Pakettifarmari Land Rover Discovery pystyy moneen.

Pakettifarmari Land Rover Discovery pystyy moneen.

Juha Peltonen

Koeajossa Land Rover Discovery LVC  - mihin kaikkeen tilaihme pystyykään?

Miltä tuntuisi heittää se vanha 1700-luvun kaappikello läpi louhosten ja lumituiskun? Varmaankin tutkimusmatkalta, kuten viidennen sukupolven Land Rover Discoveryn mallinimikin viestii. 

Auto Bild.Koeajot

Land Ro­ver Dis­co­ve­ry LCV oli­si tui­ki ta­val­li­nen pa­ket­ti­au­to, tai sa­no­taan­ko mie­luum­min alu­mii­ni­ko­ri­nen hen­ki­lö­pa­ket­ti­au­to, el­lei se omai­si land­ro­ver­mai­sia eri­tyi­so­mi­nai­suuk­sia. Kos­ka uu­den Dis­co­ve­ryn pa­ket­ti­ver­sio pe­rus­tuu täy­sin 5- ja 7-paik­kai­seen ka­tu­maas­tu­riin, sii­hen saa liu­dan ras­kaan sar­jan va­rus­tei­ta. Suo­men pa­ket­ti­ver­si­os­sa on mal­til­li­nen – mut­ta käy­tän­nös­sä sil­ti ai­ka run­sas – SE-va­rus­te­ta­so.

Ta­va­ra­ti­la on uu­den Dis­co­ve­ry LCV -pa­ket­ti­ver­si­on kes­kei­nen mie­len­kiin­non koh­de, sil­lä se tar­jo­aa tar­kal­leen 2 409 lit­raa käy­tän­nöl­li­sen kul­mi­kas­ta kul­je­tus­ti­laa – eli ti­laa on hulp­pe­as­ti. Kor­ke­ah­ko tila on poh­jus­tet­tu kes­tä­väl­lä ku­mi­ma­tol­la ja va­rus­tet­tu kuu­del­la kirk­kaal­la led-si­sä­va­lol­la, jo­ten las­taa­mi­nen su­juu näp­pä­räs­ti pi­me­äl­lä­kin. Ta­va­rat voi ank­ku­roi­da lat­ti­an kiin­ni­tys­kouk­kui­hin. 

Ti­lan si­vu­lai­dat tuo­vat mie­leen 80-lu­vun lo­pun ame­rik­ka­lai­set pii­lo­far­ma­rit. Land Ro­ver Dis­co­ve­ryn kom­po­sii­tis­ta val­mis­tet­tu ta­ka­luuk­ku avau­tuu säh­köi­ses­ti, mut­ta oli­si mu­ka­vaa, jos se avau­tui­si kak­si­o­sai­ses­ti.

Eri­tyi­sen mie­len­kiin­toi­nen omi­nai­suus on pai­nik­kees­ta ta­pah­tu­va il­ma­jou­si­tuk­sen ta­son­sää­tö – sitä voi hyö­dyn­tää las­taus­vai­hees­sa las­ke­mal­la au­ton pe­rää. Pyö­rän­ko­te­loi­den väli on niin le­veä, et­tä ti­laan mah­tuu vaik­ka eu­ro­la­va. Ta­sai­nen lat­tia, vä­li­sei­nä, täys­pit­kä ku­mi­mat­to ja kiin­ni­tys­sil­mu­kat ti­lan etuo­saan mak­sa­vat 890 eu­roa. Au­toon voi ti­la­ta myös va­ne­roi­dun lat­ti­an ja enem­män kiin­ni­tys­sil­mu­koi­ta.

Land Rover Discoveryn jarrullinen vetomassa on 180 hv:n turbodieselautomaatilla 3 000 kiloa. Myös 90 sentin kahluusyvyys vetää kunnioituksesta hiljaiseksi.

Land Rover Discoveryn jarrullinen vetomassa on 180 hv:n turbodieselautomaatilla 3 000 kiloa. Myös 90 sentin kahluusyvyys vetää kunnioituksesta hiljaiseksi.

Juha Peltonen

Kah­luu­sy­vyys 90 cm

Ko­ea­jet­tu SE-paku oli va­rus­tet­tu li­sä­va­rus­tei­sel­la il­ma­jou­si­tuk­sel­la. Sen myö­tä Dis­co­ve­ryn kah­luu­sy­vyy­dek­si il­moi­te­taan 90 cm, joka lä­hen­te­lee Hum­mer H1:n met­rin kah­luu­sy­vyyt­tä. SE:llä kel­paa siis käy­dä ju­tun alus­sa mai­ni­tun

Ku­nin­gas Yr­jö III:n ai­kai­sen brit­ti­läi­sen kaap­pi­kel­lon kul­jet­ta­mi­sen lo­mas­sa vaik­ka pu­lah­ta­mas­sa Ko­ke­mä­en­jo­es­sa. Myös pyö­rien puo­len met­rin pys­ty­lii­ke­va­ral­la on maas­tos­sa mer­ki­tys­tä. 
Il­ma­jou­si­tus var­mis­taa lois­ta­van yh­dis­tel­män jä­mäk­kyyt­tä ja so­pi­van­lais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta, vaik­ka pää­pai­no on tie­ten­kin roi­mas­sa kan­ta­vuu­des­sa ja pä­te­vis­sä maas­to-omi­nai­suuk­sis­sa – ja nii­tä­hän täl­lai­nen hen­ki­lö­pa­ket­ti­au­to Suo­mes­sa tar­vit­see. Maa­va­ra on il­ma­jou­si­tet­tu­na 283 mm, mut­ta haas­ta­via maas­to-olo­suh­tei­ta var­ten Dis­co­ve­rya pys­tyy nos­ta­maan vie­lä 70 mm li­sää.

Vas­taa­van kier­re­jou­si­te­tun Land Ro­ver  Dis­co­ve­ryn kah­luu­sy­vyys on 85 cm. Ja ku­ten ar­va­ta saat­taa, myös lä­hes­ty­mis- ja jät­tö­kul­mat (34 ja 30 as­tet­ta) sekä 27,5 as­teen yli­tys­kul­ma ovat il­ma­jou­si­te­tus­sa kier­re­jou­si­tet­tua rei­lum­mat. Jä­mäk­kää maan­tie­a­jo­tun­tu­maa ko­hen­taa Land Ro­ve­rin ke­vyt ja kes­tä­vä alu­mii­ni­ra­ken­ne, joka vä­hen­tää pai­noa 480 kg te­räk­si­seen eril­lis­run­ko­ra­ken­tee­seen ver­rat­tu­na.

Land Rover Discoveryn kytkimet on sijoitettu puhdaslinjaiseen kojelautaan helppokäyttöisesti. Lasinpyyhkimet tekevät työnsä kunnolla, ja myös takalasinpyyhkimessä on tihkukytkin.

Land Rover Discoveryn kytkimet on sijoitettu puhdaslinjaiseen kojelautaan helppokäyttöisesti. Lasinpyyhkimet tekevät työnsä kunnolla, ja myös takalasinpyyhkimessä on tihkukytkin.

Juha Peltonen

Hyvä moot­to­ri­va­lin­ta

Kak­si­lit­rai­nen tur­bo­die­sel on Suo­men kan­nal­ta har­kit­tu jut­tu. 180 hv:n ver­si­o­na se edus­taa oi­val­lis­ta yh­dis­tel­mää käy­tän­nön vään­töä, jota näin suu­ri au­to tie­tys­ti edel­lyt­tää, ja ve­ro­tuk­sel­li­ses­ti tun­tu­vaa etua CO2-pääs­tö­jen (166 g/km) an­si­os­ta. Tur­bo­die­sel yl­lät­tää al­hai­sel­la me­lu­ta­sol­laan myös kiih­dy­tyk­sis­sä. Nol­las­ta sa­taan 10,5 se­kun­nis­sa on hy­vää luok­kaa, mut­ta vie­lä pa­rem­pi on 430 Nm:n mak­si­mi­vään­tö jo 1 500 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la. 

2-lit­rais­ta 180 hv:n tur­bo­die­se­liä ei voi pi­tää ja­noi­se­na, sil­lä yli 2-ton­ni­sen au­ton kes­ki­ku­lu­tus oli erit­täin asi­al­li­nen 7,5 l/100 km. Moot­to­rei­ta­han on tar­jol­la use­am-pia – myös 3,0-lit­rai­nen V6-tur­bo­die­sel 600 Nm:n vään­tö­ar­voi­neen – mut­ta juu­ri 2.0 Td tar­jo­aa Suo­mea aja­tel­len par­haan ko­ko­nais­pa­ke­tin. Juo­he­as­ti vaih­ta­van ZF:n 8-por­tai­sen au­to­maa­tin va­lit­sin ko­ho­aa star­ta­tes­sa tut­tuun ta­paan ”hel­lan nap­pu­la­na” säh­köi­ses­ti ylös­päin.

Uu­sin Dis­co­ve­ry LCV tun­tuu maan­tie­a­jos­sa – huo­li­mat­ta pi­tuu­des­taan (497 cm) ja le­vey­des­tään (207 cm) – yl­lät­tä­vän kom­pak­til­ta ajaa. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on täs­mäl­li­nen, ja Dis­coa on ren­to luot­sa­ta maan­tie­a­jos­sa pi­dem­mil­lä­kin mat­koil­la. Ajo­ti­la va­li­taan vaih­de­va­lit­si­men vie­res­sä ole­vas­ta sää­tö­pyö­räs­tä esi­mer­kik­si ki­vik­koon, lie­juun tai hiek­ka­maas­toon.

8-tuumainen värikosketusnäyttö on selväpiirteinen., ja tarjolla on myös 10-tuumainen näyttö. SE:n äänentoistojärjestelmässä on 10 kaiutinta ja 250 watin vahvistinteho.

8-tuumainen värikosketusnäyttö on selväpiirteinen., ja tarjolla on myös 10-tuumainen näyttö. SE:n äänentoistojärjestelmässä on 10 kaiutinta ja 250 watin vahvistinteho.

Juha Peltonen

Kun­nol­li­set is­tui­met

SE-va­rus­te­lu mer­kit­see työ­käyt­töön so­vel­tu­vaa kan­kais­ta is­tuin­ver­hoi­lua, mut­ta pen­kit ovat kaik­kea muu­ta kuin pe­ru­sis­tui­met, sil­lä ne an­ta­vat kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en ja pit­kä­jal­kai­sil­le riit­tä­vän rei­si­tu­en. Ris­ti­se­län­tu­ki on se­kin koh­tuul­li­sen te­ho­kas. 

Ko­je­lau­taa voi­si luon­neh­tia brit­ti­läi­sen sel­ke­äk­si to­teu­tuk­sek­si, sil­lä mi­tään ei jou­du erik­seen ha­ke­maan, ja 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on riit­tä­vä. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu ai­kai­le­mat­ta, ja 
sen opas­tus on sel­ke­ää.

Oh­jaus­pyö­räs­sä on koh­tuul­li­nen mää­rä pai­nik­kei­ta, jois­ta ää­ni­oh­jaus toi­mii eng­lan­nik­si. Pik­ku­ta­va­roil­le on run­saas­ti ti­laa sy­vän kon­so­li­lo­ke­ron ja avo­ti­lo­jen muo­dos­sa – säi­ly­tys­lo­ke­ro­ti­laa on yh­teen­sä 44,9 lit­raa – ja li­säk­si kon­so­lis­sa on kak­si mu­ki­te­li­net­tä. Ovi­ko­te­lot voi­si­vat ol­la kook­kaam­mat. 

Kangasverhoillut etuistuimet varmistavat pakettiautoksi epätavallisen hyvän sivuttais- ja reisituen.

Kangasverhoillut etuistuimet varmistavat pakettiautoksi epätavallisen hyvän sivuttais- ja reisituen.

Juha Peltonen

Ää­nen­laa­tu kes­ki­ta­soa

Ra­di­on ää­nen­laa­tu edus­taa täs­sä ko­koon­pa­nos­sa vain asi­al­lis­ta kes­ki­ta­soa. Ää­nen­muok­kaus ei vai­ku­ta jä­rin suu­res­ti lop­pu­tu­lok­seen, mut­ta ra­di­o­va­li­koi­mas­ta voi ti­la­ta rat­kai­su­mal­lin omaan ma­kuun, sil­lä brit­ti­läi­sel­tä Me­ri­di­an Au­di­ol­ta löy­tyy Land Ro­ve­riin jä­rei­tä rat­kai­su­ja. 

Usb-port­ti on kes­ki­lo­ke­ron kan­nen al­la hel­pos­sa pai­kas­sa, ja la­taus­kaa­pe­lil­le on on­nek­si lä­pi­vien­ti. Li­sä­va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­luu polt­to­ai­ne­toi­mi­nen li­sä­läm­mi­tin, joka si­säl­tää kau­ko­käy­tön ja ajas­ti­men. Myös ta­ka­la­sien tum­men­nus kuu­luu li­sä­va­rus­tei­siin. Täl­lai­sel­la pa­ket­ti­au­tol­la aja­van pie­ny­rit­tä­jän ei tar­vit­se mu­reh­tia keli- ei­kä ajo-olo­suh­teis­ta.

Kaikki pakettifarmarit eivät viihdy jäkälän kes-kellä. Jatkuvalla nelivedolla toteutettu Land Rover Discovery  on maastossakin kuin kotonaan. Ajovalot ovat led-tyyppiset.

Kaikki pakettifarmarit eivät viihdy jäkälän kes-kellä. Jatkuvalla nelivedolla toteutettu Land Rover Discovery on maastossakin kuin kotonaan. Ajovalot ovat led-tyyppiset.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ta­va­ra­ti­la. Jät­ti­koi­seen ti­laan mah­tuu jopa eu­ro­la­va.

Är­syt­tää: Ovi­ko­te­lot. Ne ovat lii­an ma­ta­lat.

Yl­lät­tää: Il­ma­jou­si­tus. Se an­taa ne­li­ve­toi-el­le pa­ket­ti­far­ma­ril­le mel­koi­set rah­keet maas­tos­sa.

Yh­teen­ve­to: Yk­si ne­li­ve­to­mal­lien eri­kois­tun­ti­jois­ta yl­lät­tää jäl­leen ker­ran po­si­tii­vi­ses­ti, sil­lä ajo-omi­nai­suuk­sil­taan jyh­ke­äs­ti ete­ne­vä ne­li­ve­to­far­ma­ri on maas­to­a­jo-oh­jel­mi­neen, il­ma­jou­si­tuk­si­neen ja val­ta­vi­ne kul­je­tus­ti­loi­neen ihan­teel­li­nen, jos pi­tää kul­jet­taa ta­va­roi­ta sääl­lä kuin sääl­lä.

Täh­det: 5

Land Ro­ver Dis­co­ve­ry 2.0 SE LCV

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1999 cm3, 132 kW (180 hv)/4000 r/min,  430 Nm/1500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 10,5 s, huip­pu­no­peus 189 km/h

Ku­lu­tus: 6,2 l/100 km, die­sel CO2-pääs­töt 166 g/km

Voi­man­siir­to: A8, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4970, l. 2073, k. 1701 mm, ak­se­li­vä­li 2923 mm, oma­mas­sa 2174 kg, ve­to­mas­sa 3000/750 kg, maa­va­ra 283 mm (il­ma­jou­si­tus), kah­luu­sy­vyys 900 mm (il­ma­jou­si­tus), ta­va­ra­ti­la 2409 l, tank­ki 77 l

Ta­va­ra­ti­lan mit­to­ja: Pi­tuus etuis­tui­miin enim­mil­lään 196,3 cm, lat­ti­an pi­tuus vä­li­sei­nään noin 178 cm, le­veys enim­mil­lään 141,1/127,3 cm

Hin­ta: 57 628 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 69 040 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda

Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä

Auto Bild.Uutiset
Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda

Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä

Auto Bild.Uutiset
Porsche Carrera S

Porsche Carrera S

K-Auto

Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa

Auto Bild.Uutiset
Porsche Carrera S

Porsche Carrera S

K-Auto

Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa

Auto Bild.Uutiset

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!