Erityisesti Mazda CX-3 :n ajettavuus miellyttää.

Erityisesti Mazda CX-3 :n ajettavuus miellyttää.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda CX-3 - Hatchback- tyylinen ajopeli

Mazda CX-3-katumaasturin ulkonäkö ei ole korostuneesti SUV-tyylinen – uudistuneen mallin korin muotoilu muistuttaa enemminkin hatchbackia, mikä miellyttää monia. 

Auto Bild.Koeajot

Maz­dan mu­kaan 120-he­vos­voi­mai­nen 2,0-lit­rai­nen moot­to­ri aut­taa au­to­maat­ti­vaih­tei­sen etu­ve­don pai­kal­taan sa­ta­sen no­peu­teen 9,9 se­kun­nis­sa. Käy­tän­nös­sä ete­ne­mi­nen ei tun­nu ihan sil­tä, sil­lä suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia jär­jes­tyy vain mie­dot 204 Nm. Täys­kaa­su­kiih­dy­tys tun­tuu mat­kus­ta­mos­sa ko­va­na me­lu­ta­so­na ja kor­ke­al­la kie­ku­vi­na kier­ros­lu­kui­na. 

Au­to­maat­ti­laa­tik­ko ei ole vää­rä rat­kai­su 120-he­vos­voi­mai­seen – päin­vas­toin. Mut­ta moot­to­ria ei kan­na­ta tur­haan kier­rät­tää voi­mat­to­mas­ti pu­nai­sen alu­een ra­jal­le 6 000 mi­nuut­ti­kier­rok­seen, sil­lä mak­si­mi­vään­tö keh­key­tyy jo 2 800 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la.

Par­haim­mil­laan Maz­da CX-3 on ta­sai­ses­sa maan­tie­a­jos­sa, sil­lä se kiih­tyy te­hoon­sa näh­den asi­al­li­ses­ti sil­loin, kun au­to on val­miik­si vauh­dis­sa. Au­ton oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli au­to­maat­ti­vaih­tei­sel­le mel­ko koh­tuul­li­nen 6,1 l/100 km, kun teh­das lu­paa ar­vok­si 5,8 l/100 km.

6-por­tai­nen Sky­ac­tiv-Drive-au­to­maat­ti­vaih­teis­to ei ole pe­rin­tei­nen mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­tet­tu laa­tik­ko ei­kä kak­sois­kyt­kin­rat­kai­su. Sitä ei ole myös­kään por­taa­ton CVT: se on edel­leen­ke­hi­tet­ty mo­men­tin­muun­nin­rat­kai­su, joka vaih­taa tar­vit­ta­es­sa na­pa­kas­ti.

Mazda CX-3:n kojelaudan yleisilme on selväpiirteinen. Mittaristo on parhaimmillaan pimeävalaistuna.

Mazda CX-3:n kojelaudan yleisilme on selväpiirteinen. Mittaristo on parhaimmillaan pimeävalaistuna.

Juha Peltonen

Tien pääl­lä

Maz­da CX-3:n ajo­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa ja mut­kai­sel­la tiel­lä ta­nak­ka – tun­tuu, et­tä kul­jet­ta­ja on ikään kuin osa au­toa. Täl­tä osin teh­taan ta­voi­te on pit­käl­ti saa­vu­tet­tu. G-Vec­to­rin Cont­rol (GVC) va­kaut­taa
ajoa kont­rol­loi­mal­la moot­to­rin vään­töä, ja jär­jes­tel­mä toi­mii asi­an­mu­kai­ses­ti. 

Maz­da CX-3:n jou­si­tus on miel­lyt­tä­vän kan­ta­va, vaik­ka se tun­tuu kuop­pai­sel­la tiel­lä tar­peet­to­man pin­ta­ko­val­ta. SUV-mal­lin maa­va­ra on 155 mm, jol­la pär­jää hiu­kan huo­nom­mal­la­kin tiel­lä. Tark­ka kais­ta­vah­ti tun­tuu jos­kus yli­ha­na­kal­ta, mut­ta sen voi ha­lu­tes­saan kyt­keä pois toi­min­nas­ta.

Is­kun­vai­men­nuk­sen jäy­kem­män sport-ase­tuk­sen pys­tyy kyt­ke­mään pääl­le kes­ki­kon­so­lis­ta, ja tes­tien pe­rus­teel­la ero peh­me­äm­pään sää­töön on tun­tu­va. Ren­gas­me­lu ko­ho­aa maan­tie­a­jos­sa odot­ta­mat­to­man voi­mak­kaak­si. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jät­tää täs­mäl­li­sen vai­ku­tel­man, ja oh­jaus on myös so­pi­van no­pe­a­vä­lit­tei­nen. Oh­jaus­pyö­rän nah­ka­ke­häs­tä saa erit­täin pi­tä­vän ajo-ot­teen.

Ajo-ominaisuudet ovat mainiot. Premium Plus -versiossa on led-tyyppiset lähi, kauko- ja huomiovalot.

Ajo-ominaisuudet ovat mainiot. Premium Plus -versiossa on led-tyyppiset lähi, kauko- ja huomiovalot.

Juha Peltonen

Pre­mium Plus -ver­si­on led-va­lois­ta ly­hy­et ovat pa­rem­mat kuin pit­kät, mut­ta mo­lem­mat an­ta­vat asi­al­li­sen va­lo­te­hon. Myös huo­mi­o­va­lot ovat led-tyyp­pi­set.

Kun­non si­vut­tais­tu­ki

Uu­den CX-3:n mat­kus­ta­mos­sa on kiin­ni­tet­ty ilah­dut­ta­vas­ti ai­em­paa enem­män huo­mi­o­ta pin­ta­ma­te­ri­aa­lien laa­tuun. Nyt ti­lan­ne on sel­lai­nen kuin pi­tää. 

Etuis­tui­met tar­jo­a­vat hy­vän ajo­a­sen­non sekä kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en, jos­kin is­tui­no­sa käy pit­kä­jal­kai­sil­le hel­pos­ti ly­hy­ek­si. Ta­ka­o­vet au­ke­a­vat mel­ko laa­jaan kul­maan, ei­kä ai­na­kaan 186-sent­ti­sel­le tuo­ta on­gel­mia mah­tua kyy­tiin sen pa­rem­min pää- kuin pol­vi­ti­lan­kaan osal­ta. Joi­den­kin mat­kus­ta­jien mie­les­tä ta­kais­tuin tun­tui suo­ras­taan yli­peh­me­äl­tä.

Ei ole yl­lä­tys, et­tä sel­ke­äs­ti muo­toil­lus­sa ko­je­lau­das­sa on sa­maa il­met­tä kuin Maz­da CX-3:n iso­ve­li­mal­lis­sa CX-5:ssä. Myös CX-3:n mit­ta­ris­to on si­kä­li eri­koi­nen, et­tä se on vi­su­aa­li­ses­ti par­haim­mil­laan pi­me­ä­va­lais­tu­na. Päi­vän­va­los­sa no­peus­mit­ta­ri on sel­keä, mut­ta kaik­ki muut näy­töt sai­si­vat muut­tua to­teu­tuk­sel­taan no­pe­am­mik­si sil­mäil­lä. Na­vi­goin­ti­lai­te lau­sui jos­kus ame­rik­ka­lai­sit­tain, mut­ta reit­ti­o­pas­tus toi­mii sel­ke­äs­ti, ja lait­teen oh­jel­moin­ti on help­poa. Päi­vi­tyk­set ovat kol­men vuo­den ajan il­mai­set, ja saa­ta­vil­la on myös li­sä­hin­tai­sia live-päi­vi­tyk­siä.

Kosketusnäyttö on  7-tuumainen. Navigaattorin ( 877 e) kolmen vuoden päivitykset ovat ilmaiset.

Kosketusnäyttö on 7-tuumainen. Navigaattorin ( 877 e) kolmen vuoden päivitykset ovat ilmaiset.

Juha Peltonen

Mazda CX-3:n etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuintyyny on pitkäjalkaiselle hieman lyhyt.

Mazda CX-3:n etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuintyyny on pitkäjalkaiselle hieman lyhyt.

Juha Peltonen

Ta­va­ra­ti­la on kak­si­ja­koi­nen. Hy­vää on käy­tän­nöl­li­sen muo­toi­nen 350 lit­ran pe­rus­ti­la, jon­ka poh­jaa peit­tää ai­em­paa laa­duk­kaam­pi ja vä­hem­män her­käs­ti naar­muun­tu­va ku­mi­mat­to. Suu­rim­mil­laan ta­va­ra­ti­laa saa­daan 1 197 lit­raa, mut­ta mii­nuk­se­na on laa­jen­net­tuun ti­laan jää­vä por­ras. 

Mazda CX-3 :n 6-portainen automaattivaihteisto perustuu koeteltuun momentin-muunninratkaisuun.

Mazda CX-3 :n 6-portainen automaattivaihteisto perustuu koeteltuun momentin-muunninratkaisuun.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajet­ta­vuus. Maz­da CX-3 on to­del­la ”kä­teen käy­pä­nen” au­to.

Är­syt­tää: Niuk­ka vään­tö­mo­ment­ti Moot­to­ri so­pii mal­til­li­siin kiih­dy­tyk­siin.

Yl­lät­tää: Ren­gas­me­lu. Ää­ni­ta­so ko­ho­aa maan­tie­a­jos­sa odot­ta­mat­to­man kor­ke­ak­si.

Yh­teen­ve­to: Si­sä­ti­lo­jen pin­ta­ma­te­ri­aa­lit ovat ai­em­paa laa­duk­kaam­mat, ja mal­lin ajo-omi­nai­suu­det ovat ta­sok­kaat. Kel­vol­li­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vat etuis­tui­met var­mis­ta­vat ajo­a­sen­non. 120-he­vos­voi­mai­nen ei ole laa­ja­vään­töi­nen, mut­ta se so­pii au­to­maat­ti­laa­ti­kon yh­tey­des­sä pä­te­väs­ti ta­sai­seen pit­kien mat­ko­jen tait­ta­mi­seen.

Täh­det: 4

Myös Premium Plussan takavalot ovat led-malliset. Tärkeä varuste on valpastoiminen risteävän liikenteen peruutusavustin.

Myös Premium Plussan takavalot ovat led-malliset. Tärkeä varuste on valpastoiminen risteävän liikenteen peruutusavustin.

Juha Peltonen

Maz­da CX-3 2.0 (120) Sky­ac­tiv-G Pre­mium Plus 6AT

Moot­to­ri: R4, 1998 cm³, 88 kW (120 hv)/6000 r/min, 204 Nm/2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 9,9 s, huip­pu­no­peus 187 km/h

Ku­lu­tus: 5,8 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 136 g/km 

Voi­man­siir­to: A6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4275, l. 1765, k. 1535 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, maa­va­ra 155 mm, oma­mas­sa 1270 kg, ve­to­mas­sa 1200/625 kg, ta­va­ra­ti­la 350–1197 l, tank­ki 48 l

Hin­ta: 26 402 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 28 044 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU