Erityisesti Mazda CX-3 :n ajettavuus miellyttää.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda CX-3 - Hatchback- tyylinen ajopeli
Mazda CX-3-katumaasturin ulkonäkö ei ole korostuneesti SUV-tyylinen – uudistuneen mallin korin muotoilu muistuttaa enemminkin hatchbackia, mikä miellyttää monia.
Mazdan mukaan 120-hevosvoimainen 2,0-litrainen moottori auttaa automaattivaihteisen etuvedon paikaltaan satasen nopeuteen 9,9 sekunnissa. Käytännössä eteneminen ei tunnu ihan siltä, sillä suurinta vääntömomenttia järjestyy vain miedot 204 Nm. Täyskaasukiihdytys tuntuu matkustamossa kovana melutasona ja korkealla kiekuvina kierroslukuina.
Automaattilaatikko ei ole väärä ratkaisu 120-hevosvoimaiseen – päinvastoin. Mutta moottoria ei kannata turhaan kierrättää voimattomasti punaisen alueen rajalle 6 000 minuuttikierrokseen, sillä maksimivääntö kehkeytyy jo 2 800 minuuttikierroksella.
Parhaimmillaan Mazda CX-3 on tasaisessa maantieajossa, sillä se kiihtyy tehoonsa nähden asiallisesti silloin, kun auto on valmiiksi vauhdissa. Auton oman ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli automaattivaihteiselle melko kohtuullinen 6,1 l/100 km, kun tehdas lupaa arvoksi 5,8 l/100 km.
6-portainen Skyactiv-Drive-automaattivaihteisto ei ole perinteinen momentinmuuntimella toteutettu laatikko eikä kaksoiskytkinratkaisu. Sitä ei ole myöskään portaaton CVT: se on edelleenkehitetty momentinmuunninratkaisu, joka vaihtaa tarvittaessa napakasti.
Mazda CX-3:n kojelaudan yleisilme on selväpiirteinen. Mittaristo on parhaimmillaan pimeävalaistuna.
Juha Peltonen
Tien päällä
Mazda CX-3:n ajotuntuma on maantieajossa ja mutkaisella tiellä tanakka – tuntuu, että kuljettaja on ikään kuin osa autoa. Tältä osin tehtaan tavoite on pitkälti saavutettu. G-Vectorin Control (GVC) vakauttaa
ajoa kontrolloimalla moottorin vääntöä, ja järjestelmä toimii asianmukaisesti.
Mazda CX-3:n jousitus on miellyttävän kantava, vaikka se tuntuu kuoppaisella tiellä tarpeettoman pintakovalta. SUV-mallin maavara on 155 mm, jolla pärjää hiukan huonommallakin tiellä. Tarkka kaistavahti tuntuu joskus ylihanakalta, mutta sen voi halutessaan kytkeä pois toiminnasta.
Iskunvaimennuksen jäykemmän sport-asetuksen pystyy kytkemään päälle keskikonsolista, ja testien perusteella ero pehmeämpään säätöön on tuntuva. Rengasmelu kohoaa maantieajossa odottamattoman voimakkaaksi. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma jättää täsmällisen vaikutelman, ja ohjaus on myös sopivan nopeavälitteinen. Ohjauspyörän nahkakehästä saa erittäin pitävän ajo-otteen.
Ajo-ominaisuudet ovat mainiot. Premium Plus -versiossa on led-tyyppiset lähi, kauko- ja huomiovalot.
Juha Peltonen
Premium Plus -version led-valoista lyhyet ovat paremmat kuin pitkät, mutta molemmat antavat asiallisen valotehon. Myös huomiovalot ovat led-tyyppiset.
Kunnon sivuttaistuki
Uuden CX-3:n matkustamossa on kiinnitetty ilahduttavasti aiempaa enemmän huomiota pintamateriaalien laatuun. Nyt tilanne on sellainen kuin pitää.
Etuistuimet tarjoavat hyvän ajoasennon sekä kunnollisen sivuttaistuen, joskin istuinosa käy pitkäjalkaisille helposti lyhyeksi. Takaovet aukeavat melko laajaan kulmaan, eikä ainakaan 186-senttiselle tuota ongelmia mahtua kyytiin sen paremmin pää- kuin polvitilankaan osalta. Joidenkin matkustajien mielestä takaistuin tuntui suorastaan ylipehmeältä.
Ei ole yllätys, että selkeästi muotoillussa kojelaudassa on samaa ilmettä kuin Mazda CX-3:n isovelimallissa CX-5:ssä. Myös CX-3:n mittaristo on sikäli erikoinen, että se on visuaalisesti parhaimmillaan pimeävalaistuna. Päivänvalossa nopeusmittari on selkeä, mutta kaikki muut näytöt saisivat muuttua toteutukseltaan nopeammiksi silmäillä. Navigointilaite lausui joskus amerikkalaisittain, mutta reittiopastus toimii selkeästi, ja laitteen ohjelmointi on helppoa. Päivitykset ovat kolmen vuoden ajan ilmaiset, ja saatavilla on myös lisähintaisia live-päivityksiä.
Kosketusnäyttö on 7-tuumainen. Navigaattorin ( 877 e) kolmen vuoden päivitykset ovat ilmaiset.
Juha Peltonen
Mazda CX-3:n etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuintyyny on pitkäjalkaiselle hieman lyhyt.
Juha Peltonen
Tavaratila on kaksijakoinen. Hyvää on käytännöllisen muotoinen 350 litran perustila, jonka pohjaa peittää aiempaa laadukkaampi ja vähemmän herkästi naarmuuntuva kumimatto. Suurimmillaan tavaratilaa saadaan 1 197 litraa, mutta miinuksena on laajennettuun tilaan jäävä porras.
Mazda CX-3 :n 6-portainen automaattivaihteisto perustuu koeteltuun momentin-muunninratkaisuun.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajettavuus. Mazda CX-3 on todella ”käteen käypänen” auto.
Ärsyttää: Niukka vääntömomentti Moottori sopii maltillisiin kiihdytyksiin.
Yllättää: Rengasmelu. Äänitaso kohoaa maantieajossa odottamattoman korkeaksi.
Yhteenveto: Sisätilojen pintamateriaalit ovat aiempaa laadukkaammat, ja mallin ajo-ominaisuudet ovat tasokkaat. Kelvollisen sivuttaistuen antavat etuistuimet varmistavat ajoasennon. 120-hevosvoimainen ei ole laajavääntöinen, mutta se sopii automaattilaatikon yhteydessä pätevästi tasaiseen pitkien matkojen taittamiseen.
Tähdet: 4
Myös Premium Plussan takavalot ovat led-malliset. Tärkeä varuste on valpastoiminen risteävän liikenteen peruutusavustin.
Juha Peltonen
Mazda CX-3 2.0 (120) Skyactiv-G Premium Plus 6AT
Moottori: R4, 1998 cm³, 88 kW (120 hv)/6000 r/min, 204 Nm/2800 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 187 km/h
Kulutus: 5,8 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 136 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4275, l. 1765, k. 1535 mm, akseliväli 2570 mm, maavara 155 mm, omamassa 1270 kg, vetomassa 1200/625 kg, tavaratila 350–1197 l, tankki 48 l
Hinta: 26 402 euroa, koeajoauto 28 044 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Estätkö vai sallitko rattijuopumuksen?
Auto Bild 16/2024 on kaupoissa
Kaksipaikkainen kuskiton robottitaksi on Teslan halvin automalli
Kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa pian sähköautolla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vanha hirsitalo tarjoaa hurmaavat puitteet joululle
Elipsonin striimerivahvistin
Kaiuttimet selin nurkassa
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Monipuolinen kuulokevahvistin
Hybridivahvistin digitoituu
Stereo Box E
Fostexin huippumalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Estätkö vai sallitko rattijuopumuksen?
Kaksipaikkainen kuskiton robottitaksi on Teslan halvin automalli
Kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa pian sähköautolla
Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski
Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla
LUETUIMMAT
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI