Uusien Audi S3 -mallien 2.0 TFSI-bensiinimoottoreissa on 228 kW (310 hv) tehoa ja 400 Nm:n vääntömomentti.
Audi S3 Sportback ja Audi S3 Sedan: Vakiona seitsenvaihteinen S tronic, S-urheilujousitus ja quattro-neliveto
Kompaktien urheilullisten premium-autojen segmentti syntyi parikymmentä vuotta sitten, kun Audi esitteli ensimmäisen S3-mallin.
Nyt ovat vuorossa toisen sukupolven S3 Sportback ja S3 Sedan, jotka kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa.
Audin 2,0 TFSI-moottorin 228 kW:n (310 hv) teho ja 400 Nm vääntömomentti siirretään tiehen seitsenvaihteisen S tronic -vaihteiston ja älykkäästi hallittavan quattro-nelivedon avulla.
Alustan ominaisuudet takaa S-urheilujousitus sekä lisävarusteena saatava säätyvä iskunvaimennus.
Audi S3-mallien huipputeknologiaa täydentävät lukuisat muut ominaisuudet, mukaan lukien kuljettajakeskeinen käyttökonsepti, multimediajärjestelmä sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Tunnusomainen muotoilu ja valot
Uusien Audi S3-mallien dynaaminen luonne näkyy ensi silmäyksellä. Etuosaa hallitsee suuri vinoneliökuvioitu jäähdyttimen säleikkö sekä näyttävät ilmanottoaukot. Ulkopeilien kotelot hohtavat alumiinisina.
Olkalinja ulottuu voimakkaana ajovaloista takavaloihin. Olkalinjan alapuolella kyljet kaartuvat sisäänpäin – Audin muotoilun uusi elementti korostaa pyöränkaaria aiempaa voimakkaammin.
Molempiin malleihin saa valinnaisena Matrix-LED -ajovalot, joiden päiväajovalot koostuvat pikseliryhmistä. Kukin pikseliryhmä koostuu 15 led-segmentistä, joista kymmenellä muodostetaan valoihin kaksi pystysuoraa linjaa.
Takana suuri diffuusori ja neljä pakoputkea korostavat urheilullista ulkonäköä.
Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h.
Tehokkaat moottorit
Uusien Audi S3 -mallien 2.0 TFSI-bensiinimoottoreissa on 228 kW (310 hv) tehoa ja 400 Nm:n vääntömomentti.
Käytössä on huipputeknisiä ratkaisuja, kuten imuventtiilejä tarpeen mukaan säätävä Audi valvelift -järjestelmä (AVS), joka tehostaa palotapahtumaa. Tehokkaan lämmönhallinnan ansiosta moottorin hyötysuhde on hyvä.
Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h.
Audi drive select -järjestelmällä (vakiovaruste) kuljettaja voi säätää tehokkaan nelisylinterisen turbomoottorin äänen entistäkin urheilullisemmaksi.
Salamannopeasti vaihtava seitsenvaihteinen S tronic mahdollistaa rullauksen vapaalla, voiman siirtää tiehen quattro-neliveto.
Taka-akselin eteen sijoitettu täysin säätyvä hydraulinen monilevykytkin jakaa voimaa tarpeen mukaan etu- ja taka-akseleille yhdistäen dynaamisen suorituskyvyn vakauteen ja taloudellisuuteen.
Kytkintä ohjaava uusi modulaarinen dynaaminen hallintajärjestelmä yhdistää quattro-järjestelmän elektroniseen ajovakauden hallintaan (ESC) ja kontrolloi myös säädettävää iskunvaimennusta (lisävaruste).
Dynaaminen jousitus
Taka-akselin monivarsituennan ja progressiivisen ohjauksen ansiosta jo vakiojousitus tarjoaa miellyttävän ajokokemuksen. Valinnaisena on saatavana urheilualusta säätyvällä iskunvaimennuksella.
Sen venttiileillä ohjataan iskunvaimentimien öljyvirtausta siten, että ne mukautuvat tien kunnon, ajotilanteen ja kuljettajan yksilöllisten valintojen mukaisesti tuhannesosasekunneissa. Säätövara mukavuuden ja dynaamisuuden välillä on edeltäjämallia laajempi.
Uuden sähköisen jarrutehostimen ansiosta hidastuvuus on välitöntä ja tehokasta. Kaikki neljä jarrulevyä ovat jäähdytettyjä. Jarrusatulat ovat vakiona mustat, valinnaisena punaiset. Audi S3 -malleissa on vakiona 18-tuumaiset pyörät ja valinnaisesti 19-tuumaiset.
Runsaasti tilaa
Uudet S3-mallit ovat kasvaneet kokoa edeltäjiinsä verrattuna: Sportback kolme senttiä ja Sedan neljä senttiä pidempiä, kun taas leveys on kasvanut kolme senttiä.
Viisiovisen auton pituus on nyt 4,34 metriä ja neliovisen 4,5 m. Erot malliversioiden mitoissa ovat vähäisiä; ne ovat identtisiä leveydeltään (1,82 m), korkeudeltaan (1,43 m) ja akseliväliltään (2,64 m). Sisällä on enemmän olka- ja kyynärtilaa.
Audi S3 Sportbackin tavaratilan koko on 325–1 145 litraa takaistuimen asennosta riippuen, Sedanin tavaratilan koko on 370 litraa.
Urheilullinen sisustus
Uusien S3-mallien urheilullinen muotoilu jatkuu auton sisällä: sieltä erottuvat ensimmäisenä uusi, kompakti vaihteenvalitsin, jolla ohjataan seitsenvaihteista S tronicia, sekä koristeelliset alumiini- ja hiilikuituviimeistelyt.
Ohjaamo on kuljettajakeskeinen. Persoonalliset ilmastoinnin venttiilit korostavat auton urheilullista tyyliä muodostaessaan yhdessä mittariston kanssa yhtenäisen kokonaisuuden.
Vakiovarusteena on 10,25-tuumainen digitaalinäyttö. Lisävarusteena on saatavana virtuaalinen Audi virtual cockpit -mittaristo ja sen plus-versio, joissa molemmissa on 12,3-tuumainen näyttö ja jälkimmäisessä kolme erilaista näkymävaihtoehtoa.
Valinnainen, laajennettu LED-sisävalopaketti tuottaa kohdennettuja valotehosteita pimeässä. Hiljattain kehitettyjen urheiluistuinten vakioverhoilun raaka-aineena on käytetty kierrätettyjä muovipulloja ja istuimissa on tyylikkäät kontrastiompeleet.
Kojelaudan keskellä on 10,1-tuumainen, suureen mustaan paneeliin upotettu kosketusnäyttö, joka tunnistaa käsin kirjoituksen ja antaa akustisen palautteen. Lisävarusteena on saatavana myös Head-Up Display -tuulilasinäyttö.
Uuden sukupolven multimediajärjestelmä
Uusien S3-mallien MMI-hallintajärjestelmän taustalla on kolmannen sukupolven modulaarinen multimedia-alusta (MIB 3). Se on laskentateholtaan kymmenkertainen verrattuna edeltäjäänsä ja se suorittaa kaikki Connect palvelut LTE Advanced -nopeudella.
Järjestelmään on integroitu WiFi-hotspot. Reittiopastus on joustavaa, mutta tarkkaa. Navigointijärjestelmä ennustaa liikennetilanteen kehittymistä ja tarjoaa tietoa liikennevirroista sekä korkearesoluutioisia satelliittikuvia Google Earthista.
Usein käytettävät kohteet, ilmastointiasetukset ja muut yksilölliset asetukset voidaan tallentaa kuuteen eri käyttäjäprofiiliin.
Audi connect -online-palvelut sisältävät myös Car2X-palvelut, jotka auttavat kuljettajaa löytämään vapaat pysäköintipaikat kadun varrelta tai mahdollistavat liikennevalojen ”vihreässä aallossa” pysymisen kommunikoimalla joidenkin kaupunkien (esimerkiksi Düsseldorf ja Ingolstadt) liikennevalojärjestelmien kanssa.
Uuden Audi S3:n voi liittää maksutta älypuhelimeen myAudi-sovelluksen, Apple CarPlayn, Android Auton sekä Audi phone boxin avulla – viimeksi mainitun avulla puhelin käyttää ajoneuvon antennia ja latautuu induktiivisesti.
Android-puhelimissa toimivan Audi connect key -älypuhelinavaintoiminnon avulla auton voi käynnistää ja ovet voi lukita ja avata. HiFi-fanit arvostavat Bang & Olufsenin premium-äänentoistoa, jonka 3D-ääni tuo äänimaailmaan tilan tuntua.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät
Uusien S3-mallien kuljettajaa avustavat järjestelmät osoittavat Audin teknistä osaamista: vakiovarusteisiin kuuluvat Audi pre sense -järjestelmä, väistämis- ja kääntymisavustin sekä kaistanvaihtoapuavustin voivat kaikki osaltaan estää onnettomuuksia.
Lisävarusteena saatavana on myös mm. kaistanvaihtoavustin, poistumisvaroitin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin sekä Park assist -pysäköintiavustin.
Mukautuva vakionopeudensäädin ylläpitää nopeutta ja etäisyyttä edessä olevaan ajoneuvoon ja avustaa hienovaraisesti ohjaten kaistalla pysymisessä. Taloudellisuusavustin tukee taloudellista ajotapaa.
Kuvassa Audi A3 Sedan. Uudet Audi S3 Sportback ja S3 Sedan -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020. Suomessa Audi S3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat julkaistaan syys-lokakuussa.
Lanseerausaikataulu
Uudet Audi S3 Sportback ja S3 Sedan -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020.
Suomessa Audi S3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat julkaistaan syys-lokakuussa.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
AVIDin uusi Celsus
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ