Uusien Audi S3 -mallien 2.0 TFSI-bensiinimoottoreissa on 228 kW (310 hv) tehoa ja 400 Nm:n vääntömomentti.

Uusien Audi S3 -mallien 2.0 TFSI-bensiinimoottoreissa on 228 kW (310 hv) tehoa ja 400 Nm:n vääntömomentti.

Audi S3 Sportback ja Audi S3 Sedan: Vakiona seitsen­vaih­teinen S tronic, S-urheilujousitus ja quattro-neliveto

Kompaktien urheilullisten premium-autojen segmentti syntyi parikymmentä vuotta sitten, kun Audi esitteli ensimmäisen S3-mallin.

Auto Bild.Uutiset

Nyt ovat vuo­ros­sa toi­sen su­ku­pol­ven S3 Sport­back ja S3 Se­dan, jot­ka kiih­ty­vät 0–100 km/h 4,8 se­kun­nis­sa.

Au­din 2,0 TFSI-moot­to­rin 228 kW:n (310 hv) teho ja 400 Nm vään­tö­mo­ment­ti siir­re­tään tie­hen seit­sen­vaih­tei­sen S tro­nic -vaih­teis­ton ja älyk­kääs­ti hal­lit­ta­van qu­at­t­ro-ne­li­ve­don avul­la.

Alus­tan omi­nai­suu­det ta­kaa S-ur­hei­lu­jou­si­tus sekä li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va sää­ty­vä is­kun­vai­men­nus.

Au­di S3-mal­lien huip­pu­tek­no­lo­gi­aa täy­den­tä­vät lu­kui­sat muut omi­nai­suu­det, mu­kaan lu­kien kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen käyt­tö­kon­sep­ti, mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä sekä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät.

Tun­nu­so­mai­nen muo­toi­lu ja va­lot

Uu­sien Au­di S3-mal­lien dy­naa­mi­nen luon­ne nä­kyy en­si sil­mäyk­sel­lä. Etuo­saa hal­lit­see suu­ri vi­no­ne­li­ö­ku­vi­oi­tu jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö sekä näyt­tä­vät il­ma­not­to­au­kot. Ul­ko­pei­lien ko­te­lot hoh­ta­vat alu­mii­ni­si­na.

Ol­ka­lin­ja ulot­tuu voi­mak­kaa­na ajo­va­lois­ta ta­ka­va­loi­hin. Ol­ka­lin­jan ala­puo­lel­la kyl­jet kaar­tu­vat si­sään­päin – Au­din muo­toi­lun uu­si ele­ment­ti ko­ros­taa pyö­rän­kaa­ria ai­em­paa voi­mak­kaam­min.

Mo­lem­piin mal­lei­hin saa va­lin­nai­se­na Mat­rix-LED -ajo­va­lot, joi­den päi­vä­a­jo­va­lot koos­tu­vat pik­se­li­ryh­mis­tä. Ku­kin pik­se­li­ryh­mä koos­tuu 15 led-seg­men­tis­tä, jois­ta kym­me­nel­lä muo­dos­te­taan va­loi­hin kak­si pys­ty­suo­raa lin­jaa.

Ta­ka­na suu­ri dif­fuu­so­ri ja nel­jä pa­ko­put­kea ko­ros­ta­vat ur­hei­lul­lis­ta ul­ko­nä­köä.

Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h.

Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h.

Te­hok­kaat moot­to­rit

Uu­sien Au­di S3 -mal­lien 2.0 TFSI-ben­sii­ni­moot­to­reis­sa on 228 kW (310 hv) te­hoa ja 400 Nm:n vään­tö­mo­ment­ti.

Käy­tös­sä on huip­pu­tek­ni­siä rat­kai­su­ja, ku­ten imu­vent­tii­le­jä tar­peen mu­kaan sää­tä­vä Au­di val­ve­lift -jär­jes­tel­mä (AVS), joka te­hos­taa pa­lo­ta­pah­tu­maa. Te­hok­kaan läm­mön­hal­lin­nan an­si­os­ta moot­to­rin hyö­ty­suh­de on hyvä.

Mo­lem­mat mal­lit kiih­ty­vät 0–100 km/h 4,8 se­kun­nis­sa ja elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu huip­pu­no­peus on 250 km/h.

Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­mäl­lä (va­ki­o­va­rus­te) kul­jet­ta­ja voi sää­tää te­hok­kaan ne­li­sy­lin­te­ri­sen tur­bo­moot­to­rin ää­nen en­tis­tä­kin ur­hei­lul­li­sem­mak­si.

Sa­la­man­no­pe­as­ti vaih­ta­va seit­sen­vaih­tei­nen S tro­nic mah­dol­lis­taa rul­lauk­sen va­paal­la, voi­man siir­tää tie­hen qu­at­t­ro-ne­li­ve­to.

Taka-ak­se­lin eteen si­joi­tet­tu täy­sin sää­ty­vä hyd­rau­li­nen mo­ni­le­vy­kyt­kin ja­kaa voi­maa tar­peen mu­kaan etu- ja taka-ak­se­leil­le yh­dis­tä­en dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn va­kau­teen ja ta­lou­del­li­suu­teen.

Kyt­kin­tä oh­jaa­va uu­si mo­du­laa­ri­nen dy­naa­mi­nen hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä yh­dis­tää qu­at­t­ro-jär­jes­tel­män elekt­ro­ni­seen ajo­va­kau­den hal­lin­taan (ESC) ja kont­rol­loi myös sää­det­tä­vää is­kun­vai­men­nus­ta (li­sä­va­rus­te).

Dy­naa­mi­nen jou­si­tus

Taka-ak­se­lin mo­ni­var­si­tu­en­nan ja prog­res­sii­vi­sen oh­jauk­sen an­si­os­ta jo va­ki­o­jou­si­tus tar­jo­aa miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen. Va­lin­nai­se­na on saa­ta­va­na ur­hei­lu­a­lus­ta sää­ty­väl­lä is­kun­vai­men­nuk­sel­la.

Sen vent­tii­leil­lä oh­ja­taan is­kun­vai­men­ti­mien öl­jy­vir­taus­ta si­ten, et­tä ne mu­kau­tu­vat tien kun­non, ajo­ti­lan­teen ja kul­jet­ta­jan yk­si­löl­lis­ten va­lin­to­jen mu­kai­ses­ti tu­han­ne­so­sa­se­kun­neis­sa. Sää­tö­va­ra mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­suu­den vä­lil­lä on edel­tä­jä­mal­lia laa­jem­pi.

Uu­den säh­köi­sen jar­ru­te­hos­ti­men an­si­os­ta hi­das­tu­vuus on vä­li­tön­tä ja te­ho­kas­ta. Kaik­ki nel­jä jar­ru­le­vyä ovat jääh­dy­tet­ty­jä. Jar­ru­sa­tu­lat ovat va­ki­o­na mus­tat, va­lin­nai­se­na pu­nai­set. Au­di S3 -mal­leis­sa on va­ki­o­na 18-tuu­mai­set pyö­rät ja va­lin­nai­ses­ti 19-tuu­mai­set.

Run­saas­ti ti­laa

Uu­det S3-mal­lit ovat kas­va­neet ko­koa edel­tä­jiin­sä ver­rat­tu­na: Sport­back kol­me sent­tiä ja Se­dan nel­jä sent­tiä pi­dem­piä, kun taas le­veys on kas­va­nut kol­me sent­tiä.

Vii­si­o­vi­sen au­ton pi­tuus on nyt 4,34 met­riä ja ne­li­o­vi­sen 4,5 m. Erot mal­li­ver­si­oi­den mi­tois­sa ovat vä­häi­siä; ne ovat ident­ti­siä le­vey­del­tään (1,82 m), kor­keu­del­taan (1,43 m) ja ak­se­li­vä­lil­tään (2,64 m). Si­säl­lä on enem­män ol­ka- ja kyy­när­ti­laa.

Au­di S3 Sport­bac­kin ta­va­ra­ti­lan koko on 325–1 145 lit­raa ta­kais­tui­men asen­nos­ta riip­pu­en, Se­da­nin ta­va­ra­ti­lan koko on 370 lit­raa.

Ur­hei­lul­li­nen si­sus­tus

Uu­sien S3-mal­lien ur­hei­lul­li­nen muo­toi­lu jat­kuu au­ton si­säl­lä: siel­tä erot­tu­vat en­sim­mäi­se­nä uu­si, kom­pak­ti vaih­teen­va­lit­sin, jol­la oh­ja­taan seit­sen­vaih­teis­ta S tro­ni­cia, sekä ko­ris­teel­li­set alu­mii­ni- ja hii­li­kui­tu­vii­meis­te­lyt.

Oh­jaa­mo on kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen. Per­soo­nal­li­set il­mas­toin­nin vent­tii­lit ko­ros­ta­vat au­ton ur­hei­lul­lis­ta tyy­liä muo­dos­ta­es­saan yh­des­sä mit­ta­ris­ton kans­sa yh­te­näi­sen ko­ko­nai­suu­den.

Va­ki­o­va­rus­tee­na on 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­näyt­tö. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na vir­tu­aa­li­nen Au­di vir­tu­al cock­pit -mit­ta­ris­to ja sen plus-ver­sio, jois­sa mo­lem­mis­sa on 12,3-tuu­mai­nen näyt­tö ja jäl­kim­mäi­ses­sä kol­me eri­lais­ta nä­ky­mä­vaih­to­eh­toa.

Va­lin­nai­nen, laa­jen­net­tu LED-si­sä­va­lo­pa­ket­ti tuot­taa koh­den­net­tu­ja va­lo­te­hos­tei­ta pi­me­äs­sä. Hil­jat­tain ke­hi­tet­ty­jen ur­hei­luis­tuin­ten va­ki­o­ver­hoi­lun raa­ka-ai­nee­na on käy­tet­ty kier­rä­tet­ty­jä muo­vi­pul­lo­ja ja is­tui­mis­sa on tyy­lik­käät kont­ras­ti­om­pe­leet.

Ko­je­lau­dan kes­kel­lä on 10,1-tuu­mai­nen, suu­reen mus­taan pa­nee­liin upo­tet­tu kos­ke­tus­näyt­tö, joka tun­nis­taa kä­sin kir­joi­tuk­sen ja an­taa akus­ti­sen pa­laut­teen. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na myös Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö.

Uu­den su­ku­pol­ven mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä

Uu­sien S3-mal­lien MMI-hal­lin­ta­jär­jes­tel­män taus­tal­la on kol­man­nen su­ku­pol­ven mo­du­laa­ri­nen mul­ti­me­dia-alus­ta (MIB 3). Se on las­ken­ta­te­hol­taan kym­men­ker­tai­nen ver­rat­tu­na edel­tä­jään­sä ja se suo­rit­taa kaik­ki Con­nect pal­ve­lut LTE Ad­van­ced -no­peu­del­la.

Jär­jes­tel­mään on in­teg­roi­tu WiFi-hots­pot. Reit­ti­o­pas­tus on jous­ta­vaa, mut­ta tark­kaa. Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä en­nus­taa lii­ken­ne­ti­lan­teen ke­hit­ty­mis­tä ja tar­jo­aa tie­toa lii­ken­ne­vir­rois­ta sekä kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sia sa­tel­liit­ti­ku­via Goog­le Eart­his­ta.

Usein käy­tet­tä­vät koh­teet, il­mas­toin­ti­a­se­tuk­set ja muut yk­si­löl­li­set ase­tuk­set voi­daan tal­len­taa kuu­teen eri käyt­tä­jäp­ro­fii­liin.

Au­di con­nect -on­li­ne-pal­ve­lut si­säl­tä­vät myös Car2X-pal­ve­lut, jot­ka aut­ta­vat kul­jet­ta­jaa löy­tä­mään va­paat py­sä­köin­ti­pai­kat ka­dun var­rel­ta tai mah­dol­lis­ta­vat lii­ken­ne­va­lo­jen ”vih­re­äs­sä aal­los­sa” py­sy­mi­sen kom­mu­ni­koi­mal­la joi­den­kin kau­pun­kien (esi­mer­kik­si Düssel­dorf ja In­gols­tadt) lii­ken­ne­va­lo­jär­jes­tel­mien kans­sa.

Uu­den Au­di S3:n voi liit­tää mak­sut­ta äly­pu­he­li­meen my­Au­di-so­vel­luk­sen, Ap­p­le CarP­la­yn, And­roid Au­ton sekä Au­di phone bo­xin avul­la – vii­mek­si mai­ni­tun avul­la pu­he­lin käyt­tää ajo­neu­von an­ten­nia ja la­tau­tuu in­duk­tii­vi­ses­ti.

And­roid-pu­he­li­mis­sa toi­mi­van Au­di con­nect key -äly­pu­he­li­na­vain­toi­min­non avul­la au­ton voi käyn­nis­tää ja ovet voi lu­ki­ta ja ava­ta. HiFi-fa­nit ar­vos­ta­vat Bang & Oluf­se­nin pre­mium-ää­nen­tois­toa, jon­ka 3D-ää­ni tuo ää­ni­maa­il­maan ti­lan tun­tua.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Uu­sien S3-mal­lien kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät osoit­ta­vat Au­din tek­nis­tä osaa­mis­ta: va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat Au­di pre sen­se -jär­jes­tel­mä, väis­tä­mis- ja kään­ty­mi­sa­vus­tin sekä kais­tan­vaih­to­a­pu­a­vus­tin voi­vat kaik­ki osal­taan es­tää on­net­to­muuk­sia.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va­na on myös mm. kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, pois­tu­mis­va­roi­tin, poi­kit­tais­lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va avus­tin sekä Park as­sist -py­sä­köin­ti­a­vus­tin.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din yl­lä­pi­tää no­peut­ta ja etäi­syyt­tä edes­sä ole­vaan ajo­neu­voon ja avus­taa hie­no­va­rai­ses­ti oh­ja­ten kais­tal­la py­sy­mi­ses­sä. Ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin tu­kee ta­lou­del­lis­ta ajo­ta­paa.

Kuvassa Audi A3 Sedan. Uudet Audi S3 Sportback ja S3 Sedan -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020. Suomessa Audi S3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat julkaistaan syys-lokakuussa.

Kuvassa Audi A3 Sedan. Uudet Audi S3 Sportback ja S3 Sedan -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020. Suomessa Audi S3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat julkaistaan syys-lokakuussa.

Lan­see­rau­sai­ka­tau­lu

Uu­det Au­di S3 Sport­back ja S3 Se­dan -mal­lit saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le lop­pu­vuo­des­ta 2020.

Suo­mes­sa Au­di S3 Sport­back ja Se­dan -mal­lien hin­nat jul­kais­taan syys-lo­ka­kuus­sa.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU