Citroën C3 Aircross on läheistä sukua Opel Crossland X:n kanssa.

Citroën C3 Aircross on läheistä sukua Opel Crossland X:n kanssa.

Oskari Pentti

Koeajossa värikkäästi omanlainen Citroën C3 Aircross

C3 Aircross on pirteän näköinen kompakti SUV-uutuus, jossa on mukavasti tilaa. 

Auto Bild.Koeajot

3 Airc­ross kor­vaa Cit­roë­nin mal­lis­tos­sa pe­ri­aat­tees­sa C3 Pi­cas­son, mut­ta uu­tuus on sii­hen ver­rat­tu­na kui­ten­kin tyys­tin eri­lai­nen. C3 Airc­ross on huo­mat­ta­vas­ti Pi­cas­soa vir­ta­vii­vai­sem­pi. Mit­ta­ver­tai­lus­ta huo­maa, et­tä Airc­ross on kor­keut­ta lu­kuun ot­ta­mat­ta kas­vat­ta­nut mit­to­jaan Pi­cas­soon ver­rat­tu­na.

Au­tot ovat pe­rus­tyy­lil­tään­kin tyys­tin eri­lai­set. Pi­cas­so oli enem­män tila-au­to­mai­nen, kun taas Airc­ross on sel­ke­äs­ti kau­pun­ki­maas­tu­ri­mai­nen. Tämä ei kui­ten­kaan tar­koi­ta sitä, et­tä Airc­ros­sin ti­lois­sa oli­si tin­git­ty.

Sen voi jopa ar­va­ta, jos C3 Airc­ros­sia ver­taa luok­kaa suu­rem­paan C4 Cac­tuk­seen, jos­ta on to­sin jo tu­los­sa uu­si mal­li. Edel­lis­mal­lin C4 Cac­tuk­seen ver­rat­tu­na C3 Airc­ross hä­vi­ää vain pi­tuu­des­sa – ja sii­nä­kin vain kak­si mil­li­met­riä. C3 Airc­ros­sia ja ”ta­val­lis­ta” C3:sta on tur­ha ver­tail­la, sil­lä niis­sä on sa­maa oi­ke­as­taan vain C3-mal­li­mer­kin­tä ja ul­ko­nä­ön pää­piir­teet. Airc­ross on kah­des­ta C3-mal­lis­ta se sel­väs­ti kook­kaam­pi ja ti­la­vam­pi.

Cit­roën C3 Airc­ross on lä­heis­tä su­kua Opel Cros­s­land X:n kans­sa. Tai oi­ke­as­taan Cros­s­land X on su­kua C3 Airc­ros­sil­le, sil­lä mo­lem­pien pe­rus­ra­ken­ne on PSA:n kä­si­a­laa.

Citroën C3 Aircrossissa on selkeää sukunäköä ”perus”-C3:n kanssa, vaikka autojen korit ovat tyystin erilaiset, ja Aircross on huomattavasti kookkaampi.

Citroën C3 Aircrossissa on selkeää sukunäköä ”perus”-C3:n kanssa, vaikka autojen korit ovat tyystin erilaiset, ja Aircross on huomattavasti kookkaampi.

Oskari Pentti

Mu­ka­vas­ti ti­laa

Cit­roën C3 Airc­ros­sin etu- ja ta­kais­tui­mil­le mah­tuu vai­vat­ta täy­si­kas­vui­nen ai­kui­nen. Ko­ea­jo­au­tos­sa ol­lee­seen Shine-va­rus­te­luun kuu­luu ta­kais­tui­men pit­kit­täis­sää­tö ja ta­ka­sel­kä­no­jan kal­te­vuus­sää­tö. Kun ta­kais­tuin on etu­a­sen­nos­sa, niin ta­va­ra­ti­lan ve­toi­suus kas­vaa 520 lit­raan. Sa­mal­la pol­vi­ti­la ku­tis­tuu niu­kak­si täy­si­ko­koi­sel­le ai­kui­sel­le, mut­ta tei­ni-ikää lä­hes­ty­vil­le lap­sil­le jal­ka­ti­laa on sil­loin­kin riit­tä­väs­ti.

Ta­ka­ti­lo­jen plus­sak­si on las­ket­ta­va myös se, et­tä jal­ka­ti­las­sa ole­va kes­ki­tun­ne­li on ole­mat­to­man pie­ni. Mie­dos­ti muo­toil­tu ta­kais­tuin so­pii mai­ni­os­ti sekä kah­del­le et­tä kol­mel­le, ei­kä kes­ki­pai­kal­la tule tun­net­ta, et­tä is­tui­si ti­la­päis­käyt­töön tar­koi­te­tul­la is­tui­mel­la.

Citroën C3 Aircrossin etuistuimet antavat ryhdikkään pystyn mutta kuitenkin luontevan asennon. Istuinlämmittimen kytkintä on käytettävä käsikopelolla, sillä istuimen etunurkassa olevaa kytkintä ei kannata tiirailla ajon aikana.

Citroën C3 Aircrossin etuistuimet antavat ryhdikkään pystyn mutta kuitenkin luontevan asennon. Istuinlämmittimen kytkintä on käytettävä käsikopelolla, sillä istuimen etunurkassa olevaa kytkintä ei kannata tiirailla ajon aikana.

Oskari Pentti

Etuis­tui­met an­ta­vat riit­tä­väs­ti si­vut­tais­tu­kea, vaik­ka penk­kien top­pauk­set ei­vät ole­kaan ai­van tu­ke­vim­mas­ta pääs­tä. Lä­hes ta­sai­nen is­tuin­tyy­ny ei hait­taa so­pi­van asen­non löy­ty­mis­tä, ja myös rei­si­tu­kea löy­tyy.

 Citroën C3 Aircrossin tavaratila on 410 litraa, ja pitkittäissuunnassa säädettävän takaistuimen avulla tilan saa kasvatettua 520 litraan. Laajennetun kontin pohjan saa tasaiseksi välipohjan avulla.

Citroën C3 Aircrossin tavaratila on 410 litraa, ja pitkittäissuunnassa säädettävän takaistuimen avulla tilan saa kasvatettua 520 litraan. Laajennetun kontin pohjan saa tasaiseksi välipohjan avulla.

Oskari Pentti

Ta­va­ra­ti­laa on au­ton ko­ko­luok­ka huo­mi­oi­den kii­tet­tä­vät 410 lit­raa ja ta­ka­no­jat kaa­det­tu­na 1 289 lit­raa. Siir­ret­tä­vän vä­li­poh­jan avul­la laa­jen­ne­tun ta­va­ra­ti­lan saa ta­sa­poh­jai­sek­si. Ta­va­ran­kul­je­tus­ta aja­tel­len on näp­pä­rä oi­val­lus, et­tä sel­kä­no­jien ta­ka­sei­näs­sä on paik­ka ir­ro­te­tul­le ta­va­ra­ti­lan­peit­teel­le. Apu­kus­kin is­tui­men sel­kä­no­jan eteen­kal­lis­tus­mah­dol­li­suus mah­dol­lis­taa pit­kien esi­nei­den kul­jet­ta­mi­sen.

Ra­tin ta­ka­na

Kul­jet­ta­jan pai­kal­la huo­mio kiin­nit­tyy pir­te­äs­ti ylei­ses­tä lin­jas­ta erot­tu­vaan muo­toi­luun. Ko­je­lau­dan muo­toi­lu ei ole niin klii­ni­sen hil­lit­ty kuin yleen­sä. Suo­ra­kai­teen­muo­toi­sis­sa il­ma­suu­lak­keis­sa on pyö­ris­te­tyt kul­mat. Myös sei­son­ta­jar­run käyt­tö­vi­pu on pir­te­äs­ti eri­lai­nen kuin pe­rin­tei­nen sau­va­mal­li­nen vipu – sen käyt­tö to­sin edel­lyt­tää, et­tä va­pau­tus­pai­ni­ket­ta käy­te­tään peu­ka­lon si­jaan muil­la sor­mil­la.

Sym­paat­ti­sen nä­köi­sen kau­pun­ki­maas­tu­rin saa rää­tä­löi­tyä laa­jal­la skaa­lal­la omien miel­ty­mys­ten­sä mu­kai­sek­si, sil­lä tar­jol­la on 85 eri­lais­ta ul­ko­vä­ri­ty­syh­dis­tel­mää, ja si­sus­ta­vaih­to­eh­to­ja­kin on vii­si.

Ajo­a­sen­to on pys­tyn ryh­di­käs, mut­ta kui­ten­kin luon­te­va, ja hal­lin­ta­lait­teet ovat hy­vin kul­jet­ta­jan ulot­tu­vil­la. Is­tuin­läm­mit­ti­mien kyt­ki­met ovat rans­ka­lai­seen ta­paan etuis­tui­mien etu­nur­kis­sa, jo­ten nii­den kans­sa on ope­roi­ta­va kä­si­ko­pe­lol­la. Kä­den op­pii to­sin var­sin no­pe­as­ti lait­ta­maan rul­la­kyt­ki­mel­le, ja läm­mit­ti­men pääl­lä­o­lon huo­maa is­tu­ma­li­hak­sil­la, vaik­ka merk­ki­va­lo ei ole­kaan nä­ky­väs­sä pai­kas­sa.

Cit­roën  C3 Airc­ross on ti­la­van oloi­nen, ja nä­ky­vyys on pää­sään­töi­ses­ti hyvä kaik­kiin suun­tiin. Ää­ri­mit­to­jen ar­vi­oi­mi­nen on help­poa, mut­ta ver­ra­ten le­veä A-pi­la­ri peit­tää mel­ko pal­jon nä­ky­vyyt­tä etu­viis­toon, jo­ten ris­teyk­sis­sä on ol­ta­va hie­man ta­va­no­mais­ta tar­kem­pa­na.

Sopivasti erilailla muotoiltu kojelauta on pirteän näköinen. Hallintalitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.

Sopivasti erilailla muotoiltu kojelauta on pirteän näköinen. Hallintalitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.

Oskari Pentti

Näp­pä­rän mu­ka­va

So­pi­vas­ti ta­val­lis­ta hen­ki­lö­au­toa kor­ke­am­mal­la Cit­roën C3 Airc­ros­sil­la on lep­poi­sa ajel­la niin taa­ja­mis­sa kuin maan­tiel­lä­kin. Jou­si­tus on so­pi­van peh­meä mu­ka­vuut­ta sil­mäl­lä pi­tä­en, mut­ta kori ei sil­ti kal­lis­te­le lii­ko­ja edes tiu­kem­mis­sa kaar­rok­sis­sa. Häi­rit­se­vin piir­re on oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­een pie­ni epä­tark­kuus ja tun­not­to­muus, jo­ten ajos­sa ei ole ak­tii­vis­ta herk­kyyt­tä.

Ah­de­tus­sa 3-sy­lin­te­ri­ses­sä on oman­lai­sen­sa soin­ti, mut­ta voi­ma­va­rat ovat riit­tä­vät, ja moot­to­ri vään­tää nöy­räs­ti. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli 110-he­vos­voi­mai­sen Pu­re­Tech-moot­to­rin jat­kee­na au­to­maat­ti­vaih­teis­to, joka on omi­aan tuo­maan aja­mi­seen help­pout­ta. Vaih­teis­ton toi­min­ta on su­ju­vaa, ja vaih­dot on so­vi­tet­tu hy­vin yh­teen moot­to­rin omi­nai­suuk­sien kans­sa.

Suu­rem­mas­ta kor­keu­des­ta huo­li­mat­ta C3 Airc­ros­sin saa vain etu­ve­toi­se­na – se to­sin riit­tää var­sin hy­vin, sil­lä ky­sees­sä ei ole var­si­nai­nen maas­to­au­to. Huo­nom­mas­sa maas­tos­sa voi ha­kea hel­po­tus­ta ko­ea­jo-au­tos­sa­kin li­sä­va­rus­tee­na ol­leel­la Grip­Cont­roll-oh­jel­mal­la ja ala­mä­ki­hi­das­ti­mel­la.

Grip­Cont­roll-oh­jel­mas­sa on vii­si eri ajo­ti­la­vaih­to­eh­toa. Va­lin­ta­kyt­kin on ko­je­lau­das­sa vaih­teen­va­lit­si­men etu­puo­lel­la, ja yk­si vaih­to­eh­dois­ta kyt­kee luis­to­nes­ton pois ko­ko­naan pääl­tä. Oh­jel­ma sal­lii eri­mää­rän su­ti­mis­ta sen mu­kaan, mikä ajo-oh­jel­ma on va­lit­tu­na. Grip­Cont­roll mah­dol­lis­taa sen, et­tä ete­ne­mi­nen on­nis­tuu jopa pak­sum­mas­sa lu­mes­sa ja mu­tai­sel­la pin­nal­la.

Cit­roën C3 Airc­ross on ko­ko­luo­kas­saan ti­la­va ja pir­te­äs­ti oman­lai­sen­sa pie­ni SUV, jota on help­po käyt­tää. 

Citroën C3 Aircrossin etu- ja takapuskurin alalaitojen koristelistat tuovat ulkonäköön sopivasti maastoautomaisuutta. Takapilarin raidoitettu sivuikkuna lisää pirteää ilmettä.

Citroën C3 Aircrossin etu- ja takapuskurin alalaitojen koristelistat tuovat ulkonäköön sopivasti maastoautomaisuutta. Takapilarin raidoitettu sivuikkuna lisää pirteää ilmettä.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Oma­lei­mai­suus. So­pi­vas­ti eri­lai­nen Airc­ross on help­po käyt­tää, ja se näyt­tää pir­te­äl­tä.

Är­syt­tää: A-pi­la­ri. Au­tos­ta nä­kee muu­ten hy­vin, mut­ta etu­pi­la­ri peit­tää mel­koi­ses­ti etu­viis­toa nä­ky­mää.

Yl­lät­tää: Ti­lat. Var­sin kom­pak­tin oloi­ses­sa Airc­ros­sis­sa on hy­vät ti­lat.

Yh­teen­ve­to: Cit­roën C3 Airc­ross on hy­vät ti­lat tar­joi­le­va kom­pak­ti kau­pun­ki­maas­tu­ri, joka erot­tuu val­ta­vir­ras­ta pir­te­äs­ti eri­lai­sel­la muo­toi­lul­la ja vä­ri­va­li­koi­mal­la. 110-he­vos­voi­mai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen ben­sa­tur­bo ja au­to­maat­ti­vaih­teis­to te­ke­vät aja­mi­ses­ta help­poa.

Täh­det: 4,5

Cit­roën C3 Airc­ross Pu­re­Tech 110 Shine Au­to­maat­ti

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 1199 cm3,  81 kW (110 hv)/5500 r/min,  205 Nm/1500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h: 10,6 s, huip­pu­no­peus 183 km/h

Ku­lu­tus: 5,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt: 126 g/km

Voi­man­siir­to: A7, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4155 mm, l. 1756 mm, k. 1637 mm, ak­se­li­vä­li 2604 mm, oma­mas­sa 1278 kg, kan­ta­vuus 537 kg, ve­to­mas­sa 840/600 kg, ta­va­ra­ti­la 410–1289 l, tank­ki 45 l

Hin­ta: 26 174 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 33 530 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU