Triple Ton Minor sai myös merkittävää katantaa autolehdistössä.
90-vuotisjuhlat: Kaasuttimien kulta-aikaa – muistathan SU-, Amal- ja Zenith-kaasuttimet?
Burlen, maailman ainoa aitojen Skinners Union (SU )-, Amal- ja Zenith-kaasuttimien valmistaja, juhlii 90-vuotista taivalta siitä hetkestä, jolloin SU-kaasutin asennettiin uuteen sivuventtiilimoottoriseen Morris Minoriin vuonna 1931.
Vuoden 1931 sivuventtiili-Minor varustettiin aivan uudella Leonard Lordin suunnittelemalla 847 cm3 moottorilla, jonka avulla Morris Minor pystyi kilpailemaan suoraan sen ajan toisen kovan luun, Austin 7:n kanssa.
Uutta moottoria tarjottiin rinnakkain poistumassa olleen, yläpuolisella nokka-akselilla varustetun koneen kanssa vuoteen 1932.
Morrisilla jouduttiin tekemään ankarasti töitä, koska ostajat piti saada vakuuttuneiksi uudemman moottorin kyvyistä, vaikka uudempi olikin vähemmän tehokas kuin OHC – mutta se oli paljon sitä luotettavampi. Morrisilla haluttiin kuitenkin välttää kiinnittämästä huomiota vanhemman moottorin epäluotettavuuteen.
Myynnin helpottamiseksi päätettiin, että uutta mallia tarjotaan alhaisemmalla 100 punnan hinnalla. Hinnanalennus innoitti Sir Miles Thomasia keksimään idean parantaa edelleen näyttelytilan vetovoimaa.
Bill Morris oli nimittäin usein mainostanut Morris Cowley -mallia autona, joka kulkisi siihen aikaan reippaat 80 km/h ja jonka kulutus olisi hyvin kohtuullinen. Sir Thomas ilmoitti kaksinkertaistavansa nopeuden ja puolittavansa kulutuksen Minorin avulla. Minor-konsepti syntyi.
Vastaavaa ei ikinä sallittaisi nykyaikana, koska auto poikkesi huomattavasti sarjavalmisteisesta normiyksilöstä. Upouuden, virtaviivaisen korin lisäksi auto varustettiin voimakkaasti viritetyllä 847 cm3 sivuventtiilinelosella, joka oli varustettu mekaanisella ahtimella ja isolla SU-kaasuttimella 160 km/h nopeuden saavuttamiseksi.
Mekaanisesti ahdettu moottori poistettiin ja korvattiin sittemmin tavallisella sivuventtiilinelikolla, sekä ajotaloude nimissä pienemmällä SU-kaasuttimella.
Ennätys Brooklandsin radalla
Bill Von der Becke ajoi Brooklandsin radalla keskiviikkona 12. elokuuta 1931 ennätyksen: 161,56 km/h (100,39 mph) kahdella lentävällä kilometrillä. Huolellisesti valitulla tiellä Birminghamin ja Coventryn välillä sama auto ja sama kuljettaja onnistuivat ajamaan 107,4 mailia (172,84 km) yhdellä brittigallonalla (n. 4,5 litraa).
Triple Ton Minor sai myös merkittävää katantaa autolehdistössä.
Temppu toimi: myynti kasvoi vuonna 1932. Yhteensä 19 252 Minoria (4 487 OHC-koneella ja 14 765 sivuventtiilikoneella) myytiin verrattuna Austin 7:n lukemaan 20 121 kappaletta.
Suurin osa myynnistä oli kalliimpaa nelinopeuksisella laatikolla varustettua mallia.
Brooklandsin radalla.
On syytä huomata, että George Herbert Skinner, kekseliäs nero, joka suunnitteli ja patentoi kaikki SU-kaasuttimet, kuoli vuonna 1931.
Vuonna 1991 Burlenista tuli ainoa SU-tuotteiden maailmanlaajuinen jakelija, ostettuaan SU Carburetter Companyn lepotilassa olleen yritysnimen vuonna 1996.
Samana vuonna Burlen neuvotteli sopimuksen SU-sarjan sähköisten bensiinipumppujen ja HS-SU-kaasuttimien tuotannosta - joka koostuu malleista HS2, HS4, HS6 sekä HS8.
Vuonna 1999 Burlen hankki nimiinsä kaikkien SU-kaasuttimien, polttoainepumppujen, varaosien ja muiden komponenttien valmistuksen ja markkinoinnin. Se osti myös kaikki työkalut, jigit ja jäljellä olevat varastot vanhasta Austin Rover Fuel Systems -tehtaasta, Britannian Birminghamista.
Vuonna 2002 Burlen hankki immateriaalioikeudet SU-tuotevalikoimaan ja tuli prosessin ainoaksi maailmanlaajuiseksi valmistajaksi.
Burlenin toimitusjohtaja Mark Burnett lausui:
"Skinners Union -brändi on täynnä historiaa, ja sen nimelle on annettu useita tunnustuksia, ennätyksiä ja saavutuksia. Triple Ton Minor on loistava esimerkki siitä, miten moottori reagoi erityyppisiin kaasuttimiin, ja olemme iloisia voidessamme jatkaa SU-tuotteiden valmistusta tähän päivään ympäri maailmaa."
Burlen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Ab-luokan voimaa Italiasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Teacin verkkosoittimet JPLAY-sertifioitu
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI