Hyundai Pony Coupe -konseptiauton ”origamimaisessa” ulkoasussa on virtaavia, geometrisia linjoja, tyylikäs kattolinja, puhdaslinjaiset pinnat, dynaamiset mittasuhteet sekä ainutlaatuisen muotoiset B-pilarit.
Hyundai Motor
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Hyundai Motor Companyn 1974-mallinen Pony Coupe -konseptiauto entisöitiin lähes 50 vuotta ensiesittelynsä jälkeen.
Hyundai Pony Coupe Concept esiteltiin hiljattain Italian Como-järven tapahtumassa. Alkujaan malli lanseerattiin vuoden 1974 Torinon autonäyttelyssä.
Hyundai Pony Coupe Concept on tärkeä osa sekä yhtiön historiaa että suunnitteluperinnettä.
Hyundai Motor esitteli uudelleen rakennetun Pony Coupe -konseptiauton Hyundai Reunion -tapahtumassa, joka heijastelee Hyundai Motorin menneisyyttä ja tulevaisuuden suuntaa. ’
Tapahtumaan osallistuivat muun muassa suunnittelija Giorgetto Giugiaro ja hänen poikansa Fabrizio Giugiaro. Entisöinnin suoritti GFG Style -yritys, joka hyödyntää sekä Fabrizion että Giorgetton luovaa autoasiantuntemusta. Se johti Hyundai-brändin Pony-malliston luomiseen, Korean ensimmäisiin itsenäisesti kehitettyihin sarjatuotantomalleihin.
"1970-luvun epäsuotuisasta teollisuuden toimintaympäristöstä huolimatta, isoisäni ja Hyundain perustajajohtaja Ju-young Chung panostivat täysillä Etelä-Korean talouden jälleenrakentamiseen ja sen ihmisten elämän parantamiseen tuhoisan Korean sodan jälkeen. Hän toteutti vihdoin visionsa Korean jälleenrakentamisesta maassa, joka pystyy kehittämään omia autojaan täydellisyydellä", sanoi Euisun Chung, Hyundai Motor Groupin johtaja.
"Vilpitön kiitokseni kaikille asianosaisille sekä Italiassa että Koreassa, joilla oli ratkaiseva rooli Hyundai Ponyn menestyksessä."
Pony Coupe -konseptiauto oli uraauurtava malli omana aikanaan. Valitettavasti 1970-luvun lopun epäsuotuisten maailmanlaajuisten taloudellisten olosuhteiden vuoksi Hyundain ensimmäinen sensaatiomainen urheiluauto ei päässyt kaupalliseen tuotantoon, vaan se katosi historian hämärään.
Retrofuturistinen klassikko
Pony Coupe Conceptia pidetään nyt retrofuturistisena klassikkoautona, joka toimii suunnittelun inspiraationa lähteenä uusimmille Hyundai Motor -malleille, kuten Hyundai N Vision 74 -vetyhybridille sekä Hyundai 45-EV -konseptiautolle, joka vaikutti suoraan Hyundai Ioniq 5 -täyssähköautoon.
Pony Coupe -konseptiauto oli uraauurtava malli omana aikanaan. Valitettavasti 1970-luvun lopun epäsuotuisten maailmanlaajuisten taloudellisten olosuhteiden vuoksi Hyundain ensimmäinen sensaatiomainen urheiluauto ei päässyt kaupalliseen tuotantoon, vaan se katosi historian hämärään.
Hyundai Motor
"Sähköistymisen aikakaudella keskeisenä edellytyksenä Hyundai Motor Companyn pääsylle tulevan liikkuvuuden johtajaksi on yhtiön kyky pysyä uskollisena perityille, horjumattomille arvoille", toteaa Jaehoon Chang, Hyundai Motor Companyn toimitusjohtaja.
Hyundai Pony Coupe -konseptiauton ”origamimaisessa” ulkoasussa on virtaavia, geometrisia linjoja, tyylikäs kattolinja, puhdaslinjaiset pinnat, dynaamiset mittasuhteet sekä ainutlaatuisen muotoiset B-pilarit.
Puskurit ovat korinväriset, ja kiilamainen keula sekä pyöreät ajovalot erottivat mallin muista jo vuonna 1974. Takana oleva luukku mahdollistaa pääsyn auton takaosaan.
Konseptiauton kojelauta on yllättävän nykyaikaisen oloinen.
Hyundai Motor
Minimalistinen sisustus korostaa kuljettajakeskeistä, kelluvaa arkkitehtuuria. Yksipuolainen ohjauspyörä sekä kaksisävyiset, kapeat kuppi-istuimet vahvistavat osaltaan 1970-luvun futuristista estetiikkaa.
Kun Giugiarolta kysyttiin ensimmäisestä vuorovaikutuksesta Hyundain kanssa Pony Coupe -konseptin kehittämisessä, Giugiaro paljasti:
”Hyundailta otettiin meihin yhteyttä, jotta aloittaisimme mallin uudelleensuunnittelun ilman laajaa kokemusta. Olin aluksi skeptinen, koska en tuohon aikaan tuntenut Hyundai Motoria. Hyundain insinöörien intohimo ja sitoutuminen teki kuitenkin meihin kaikkiin vaikutuksen. He olivat teräviä, uteliaita, avoimia sekä erittäin innokkaita oppimaan. He omaksuivat välittömästi heille uusia työmenetelmiä. He uhrasivat itsensä tehdäkseen hyvän vaikutuksen – sekä yritykselle että yhteistyökumppaneilleen. Olen ylpeä voidessani todistaa Hyundain kehitystä tuon tapaamisemme jälkeen."
Hyundai UK -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää akryyliä
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Neula puhtaaksi
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL