Renault Talismanin takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät maksimissaan 3,5 astetta.

Renault Talismanin takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät maksimissaan 3,5 astetta.

Juha Peltonen

Renault Talisman tarjoilee uudenlaista taikaa - miten kävi koeajon?

Tutustuimme uuteen Renault Talismaniin, joka oli varustettu nelipyö­rä­oh­jauk­sella. Uutuuden on tarkoitus olla kova kilpailija esimerkiksi VW Passatille ja Ford Mondeolle.

Auto Bild.Koeajot

Wi­ki­pe­di­an mu­kaan ”ta­lis­maa­ni” on ”tai­ka­e­si­ne, joka on py­hi­tet­ty joko tuo­maan on­nea tai suo­je­le­maan pa­hal­ta”. Re­naul­tin vii­me vuon­na esit­te­le­mä täy­sin uu­si D-seg­men­tin Ta­lis­man täyt­tää La­gu­na jät­tä­män au­kon. Suo­meen La­gu­naa ei ole tuo­tu enää muu­ta­maan vuo­teen.

Ko­ea­jo­au­to oli va­rus­tet­tu ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sel­la, joka ei ole aja­tuk­se­na uu­si. Ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen en­sim­mäi­nen aal­to saa­pui 80- ja 90-lu­ku­jen tait­tees­sa. Eni­ten ne­li­pyö­rä­oh­jat­tu­ja mal­le­ja oli Hon­dal­la, Mit­su­bis­hil­la, Maz­dal­la ja Nis­sa­nil­la. Re­naul­til­la oli oma 4-pyö­rä­oh­jaus­jär­jes­tel­mä hie­man myö­hem­min – tiet­tä­väs­ti vuo­teen 2008 saak­ka – La­gu­nas­sa.

Ne­li­pyö­rä­oh­jaus (4Cont­rol) ei ole Re­nault Ta­lis­ma­nis­sa va­ki­o­va­rus­te – sen saa mää­rät­tyi­hin ver­si­oi­hin – mut­ta se on erit­täin mie­len­kiin­toi­nen ajo­tur­val­li­suut­ta ja ket­te­ryyt­tä li­sää­vä rat­kai­su. Oh­jaa­vat ta­ka­pyö­rät toi­mi­vat eri ajo­ti­lan­teis­sa eri ta­val­la. Tas­ku­py­sä­köin­nis­sä ne kään­ty­vät vas­tak­kai­seen suun­taan kuin etu­pyö­rät, mut­ta esi­mer­kik­si moot­to­ri­tiel­lä ohi­tus­ti­lan­tees­sa etu- ja ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät sa­maan suun­taan ja pa­ran­ta­vat ajo­va­kaut­ta.

Renault Talisman on mainio maantieauto. Nelipyöräohjauksen ansiosta se on ketterä paitsi mutkaisilla teillä myös kaupunkien ja parkkihallien ahtaikoissa. Led-kaukovalot ovat tehokkaat.

Renault Talisman on mainio maantieauto. Nelipyöräohjauksen ansiosta se on ketterä paitsi mutkaisilla teillä myös kaupunkien ja parkkihallien ahtaikoissa. Led-kaukovalot ovat tehokkaat.

Juha Peltonen

Kään­ty­vien ta­ka­pyö­rien kul­maa on vai­kea ha­vai­ta sil­mil­lä, mut­ta mut­kai­sel­la pik­ku­tiel­lä ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen ha­vait­see kar­tin­gau­to­mai­sen no­pe­a­na oh­jau­tu­vuu­te­na. Re­nault Ta­lis­man myös kään­tyy oman ak­se­lin­sa ym­pä­ri häm­mäs­tyt­tä­vän pie­nes­sä ti­las­sa. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on eten­kin sport-ajo­a­se­tuk­sel­la riit­tä­vän täs­mäl­li­nen.

200 he­vos­voi­maa ja run­sas tur­va­va­rus­tus

Ta­lis­man TCe 200:ssä pys­tyy sää­tä­mään is­kun­vai­men­nus­ta, oh­jaus­vas­tet­ta ja vas­taa­vuut­ta kaa­suun. Va­lin­ta ta­pah­tuu näyt­tö­va­li­kos­ta. Myös moot­to­rin ää­nen­sä­vyä pys­tyy muut­ta­maan ta­val­li­sen ja lie­väs­ti sport­ti­sem­man kes­ken.

Va­lit­tu sport-ase­tus pa­lau­tuu nor­maa­lik­si seu­raa­van käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä, el­lei kul­jet­ta­ja hy­väk­sy sen pi­tä­mis­tä en­nal­laan kos­ke­tus­näy­tön vies­tin kuit­taa­mi­sel­la. On­nek­si jär­jes­tel­mä ky­syy asi­aa ei­kä au­to­maat­ti­ses­ti hei­tä toi­min­toa com­for­til­le.

Suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la to­teu­tet­tu 1,6-lit­rai­nen tur­bo­ne­lik­ko tuot­taa te­hoa mal­li­mer­kin­nän mu­kai­ses­ti 200 he­vos­voi­maa. Te­ho­va­ran­not riit­tä­vät kiih­dyt­tä­mään au­to­maat­ti-Ta­lis­ma­nin sa­ta­sen no­peu­teen 7,6 se­kun­nis­sa. Suu­rin vään­tö­lu­ke­ma 260 Nm saa­vu­te­taan jo käyn­ti­no­peu­del­la 2 500 r/min, jo­ten kone vas­taa ha­na­kas­ti kaa­su­pol­ki­men liik­kei­siin. Noin 1,5-ton­ni­sen TCe 200:n lu­va­taan tait­ta­van vart­ti­mai­lin 15,6 se­kun­nis­sa. 7-por­tai­nen EDC-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to vaih­taa siis­tis­ti.

Renault Talismanin 1,6-litraisen turbonelikon teho on 200 hv ja vääntö 260 Nm.

Renault Talismanin 1,6-litraisen turbonelikon teho on 200 hv ja vääntö 260 Nm.

Juha Peltonen

TCe 200:n yh­dis­tet­ty EU-ku­lu­tus on 5,6 l/100 km. Ko­ea­jon ai­ka­na au­ton ajo­tie­to­ko­ne ker­toi ku­lu­tuk­sek­si 6,1 l/100 km.

Ajo­va­lot ovat mel­ko hy­vät. LED Pure Vi­si­on -lä­hi­va­lot (+791 e) va­lai­se­vat pi­me­äl­lä pik­ku­tiel­lä ai­van koh­tuul­li­ses­ti, mut­ta led-kau­ko­va­lot ovat lä­hi­va­lo­ja te­hok­kaam­mat. C:n muo­toi­set led-huo­mi­o­va­lot ovat näyt tä­vät. Au­to­maat­ti­nen kau­ko­va­lo­toi­min­to mah­dol­lis­taa kau­ko­va­lo­jen jat­ku­van käy­tön il­man, et­tä vas­taan­tu­li­jat so­kais­tu­vat. Ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin mah­dol­lis­taa tas­ku-, vino- ja ruu­tu­py­sä­köin­nin.

Premium-tasoinen kojelauta edustaa uudenlaista Renault-tyyliä. Usb-liitäntä löytyy hakematta konsolista.

Premium-tasoinen kojelauta edustaa uudenlaista Renault-tyyliä. Usb-liitäntä löytyy hakematta konsolista.

Juha Peltonen

Pre­mium-luo­kan si­sä­ti­lat

Peh­me­äl­lä ma­te­ri­aa­lil­la pääl­lys­tet­ty Re­nault Ta­lis­ma­nin ko­je­lau­ta näyt­tää sel­ke­äs­ti pre­mium-hen­ki­sel­tä. Sel­keä mit­ta­ris­to, joka il­met­tä pys­tyy muun­te­le­maan, ja iso kos­ke­tus­näyt­tö syn­nyt­tä­vät po­si­tii­vi­sel­la ta­val­la ren­non ame­rik­ka­lais­tyy­li­sen ylei­sil­meen.

Iso 8,7-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ja R-Link 2 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä ovat In­tens-va­rus­te­lu­ver­si­on sel­kei­tä etu­ja. Edul­li­sem­mis­sa Ta­lis­man-mal­leis­sa on 7- tai 4,3-tuu­mai­nen näyt­tö­ruu­tu. R-Link 2 si­säl­tää myös ame­rik­ka­lai­sen Bose Sur-round Sound -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män va­rus­tet­tu­na 13 kai­ut­ti­mel­la – on muu­ten ta­so­kas­ta kuul­ta­vaa (+1 194 e).

Ajoasennon säätää helposti varsin hyväksi, mutta etureunan kallistussäädöstä ja tehokkaammasta ristiseläntuesta ei olisi haittaa.

Ajoasennon säätää helposti varsin hyväksi, mutta etureunan kallistussäädöstä ja tehokkaammasta ristiseläntuesta ei olisi haittaa.

Juha Peltonen

Le­ve­äs­sä kes­ki­kon­so­lis­sa on au­to­maat­ti­ver­si­os­sa iso, jääh­dy­tet­ty säi­ly­tys­lo­ke­ro ja pari mu­ki­te­li­net­tä. Han­si­kas­lo­ke­ro on 8-lit­rai­nen. Li­säk­si etuo­vi­ko­te­lois­sa on ti­laa 1,5-lit­rai­sel­le vir­vo­ke­pul­lol­le, ja ta­ka­na on 2-lit­rai­nen lo­ke­ro.

Mat­kus­ta­moon saa­daan eri­tyis­tä bu­si­ness-hen­keä tes­tiyk­si­lös­sä ol­leel­la Lu­xu­ry Pack -pa­ke­til­la (+3 841 e). Käy­tän­nöl­li­seen ja hyö­dyl­li­seen pa­ket­tiin si­säl­tyy nah­ka­ver­hoi­lu, kuu­teen suun­taan säh­köl­lä sää­ty­vät ja vii­len­nyk­sel­lä va­rus­te­tut etuis­tui­met sekä erit­täin sel­ke­äs­ti myös va­loi­sal­la nä­ky­vä tuu­li­la­si­näyt­tö.

Etuis­tui­mien si­vu­tu­ki on asi­al­li­nen, mut­ta pit­kä­jal­kai­nen jää kai­paa­maan etu­reu­nan kal­lis­tus­sää­töä. Li­säk­si säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki on puut­teel­li­nen, ja jot­kut mat­kus­ta­jis­ta kai­pa­si­vat erit­täin kes­tä­väl­tä vai­kut­ta­vaan nah­ka­ver­hoi­luun hie­man peh­meyt­tä.

Sel­kä­hie­ron­nas­ta plus­saa

Plus­saa tu­lee etuis­tui­men sel­kä­hie­ron­nas­ta, jon­ka eri toi­min­not löy­ty­vät kos­ke­tus­näy­tön va­li­kos­ta. Ris­ti­se­län hie­ron­taa te­hok­kaam­pi toi­min­to on niin sa­not­tu mu­ka­vuus­toi­min­to. Ta­kais­tui­mel­le on help­po men­nä, ja ta­ka­na on pit­kä­jal­kai­sel­le­kin tar­peek­si pol­vi­ti­laa. Myös ta­ka­pää­ti­la on riit­tä­vä. Se­da­nik­si Ta­lis­ma­nis­sa on rei­lun ko­koi­nen ta­va­ra­ti­la, sil­lä 608 lit­raa edus­taa luok­kan­sa par­haim­mis­toa.

Tur­va­jär­jes­tel­mis­tä mai­nit­ta­koon ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, va­roit­ta­va kais­ta­vah­ti sekä oi­val­li­nen tur­va­vä­li­hä­ly­tys, joka toi­mii ajo­no­peuk­sil­la 30–200 km/h.

Sedanissa on perusmuodossa yli 600 litran tavaratila.

Sedanissa on perusmuodossa yli 600 litran tavaratila.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ne­li­pyö­rä­oh­jaus. Ta­ka­pyö­rien kään­ty­mi­nen an­taa yl­lät­tä­vää ket­te­ryyt­tä.

Är­syt­tää: Ris­ti­se­län­tu­ki. Säh­kö­sää­dös­tä huo­li­mat­ta tuki on riit­tä­mä­tön.

Yl­lät­tää: Hie­ron­ta. Se­län säh­köi­nen hie­ron­ta on vie­lä mel­ko har­vi­nai­nen va­rus­te.

Yh­teen­ve­to:  Re­nault Ta­lis­ma­nin koh­dal­la kan­nat­taa unoh­taa La­gu­nan ken­ties ky­see­na­lai­nen mai­ne. Ajet­ta­vuus on erit­täin ta­so­kas­ta, me­lu­ta­so on koh­tuul­li­nen ja mat­kus­ta­mon ti­lan­käyt­tö mal­li­kas­ta. Tur­va- ja mu­ka­vuus­va­rus­teet ovat laa­duk­kai­ta, mut­ta kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä ta­pah­tu­via tör­mäyk­siä vä­hen­tä­vää en­na­koin­ti-/va­roi­tus­jär­jes­tel­mää ei ole tar­jol­la.

Täh­det: 4

Re­nault Ta­lis­man TCe 200 In­tens 4Cont­rol EDC7

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1618 cm³, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 260 Nm/2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h: 7,6 s, huip­pu­no­peus 237 km/h

Ku­lu­tus: 5,6 l/100 km, 95E

CO2-pääs­töt: 130 g/km

Voi­man­siir­to: A7, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4850, l. 1870, k. 1460 mm, ak­se­li­vä­li 2810 mm, oma­mas­sa 1505 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 608 l, tank­ki 51 l

Hin­ta: 43 380 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset