10 kaiutinta ja 250 watin vahvistinteho.
Juha Peltonen
Kunnolliset istuimet
SE-varustelu merkitsee työkäyttöön soveltuvaa kankaista istuinverhoilua, mutta penkit ovat kaikkea muuta kuin perusistuimet, sillä ne antavat kunnollisen sivuttaistuen ja pitkäjalkaisille riittävän reisituen. Ristiseläntuki on sekin kohtuullisen tehokas.
Kojelautaa voisi luonnehtia brittiläisen selkeäksi toteutukseksi, sillä mitään ei joudu erikseen hakemaan, ja 8-tuumainen kosketusnäyttö on riittävä. Navigaattorin ohjelmointi sujuu aikailematta, ja
sen opastus on selkeää.
Ohjauspyörässä on kohtuullinen määrä painikkeita, joista ääniohjaus toimii englanniksi. Pikkutavaroille on runsaasti tilaa syvän konsolilokeron ja avotilojen muodossa – säilytyslokerotilaa on yhteensä 44,9 litraa – ja lisäksi konsolissa on kaksi mukitelinettä. Ovikotelot voisivat olla kookkaammat.
Kangasverhoillut etuistuimet varmistavat pakettiautoksi epätavallisen hyvän sivuttais- ja reisituen.
Juha Peltonen
Äänenlaatu keskitasoa
Radion äänenlaatu edustaa tässä kokoonpanossa vain asiallista keskitasoa. Äänenmuokkaus ei vaikuta järin suuresti lopputulokseen, mutta radiovalikoimasta voi tilata ratkaisumallin omaan makuun, sillä brittiläiseltä Meridian Audiolta löytyy Land Roveriin järeitä ratkaisuja.
Usb-portti on keskilokeron kannen alla helpossa paikassa, ja latauskaapelille on onneksi läpivienti. Lisävarustepakettiin kuuluu polttoainetoiminen lisälämmitin, joka sisältää kaukokäytön ja ajastimen. Myös takalasien tummennus kuuluu lisävarusteisiin. Tällaisella pakettiautolla ajavan pienyrittäjän ei tarvitse murehtia keli- eikä ajo-olosuhteista.
Kaikki pakettifarmarit eivät viihdy jäkälän kes-kellä. Jatkuvalla nelivedolla toteutettu Land Rover Discovery on maastossakin kuin kotonaan. Ajovalot ovat led-tyyppiset.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Tavaratila. Jättikoiseen tilaan mahtuu jopa eurolava.
Ärsyttää: Ovikotelot. Ne ovat liian matalat.
Yllättää: Ilmajousitus. Se antaa nelivetoi-elle pakettifarmarille melkoiset rahkeet maastossa.
Yhteenveto: Yksi nelivetomallien erikoistuntijoista yllättää jälleen kerran positiivisesti, sillä ajo-ominaisuuksiltaan jyhkeästi etenevä nelivetofarmari on maastoajo-ohjelmineen, ilmajousituksineen ja valtavine kuljetustiloineen ihanteellinen, jos pitää kuljettaa tavaroita säällä kuin säällä.
Tähdet: 5
Land Rover Discovery 2.0 SE LCV
Moottori: R4, turbo, 1999 cm3, 132 kW (180 hv)/4000 r/min, 430 Nm/1500 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 189 km/h
Kulutus: 6,2 l/100 km, diesel CO2-päästöt 166 g/km
Voimansiirto: A8, neliveto
Mitat: p. 4970, l. 2073, k. 1701 mm, akseliväli 2923 mm, omamassa 2174 kg, vetomassa 3000/750 kg, maavara 283 mm (ilmajousitus), kahluusyvyys 900 mm (ilmajousitus), tavaratila 2409 l, tankki 77 l
Tavaratilan mittoja: Pituus etuistuimiin enimmillään 196,3 cm, lattian pituus väliseinään noin 178 cm, leveys enimmillään 141,1/127,3 cm
Hinta: 57 628 euroa, koeajoauto 69 040 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.
Smart
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.
Smart
Skoda Octavia käy kaupaksi
Skoda
Skoda Octavia käy kaupaksi
Skoda
Porsche Carrera S
K-Auto
Porsche Carrera S
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
FOKUS MEDIA
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Koksu takabassoilla
Cd-pyöritin Ranskasta
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Striimeri kämmenelle
Serblin & Sonin vahvistimet
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
UUTTA
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Tässä on uusi Kia PV5
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi