Uusien Audi S3 -mallien 2.0 TFSI-bensiinimoottoreissa on 228 kW (310 hv) tehoa ja 400 Nm:n vääntömomentti.

Uusien Audi S3 -mallien 2.0 TFSI-bensiinimoottoreissa on 228 kW (310 hv) tehoa ja 400 Nm:n vääntömomentti.

Audi S3 Sportback ja Audi S3 Sedan: Vakiona seitsen­vaih­teinen S tronic, S-urheilujousitus ja quattro-neliveto

Kompaktien urheilullisten premium-autojen segmentti syntyi parikymmentä vuotta sitten, kun Audi esitteli ensimmäisen S3-mallin.

Auto Bild.Uutiset

Nyt ovat vuo­ros­sa toi­sen su­ku­pol­ven S3 Sport­back ja S3 Se­dan, jot­ka kiih­ty­vät 0–100 km/h 4,8 se­kun­nis­sa.

Au­din 2,0 TFSI-moot­to­rin 228 kW:n (310 hv) teho ja 400 Nm vään­tö­mo­ment­ti siir­re­tään tie­hen seit­sen­vaih­tei­sen S tro­nic -vaih­teis­ton ja älyk­kääs­ti hal­lit­ta­van qu­at­t­ro-ne­li­ve­don avul­la.

Alus­tan omi­nai­suu­det ta­kaa S-ur­hei­lu­jou­si­tus sekä li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va sää­ty­vä is­kun­vai­men­nus.

Au­di S3-mal­lien huip­pu­tek­no­lo­gi­aa täy­den­tä­vät lu­kui­sat muut omi­nai­suu­det, mu­kaan lu­kien kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen käyt­tö­kon­sep­ti, mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä sekä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät.

Tun­nu­so­mai­nen muo­toi­lu ja va­lot

Uu­sien Au­di S3-mal­lien dy­naa­mi­nen luon­ne nä­kyy en­si sil­mäyk­sel­lä. Etuo­saa hal­lit­see suu­ri vi­no­ne­li­ö­ku­vi­oi­tu jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö sekä näyt­tä­vät il­ma­not­to­au­kot. Ul­ko­pei­lien ko­te­lot hoh­ta­vat alu­mii­ni­si­na.

Ol­ka­lin­ja ulot­tuu voi­mak­kaa­na ajo­va­lois­ta ta­ka­va­loi­hin. Ol­ka­lin­jan ala­puo­lel­la kyl­jet kaar­tu­vat si­sään­päin – Au­din muo­toi­lun uu­si ele­ment­ti ko­ros­taa pyö­rän­kaa­ria ai­em­paa voi­mak­kaam­min.

Mo­lem­piin mal­lei­hin saa va­lin­nai­se­na Mat­rix-LED -ajo­va­lot, joi­den päi­vä­a­jo­va­lot koos­tu­vat pik­se­li­ryh­mis­tä. Ku­kin pik­se­li­ryh­mä koos­tuu 15 led-seg­men­tis­tä, jois­ta kym­me­nel­lä muo­dos­te­taan va­loi­hin kak­si pys­ty­suo­raa lin­jaa.

Ta­ka­na suu­ri dif­fuu­so­ri ja nel­jä pa­ko­put­kea ko­ros­ta­vat ur­hei­lul­lis­ta ul­ko­nä­köä.

Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h.

Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h.

Te­hok­kaat moot­to­rit

Uu­sien Au­di S3 -mal­lien 2.0 TFSI-ben­sii­ni­moot­to­reis­sa on 228 kW (310 hv) te­hoa ja 400 Nm:n vään­tö­mo­ment­ti.

Käy­tös­sä on huip­pu­tek­ni­siä rat­kai­su­ja, ku­ten imu­vent­tii­le­jä tar­peen mu­kaan sää­tä­vä Au­di val­ve­lift -jär­jes­tel­mä (AVS), joka te­hos­taa pa­lo­ta­pah­tu­maa. Te­hok­kaan läm­mön­hal­lin­nan an­si­os­ta moot­to­rin hyö­ty­suh­de on hyvä.

Mo­lem­mat mal­lit kiih­ty­vät 0–100 km/h 4,8 se­kun­nis­sa ja elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu huip­pu­no­peus on 250 km/h.

Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­mäl­lä (va­ki­o­va­rus­te) kul­jet­ta­ja voi sää­tää te­hok­kaan ne­li­sy­lin­te­ri­sen tur­bo­moot­to­rin ää­nen en­tis­tä­kin ur­hei­lul­li­sem­mak­si.

Sa­la­man­no­pe­as­ti vaih­ta­va seit­sen­vaih­tei­nen S tro­nic mah­dol­lis­taa rul­lauk­sen va­paal­la, voi­man siir­tää tie­hen qu­at­t­ro-ne­li­ve­to.

Taka-ak­se­lin eteen si­joi­tet­tu täy­sin sää­ty­vä hyd­rau­li­nen mo­ni­le­vy­kyt­kin ja­kaa voi­maa tar­peen mu­kaan etu- ja taka-ak­se­leil­le yh­dis­tä­en dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn va­kau­teen ja ta­lou­del­li­suu­teen.

Kyt­kin­tä oh­jaa­va uu­si mo­du­laa­ri­nen dy­naa­mi­nen hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä yh­dis­tää qu­at­t­ro-jär­jes­tel­män elekt­ro­ni­seen ajo­va­kau­den hal­lin­taan (ESC) ja kont­rol­loi myös sää­det­tä­vää is­kun­vai­men­nus­ta (li­sä­va­rus­te).

Dy­naa­mi­nen jou­si­tus

Taka-ak­se­lin mo­ni­var­si­tu­en­nan ja prog­res­sii­vi­sen oh­jauk­sen an­si­os­ta jo va­ki­o­jou­si­tus tar­jo­aa miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen. Va­lin­nai­se­na on saa­ta­va­na ur­hei­lu­a­lus­ta sää­ty­väl­lä is­kun­vai­men­nuk­sel­la.

Sen vent­tii­leil­lä oh­ja­taan is­kun­vai­men­ti­mien öl­jy­vir­taus­ta si­ten, et­tä ne mu­kau­tu­vat tien kun­non, ajo­ti­lan­teen ja kul­jet­ta­jan yk­si­löl­lis­ten va­lin­to­jen mu­kai­ses­ti tu­han­ne­so­sa­se­kun­neis­sa. Sää­tö­va­ra mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­suu­den vä­lil­lä on edel­tä­jä­mal­lia laa­jem­pi.

Uu­den säh­köi­sen jar­ru­te­hos­ti­men an­si­os­ta hi­das­tu­vuus on vä­li­tön­tä ja te­ho­kas­ta. Kaik­ki nel­jä jar­ru­le­vyä ovat jääh­dy­tet­ty­jä. Jar­ru­sa­tu­lat ovat va­ki­o­na mus­tat, va­lin­nai­se­na pu­nai­set. Au­di S3 -mal­leis­sa on va­ki­o­na 18-tuu­mai­set pyö­rät ja va­lin­nai­ses­ti 19-tuu­mai­set.

Run­saas­ti ti­laa

Uu­det S3-mal­lit ovat kas­va­neet ko­koa edel­tä­jiin­sä ver­rat­tu­na: Sport­back kol­me sent­tiä ja Se­dan nel­jä sent­tiä pi­dem­piä, kun taas le­veys on kas­va­nut kol­me sent­tiä.

Vii­si­o­vi­sen au­ton pi­tuus on nyt 4,34 met­riä ja ne­li­o­vi­sen 4,5 m. Erot mal­li­ver­si­oi­den mi­tois­sa ovat vä­häi­siä; ne ovat ident­ti­siä le­vey­del­tään (1,82 m), kor­keu­del­taan (1,43 m) ja ak­se­li­vä­lil­tään (2,64 m). Si­säl­lä on enem­män ol­ka- ja kyy­när­ti­laa.

Au­di S3 Sport­bac­kin ta­va­ra­ti­lan koko on 325–1 145 lit­raa ta­kais­tui­men asen­nos­ta riip­pu­en, Se­da­nin ta­va­ra­ti­lan koko on 370 lit­raa.

Ur­hei­lul­li­nen si­sus­tus

Uu­sien S3-mal­lien ur­hei­lul­li­nen muo­toi­lu jat­kuu au­ton si­säl­lä: siel­tä erot­tu­vat en­sim­mäi­se­nä uu­si, kom­pak­ti vaih­teen­va­lit­sin, jol­la oh­ja­taan seit­sen­vaih­teis­ta S tro­ni­cia, sekä ko­ris­teel­li­set alu­mii­ni- ja hii­li­kui­tu­vii­meis­te­lyt.

Oh­jaa­mo on kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen. Per­soo­nal­li­set il­mas­toin­nin vent­tii­lit ko­ros­ta­vat au­ton ur­hei­lul­lis­ta tyy­liä muo­dos­ta­es­saan yh­des­sä mit­ta­ris­ton kans­sa yh­te­näi­sen ko­ko­nai­suu­den.

Va­ki­o­va­rus­tee­na on 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­näyt­tö. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na vir­tu­aa­li­nen Au­di vir­tu­al cock­pit -mit­ta­ris­to ja sen plus-ver­sio, jois­sa mo­lem­mis­sa on 12,3-tuu­mai­nen näyt­tö ja jäl­kim­mäi­ses­sä kol­me eri­lais­ta nä­ky­mä­vaih­to­eh­toa.

Va­lin­nai­nen, laa­jen­net­tu LED-si­sä­va­lo­pa­ket­ti tuot­taa koh­den­net­tu­ja va­lo­te­hos­tei­ta pi­me­äs­sä. Hil­jat­tain ke­hi­tet­ty­jen ur­hei­luis­tuin­ten va­ki­o­ver­hoi­lun raa­ka-ai­nee­na on käy­tet­ty kier­rä­tet­ty­jä muo­vi­pul­lo­ja ja is­tui­mis­sa on tyy­lik­käät kont­ras­ti­om­pe­leet.

Ko­je­lau­dan kes­kel­lä on 10,1-tuu­mai­nen, suu­reen mus­taan pa­nee­liin upo­tet­tu kos­ke­tus­näyt­tö, joka tun­nis­taa kä­sin kir­joi­tuk­sen ja an­taa akus­ti­sen pa­laut­teen. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na myös Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö.

Uu­den su­ku­pol­ven mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä

Uu­sien S3-mal­lien MMI-hal­lin­ta­jär­jes­tel­män taus­tal­la on kol­man­nen su­ku­pol­ven mo­du­laa­ri­nen mul­ti­me­dia-alus­ta (MIB 3). Se on las­ken­ta­te­hol­taan kym­men­ker­tai­nen ver­rat­tu­na edel­tä­jään­sä ja se suo­rit­taa kaik­ki Con­nect pal­ve­lut LTE Ad­van­ced -no­peu­del­la.

Jär­jes­tel­mään on in­teg­roi­tu WiFi-hots­pot. Reit­ti­o­pas­tus on jous­ta­vaa, mut­ta tark­kaa. Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä en­nus­taa lii­ken­ne­ti­lan­teen ke­hit­ty­mis­tä ja tar­jo­aa tie­toa lii­ken­ne­vir­rois­ta sekä kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sia sa­tel­liit­ti­ku­via Goog­le Eart­his­ta.

Usein käy­tet­tä­vät koh­teet, il­mas­toin­ti­a­se­tuk­set ja muut yk­si­löl­li­set ase­tuk­set voi­daan tal­len­taa kuu­teen eri käyt­tä­jäp­ro­fii­liin.

Au­di con­nect -on­li­ne-pal­ve­lut si­säl­tä­vät myös Car2X-pal­ve­lut, jot­ka aut­ta­vat kul­jet­ta­jaa löy­tä­mään va­paat py­sä­köin­ti­pai­kat ka­dun var­rel­ta tai mah­dol­lis­ta­vat lii­ken­ne­va­lo­jen ”vih­re­äs­sä aal­los­sa” py­sy­mi­sen kom­mu­ni­koi­mal­la joi­den­kin kau­pun­kien (esi­mer­kik­si Düssel­dorf ja In­gols­tadt) lii­ken­ne­va­lo­jär­jes­tel­mien kans­sa.

Uu­den Au­di S3:n voi liit­tää mak­sut­ta äly­pu­he­li­meen my­Au­di-so­vel­luk­sen, Ap­p­le CarP­la­yn, And­roid Au­ton sekä Au­di phone bo­xin avul­la – vii­mek­si mai­ni­tun avul­la pu­he­lin käyt­tää ajo­neu­von an­ten­nia ja la­tau­tuu in­duk­tii­vi­ses­ti.

And­roid-pu­he­li­mis­sa toi­mi­van Au­di con­nect key -äly­pu­he­li­na­vain­toi­min­non avul­la au­ton voi käyn­nis­tää ja ovet voi lu­ki­ta ja ava­ta. HiFi-fa­nit ar­vos­ta­vat Bang & Oluf­se­nin pre­mium-ää­nen­tois­toa, jon­ka 3D-ää­ni tuo ää­ni­maa­il­maan ti­lan tun­tua.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Uu­sien S3-mal­lien kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät osoit­ta­vat Au­din tek­nis­tä osaa­mis­ta: va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat Au­di pre sen­se -jär­jes­tel­mä, väis­tä­mis- ja kään­ty­mi­sa­vus­tin sekä kais­tan­vaih­to­a­pu­a­vus­tin voi­vat kaik­ki osal­taan es­tää on­net­to­muuk­sia.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va­na on myös mm. kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, pois­tu­mis­va­roi­tin, poi­kit­tais­lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va avus­tin sekä Park as­sist -py­sä­köin­ti­a­vus­tin.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din yl­lä­pi­tää no­peut­ta ja etäi­syyt­tä edes­sä ole­vaan ajo­neu­voon ja avus­taa hie­no­va­rai­ses­ti oh­ja­ten kais­tal­la py­sy­mi­ses­sä. Ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin tu­kee ta­lou­del­lis­ta ajo­ta­paa.

Kuvassa Audi A3 Sedan. Uudet Audi S3 Sportback ja S3 Sedan -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020. Suomessa Audi S3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat julkaistaan syys-lokakuussa.

Kuvassa Audi A3 Sedan. Uudet Audi S3 Sportback ja S3 Sedan -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020. Suomessa Audi S3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat julkaistaan syys-lokakuussa.

Lan­see­rau­sai­ka­tau­lu

Uu­det Au­di S3 Sport­back ja S3 Se­dan -mal­lit saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le lop­pu­vuo­des­ta 2020.

Suo­mes­sa Au­di S3 Sport­back ja Se­dan -mal­lien hin­nat jul­kais­taan syys-lo­ka­kuus­sa.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN