Opel Astran jousitus on miellyttävä.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra - Kahdensadan villitys
200-hevosvoimainen Opel Astra ei hypi ulkoisesti mitenkään silmille, mutta se liikahtaa ripeästi.
Sporttinen ulkonäkö ja asiallinen käytettävyys täydentävät toisiaan. 1,6-litrainen Turbo Ecotec -moottori antaa Astra Hatchbackille kelpo kiihtyvyyden – tehtaan mukaan nollasta sataan taittuu 7,2 sekunnissa. 200-hevosvoimainen Opel Astra tuntuu ajossa jopa ripeämmältä, kuin mitä se todellisuudessa on, sillä moottori vastaa herkästi kaasuun. Osaselityksenä on ehkä se, että versiosta riippuen Astran omamassa on pienentynyt 120–200 kiloa.
Turbokoneen asiallinen 300 Nm:n vääntöhuippu saavutetaan laakean keskeisellä käyntinopeusalueella 1 700–4 700 r/min, joka on enemmän kuin kohdillaan normaalia liikkumista ja ohitustilanteita ajatellen. Astran keskikulutus
oli auton ajotietokoneen mukaan 6,6 l/100 km, mikä oli tehoihin nähden kohtuullinen. Tehdas ilmoittaa mallin keskikulutukseksi noin kuusi litraa sadalla.
6-portainen momentinmuunninautomaatti vaihtaa sopivan pehmeästi ja pysyy hyvin mukana myös nopeissa kiihdytyksissä – perinteisen automaatin kanssa on mutkatonta toimia.
Opel Astran jousitus on miellyttävä. Jousitus toimii mukavan jämäkästi maantieajossa, mutta se sopii hyvin myös mutkaisille pikkuteille eikä tunnu liian kovalta kaupungin mukulakivikadullakaan. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen. Miinuksia tulee maantieajossa melko voimakkaaksi nousevasta rengasmelusta.
Myös uuden Opel Astran takavalot ovat led-tyyppiset.
Juha Peltonen
Selkiytynyt kojelauta
Varustetasoja on kaksi: koeajoauton Innovation-tason alapuolella on edullisempi Enjoy. Lisävarusteita on lisäksi tarjolla monipuolisesti. Innovation-versiossa on monipuoliset turvajärjestelmät. Esimerkkinä törmäyksenestojärjestelmä toimii ihailtavan valppaasti – siitä saatiin maistiaiset, kun edellä ajava autoilija teki äkillisen pikajarrutuksen kääntyäkseen sivutielle ilman ennakkovaroitusta.
Avaimeton lukitus ja käynnistys tekevät käytöstä vaivatonta. Kojelauta on huomattavasti selkeämpi, kuin mitä se oli edellisessä Astrassa. Painikkeita on nyt kohtuullisesti, ja toimintojen käyttö on paljon aiempaa juoheampaa.
Aiempaa selkeämmässä kojelaudassa on huomattavan vähän painikkeita. Vastakkaisiin suuntiin liikkuvat pyyhkimet eivät jätä merkittäviä katvealueita.
Juha Peltonen
Astra Turbon mittaristossa on pyöreiden analogisten mittareiden keskellä ajotietokoneen näyttö, ja ajonopeuden saa esiin myös digitaalisena. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella säällä häiritsevästi tuulilasiin.
Selkeä kosketusnäyttö on 7-tuumainen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti, ja reittiopastus toimii varsin mainiosti. Keskikonsolissa on kaksi mukitelinettä. Usb-portti on esimerkiksi puhelimen latausta ajatellen vähän hankalasti piilossa kannellisessa konsolilokerossa. Ilmastointilaitteessa on low-asento, eli asteikon alin lukema pyörii 12 asteen tietämissä. Laitteisto jaksoi puhaltaa kylmää ainakin 25 asteen helteellä.
Puuttuva säätö
Ryhdikkäät, nahkaverhoillut ja urheilulliset Morrocana-etuistuimet tarjoavat kunnollisen sivuttaistuen, ja istuinosa on hyvin muotoiltu. Sähkösäädöt ovat kuitenkin yksinomaan kuljettajan istuimessa. Nahkaverhoilu ja sähkösäädöt
maksavat 1 190 euroa.
Opel Astrassa ei ole etuturvavöiden korkeussäätöä, joten vyöt saattavat kulkea epämiellyttävästi läheltä kaulaa. Puutetta ei pysty kokonaan kompensoimaan edes kuljettajan istuimen sähköisellä korkeudensäädöllä.
Opel Astran nahkaverhoillut sportti-istuimet (lisävaruste) antavat kunnollisen sivuttaistuen. Istuinosa on muotoiltu hyvin, mutta sähkösäädöt ovat vain kuljettajan istuimessa.
Juha Peltonen
Opel Astran tavaratila on suurimmillaan 1 210 litraa, mutta tila ei ole silloin tasapohjainen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on aiempaa enemmän polvitilaa, ja myös pääntila riittää mainiosti ainakin 186-senttisille. Sähkötoiminen lasikattokaan ei onneksi madalla kattoa ylimäärin. Innovation-varusteluun kuuluu takaistuimen reunapaikkojen istuinlämmittimet. Hatchbackin tavaratila jättää toivomisen varaa, sillä laajennettu tavaratila ei ole tasapohjainen. Tavaratilan enimmäiskooksi ilmoite-taan 1 210 litraa.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Turvavarustelu. Törmäyksenestojärjestelmä toimii erittäin valppaasti.
Ärsyttää: Etuturvavyöt. Korkeussäädön puuttuminen heikentää mat-kustusmukavuutta.
Yllättää: Vaihteisto. Momentinmuunninautomaatti pysyy hyvin mukana myös nopeissa kiihdytyksissä.
Yhteenveto: Opel Astran ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. 1,6-litrainen bensaturbo varmistaa reippaat etenemisrahkeet, ja 6-portainen automaattivaihteisto toimii pätevästi sen yhteyteen. Led-ajovalot erottuvat edukseen.
Tähdet: 4
OPC Line -ulkoasupaketti ( 995 ) parantaa ulkonäköä, IntelliLux LED Matrix -ajovalot (995 ) näkemistä.
Juha Peltonen
Opel Astra 1.6 Turbo Innovation Start/Stop A6
Moottori: R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/4700–5500 r/min, 300 Nm/1700–4700 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus: 6,0–6,1 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 138 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4370, l. 1809, k. 1485 mm, akseliväli 2662 mm, omamassa 1350 kg, vetomassa 1550/650 kg, tavaratila 370–1210 l, tankki 52 l
Hinta: 29 717 euroa, koeajoauto 37 230 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
ELACin uudet
Daciin lisäominaisuuksia
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Uusi fyysinen digilevy
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL