Opel Astran jousitus on miellyttävä.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra - Kahdensadan villitys
200-hevosvoimainen Opel Astra ei hypi ulkoisesti mitenkään silmille, mutta se liikahtaa ripeästi.
Sporttinen ulkonäkö ja asiallinen käytettävyys täydentävät toisiaan. 1,6-litrainen Turbo Ecotec -moottori antaa Astra Hatchbackille kelpo kiihtyvyyden – tehtaan mukaan nollasta sataan taittuu 7,2 sekunnissa. 200-hevosvoimainen Opel Astra tuntuu ajossa jopa ripeämmältä, kuin mitä se todellisuudessa on, sillä moottori vastaa herkästi kaasuun. Osaselityksenä on ehkä se, että versiosta riippuen Astran omamassa on pienentynyt 120–200 kiloa.
Turbokoneen asiallinen 300 Nm:n vääntöhuippu saavutetaan laakean keskeisellä käyntinopeusalueella 1 700–4 700 r/min, joka on enemmän kuin kohdillaan normaalia liikkumista ja ohitustilanteita ajatellen. Astran keskikulutus
oli auton ajotietokoneen mukaan 6,6 l/100 km, mikä oli tehoihin nähden kohtuullinen. Tehdas ilmoittaa mallin keskikulutukseksi noin kuusi litraa sadalla.
6-portainen momentinmuunninautomaatti vaihtaa sopivan pehmeästi ja pysyy hyvin mukana myös nopeissa kiihdytyksissä – perinteisen automaatin kanssa on mutkatonta toimia.
Opel Astran jousitus on miellyttävä. Jousitus toimii mukavan jämäkästi maantieajossa, mutta se sopii hyvin myös mutkaisille pikkuteille eikä tunnu liian kovalta kaupungin mukulakivikadullakaan. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen. Miinuksia tulee maantieajossa melko voimakkaaksi nousevasta rengasmelusta.
Myös uuden Opel Astran takavalot ovat led-tyyppiset.
Juha Peltonen
Selkiytynyt kojelauta
Varustetasoja on kaksi: koeajoauton Innovation-tason alapuolella on edullisempi Enjoy. Lisävarusteita on lisäksi tarjolla monipuolisesti. Innovation-versiossa on monipuoliset turvajärjestelmät. Esimerkkinä törmäyksenestojärjestelmä toimii ihailtavan valppaasti – siitä saatiin maistiaiset, kun edellä ajava autoilija teki äkillisen pikajarrutuksen kääntyäkseen sivutielle ilman ennakkovaroitusta.
Avaimeton lukitus ja käynnistys tekevät käytöstä vaivatonta. Kojelauta on huomattavasti selkeämpi, kuin mitä se oli edellisessä Astrassa. Painikkeita on nyt kohtuullisesti, ja toimintojen käyttö on paljon aiempaa juoheampaa.
Aiempaa selkeämmässä kojelaudassa on huomattavan vähän painikkeita. Vastakkaisiin suuntiin liikkuvat pyyhkimet eivät jätä merkittäviä katvealueita.
Juha Peltonen
Astra Turbon mittaristossa on pyöreiden analogisten mittareiden keskellä ajotietokoneen näyttö, ja ajonopeuden saa esiin myös digitaalisena. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella säällä häiritsevästi tuulilasiin.
Selkeä kosketusnäyttö on 7-tuumainen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti, ja reittiopastus toimii varsin mainiosti. Keskikonsolissa on kaksi mukitelinettä. Usb-portti on esimerkiksi puhelimen latausta ajatellen vähän hankalasti piilossa kannellisessa konsolilokerossa. Ilmastointilaitteessa on low-asento, eli asteikon alin lukema pyörii 12 asteen tietämissä. Laitteisto jaksoi puhaltaa kylmää ainakin 25 asteen helteellä.
Puuttuva säätö
Ryhdikkäät, nahkaverhoillut ja urheilulliset Morrocana-etuistuimet tarjoavat kunnollisen sivuttaistuen, ja istuinosa on hyvin muotoiltu. Sähkösäädöt ovat kuitenkin yksinomaan kuljettajan istuimessa. Nahkaverhoilu ja sähkösäädöt
maksavat 1 190 euroa.
Opel Astrassa ei ole etuturvavöiden korkeussäätöä, joten vyöt saattavat kulkea epämiellyttävästi läheltä kaulaa. Puutetta ei pysty kokonaan kompensoimaan edes kuljettajan istuimen sähköisellä korkeudensäädöllä.
Opel Astran nahkaverhoillut sportti-istuimet (lisävaruste) antavat kunnollisen sivuttaistuen. Istuinosa on muotoiltu hyvin, mutta sähkösäädöt ovat vain kuljettajan istuimessa.
Juha Peltonen
Opel Astran tavaratila on suurimmillaan 1 210 litraa, mutta tila ei ole silloin tasapohjainen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on aiempaa enemmän polvitilaa, ja myös pääntila riittää mainiosti ainakin 186-senttisille. Sähkötoiminen lasikattokaan ei onneksi madalla kattoa ylimäärin. Innovation-varusteluun kuuluu takaistuimen reunapaikkojen istuinlämmittimet. Hatchbackin tavaratila jättää toivomisen varaa, sillä laajennettu tavaratila ei ole tasapohjainen. Tavaratilan enimmäiskooksi ilmoite-taan 1 210 litraa.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Turvavarustelu. Törmäyksenestojärjestelmä toimii erittäin valppaasti.
Ärsyttää: Etuturvavyöt. Korkeussäädön puuttuminen heikentää mat-kustusmukavuutta.
Yllättää: Vaihteisto. Momentinmuunninautomaatti pysyy hyvin mukana myös nopeissa kiihdytyksissä.
Yhteenveto: Opel Astran ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. 1,6-litrainen bensaturbo varmistaa reippaat etenemisrahkeet, ja 6-portainen automaattivaihteisto toimii pätevästi sen yhteyteen. Led-ajovalot erottuvat edukseen.
Tähdet: 4
OPC Line -ulkoasupaketti ( 995 ) parantaa ulkonäköä, IntelliLux LED Matrix -ajovalot (995 ) näkemistä.
Juha Peltonen
Opel Astra 1.6 Turbo Innovation Start/Stop A6
Moottori: R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/4700–5500 r/min, 300 Nm/1700–4700 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus: 6,0–6,1 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 138 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4370, l. 1809, k. 1485 mm, akseliväli 2662 mm, omamassa 1350 kg, vetomassa 1550/650 kg, tavaratila 370–1210 l, tankki 52 l
Hinta: 29 717 euroa, koeajoauto 37 230 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
Hegelin uusi esi- & päätevahvistinkombo
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
Marantz CD 60
Ayre Acoustics CX-8
Kultasormuksen uusi Eroica
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN