Opel Astran jousitus on miellyttävä.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra - Kahdensadan villitys
200-hevosvoimainen Opel Astra ei hypi ulkoisesti mitenkään silmille, mutta se liikahtaa ripeästi.
Sporttinen ulkonäkö ja asiallinen käytettävyys täydentävät toisiaan. 1,6-litrainen Turbo Ecotec -moottori antaa Astra Hatchbackille kelpo kiihtyvyyden – tehtaan mukaan nollasta sataan taittuu 7,2 sekunnissa. 200-hevosvoimainen Opel Astra tuntuu ajossa jopa ripeämmältä, kuin mitä se todellisuudessa on, sillä moottori vastaa herkästi kaasuun. Osaselityksenä on ehkä se, että versiosta riippuen Astran omamassa on pienentynyt 120–200 kiloa.
Turbokoneen asiallinen 300 Nm:n vääntöhuippu saavutetaan laakean keskeisellä käyntinopeusalueella 1 700–4 700 r/min, joka on enemmän kuin kohdillaan normaalia liikkumista ja ohitustilanteita ajatellen. Astran keskikulutus
oli auton ajotietokoneen mukaan 6,6 l/100 km, mikä oli tehoihin nähden kohtuullinen. Tehdas ilmoittaa mallin keskikulutukseksi noin kuusi litraa sadalla.
6-portainen momentinmuunninautomaatti vaihtaa sopivan pehmeästi ja pysyy hyvin mukana myös nopeissa kiihdytyksissä – perinteisen automaatin kanssa on mutkatonta toimia.
Opel Astran jousitus on miellyttävä. Jousitus toimii mukavan jämäkästi maantieajossa, mutta se sopii hyvin myös mutkaisille pikkuteille eikä tunnu liian kovalta kaupungin mukulakivikadullakaan. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen. Miinuksia tulee maantieajossa melko voimakkaaksi nousevasta rengasmelusta.
Myös uuden Opel Astran takavalot ovat led-tyyppiset.
Juha Peltonen
Selkiytynyt kojelauta
Varustetasoja on kaksi: koeajoauton Innovation-tason alapuolella on edullisempi Enjoy. Lisävarusteita on lisäksi tarjolla monipuolisesti. Innovation-versiossa on monipuoliset turvajärjestelmät. Esimerkkinä törmäyksenestojärjestelmä toimii ihailtavan valppaasti – siitä saatiin maistiaiset, kun edellä ajava autoilija teki äkillisen pikajarrutuksen kääntyäkseen sivutielle ilman ennakkovaroitusta.
Avaimeton lukitus ja käynnistys tekevät käytöstä vaivatonta. Kojelauta on huomattavasti selkeämpi, kuin mitä se oli edellisessä Astrassa. Painikkeita on nyt kohtuullisesti, ja toimintojen käyttö on paljon aiempaa juoheampaa.
Aiempaa selkeämmässä kojelaudassa on huomattavan vähän painikkeita. Vastakkaisiin suuntiin liikkuvat pyyhkimet eivät jätä merkittäviä katvealueita.
Juha Peltonen
Astra Turbon mittaristossa on pyöreiden analogisten mittareiden keskellä ajotietokoneen näyttö, ja ajonopeuden saa esiin myös digitaalisena. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella säällä häiritsevästi tuulilasiin.
Selkeä kosketusnäyttö on 7-tuumainen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti, ja reittiopastus toimii varsin mainiosti. Keskikonsolissa on kaksi mukitelinettä. Usb-portti on esimerkiksi puhelimen latausta ajatellen vähän hankalasti piilossa kannellisessa konsolilokerossa. Ilmastointilaitteessa on low-asento, eli asteikon alin lukema pyörii 12 asteen tietämissä. Laitteisto jaksoi puhaltaa kylmää ainakin 25 asteen helteellä.
Puuttuva säätö
Ryhdikkäät, nahkaverhoillut ja urheilulliset Morrocana-etuistuimet tarjoavat kunnollisen sivuttaistuen, ja istuinosa on hyvin muotoiltu. Sähkösäädöt ovat kuitenkin yksinomaan kuljettajan istuimessa. Nahkaverhoilu ja sähkösäädöt
maksavat 1 190 euroa.
Opel Astrassa ei ole etuturvavöiden korkeussäätöä, joten vyöt saattavat kulkea epämiellyttävästi läheltä kaulaa. Puutetta ei pysty kokonaan kompensoimaan edes kuljettajan istuimen sähköisellä korkeudensäädöllä.
Opel Astran nahkaverhoillut sportti-istuimet (lisävaruste) antavat kunnollisen sivuttaistuen. Istuinosa on muotoiltu hyvin, mutta sähkösäädöt ovat vain kuljettajan istuimessa.
Juha Peltonen
Opel Astran tavaratila on suurimmillaan 1 210 litraa, mutta tila ei ole silloin tasapohjainen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on aiempaa enemmän polvitilaa, ja myös pääntila riittää mainiosti ainakin 186-senttisille. Sähkötoiminen lasikattokaan ei onneksi madalla kattoa ylimäärin. Innovation-varusteluun kuuluu takaistuimen reunapaikkojen istuinlämmittimet. Hatchbackin tavaratila jättää toivomisen varaa, sillä laajennettu tavaratila ei ole tasapohjainen. Tavaratilan enimmäiskooksi ilmoite-taan 1 210 litraa.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Turvavarustelu. Törmäyksenestojärjestelmä toimii erittäin valppaasti.
Ärsyttää: Etuturvavyöt. Korkeussäädön puuttuminen heikentää mat-kustusmukavuutta.
Yllättää: Vaihteisto. Momentinmuunninautomaatti pysyy hyvin mukana myös nopeissa kiihdytyksissä.
Yhteenveto: Opel Astran ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. 1,6-litrainen bensaturbo varmistaa reippaat etenemisrahkeet, ja 6-portainen automaattivaihteisto toimii pätevästi sen yhteyteen. Led-ajovalot erottuvat edukseen.
Tähdet: 4
OPC Line -ulkoasupaketti ( 995 ) parantaa ulkonäköä, IntelliLux LED Matrix -ajovalot (995 ) näkemistä.
Juha Peltonen
Opel Astra 1.6 Turbo Innovation Start/Stop A6
Moottori: R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/4700–5500 r/min, 300 Nm/1700–4700 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus: 6,0–6,1 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 138 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4370, l. 1809, k. 1485 mm, akseliväli 2662 mm, omamassa 1350 kg, vetomassa 1550/650 kg, tavaratila 370–1210 l, tankki 52 l
Hinta: 29 717 euroa, koeajoauto 37 230 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
QLN:n uusi referenssi
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Thalian transformaatio
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Strattonin pienempi
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN