Renault Talismanin takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät maksimissaan 3,5 astetta.
Juha Peltonen
Renault Talisman tarjoilee uudenlaista taikaa - miten kävi koeajon?
Tutustuimme uuteen Renault Talismaniin, joka oli varustettu nelipyöräohjauksella. Uutuuden on tarkoitus olla kova kilpailija esimerkiksi VW Passatille ja Ford Mondeolle.
Wikipedian mukaan ”talismaani” on ”taikaesine, joka on pyhitetty joko tuomaan onnea tai suojelemaan pahalta”. Renaultin viime vuonna esittelemä täysin uusi D-segmentin Talisman täyttää Laguna jättämän aukon. Suomeen Lagunaa ei ole tuotu enää muutamaan vuoteen.
Koeajoauto oli varustettu nelipyöräohjauksella, joka ei ole ajatuksena uusi. Nelipyöräohjauksen ensimmäinen aalto saapui 80- ja 90-lukujen taitteessa. Eniten nelipyöräohjattuja malleja oli Hondalla, Mitsubishilla, Mazdalla ja Nissanilla. Renaultilla oli oma 4-pyöräohjausjärjestelmä hieman myöhemmin – tiettävästi vuoteen 2008 saakka – Lagunassa.
Nelipyöräohjaus (4Control) ei ole Renault Talismanissa vakiovaruste – sen saa määrättyihin versioihin – mutta se on erittäin mielenkiintoinen ajoturvallisuutta ja ketteryyttä lisäävä ratkaisu. Ohjaavat takapyörät toimivat eri ajotilanteissa eri tavalla. Taskupysäköinnissä ne kääntyvät vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät, mutta esimerkiksi moottoritiellä ohitustilanteessa etu- ja takapyörät kääntyvät samaan suuntaan ja parantavat ajovakautta.
Renault Talisman on mainio maantieauto. Nelipyöräohjauksen ansiosta se on ketterä paitsi mutkaisilla teillä myös kaupunkien ja parkkihallien ahtaikoissa. Led-kaukovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
Kääntyvien takapyörien kulmaa on vaikea havaita silmillä, mutta mutkaisella pikkutiellä nelipyöräohjauksen havaitsee kartingautomaisen nopeana ohjautuvuutena. Renault Talisman myös kääntyy oman akselinsa ympäri hämmästyttävän pienessä tilassa. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on etenkin sport-ajoasetuksella riittävän täsmällinen.
200 hevosvoimaa ja runsas turvavarustus
Talisman TCe 200:ssä pystyy säätämään iskunvaimennusta, ohjausvastetta ja vastaavuutta kaasuun. Valinta tapahtuu näyttövalikosta. Myös moottorin äänensävyä pystyy muuttamaan tavallisen ja lievästi sporttisemman kesken.
Valittu sport-asetus palautuu normaaliksi seuraavan käynnistyksen yhteydessä, ellei kuljettaja hyväksy sen pitämistä ennallaan kosketusnäytön viestin kuittaamisella. Onneksi järjestelmä kysyy asiaa eikä automaattisesti heitä toimintoa comfortille.
Suorasuihkutuksella toteutettu 1,6-litrainen turbonelikko tuottaa tehoa mallimerkinnän mukaisesti 200 hevosvoimaa. Tehovarannot riittävät kiihdyttämään automaatti-Talismanin satasen nopeuteen 7,6 sekunnissa. Suurin vääntölukema 260 Nm saavutetaan jo käyntinopeudella 2 500 r/min, joten kone vastaa hanakasti kaasupolkimen liikkeisiin. Noin 1,5-tonnisen TCe 200:n luvataan taittavan varttimailin 15,6 sekunnissa. 7-portainen EDC-kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa siististi.
Renault Talismanin 1,6-litraisen turbonelikon teho on 200 hv ja vääntö 260 Nm.
Juha Peltonen
TCe 200:n yhdistetty EU-kulutus on 5,6 l/100 km. Koeajon aikana auton ajotietokone kertoi kulutukseksi 6,1 l/100 km.
Ajovalot ovat melko hyvät. LED Pure Vision -lähivalot (+791 e) valaisevat pimeällä pikkutiellä aivan kohtuullisesti, mutta led-kaukovalot ovat lähivaloja tehokkaammat. C:n muotoiset led-huomiovalot ovat näyt tävät. Automaattinen kaukovalotoiminto mahdollistaa kaukovalojen jatkuvan käytön ilman, että vastaantulijat sokaistuvat. Aktiivinen pysäköintiavustin mahdollistaa tasku-, vino- ja ruutupysäköinnin.
Premium-tasoinen kojelauta edustaa uudenlaista Renault-tyyliä. Usb-liitäntä löytyy hakematta konsolista.
Juha Peltonen
Premium-luokan sisätilat
Pehmeällä materiaalilla päällystetty Renault Talismanin kojelauta näyttää selkeästi premium-henkiseltä. Selkeä mittaristo, joka ilmettä pystyy muuntelemaan, ja iso kosketusnäyttö synnyttävät positiivisella tavalla rennon amerikkalaistyylisen yleisilmeen.
Iso 8,7-tuumainen kosketusnäyttö ja R-Link 2 -tietoviihdejärjestelmä ovat Intens-varusteluversion selkeitä etuja. Edullisemmissa Talisman-malleissa on 7- tai 4,3-tuumainen näyttöruutu. R-Link 2 sisältää myös amerikkalaisen Bose Sur-round Sound -äänentoistojärjestelmän varustettuna 13 kaiuttimella – on muuten tasokasta kuultavaa (+1 194 e).
Ajoasennon säätää helposti varsin hyväksi, mutta etureunan kallistussäädöstä ja tehokkaammasta ristiseläntuesta ei olisi haittaa.
Juha Peltonen
Leveässä keskikonsolissa on automaattiversiossa iso, jäähdytetty säilytyslokero ja pari mukitelinettä. Hansikaslokero on 8-litrainen. Lisäksi etuovikoteloissa on tilaa 1,5-litraiselle virvokepullolle, ja takana on 2-litrainen lokero.
Matkustamoon saadaan erityistä business-henkeä testiyksilössä olleella Luxury Pack -paketilla (+3 841 e). Käytännölliseen ja hyödylliseen pakettiin sisältyy nahkaverhoilu, kuuteen suuntaan sähköllä säätyvät ja viilennyksellä varustetut etuistuimet sekä erittäin selkeästi myös valoisalla näkyvä tuulilasinäyttö.
Etuistuimien sivutuki on asiallinen, mutta pitkäjalkainen jää kaipaamaan etureunan kallistussäätöä. Lisäksi sähköinen ristiseläntuki on puutteellinen, ja jotkut matkustajista kaipasivat erittäin kestävältä vaikuttavaan nahkaverhoiluun hieman pehmeyttä.
Selkähieronnasta plussaa
Plussaa tulee etuistuimen selkähieronnasta, jonka eri toiminnot löytyvät kosketusnäytön valikosta. Ristiselän hierontaa tehokkaampi toiminto on niin sanottu mukavuustoiminto. Takaistuimelle on helppo mennä, ja takana on pitkäjalkaisellekin tarpeeksi polvitilaa. Myös takapäätila on riittävä. Sedaniksi Talismanissa on reilun kokoinen tavaratila, sillä 608 litraa edustaa luokkansa parhaimmistoa.
Turvajärjestelmistä mainittakoon aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, mukautuva vakionopeussäädin, varoittava kaistavahti sekä oivallinen turvavälihälytys, joka toimii ajonopeuksilla 30–200 km/h.
Sedanissa on perusmuodossa yli 600 litran tavaratila.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Nelipyöräohjaus. Takapyörien kääntyminen antaa yllättävää ketteryyttä.
Ärsyttää: Ristiseläntuki. Sähkösäädöstä huolimatta tuki on riittämätön.
Yllättää: Hieronta. Selän sähköinen hieronta on vielä melko harvinainen varuste.
Yhteenveto: Renault Talismanin kohdalla kannattaa unohtaa Lagunan kenties kyseenalainen maine. Ajettavuus on erittäin tasokasta, melutaso on kohtuullinen ja matkustamon tilankäyttö mallikasta. Turva- ja mukavuusvarusteet ovat laadukkaita, mutta kaupunkiliikenteessä tapahtuvia törmäyksiä vähentävää ennakointi-/varoitusjärjestelmää ei ole tarjolla.
Tähdet: 4
Renault Talisman TCe 200 Intens 4Control EDC7
Moottori: R4, turbo, 1618 cm³, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 260 Nm/2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 7,6 s, huippunopeus 237 km/h
Kulutus: 5,6 l/100 km, 95E
CO2-päästöt: 130 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p. 4850, l. 1870, k. 1460 mm, akseliväli 2810 mm, omamassa 1505 kg, perävaunumassa 1500/750 kg, tavaratila 608 l, tankki 51 l
Hinta: 43 380 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lohikäärmeen jäljillä
Quad 33/303 jälleen saatavana
Valoa ja ääntä
Klipschin uusi jalustakaiutin
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
Super-Lintonit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI