Edeltäjäänsä verrattuna Renault Mégane on kasvanut pituutta vajaat kuusi senttiä.

Edeltäjäänsä verrattuna Renault Mégane on kasvanut pituutta vajaat kuusi senttiä.

Oskari Pentti

Koeajossa pirteästi erilainen Renault Mégane

Renault Mégane on maukas laite ja luokassaan mielenkiintoinen tuttavuus. Aktiivinen ajettavuus ja tyylikäs ulkonäkö ovat sen vahvuuksia.

Auto Bild.Koeajot

Re­nault Mégane oli ai­ka­naan var­sin suo­sit­tu pien­ten per­he­au­to­jen luo­kas­sa. Mégane II:n fu­tu­ris­ti­sen kul­mi­kas muo­toi­lu kar­si hie­man os­ta­jia, jot­ka eh­kä kai­pai­li­vat pe­rin­tei­sem­pää muo­toi­lua. Kol­man­nen su­ku­pol­ven Mégane oli eh­kä jo hie­man lii­an pe­rin­tei­nen. Edel­li­sen mal­li­su­ku­pol­ven muo­toi­lu oli val­ta­vir­ran mu­kai­nen, ja au­to jät­ti­kin it­ses­tään hie­man har­maan vai­ku­tel­man.

Uu­si nel­jän­nen su­ku­pol­ven Mégane lait­taa ase­tel­man jäl­leen uu­sik­si. Edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na se on ve­näh­tä­nyt va­jaat kuu­si sent­tiä, ja sen ak­se­li­vä­li on kas­va­nut kol­mi­sen sent­ti­met­riä.

Ul­ko­nä­kö on pir­te­äs­ti tyy­li­käs, ei­kä uu­si Re­nault Mégane näy­tä yh­tä pie­nel­tä kuin edel­tä­jän­sä. Uu­si mal­li vie­hät­tää sil­mää huo­mat­ta­vas­ti enem­män kuin hie­man vai­sun nä­köi­nen edel­tä­jän­sä. Nyky-Méga­nen muo­dois­sa on so­pi­vas­ti pul­lis­tuk­sia ja sär­mää, jo­ten se näyt­tää pir­te­äl­tä myös kil­pai­li­joi­den­sa rin­nal­la.

Fik­su huo­mi­o­va­lo­kyt­ken­tä

Zen-va­rus­te­ta­sos­sa, joka ko­ea­je­tun TCe 130:n niin sa­not­tu pe­rus­ver­sio, on edes­sä tyy­lik­kään nä­köi­set C:n muo­toi­set led-huo­mi­o­va­lot. Myös edul­li­sim­mas­sa Life-va­rus­te­lus­sa on led-huo­mi­o­va­lot, mut­ta ne on muo­toil­tu vai­sum­min. Huo­mi­o­va­lo­kyt­ken­näs­tä Re­nault saa mei­kä­läi­sit­täin plus­saa, sil­lä lä­hes koko pe­rän le­vyi­set vii­ru­mai­set ta­ka­va­lot pa­la­vat ai­na kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa.

Ky­sees­sä ei ole pelk­kä tyy­li­kik­ka, vaik­ka le­veä led-nau­ha on­kin hä­mä­räs­sä ja pi­me­äs­sä tyy­lik­kään nä­köi­nen – kyt­ken­tä var­mis­taa sen, et­tä perä ei ole mis­sään olo­suh­teis­sa pi­me­ä­nä.

Oh­jaa­mon pe­ru­sil­me on var­sin neut­raa­li, vaik­ka is­tui­mien top­pauk­set sel­ke­äs­ti erot­tu­vi­ne neu­lei­neen ovat­kin omi­aan luo­maan sport­tis­ta ul­ko­nä­köä. Ko­je­lau­ta on sitä vas­toin hie­man jopa pel­kis­te­tyn oloi­nen. Syy pel­kis­ty­nee­seen il­mee­seen on sii­nä, et­tä moni toi­min­nois­ta teh­dään kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta. Kos­ke­tus­näy­tön plus­sak­si pi­tää las­kea se, et­tä se tot­te­lee hie­man kui­vi­a­kin sor­men­päi­tä loo­gi­ses­ti, vaik­ka ei ihan yh­tä no­pe­as­ti kuin pe­rin­tei­nen me­kaa­ni­nen käyt­tö­kyt­kin.

Renault Méganen kojelauta on selkeä ja kojelaudan nappimäärä on maltillinen, sillä vain tärkeimmille toiminnoille on erillinen painonappi. Istuinlämmittimen kytkimet löytyvät aiempaa helpommalta paikalta vaihteenvalitsimen etupuolelta.

Renault Méganen kojelauta on selkeä ja kojelaudan nappimäärä on maltillinen, sillä vain tärkeimmille toiminnoille on erillinen painonappi. Istuinlämmittimen kytkimet löytyvät aiempaa helpommalta paikalta vaihteenvalitsimen etupuolelta.

Oskari Pentti

Mit­ta­ris­toa rää­tä­löi­mään

Re­nault Méga­nen mit­ta­ris­tos­sa on Life-ver­si­o­ta lu­kuun ot­ta­mat­ta yk­si­löl­li­sem­män rää­tä­löin­nin mah­dol­li­suus. Di­gi­taa­li­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa on vii­si vä­ri­vaih­to­eh­toa ja nel­jä eri­lais­ta ul­ko­a­sua. Vii­sa­ri­näyt­töön saa ha­lu­tes­saan ajo­no­peu­den ja moot­to­rin käyn­ti­no­peu­den tai ta­lou­del­li­sen ajon opas­tuk­sen, jos moot­to­rin kier­rok­set ei­vät kiin­nos­ta.

Tär­keim­mät toi­min­not, ku­ten läm­mi­tys­lait­teen sää­tä­mi­nen, on­nis­tuu kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vil­la eril­li­sil­lä kyt­ki­mil­lä. Mu­siik­ki­läh­det­tä saa oh­jat­tua pait­si kos­ke­tus­näy­töl­tä myös rat­ti­ak­se­lil­la ole­val­la kau­ko­sää­ti­mel­lä.

Hal­lin­ta­lait­teet löy­ty­vät pää­o­sin tu­tuil­ta ylei­sen käy­tän­nön mu­kai­sil­ta pai­koil­ta. Va­ki­o­no­peus­sää­ti­men/no­peu­den­ra­joit­ti­men va­lin­ta­kyt­kin on kes­ki­kon­so­lis­sa vaih­teen­va­lit­si­men ta­ka­puo­lel­la. Kyt­ki­men paik­ka on oi­ke­as­taan hyvä, sil­lä se löy­tyy hel­pom­min kuin esi­mer­kik­si ko­je­lau­das­ta oh­jaus­pyö­rän ta­kaa.

Viiden värivaihtoehdon lisäksi mittariston yleisilme on muutettavissa.

Viiden värivaihtoehdon lisäksi mittariston yleisilme on muutettavissa.

Oskari Pentti

No­peu­den­ra­joit­ti­men ja va­ki­o­no­peus­sää­ti­men var­si­nai­set käyt­tö­kyt­ki­met löy­ty­vät oh­jaus­pyö­rän va­sem­mas­ta poik­ki­puo­las­ta. Oi­ke­an­puo­lei­sel­ta puo­lal­ta löy­ty­vät puo­les­taan pu­he­li­men käyt­tö­kyt­ki­met ja ajo­tie­to­ko­neen va­li­kon se­lai­lu.

Pa­nos­tus va­rus­tei­siin

Re­nault Méga­nen ovi­ver­hoi­luis­sa käy­tet­tä­vä peh­meä ma­te­ri­aa­li on pie­ni yk­si­tyis­koh­ta, joka li­sää laa­duk­kuu­den tun­tua. Nel­jän va­rus­te­ta­son vä­li­set erot erot­tu­vat oh­jaa­mos­sa mil­tei en­si­sil­mäyk­sel­lä. Life-per­sus­ver­si­on kek­si­kon­so­li on ma­ta­lin, sii­nä on vain yk­si mu­ki­te­li­ne ja pe­rin­tei­sen muo­toi­nen sei­son­ta­jar­ru­vi­pu, ei­kä sii­nä ole kos­ke­tus­näyt­töä.

Zen-ta­sos­ta läh­tien edes­sä on kes­ki­kyy­när­no­ja, jon­ka si­säl­lä on säi­ly­tys­lo­ke­ro. Ze­nis­sä on myös kes­ki­kon­so­lis­sa kak­si mu­ki­te­li­net­tä, ja sei­son­ta­jar­ru­vi­vun nä­ky­vä osuus on ly­hem­pi. Bo­ses­sa ja GT:ssä on säh­kö­käyt­töi­nen sei­son­ta­jar­ru. Näi­den ta­so­jen hel­poi­ten ha­vait­ta­va ero on se, et­tä GT:n ur­hei­luis­tui­mis­sa on kiin­te­ät pään­tu­et.

Renault Méganen ulkonäkö on pirteästi tyylikäs.

Renault Méganen ulkonäkö on pirteästi tyylikäs.

Oskari Pentti

Va­rus­te­ver­si­ot on hin­noi­tel­tu si­ten, et­tä Life- ja Zen-ver­si­oi­den 1 800 eu­ron hin­ta­e­ro kan­nus­taa – tai lä­hes pa­kot­taa – va­lit­se­maan pa­rem­man va­rus­te­ta­son.

Täl­löin saa mm. au­to­maat­ti­sen kak­si­a­lu­ei­sen il­mas­toin­nin, kau­ko­va­lo­jen au­to­maat­ti­sen toi­min­non, la­sin­pyyh­ki­mien sa­de­tun­nis­ti­men, kais­ta­vah­din, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen, mat­kus­ta­jan is­tui­men kor­keus­sää­dön ja säh­kö­käyt­töi­set ta­ka­si­vu­la­sit. Siir­ty­mi­nen Zen-ta­sol­ta Bose-ta­sol­le mak­saa lä­hes 4 000 eu­roa – to­sin va­rus­tei­ta tu­lee taas rop­pa­kau­pal­la li­sää.

Asi­al­li­set ti­lat

Hyvä ajo­a­sen­to löy­tyy var­sin hel­pos­ti Re­nault Méga­neen is­tah­ta­es­sa. Oh­jaus­pyö­räs­sä on riit­tä­väs­ti etäi­syys­sää­tö­va­raa, ja asen­non saa hel­pos­ti joko ty­köis­tu­vak­si tai let­ke­äm­män ren­nok­si. Etuis­tui­men sel­kä­no­jan kal­te­vuus­sää­tö on por­taal­li­nen, mut­ta sen­kin kans­sa tu­lee ihan hy­vin toi­meen.

Ta­ka­na on riit­tä­väs­ti ti­laa täy­si­kas­vui­sel­le ai­kui­sel­le. Ta­kais­tuin on sel­ke­äs­ti muo­toi­lu kah­del­le, joil­la on­kin ti­laa ihan kel­vol­li­ses­ti. Ve­ny­tys edel­tä­jään ver­rat­tu­na on tuo­nut ter­ve­tul­lees­ti li­sä­ti­laa pol­vi­ti­laan, jota oli edel­tä­väs­sä mal­lis­sa hie­man niu­kas­ti. Var­sin taak­se ulot­tu­va kes­ki­kon­so­li ve­rot­taa hie­man ta­kais­tui­men kes­ki­pai­kal­le me­ne­mi­sen help­pout­ta. Ti­lan­teen hy­väk­sy­mis­tä hel­pot­taa se, et­tä kes­ki­kon­so­lis­sa on ta­ka­mat­kus­ta­jien ilok­si sää­det­tä­vät il­ma­suu­lak­keet.

Yk­si ilah­dut­ta­va asia on is­tuin­läm­mit­ti­mien kyt­ki­mien paik­ka. Ne ovat nyt hel­pos­ti löy­ty­väs­sä pai­kas­sa kes­ki­kon­so­lis­sa, jo­ten nii­tä ei tar­vit­se ha­es­kel­la etuis­tui­mien ala­nur­kis­ta. Is­tui­men etu­nurk­kaa ei tar­vit­se enää ko­pe­loi­da is­tuin­läm­mit­ti­men asen­non sel­vit­tä­mi­sek­si, sil­lä myös merk­ki­va­lo on nä­ky­väs­sä pai­kas­sa kyt­ki­mien yh­tey­des­sä.

Re­nault Méga­nen ta­va­ra­ti­la on var­sin tyy­pil­li­nen tä­män ko­ko­luo­kan vii­si­o­vi­sel­le. Nos­to­kyn­nys­tä on kon­tin poh­jal­ta pa­ri­kym­men­tä sent­ti­met­riä. Laa­jen­ne­tun ta­va­ra­ti­lan poh­ja ei ole ta­sai­nen, vaan sel­kä­no­jien ta­ka­reu­nan ta­sal­le jää rei­lu kym­me­nen sen­tin por­ras. Va­lais­tus­ta ta­va­ra­ti­las­ta löy­tyy kun­nol­li­set kuor­man­si­don­ta­len­kit ja kas­si­kou­kut.

Renault Méganen etuistuimet tarjoilevat riittävän sivuttaistuen ja toppaukset eivät ole niin kovat, että ne painaisivat epämukavasti suurempi kaliiberistakaan istujaa.

Renault Méganen etuistuimet tarjoilevat riittävän sivuttaistuen ja toppaukset eivät ole niin kovat, että ne painaisivat epämukavasti suurempi kaliiberistakaan istujaa.

Oskari Pentti

Vai­va­ton­ta ajoa

Her­kän tark­ka 132-he­vos­voi­mai­nen suo­ra­suih­ku­tus­ben­sii­ni­moot­to­ri riit­tää Méga­neen mai­ni­os­ti. 1,2-lit­rai­nen moot­to­ri ei ole pon­ne­ton ma­ta­lil­la­kaan kier­rok­sil­la, mut­ta vään­tö­huip­pu tu­lee vas­ta 2 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sen tun­tu­mas­sa. Tuon ra­jan ylit­ty­mi­sen jäl­keen kiih­ty­vyys muut­tuu vä­ki­vah­vem­mak­si, ja voi­ma­tar­jon­ta jat­kuu ta­sai­ses­ti ai­na ra­joit­ti­men tun­tu­maan saak­ka.

6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton vä­li­tyk­set ovat so­pi­vas­sa suh­tees­sa moot­to­rin luon­teen kans­sa, mikä te­kee aja­mi­ses­ta vai­va­ton­ta ja vä­hen­tää vaih­ta­mis­tar­vet­ta.

1,2-lit­rai­nen moot­to­ri saat­taa tun­tua pie­nel­tä, mut­ta ku­ten mui­den­kin merk­kien koh­dal­la on huo­mat­tu, down­si­zing on päi­vän sana, ja pie­nem­mäl­lä ah­de­tul­la moot­to­ril­la saa­daan riit­tä­vä voi­ma­tar­jon­ta suu­rem­paa moot­to­ria mal­til­li­sem­mal­la polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sel­la.

Vai­vat­to­man ajet­ta­vuu­den rin­nal­la moot­to­ri pys­tyy tar­joi­le­maan jopa ur­hei­lul­li­sen vi­vah­teen. Alus­tan sää­döt ovat omi­aan li­sää­mään tätä tun­tua, sil­lä Méga­nen pe­rus­luon­tees­sa tun­tuu ole­van lie­vää yli­oh­jaa­vuut­ta. Tiu­kem­mis­sa kään­nök­sis­sä ja mut­ka­teil­lä uu­si Re­nault Mégane tun­tuu tait­tu­van kaar­tei­siin ter­hak­kaan ak­tii­vi­ses­ti. Täs­tä tun­tees­ta huo­li­mat­ta ajon­va­kau­tus puut­tui pe­liin vain har­voin – ja sil­loin­kin vain niis­sä ti­lan­teis­sa, kun au­toa ta­hal­li­ses­ti ”pro­vo­soi­tiin” kes­ken kaar­teen.

Jou­si­tus tun­tui hie­man pom­pot­ta­val­ta, vaik­ka ko­ea­jo suo­ri­tet­tiin ke­sä­ren­kai­ta peh­me­äm­mil­lä nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la. Syy­kin sel­vi­si ren­gas­pai­nei­den tar­kis­tuk­ses­sa: ne oli sää­det­ty ko­ro­te­tuik­si eco-pai­neik­si, ja pai­neen las­ke­mi­nen pa­ran­si mu­ka­vuut­ta. Toi­saal­ta Méga­nen ajet­ta­vuu­den huo­mi­oi­den pai­neet tuli var­sin pian ko­ro­tet­tua ta­kai­sin eco-suo­si­tuk­sen ar­voi­hin. Näin aja­mi­sen ak­tii­vi­ses­ta herk­kyy­des­tä pää­see naut­ti­maan pa­rem­min, sil­lä mut­ka­teil­lä ajo­tun­tu­maa voi luon­neh­tia var­sin mauk­kaak­si.

Tavaratila viisioviselle autolle varsin tavanomainen, eikä laajennetun tavaratilan pohja ole tasainen.

Tavaratila viisioviselle autolle varsin tavanomainen, eikä laajennetun tavaratilan pohja ole tasainen.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajet­ta­vuus. Re­nault Mégane ihas­tu­taa ak­tii­vi­sel­la ajet­ta­vuu­del­laan ja kim­moi­san na­pa­kal­la jou­si­tuk­sel­laan.

Är­syt­tää: Va­li­kot. Ny­ky­suun­tauk­sen mu­kaan moni toi­min­to löy­tyy kos­ke­tus­näy­tön va­li­kois­ta. Tär­keim­mil­le toi­min­noil­le on on­nek­si eril­li­set kyt­ki­met.

Yl­lät­tää: Ko­ko­nai­suus. Var­sin on­nis­tu­neen pa­ke­tin mit­ta­ris­ton ul­ko­a­su on rää­tä­löi­tä­vis­sä var­sin laa­jal­la skaa­lal­la miel­ty­myk­sen mu­kaan.

Yh­teen­ve­to: Re­nault Mégane on nuo­ren­tu­nut pir­te­än tyy­lik­kääk­si. On­kin mie­len­kiin­tois­ta näh­dä, kuin­ka suu­ren sii­vun se ot­taa täs­sä suo­sik­ki­luo­kas­sa. Ti­laan on koh­ta­lai­sen hy­vin. Ko­ea­jol­le me­ne­mis­tä us­kal­taa suo­si­tel­la var­sin­kin sel­lai­sel­le, joka kai­paa ak­tii­vis­ta mut­ta var­sin mu­ka­vaa ajo­tun­tu­maa. 

Täh­det: 3,5

Re­nault Me­ga­ne Hatch­back Ener­gy TCe 130 Zen

Moot­tor:i R4, tur­bo, 1197 cm3, 97 kW (132 hv)/5500 r/min, 205 Nm/2000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h: 10,6 s, huip­pu­no­peus 198 km/h

Ku­lu­tus: 5,3 l/100 km, 95 E10 CO2-pääs­töt 119 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4359 mm, l. 1814 mm, k. 1447 mm, ak­se­li­vä­li 2669 mm, oma­mas­sa 1280 kg, kan­ta­vuus 521 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1300/640 kg, ta­va­ra­ti­la 384−1247 l, tank­ki 47 l

Hin­ta: 22 990 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU