Erityisesti Mazda CX-3 :n ajettavuus miellyttää.

Erityisesti Mazda CX-3 :n ajettavuus miellyttää.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda CX-3 - Hatchback- tyylinen ajopeli

Mazda CX-3-katumaasturin ulkonäkö ei ole korostuneesti SUV-tyylinen – uudistuneen mallin korin muotoilu muistuttaa enemminkin hatchbackia, mikä miellyttää monia. 

Auto Bild.Koeajot

Maz­dan mu­kaan 120-he­vos­voi­mai­nen 2,0-lit­rai­nen moot­to­ri aut­taa au­to­maat­ti­vaih­tei­sen etu­ve­don pai­kal­taan sa­ta­sen no­peu­teen 9,9 se­kun­nis­sa. Käy­tän­nös­sä ete­ne­mi­nen ei tun­nu ihan sil­tä, sil­lä suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia jär­jes­tyy vain mie­dot 204 Nm. Täys­kaa­su­kiih­dy­tys tun­tuu mat­kus­ta­mos­sa ko­va­na me­lu­ta­so­na ja kor­ke­al­la kie­ku­vi­na kier­ros­lu­kui­na. 

Au­to­maat­ti­laa­tik­ko ei ole vää­rä rat­kai­su 120-he­vos­voi­mai­seen – päin­vas­toin. Mut­ta moot­to­ria ei kan­na­ta tur­haan kier­rät­tää voi­mat­to­mas­ti pu­nai­sen alu­een ra­jal­le 6 000 mi­nuut­ti­kier­rok­seen, sil­lä mak­si­mi­vään­tö keh­key­tyy jo 2 800 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la.

Par­haim­mil­laan Maz­da CX-3 on ta­sai­ses­sa maan­tie­a­jos­sa, sil­lä se kiih­tyy te­hoon­sa näh­den asi­al­li­ses­ti sil­loin, kun au­to on val­miik­si vauh­dis­sa. Au­ton oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli au­to­maat­ti­vaih­tei­sel­le mel­ko koh­tuul­li­nen 6,1 l/100 km, kun teh­das lu­paa ar­vok­si 5,8 l/100 km.

6-por­tai­nen Sky­ac­tiv-Drive-au­to­maat­ti­vaih­teis­to ei ole pe­rin­tei­nen mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­tet­tu laa­tik­ko ei­kä kak­sois­kyt­kin­rat­kai­su. Sitä ei ole myös­kään por­taa­ton CVT: se on edel­leen­ke­hi­tet­ty mo­men­tin­muun­nin­rat­kai­su, joka vaih­taa tar­vit­ta­es­sa na­pa­kas­ti.

Mazda CX-3:n kojelaudan yleisilme on selväpiirteinen. Mittaristo on parhaimmillaan pimeävalaistuna.

Mazda CX-3:n kojelaudan yleisilme on selväpiirteinen. Mittaristo on parhaimmillaan pimeävalaistuna.

Juha Peltonen

Tien pääl­lä

Maz­da CX-3:n ajo­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa ja mut­kai­sel­la tiel­lä ta­nak­ka – tun­tuu, et­tä kul­jet­ta­ja on ikään kuin osa au­toa. Täl­tä osin teh­taan ta­voi­te on pit­käl­ti saa­vu­tet­tu. G-Vec­to­rin Cont­rol (GVC) va­kaut­taa
ajoa kont­rol­loi­mal­la moot­to­rin vään­töä, ja jär­jes­tel­mä toi­mii asi­an­mu­kai­ses­ti. 

Maz­da CX-3:n jou­si­tus on miel­lyt­tä­vän kan­ta­va, vaik­ka se tun­tuu kuop­pai­sel­la tiel­lä tar­peet­to­man pin­ta­ko­val­ta. SUV-mal­lin maa­va­ra on 155 mm, jol­la pär­jää hiu­kan huo­nom­mal­la­kin tiel­lä. Tark­ka kais­ta­vah­ti tun­tuu jos­kus yli­ha­na­kal­ta, mut­ta sen voi ha­lu­tes­saan kyt­keä pois toi­min­nas­ta.

Is­kun­vai­men­nuk­sen jäy­kem­män sport-ase­tuk­sen pys­tyy kyt­ke­mään pääl­le kes­ki­kon­so­lis­ta, ja tes­tien pe­rus­teel­la ero peh­me­äm­pään sää­töön on tun­tu­va. Ren­gas­me­lu ko­ho­aa maan­tie­a­jos­sa odot­ta­mat­to­man voi­mak­kaak­si. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jät­tää täs­mäl­li­sen vai­ku­tel­man, ja oh­jaus on myös so­pi­van no­pe­a­vä­lit­tei­nen. Oh­jaus­pyö­rän nah­ka­ke­häs­tä saa erit­täin pi­tä­vän ajo-ot­teen.

Ajo-ominaisuudet ovat mainiot. Premium Plus -versiossa on led-tyyppiset lähi, kauko- ja huomiovalot.

Ajo-ominaisuudet ovat mainiot. Premium Plus -versiossa on led-tyyppiset lähi, kauko- ja huomiovalot.

Juha Peltonen

Pre­mium Plus -ver­si­on led-va­lois­ta ly­hy­et ovat pa­rem­mat kuin pit­kät, mut­ta mo­lem­mat an­ta­vat asi­al­li­sen va­lo­te­hon. Myös huo­mi­o­va­lot ovat led-tyyp­pi­set.

Kun­non si­vut­tais­tu­ki

Uu­den CX-3:n mat­kus­ta­mos­sa on kiin­ni­tet­ty ilah­dut­ta­vas­ti ai­em­paa enem­män huo­mi­o­ta pin­ta­ma­te­ri­aa­lien laa­tuun. Nyt ti­lan­ne on sel­lai­nen kuin pi­tää. 

Etuis­tui­met tar­jo­a­vat hy­vän ajo­a­sen­non sekä kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en, jos­kin is­tui­no­sa käy pit­kä­jal­kai­sil­le hel­pos­ti ly­hy­ek­si. Ta­ka­o­vet au­ke­a­vat mel­ko laa­jaan kul­maan, ei­kä ai­na­kaan 186-sent­ti­sel­le tuo­ta on­gel­mia mah­tua kyy­tiin sen pa­rem­min pää- kuin pol­vi­ti­lan­kaan osal­ta. Joi­den­kin mat­kus­ta­jien mie­les­tä ta­kais­tuin tun­tui suo­ras­taan yli­peh­me­äl­tä.

Ei ole yl­lä­tys, et­tä sel­ke­äs­ti muo­toil­lus­sa ko­je­lau­das­sa on sa­maa il­met­tä kuin Maz­da CX-3:n iso­ve­li­mal­lis­sa CX-5:ssä. Myös CX-3:n mit­ta­ris­to on si­kä­li eri­koi­nen, et­tä se on vi­su­aa­li­ses­ti par­haim­mil­laan pi­me­ä­va­lais­tu­na. Päi­vän­va­los­sa no­peus­mit­ta­ri on sel­keä, mut­ta kaik­ki muut näy­töt sai­si­vat muut­tua to­teu­tuk­sel­taan no­pe­am­mik­si sil­mäil­lä. Na­vi­goin­ti­lai­te lau­sui jos­kus ame­rik­ka­lai­sit­tain, mut­ta reit­ti­o­pas­tus toi­mii sel­ke­äs­ti, ja lait­teen oh­jel­moin­ti on help­poa. Päi­vi­tyk­set ovat kol­men vuo­den ajan il­mai­set, ja saa­ta­vil­la on myös li­sä­hin­tai­sia live-päi­vi­tyk­siä.

Kosketusnäyttö on  7-tuumainen. Navigaattorin ( 877 e) kolmen vuoden päivitykset ovat ilmaiset.

Kosketusnäyttö on 7-tuumainen. Navigaattorin ( 877 e) kolmen vuoden päivitykset ovat ilmaiset.

Juha Peltonen

Mazda CX-3:n etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuintyyny on pitkäjalkaiselle hieman lyhyt.

Mazda CX-3:n etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuintyyny on pitkäjalkaiselle hieman lyhyt.

Juha Peltonen

Ta­va­ra­ti­la on kak­si­ja­koi­nen. Hy­vää on käy­tän­nöl­li­sen muo­toi­nen 350 lit­ran pe­rus­ti­la, jon­ka poh­jaa peit­tää ai­em­paa laa­duk­kaam­pi ja vä­hem­män her­käs­ti naar­muun­tu­va ku­mi­mat­to. Suu­rim­mil­laan ta­va­ra­ti­laa saa­daan 1 197 lit­raa, mut­ta mii­nuk­se­na on laa­jen­net­tuun ti­laan jää­vä por­ras. 

Mazda CX-3 :n 6-portainen automaattivaihteisto perustuu koeteltuun momentin-muunninratkaisuun.

Mazda CX-3 :n 6-portainen automaattivaihteisto perustuu koeteltuun momentin-muunninratkaisuun.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajet­ta­vuus. Maz­da CX-3 on to­del­la ”kä­teen käy­pä­nen” au­to.

Är­syt­tää: Niuk­ka vään­tö­mo­ment­ti Moot­to­ri so­pii mal­til­li­siin kiih­dy­tyk­siin.

Yl­lät­tää: Ren­gas­me­lu. Ää­ni­ta­so ko­ho­aa maan­tie­a­jos­sa odot­ta­mat­to­man kor­ke­ak­si.

Yh­teen­ve­to: Si­sä­ti­lo­jen pin­ta­ma­te­ri­aa­lit ovat ai­em­paa laa­duk­kaam­mat, ja mal­lin ajo-omi­nai­suu­det ovat ta­sok­kaat. Kel­vol­li­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vat etuis­tui­met var­mis­ta­vat ajo­a­sen­non. 120-he­vos­voi­mai­nen ei ole laa­ja­vään­töi­nen, mut­ta se so­pii au­to­maat­ti­laa­ti­kon yh­tey­des­sä pä­te­väs­ti ta­sai­seen pit­kien mat­ko­jen tait­ta­mi­seen.

Täh­det: 4

Myös Premium Plussan takavalot ovat led-malliset. Tärkeä varuste on valpastoiminen risteävän liikenteen peruutusavustin.

Myös Premium Plussan takavalot ovat led-malliset. Tärkeä varuste on valpastoiminen risteävän liikenteen peruutusavustin.

Juha Peltonen

Maz­da CX-3 2.0 (120) Sky­ac­tiv-G Pre­mium Plus 6AT

Moot­to­ri: R4, 1998 cm³, 88 kW (120 hv)/6000 r/min, 204 Nm/2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 9,9 s, huip­pu­no­peus 187 km/h

Ku­lu­tus: 5,8 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 136 g/km 

Voi­man­siir­to: A6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4275, l. 1765, k. 1535 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, maa­va­ra 155 mm, oma­mas­sa 1270 kg, ve­to­mas­sa 1200/625 kg, ta­va­ra­ti­la 350–1197 l, tank­ki 48 l

Hin­ta: 26 402 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 28 044 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset
Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN