Ford Fiestan ulkonäköä on uudistettu maltillisesti.

Ford Fiestan ulkonäköä on uudistettu maltillisesti.

Oskari Pentti

Tutuksi uudistunut Ford Fiesta koeajossa

Fiesta on edelleen näppärä pikkuauto, mutta se tuntuu kokoistaan suuremmalta. 

Auto Bild.Koeajot

Fies­tan ul­ko­nä­köä on uu­dis­tet­tu ta­val­laan mal­til­li­ses­ti – mut­ta toi­saal­ta mer­kit­tä­väs­ti. Mal­til­li­sek­si uu­dis­tuk­sen te­kee se, et­tä mal­li on edel­leen help­po tun­nis­taa pi­kai­sel­la­kin vil­kai­sul­la, vaik­ka keu­lan il­mees­sä on­kin pal­jon Fo­cuk­ses­ta tut­tu­ja muo­to­ja. Muo­toi­lus­sa on mer­kit­tä­vää se, et­tä Fies­ta on nyt en­tis­tä tyy­lik­kääm­män ja vir­ta­vii­vai­sem­man nä­köi­nen.

Fies­ta on ve­näh­tä­nyt seit­se­mi­sen sent­ti­met­riä, ja vaik­ka le­veyt­tä ei ole kuin rei­lu sent­ti­met­ri enem­män kuin edel­tä­väs­sä mal­lis­sa, niin uu­tuus näyt­tää huo­mat­ta­vas­ti ai­em­paa le­ve­äm­män nä­köi­sel­tä. Ta­ka­pään il­me on ke­ven­ty­nyt ma­ta­lam­pien ja le­ve­äm­pien ta­ka­va­lo­jen myö­tä. Ul­ko­nä­ön osal­ta uu­si Fies­ta on edel­tä­jään­sä hil­li­tym­pi mut­ta tyy­lik­kääm­pi.

Sel­ke­ät näy­töt

Uu­si il­me jat­kuu oh­jaa­mos­sa, ja ko­je­lau­ta on saa­nut rau­hal­li­sem­man il­meen. Edes edul­li­sim­man Trend-ta­son ver­si­os­sa kes­ki­näyt­tö ei ole enää upo­tet­tu­na ko­je­lau­taan muo­toil­tuun kyö­myyn, jo­ten se on nä­ky­vil­lä ai­em­paa pa­rem­min.
Ti­ta­nium-va­rus­te­ta­son ko­ea­jo­au­tos­sa oli li­sä­va­rus­tee­na Cool & Sound Pack 9, joka si­säl­tää au­to­maat­ti-il­mas­toin­nin ja Au­dio 11 -pa­ke­tin, jos­sa on B&O Play, SYNC 3, 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­vä­ri­näyt­tö, na­vi­gaat­to­ri, kak­si usb-port­tia, kym­me­nen kai­u­tin­ta sekä Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -lii­tet­tä­vyy­det.

Ford Fiestan kojelaudan yleisilme on aiempaa rauhallisempi. Kookkaamman kosketusnäytön myötä on luovuttu monista äänentoistolaitteen painikkeista.

Ford Fiestan kojelaudan yleisilme on aiempaa rauhallisempi. Kookkaamman kosketusnäytön myötä on luovuttu monista äänentoistolaitteen painikkeista.

Oskari Pentti

Pe­rus­näy­tön koko on Ti­ta­nium-va­rus­te­ta­sos­sa 6,5 ja Trend-va­rus­te­ta­sos­sa 4,2 tuu­maa – jäl­kim­mäi­nen ei ole kos­ke­tus­näyt­tö. Isom­mis­sa kos­ke­tus­näy­töis­sä on vä­hen­net­ty pai­nik­kei­den mää­rä, ja myös pie­nim­män näy­tön yh­tey­des­sä pai­nik­keet on kes­ki­tet­ty sel­ke­äm­min näy­tön ym­pä­ril­le.

Kos­ke­tus­näyt­tö toi­mii moit­teet­ta, ja ylei­sim­min käy­tet­tä­vil­le toi­min­noil­le on pai­ni­ke ai­na no­pe­as­ti saa­ta­vil­la. Li­säp­lus­sak­si voi las­kea myös sen, et­tä läm­mi­tys­lait­teen sää­ti­met ovat eril­lään kos­ke­tus­näy­tös­tä – ne ovat niin sa­not­tua pe­rin­teis­tä mal­lia, jo­ten nii­den käyt­tä­mi­nen on­nis­tuu no­pe­as­ti il­man seik­kai­le­mis­ta va­li­kois­sa.

Mittaristo on muuttunut selkeämmäksi, kun nopeus- ja kierroslukumittaria ei ole enää koteloitu omiin kehyksiin.

Mittaristo on muuttunut selkeämmäksi, kun nopeus- ja kierroslukumittaria ei ole enää koteloitu omiin kehyksiin.

Oskari Pentti

Mit­ta­ris­ton ul­ko­nä­kö on niin ikään muut­tu­nut huo­mat­ta­vas­ti – myös se on pe­rin­tei­sem­pä­nä ai­em­paa ”rau­hal­li­sem­man” nä­köi­nen. Ko­ko­a­ni­suus on ta­val­laan oi­ke­as­taan tyy­lik­kääs­ti pe­rin­tei­sem­pi.

Vah­vuu­det en­nal­laan

Hyvä ajet­ta­vuus on ol­lut jo pi­dem­pään yk­si Fies­tan vah­vuuk­sis­ta, ja sitä se on myös jat­kos­sa. Jou­si­tus on muut­tu­nut hie­man peh­me­äm­mäk­si, mut­ta se kan­taa kuor­man moit­teet­ta ja toi­mii on­gel­mit­ta eri­lai­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa. Peh­me­äm­män al­ku­jous­ton an­si­os­ta tien epä­ta­sai­suu­det ei­vät tun­nu yh­tä voi­mak­kaas­ti oh­jaa­moon kuin edel­lis­mal­lis­sa. Tämä on omi­aan luo­maan mie­li­ku­van, et­tä Fies­ta oli­si it­se­ään kook­kaam­pi au­to.

Li­sä­va­rus­tee­na ol­lut Bang & Oluf­se­nin ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä on vie­lä omi­aan li­sää­mään suu­rem­man au­ton tun­tua, sil­lä mu­siik­ki tois­tuu ihas­tut­ta­van sy­väl­lä ja pak­sul­la ää­nel­lä. Fies­ta siis tun­tuu ajet­ta­es­sa it­se­ään suu­rem­mal­ta, vaik­ka se on edel­leen sama näp­pä­räs­ti kään­nel­tä­vä pie­ni au­to. Fies­taa on help­po ko­men­taa taa­ja­ma­pyö­rit­te­lys­sä, ei­kä maan­tiel­lä­kään tule pik­ku­kot­te­ro­mais­ta tun­net­ta.

Ford Fiesta on edelleen helposti tunnistettavissa. Madaltunut maski ja aiempaa leveämpi alempi ilmanottomaski saavat uutuuden näyttämään edeltävää mallia leveämmältä ja matalammalta.

Ford Fiesta on edelleen helposti tunnistettavissa. Madaltunut maski ja aiempaa leveämpi alempi ilmanottomaski saavat uutuuden näyttämään edeltävää mallia leveämmältä ja matalammalta.

Oskari Pentti

Moot­to­rin voi­ma­va­rat

Ko­ea­jo­au­ton ko­ne­huo­nees­sa pö­ri­si lit­rai­sen moot­to­rin 100-he­vos­voi­mai­nen ver­sio, joka si­nän­sä riit­tää kul­jet­ta­maan Fies­tan ko­kois­ta me­no­pe­liä riit­tä­vän ri­pe­äs­ti. Sa­mai­ses­ta 3-sy­lin­te­ri­ses­tä moot­to­ris­ta on tar­jol­la myös 125- ja 140-he­vos­voi­mai­set ver­si­ot. Liik­keel­le­läh­döt vaa­ti­vat täl­lä sa­ta­hep­pai­sel­la hie­man to­tut­te­lua.

Kaa­sua on an­net­ta­va hi­ve­nen enem­män, kuin mi­hin on tot­tu­nut, sil­lä muu­ten moot­to­ri mei­naa puu­tua, ja liik­keel­le­läh­tö on sik­si hie­man vai­val­loi­sen tun­tuis­ta. Moot­to­rin plus­sak­si on las­ket­ta­va se, et­tä suu­rin vään­tö­mo­ment­ti saa­vu­te­taan jo 1 500 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la, ja new­ton­met­rit jat­ku­vat sa­ma­na ai­na käyn­ti­no­peu­teen 4 400 r/min saak­ka.

Toi­nen noo­tin ai­he ei ole oi­ke­as­taan moot­to­rin vaan vä­li­tys­suh­tei­den syy­tä. 6-por­tai­sen ma­nu­aa­lin suu­rin py­kä­lä on sen ver­ran har­vaan vä­li­tet­ty, et­tä mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa on usein vaih­det­ta­va yh­tä py­kä­lää pie­nem­mäl­le, jos au­tos­sa on yh­tään enem­män kuor­maa.

Pie­nem­mil­lä no­peuk­sil­la ja vaih­teil­la moot­to­rin voi­ma­va­rat riit­tä­vät pa­rem­min, ja moot­to­rin laa­jan vään­tö­a­lu­een an­si­os­ta vaih­ta­mis­tar­ve on var­sin vä­häi­nen. Moot­to­ri ei tar­joi­le mis­sään vai­hees­sa var­si­nais­ta te­ho­piik­kiä, sil­lä se on luon­teel­taan ta­sa­vah­va puur­ta­ja.

Aiempaa matalammat 2-osaiset takavalot saavat Ford Fiestan näyttämään takaa aiempaa matalammalta ja ”kevyemmältä”.

Aiempaa matalammat 2-osaiset takavalot saavat Ford Fiestan näyttämään takaa aiempaa matalammalta ja ”kevyemmältä”.

Oskari Pentti

Va­rus­tei­ta riit­tää

Va­rus­tei­ta on pe­rus­käyt­töön riit­tä­väs­ti, vaik­ka jo­ku­nen nyt li­sä­va­rus­te­lis­tal­la ole­va tuo­te oli­si ihan mu­ka­va ol­la va­ki­o­na. Va­ki­o­no­peu­den­sää­din, joka si­säl­tää myös no­peu­den­ra­joit­ti­men, oli­si mat­ka-ajoa aja­tel­len oi­va lisä. No­peu­den­ra­joi­tin ja kais­ta­vah­ti­jär­jes­tel­mä kuu­lu­vat va­ki­o­va­rus­tuk­seen kai­kis­sa Fies­tan va­rus­te­ta­sois­sa.

Vaik­ka il­mas­toin­ti kuu­luu Fies­tan va­ki­o­va­rus­tuk­seen, niin ny­ky­ään säh­kö­käyt­töis­ten ta­ka­si­vu­la­sien puu­te tun­tuu hie­man kiu­saa­val­ta piir­teel­tä – ne on va­lit­ta­va li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta. Mo­nen va­rus­teen koh­dal­la on niin, et­tä ta­lou­del­li­ses­ti on usein kan­nat­ta­vam­paa va­li­ta so­pi­va va­rus­te­pa­ket­ti, joka si­säl­tää ha­lu­tut va­rus­teet.

Fies­taan on­kin pe­rus­va­rus­te­ver­si­os­ta riip­pu­en tar­jol­la lä­hes pa­ri­kym­men­tä eri­si­säl­töis­tä va­rus­te­pa­ket­tia. Vain ylel­li­sim­min va­rus­tel­tuun Vig­na­le-ver­si­oon va­rus­te­pa­ket­te­ja on tar­jol­la al­le kym­me­nen.

Titaniumissa on urheilullisemmat istuimet kuin Trend-versiossa. Myös Titaniumin istuimet ovat varsin miedosti muotoillut, mutta ne antavat hyvän tuen eivätkä paina liikaa istumalihaksia tai selkää.

Titaniumissa on urheilullisemmat istuimet kuin Trend-versiossa. Myös Titaniumin istuimet ovat varsin miedosti muotoillut, mutta ne antavat hyvän tuen eivätkä paina liikaa istumalihaksia tai selkää.

Oskari Pentti

Ti­la­tar­jon­ta on pie­nel­le au­tol­le riit­tä­vä. Jos kul­jet­ta­ja ei ole eri­tyi­sen pit­kä­kint­tui­nen, niin täy­si­kas­vui­nen ai­kui­nen mah­tuu ta­kais­tui­mel­le on­gel­mit­ta. Ta­kais­tuin on muo­toil­tu etuis­tui­mia mie­dom­min, mut­ta se an­taa jon­kin­lai­sen rei­si­tu­en, jo­ten kyy­ti­läi­set­kin viih­ty­vät var­sin hy­vin pi­dem­mäl­lä­kin mat­kal­la.

Fies­tan­sa si­sä­nä­köä saa rää­tä­löi­tyä en­tis­tä laa­jem­min mie­lei­sek­seen, ja eri­lai­sia mu­ka­vuus- ja tur­va­va­rus­tei­ta voi ha­lu­tes­saan va­li­ta var­sin laa­jal­la skaa­lal­la. Park­ki­paik­ka­kol­hu­ja sil­mäl­lä pi­tä­en näp­pä­rä va­rus­te on ovien reu­na­suo­jat, jot­ka tu­le­vat suo­jak­si oven avaa­mi­sen yh­tey­des­sä. Nii­den li­sä­va­rus­te­hin­ta on sata eu­roa. Ajon­va­kau­tus, luis­to­nes­to, mä­ki­läh­tö­a­vus­tin ja hä­tä­jar­ru­tu­sas­sis­tent­ti ovat pe­rus­kau­raa useim­mis­sa ny­ky­au­tois­sa, ja ne kuu­lu­vat myös Fies­tas­sa va­ki­o­va­rus­tuk­seen. 

Pikkuautoissa tavaratila laajenee harvemmin tasapohjaiseksi, sillä kaikki tila on käytettävä tarkoin. Kontin sivuissa on kassikoukut, mutta kunnollisia kuormansidontalenkkejä ei ole.

Pikkuautoissa tavaratila laajenee harvemmin tasapohjaiseksi, sillä kaikki tila on käytettävä tarkoin. Kontin sivuissa on kassikoukut, mutta kunnollisia kuormansidontalenkkejä ei ole.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Tun­tu­ma. Uu­si Fies­ta ei tun­nu pik­ku­au­to­mai­sel­ta.

Är­syt­tää: Liik­keel­le­läh­döt. Moot­to­ri vaa­tii hie­man ta­va­no­mais­ta enem­män kier­rok­sia, et­tei se sam­mah­da liik­keel­le­läh­döis­sä.

Yl­lät­tää: Ko­ko­nai­suus. Kas­va­nees­sa Fies­tas­sa on nyt hy­vin ti­laa, vaik­ka se ei ole ve­näh­tä­nyt luok­kaa suu­rem­mak­si.

Yh­teen­ve­to: Fies­ta on näp­pä­rä ja hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­vä. 5-ovi­se­na sen ta­ka­pen­kil­le­kin pää­see var­sin hel­pos­ti, ja ta­ka­ti­lat riit­tä­vät ai­kui­sil­le­kin. Eh­do­ton­ta plus­saa on ajet­ta­vuus ja jou­si­tus­mu­ka­vuus pik­ku­au­to­luo­kas­sa. 3-sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin voi­ma­va­rat­kin riit­tä­vät pää­o­sin mai­ni­os­ti.

Täh­det: 4

Ford Fies­ta Ti­ta­nium 1.0 Eco­Boost 100 hv M6 5 ov.

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 998 cm3, 74 kW (100 hv)/4500−6500 r/min, 170 Nm/1500−4400 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h 10,5 s, huip­pu­no­peus 183 km/h

Ku­lu­tus: 4,3 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 97 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4068 mm, l. 1756 mm, k. 1498 mm, ak­se­li­vä­li 2493 mm, oma­mas­sa 1163 kg, kan­ta­vuus 502 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1000/580 kg, ta­va­ra­ti­la 292−1093 l, tank­ki 42 l

Hin­ta: 18 516 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 24 276 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

guillem hernandez

Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon

Auto Bild.Uutiset
Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

guillem hernandez

Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU