Triple Ton Minor sai myös merkittävää katantaa autolehdistössä.
90-vuotisjuhlat: Kaasuttimien kulta-aikaa – muistathan SU-, Amal- ja Zenith-kaasuttimet?
Burlen, maailman ainoa aitojen Skinners Union (SU )-, Amal- ja Zenith-kaasuttimien valmistaja, juhlii 90-vuotista taivalta siitä hetkestä, jolloin SU-kaasutin asennettiin uuteen sivuventtiilimoottoriseen Morris Minoriin vuonna 1931.
Vuoden 1931 sivuventtiili-Minor varustettiin aivan uudella Leonard Lordin suunnittelemalla 847 cm3 moottorilla, jonka avulla Morris Minor pystyi kilpailemaan suoraan sen ajan toisen kovan luun, Austin 7:n kanssa.
Uutta moottoria tarjottiin rinnakkain poistumassa olleen, yläpuolisella nokka-akselilla varustetun koneen kanssa vuoteen 1932.
Morrisilla jouduttiin tekemään ankarasti töitä, koska ostajat piti saada vakuuttuneiksi uudemman moottorin kyvyistä, vaikka uudempi olikin vähemmän tehokas kuin OHC – mutta se oli paljon sitä luotettavampi. Morrisilla haluttiin kuitenkin välttää kiinnittämästä huomiota vanhemman moottorin epäluotettavuuteen.
Myynnin helpottamiseksi päätettiin, että uutta mallia tarjotaan alhaisemmalla 100 punnan hinnalla. Hinnanalennus innoitti Sir Miles Thomasia keksimään idean parantaa edelleen näyttelytilan vetovoimaa.
Bill Morris oli nimittäin usein mainostanut Morris Cowley -mallia autona, joka kulkisi siihen aikaan reippaat 80 km/h ja jonka kulutus olisi hyvin kohtuullinen. Sir Thomas ilmoitti kaksinkertaistavansa nopeuden ja puolittavansa kulutuksen Minorin avulla. Minor-konsepti syntyi.
Vastaavaa ei ikinä sallittaisi nykyaikana, koska auto poikkesi huomattavasti sarjavalmisteisesta normiyksilöstä. Upouuden, virtaviivaisen korin lisäksi auto varustettiin voimakkaasti viritetyllä 847 cm3 sivuventtiilinelosella, joka oli varustettu mekaanisella ahtimella ja isolla SU-kaasuttimella 160 km/h nopeuden saavuttamiseksi.
Mekaanisesti ahdettu moottori poistettiin ja korvattiin sittemmin tavallisella sivuventtiilinelikolla, sekä ajotaloude nimissä pienemmällä SU-kaasuttimella.
Ennätys Brooklandsin radalla
Bill Von der Becke ajoi Brooklandsin radalla keskiviikkona 12. elokuuta 1931 ennätyksen: 161,56 km/h (100,39 mph) kahdella lentävällä kilometrillä. Huolellisesti valitulla tiellä Birminghamin ja Coventryn välillä sama auto ja sama kuljettaja onnistuivat ajamaan 107,4 mailia (172,84 km) yhdellä brittigallonalla (n. 4,5 litraa).
Triple Ton Minor sai myös merkittävää katantaa autolehdistössä.
Temppu toimi: myynti kasvoi vuonna 1932. Yhteensä 19 252 Minoria (4 487 OHC-koneella ja 14 765 sivuventtiilikoneella) myytiin verrattuna Austin 7:n lukemaan 20 121 kappaletta.
Suurin osa myynnistä oli kalliimpaa nelinopeuksisella laatikolla varustettua mallia.
Brooklandsin radalla.
On syytä huomata, että George Herbert Skinner, kekseliäs nero, joka suunnitteli ja patentoi kaikki SU-kaasuttimet, kuoli vuonna 1931.
Vuonna 1991 Burlenista tuli ainoa SU-tuotteiden maailmanlaajuinen jakelija, ostettuaan SU Carburetter Companyn lepotilassa olleen yritysnimen vuonna 1996.
Samana vuonna Burlen neuvotteli sopimuksen SU-sarjan sähköisten bensiinipumppujen ja HS-SU-kaasuttimien tuotannosta - joka koostuu malleista HS2, HS4, HS6 sekä HS8.
Vuonna 1999 Burlen hankki nimiinsä kaikkien SU-kaasuttimien, polttoainepumppujen, varaosien ja muiden komponenttien valmistuksen ja markkinoinnin. Se osti myös kaikki työkalut, jigit ja jäljellä olevat varastot vanhasta Austin Rover Fuel Systems -tehtaasta, Britannian Birminghamista.
Vuonna 2002 Burlen hankki immateriaalioikeudet SU-tuotevalikoimaan ja tuli prosessin ainoaksi maailmanlaajuiseksi valmistajaksi.
Burlenin toimitusjohtaja Mark Burnett lausui:
"Skinners Union -brändi on täynnä historiaa, ja sen nimelle on annettu useita tunnustuksia, ennätyksiä ja saavutuksia. Triple Ton Minor on loistava esimerkki siitä, miten moottori reagoi erityyppisiin kaasuttimiin, ja olemme iloisia voidessamme jatkaa SU-tuotteiden valmistusta tähän päivään ympäri maailmaa."
Burlen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin levynlitistäjä
Tune Six
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Elementit järjestykseen
Striimeri kämmenelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi