Hyundai Pony Coupe -konseptiauton ”origamimaisessa” ulkoasussa on virtaavia, geometrisia linjoja, tyylikäs kattolinja, puhdaslinjaiset pinnat, dynaamiset mittasuhteet sekä ainutlaatuisen muotoiset B-pilarit.

Hyundai Pony Coupe -konseptiauton ”origamimaisessa” ulkoasussa on virtaavia, geometrisia linjoja, tyylikäs kattolinja, puhdaslinjaiset pinnat, dynaamiset mittasuhteet sekä ainutlaatuisen muotoiset B-pilarit.

Hyundai Motor

1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konsep­tiur­hei­luauto entisöitiin

Hyundai Motor Companyn 1974-mallinen Pony Coupe -konseptiauto entisöitiin lähes 50 vuotta ensiesittelynsä jälkeen.

Auto Bild.Klassikot

Hy­un­dai Pony Cou­pe Con­cept esi­tel­tiin hil­jat­tain Ita­li­an Como-jär­ven ta­pah­tu­mas­sa. Al­ku­jaan mal­li lan­see­rat­tiin vuo­den 1974 To­ri­non au­to­näyt­te­lys­sä.

Hy­un­dai Pony Cou­pe Con­cept on tär­keä osa sekä yh­ti­ön his­to­ri­aa et­tä suun­nit­te­lu­pe­rin­net­tä.

Hy­un­dai Mo­tor esit­te­li uu­del­leen ra­ken­ne­tun Pony Cou­pe -kon­sep­ti­au­ton Hy­un­dai Reu­ni­on -ta­pah­tu­mas­sa, joka hei­jas­te­lee Hy­un­dai Mo­to­rin men­nei­syyt­tä ja tu­le­vai­suu­den suun­taa. ’

Ta­pah­tu­maan osal­lis­tui­vat muun mu­as­sa suun­nit­te­li­ja Gi­or­get­to Giu­gi­a­ro ja hä­nen poi­kan­sa Fab­ri­zio Giu­gi­a­ro. En­ti­söin­nin suo­rit­ti GFG Style -yri­tys, joka hyö­dyn­tää sekä Fab­ri­zi­on et­tä Gi­or­get­ton luo­vaa au­to­a­si­an­tun­te­mus­ta. Se joh­ti Hy­un­dai-brän­din Pony-mal­lis­ton luo­mi­seen, Ko­re­an en­sim­mäi­siin it­se­näi­ses­ti ke­hi­tet­tyi­hin sar­ja­tuo­tan­to­mal­lei­hin.

"1970-lu­vun epä­suo­tui­sas­ta te­ol­li­suu­den toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­tä huo­li­mat­ta, isoi­sä­ni ja Hy­un­dain pe­rus­ta­ja­joh­ta­ja Ju-yo­ung Chung pa­nos­ti­vat täy­sil­lä Ete­lä-Ko­re­an ta­lou­den jäl­leen­ra­ken­ta­mi­seen ja sen ih­mis­ten elä­män pa­ran­ta­mi­seen tu­hoi­san Ko­re­an so­dan jäl­keen. Hän to­teut­ti vih­doin vi­si­on­sa Ko­re­an jäl­leen­ra­ken­ta­mi­ses­ta maas­sa, joka pys­tyy ke­hit­tä­mään omia au­to­jaan täy­del­li­syy­del­lä", sa­noi Eu­i­sun Chung, Hy­un­dai Mo­tor Grou­pin joh­ta­ja.

"Vil­pi­tön kii­tok­se­ni kai­kil­le asi­a­no­sai­sil­le sekä Ita­li­as­sa et­tä Ko­re­as­sa, joil­la oli rat­kai­se­va roo­li Hy­un­dai Po­nyn me­nes­tyk­ses­sä."

Pony Cou­pe -kon­sep­ti­au­to oli uraa­uur­ta­va mal­li oma­na ai­ka­naan. Va­li­tet­ta­vas­ti 1970-lu­vun lo­pun epä­suo­tuis­ten maa­il­man­laa­juis­ten ta­lou­del­lis­ten olo­suh­tei­den vuok­si Hy­un­dain en­sim­mäi­nen sen­saa­ti­o­mai­nen ur­hei­lu­au­to ei pääs­syt kau­pal­li­seen tuo­tan­toon, vaan se ka­to­si his­to­ri­an hä­mä­rään.

Ret­ro­fu­tu­ris­ti­nen klas­sik­ko

Pony Cou­pe Con­cep­tia pi­de­tään nyt ret­ro­fu­tu­ris­ti­se­na klas­sik­ko­au­to­na, joka toi­mii suun­nit­te­lun ins­pi­raa­ti­o­na läh­tee­nä uu­sim­mil­le Hy­un­dai Mo­tor -mal­leil­le, ku­ten Hy­un­dai N Vi­si­on 74 -ve­ty­hyb­ri­dil­le sekä Hy­un­dai 45-EV -kon­sep­ti­au­tol­le, joka vai­kut­ti suo­raan Hy­un­dai Io­niq 5 -täys­säh­kö­au­toon.

Pony Coupe -konseptiauto oli uraauurtava malli omana aikanaan. Valitettavasti 1970-luvun lopun epäsuotuisten maailmanlaajuisten taloudellisten olosuhteiden vuoksi Hyundain ensimmäinen sensaatiomainen urheiluauto ei päässyt kaupalliseen tuotantoon, vaan se katosi historian hämärään.

Pony Coupe -konseptiauto oli uraauurtava malli omana aikanaan. Valitettavasti 1970-luvun lopun epäsuotuisten maailmanlaajuisten taloudellisten olosuhteiden vuoksi Hyundain ensimmäinen sensaatiomainen urheiluauto ei päässyt kaupalliseen tuotantoon, vaan se katosi historian hämärään.

Hyundai Motor

"Säh­köis­ty­mi­sen ai­ka­kau­del­la kes­kei­se­nä edel­ly­tyk­se­nä Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­nyn pää­syl­le tu­le­van liik­ku­vuu­den joh­ta­jak­si on yh­ti­ön kyky py­syä us­kol­li­se­na pe­ri­tyil­le, hor­ju­mat­to­mil­le ar­voil­le", to­te­aa Ja­e­hoon Chang, Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­nyn toi­mi­tus­joh­ta­ja.

Hy­un­dai Pony Cou­pe -kon­sep­ti­au­ton ”ori­ga­mi­mai­ses­sa” ul­ko­a­sus­sa on vir­taa­via, ge­o­met­ri­sia lin­jo­ja, tyy­li­käs kat­to­lin­ja, puh­das­lin­jai­set pin­nat, dy­naa­mi­set mit­ta­suh­teet sekä ai­nut­laa­tui­sen muo­toi­set B-pi­la­rit.

Pus­ku­rit ovat ko­rin­vä­ri­set, ja kii­la­mai­nen keu­la sekä pyö­re­ät ajo­va­lot erot­ti­vat mal­lin muis­ta jo vuon­na 1974. Ta­ka­na ole­va luuk­ku mah­dol­lis­taa pää­syn au­ton ta­ka­o­saan.

Konseptiauton kojelauta on yllättävän nykyaikaisen oloinen.

Konseptiauton kojelauta on yllättävän nykyaikaisen oloinen.

Hyundai Motor

Mi­ni­ma­lis­ti­nen si­sus­tus ko­ros­taa kul­jet­ta­ja­kes­keis­tä, kel­lu­vaa ark­ki­teh­tuu­ria. Yk­si­puo­lai­nen oh­jaus­pyö­rä sekä kak­si­sä­vyi­set, ka­pe­at kup­pi-is­tui­met vah­vis­ta­vat osal­taan 1970-lu­vun fu­tu­ris­tis­ta es­te­tiik­kaa.

Kun Giu­gi­a­rol­ta ky­syt­tiin en­sim­mäi­ses­tä vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta Hy­un­dain kans­sa Pony Cou­pe -kon­sep­tin ke­hit­tä­mi­ses­sä, Giu­gi­a­ro pal­jas­ti:

”Hy­un­dail­ta otet­tiin mei­hin yh­teyt­tä, jot­ta aloit­tai­sim­me mal­lin uu­del­leen­suun­nit­te­lun il­man laa­jaa ko­ke­mus­ta. Olin aluk­si skep­ti­nen, kos­ka en tuo­hon ai­kaan tun­te­nut Hy­un­dai Mo­to­ria. Hy­un­dain in­si­nöö­rien in­to­hi­mo ja si­tou­tu­mi­nen teki kui­ten­kin mei­hin kaik­kiin vai­ku­tuk­sen. He oli­vat te­rä­viä, ute­li­ai­ta, avoi­mia sekä erit­täin in­nok­kai­ta op­pi­maan. He omak­sui­vat vä­lit­tö­mäs­ti heil­le uu­sia työ­me­ne­tel­miä. He uh­ra­si­vat it­sen­sä teh­däk­seen hy­vän vai­ku­tuk­sen – sekä yri­tyk­sel­le et­tä yh­teis­työ­kump­pa­neil­leen. Olen yl­peä voi­des­sa­ni to­dis­taa Hy­un­dain ke­hi­tys­tä tuon ta­paa­mi­sem­me jäl­keen."

Hy­un­dai UK -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN