Ei siitä voi olla niin kauan! Superautomerkki entisöi tämän häikäisevän kaunottaren…

Kuka voisi uskoa, että Lamborghini Miura, joka näyttää nykya­i­kai­sem­malta kuin jotkut tämän päivän autot, täyttää jo 50 vuotta? Juhlan kunniaksi Polo Storico eli Lamborghinin klassikkoautojen entisöintiosasto entisöi 1971-mallisen Miura SV:n auringontarkkana käsityönä.

Auto Bild.Uutiset
Tehtaan entisöimän Miura SV:n erityispiirre on se, että auto on esisarjan yksilö.

Tehtaan entisöimän Miura SV:n erityispiirre on se, että auto on esisarjan yksilö.

Miura entisöitiin kustannuksia säästämättä. Sisätilat näyttävät täsmälleen siltä kuin uutena vuonna 1971.

Miura entisöitiin kustannuksia säästämättä. Sisätilat näyttävät täsmälleen siltä kuin uutena vuonna 1971.

Ainoana pikkuongelmana oli tosin korin aerodynamiikka, sillä yli 250 km/h nopeuksilla Miurassa alkoi esiintyä liikaa nostetta.

Ainoana pikkuongelmana oli tosin korin aerodynamiikka, sillä yli 250 km/h nopeuksilla Miurassa alkoi esiintyä liikaa nostetta.

Vuo­den 1966 va­li­koi­mis­sa ei ol­lut jä­rin mon­ta muu­ta su­pe­rau­toa, jot­ka oli­si­vat kil­pail­leet ta­sa­päi­ses­ti upou­u­den Lam­borg­hi­ni Miu­ran kans­sa. Miu­ran 3,9-lit­rai­nen V12 ke­hit­ti ver­si­os­ta riip­pu­en 350 tai 415 he­vos­voi­maa.

Lam­borg­hi­nin teh­das res­tau­roi Miu­ra-mal­lin 50-vuo­tis­juh­lien kun­ni­ak­si Miu­ra SV:n. Teh­taan klas­sik­ko­au­to­jen eri­koi­so­sas­to Polo Sto­ri­co en­ti­söi au­toa tar­kas­ti vuo­den päi­vät. Ne osat, joi­ta ei enää ol­lut saa­ta­vis­sa, jou­dut­tiin val­mis­ta­maan kä­si­työ­nä.

Al­ku­pe­räi­sel­la me­tal­lin­hoh­to­vih­re­äl­lä maa­lat­tu yk­si­lö esi­tel­tiin tä­män vuo­ti­ses­sa Con­cours d’Elé­gan­ce -ta­pah­tu­mas­sa Flo­ri­das­sa, Yh­dys­val­lois­sa. Lam­borg­hi­ni Miu­ra SV en­sie­si­tel­tiin vuo­den 1971 Genè­ven au­to­näyt­te­lys­sä, jos­sa se ei yl­lät­tä­en ko­meil­lut­kaan Lam­borg­hi­nin, vaan Ber­to­nen osas­tol­la.

Miu­ran muo­toi­li­ja Mar­cel­lo Gan­di­ni oli ni­mit­täin Ber­to­nen ko­ti­vers­taal­la töis­sä ja Miu­ran jul­kis­tuk­sen ai­koi­hin Lam­borg­hi­nil­la oli par­hail­laan kä­det täyn­nä tu­le­van Coun­tach-mal­lin kans­sa.

Nyt en­ti­söi­dyn Lam­borg­hi­ni Miu­ra SV:n eri­tyis­piir­re on se, et­tä au­to on esi­sar­jan yk­si­lö.

Lam­borg­hi­nin esi­tel­les­sä Miu­ra vuon­na 1966 ky­sees­sä oli val­lan­ku­mous. Poi­kit­tai­nen 3,9-lit­rai­nen V12 si­jait­see mat­kus­ta­jien se­län ta­ka­na. Ai­em­min kes­ki­moot­to­ria käy­tet­tiin lä­hin­nä rata-au­tois­sa, mut­tei juu­ri­kaan ka­tu­au­tois­sa.

Lam­borg­hi­ni Miu­ran 350–415 he­vos­voi­man te­ho­lu­ke­ma teki mal­lis­ta erään ai­kan­sa no­peim­mis­ta au­tois­ta maa­il­mas­sa.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN