Ferrari SF90 Spiderin voimansiirto koostuu tuplaturbo-V8 -moottorista, 8-nopeuksisesta kaksoiskytkinvaihteistosta, etuosan kahdesta itsenäisestä sähkömoottorista, takana olevasta sähkömoottorista, joka sijaitsee polttomoottorin ja vaihdelaatikon välissä, suurjänniteakusta sekä sähkömoottorin ohjausjärjestelmästä (invertteristä).

Ferrari SF90 Spiderin voimansiirto koostuu tuplaturbo-V8 -moottorista, 8-nopeuksisesta kaksoiskytkinvaihteistosta, etuosan kahdesta itsenäisestä sähkömoottorista, takana olevasta sähkömoottorista, joka sijaitsee polttomoottorin ja vaihdelaatikon välissä, suurjänniteakusta sekä sähkömoottorin ohjausjärjestelmästä (invertteristä).

Ferrari SF90 Spider: Stradalen seuraksi

Ferrari julkisti SF90 Stradalen spider-version, Ferrari SF90 Spiderin online-tilaisuudessa, johon osallistui ferraristeja kaikkialta maailmasta.

Auto Bild.Superautot

Fer­ra­ri SF90 Spi­der on Ma­ra­nel­lon teh­taan en­sim­mäi­nen tuo­tan­nos­sa ole­va pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di-Spi­der, joka aset­taa uu­det suo­ri­tus­ky­vyn ja in­no­vaa­ti­oi­den ver­tai­lu­ar­vot pait­si mal­lin va­li­koi­mal­le myös koko su­pe­rau­to­sek­to­ril­le. Mal­li tar­jo­aa myös eri­no­mai­sen maa­e­fek­tin.

Uu­del­la avo­mal­lil­la on sa­mat ää­rim­mäi­set su­pe­rau­to­mää­ri­tyk­set ja en­nä­tyk­sel­li­sen suo­ri­tus­ky­ky kuin Fer­ra­ri SF90 Stra­da­lel­la, mut­ta li­säk­si saa­daan myös enem­män ajo­mu­ka­vuut­ta ja mo­ni­puo­li­suut­ta Fer­ra­rin si­sään ve­det­tä­vän hard­top-ka­ton an­si­os­ta.

Tämä te­kee Fer­ra­ri SF90 Spi­de­ris­ta ihan­teel­li­sen au­ton niil­le, jot­ka vaa­ti­vat Fer­ra­ri-tek­nii­kan huip­pua, mut­ta ha­lu­a­vat sil­ti avoi­men aja­mi­sen jän­ni­tys­tä.

Si­sään ve­det­tä­vä hard­top-kat­to otet­tiin jäl­leen käyt­töön, kos­ka se ta­kaa op­ti­maa­li­sen ää­nie­ris­tyk­sen ja sul­jet­tu­na suo­jan sää­tä vas­taan; li­säk­si se ei muu­ta muo­to­aan suu­ril­la no­peuk­sil­la ja se tar­jo­aa poik­keuk­sel­li­sen mat­kus­ta­ja­ti­lan ja mu­ka­vuu­den.

Hard­top-kat­to on niin pie­ni­ko­koi­nen, yk­sin­ker­tai­nen ja ke­vyt, et­tä sitä voi­daan ope­roi­da vain 14 se­kun­nis­sa ja se voi­daan ot­taa käyt­töön au­ton ol­les­sa liik­keel­lä.

Fer­ra­rin hard­top-ko­va­kat­to sai en­si-il­tan­sa Fer­ra­ri 458 Spi­de­ris­sa vuon­na 2011, ja sitä on ke­hi­tet­ty men­nei­nä vuo­si­na jat­ku­vas­ti. Ka­ton point­ti­na on se, et­tä se vie vain 100 lit­raa ti­laa sen si­jaan, et­tä se tar­vit­si­si 150–200 lit­ran ti­lan, ku­ten pe­rin­tei­nen jär­jes­tel­mä.

Alu­mii­nin käyt­tö hard­top-ka­ton ra­ken­tees­sa tar­koit­taa myös sitä, et­tä se on noin 40 kg ke­vy­em­pi kuin ta­va­no­mai­nen si­sään ve­det­tä­vä hard­top-ko­va­kat­to. Sää­det­tä­vä säh­köi­nen ta­ka­la­si var­mis­taa eri­no­mai­sen mu­ka­vuu­den myös suu­ril­la no­peuk­sil­la sil­loin, kun hard­top-kat­to las­ke­taan alas.

Ku­ten Fer­ra­ri SF90 Stra­da­leen, myös SF90 Spi­de­riin saa li­sä­o­mi­nai­suus­vaih­to­eh­don niil­le omis­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat ajaa ra­dal­la. As­set­to Fi­o­ra­no -pa­ket­ti si­säl­tää päi­vi­tyk­siä, jot­ka erot­ta­vat ver­si­on ta­val­li­ses­ta; esi­mer­kik­si Mul­ti­ma­tic-is­kun­vai­men­ti­met on joh­det­tu Fer­ra­rin GT-kil­pai­lu­ko­ke­muk­ses­ta ja ne on op­ti­moi­tu ra­ta­käyt­töön.

Esi­mer­kik­si hii­li­kui­tu- ja ti­taa­ni­o­sien avul­la on saa­tu vä­hen­net­tyä 21 kg au­ton oma­mas­sas­ta. Ta­kas­poi­le­ri on hii­li­kui­tui­nen Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2 -ka­tu­ren­kaat on suun­ni­tel­tu pa­ran­ta­maan suo­ri­tus­ky­kyä ra­dal­la peh­me­äm­män ku­mi­se­ok­sen ja vä­hem­pien urien an­si­os­ta. As­set­to Fi­o­ra­no tar­jo­aa li­sä­va­rus­tee­na myös kak­si­sä­vyi­sen vä­rin, joka ko­ros­taa en­ti­ses­tään au­ton kil­pa­hen­ki­syyt­tä.

Voi­man­siir­to

En­sim­mäi­se­nä Fer­ra­rin sar­ja­tuo­tan­to-Spi­de­ri­na SF90 Spi­de­ris­sa on pis­to­ke­la­dat­ta­va ark­ki­teh­tuu­ri, jos­sa polt­to­moot­to­ri on in­teg­roi­tu kah­teen edes­sä ole­vaan säh­kö­moot­to­riin.

Fer­ra­ri SF90 Spi­de­rin voi­man­siir­to koos­tuu tup­la­tur­bo-V8 -moot­to­ris­ta, 8-no­peuk­si­ses­ta kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tos­ta, etuo­san kah­des­ta it­se­näi­ses­tä säh­kö­moot­to­ris­ta, ta­ka­na ole­vas­ta säh­kö­moot­to­ris­ta, joka si­jait­see polt­to­moot­to­rin ja vaih­de­laa­ti­kon vä­lis­sä, suur­jän­ni­te­a­kus­ta sekä säh­kö­moot­to­rin oh­jaus­jär­jes­tel­mäs­tä (in­vert­te­ris­tä).

Mas­sii­vi­sen 780 he­vos­voi­man (ja 195 he­vos­voi­man lit­ra­te­hon) li­säk­si V8 ke­hit­tää myös 60 he­vos­voi­maa enem­män kuin ai­nut­kaan Fer­ra­rin ai­em­min val­mis­ta­mis­ta tur­bo­ah­de­tuis­ta V8-moot­to­reis­ta.

Poik­keuk­sel­li­sen tu­lok­sen saa­vut­ta­mi­sek­si Fer­ra­rin in­si­nöö­rit suun­nit­te­li­vat ko­ko­naan uu­del­leen imu- ja pa­ko­jär­jes­tel­mät. Au­tos­sa on myös ma­ta­lam­pi pai­no­pis­te sekä ai­em­pi ko­ko­nais­mas­sa, kii­tos nik­ke­li-kro­mi­poh­jai­sen In­co­nel-se­os­me­tal­lin käy­tön pa­ko­sar­jois­sa te­räk­sen si­jas­ta.

Fer­ra­ri SF90 Spi­de­ris­sa on täy­sin uu­dis­tet­tu 8-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, jol­lai­nen on ai­em­min ol­lut käy­tös­sä Fer­ra­ri SF90 Stra­da­les­sa. Laa­tik­ko on ai­em­paa 7-no­peuk­sis­ta kom­pak­tim­pi ja moot­to­ris­sa käy­te­tään kui­va­sump­pu­voi­te­lua.

Moot­to­rin 900 Nm:n suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on yli 20 % suu­rem­pi ver­rat­tu­na lu­ke­maan, joka oli ai­em­min 7-no­peuk­si­sen yh­tey­des­sä. Uu­den vaih­teis­ton ko­ko­nais­mas­sa on to­si­a­si­al­li­ses­ti 10 kg edel­tä­jään­sä pie­nem­pi. Kyt­ki­men suo­ri­tus­ky­ky on 35 % kor­ke­am­pi ver­rat­tu­na 7-no­peuk­si­seen.

Pa­ko­jär­jes­tel­mää suun­ni­tel­ta­es­sa käyn­ti­ää­nien laa­tuun kiin­ni­tet­tiin täs­mä­huo­mi­o­ta, kos­ka käyn­ti­ää­net tot­ta kai lu­keu­tu­vat Fer­ra­ril­la aja­mi­sen kes­kei­siin te­ki­jöi­hin. Uu­den jjär­jes­tel­män an­si­os­ta käyn­ti­ää­net vä­lit­ty­vät suo­raan oh­jaa­moon koko taa­juu­sa­lu­eel­la, mikä pa­ran­taa sekä au­ton si­säis­tä ää­nen­laa­tua et­tä ää­nen voi­mak­kuut­ta kier­ros­lu­vun nous­tes­sa ver­rat­tu­na ai­em­piin Fer­ra­rin V8-mal­lei­hin.

Ajo­ti­loi­na ovat täys­säh­köi­nen, hyb­ri­di­ti­la sekä 4WD-hyb­ri­di­ti­la. Li­säk­si on akus­ton la­taus­ti­la.

Si­sä­ti­lat

Uu­tuus­mal­lis­sa on di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to. Pää­mit­ta­ris­toa hal­lit­see koo­kas, pyö­reä kier­ros­näyt­tö. Tie­dot saa­daan myös tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näy­töl­le (HUD).

Fer­ra­ri SF90 Spi­de­rin oh­jaus­pyö­rä tuo mu­ka­naan uu­den ai­ka­kau­den käyt­töön: usei­ta kos­ke­tus­ko­men­to­ja, joi­den avul­la kul­jet­ta­ja voi hal­li­ta käy­tän­nös­sä kaik­kia au­ton osia ot­ta­mat­ta kos­kaan kä­si­ään pois oh­jaus­pyö­rän ke­häl­tä. Pe­rin­tei­siä sää­ti­miä on mm. le­gen­daa­ri­nen Ma­net­ti­no.

Fer­ra­ri SF90 Spi­der

Moot­to­ri:

V8 (90°), tur­bo; kui­va­sump­pu­voi­te­lu

Is­ku­ti­la­vuus:

3990 cm3

Suu­rin teho:

780 hv/7500 r/min

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti:

800 Nm/6000 r/min

Pu­nai­sen alu­een raja:

8000 r/min

Pu­ris­tus­suh­de:

9,4:1

Säh­kö­moot­to­rit:

yh­teis­te­ho 162 kW

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka:

max. 25 km

MIT­TO­JA

Pi­tuus:

4704 mm

Le­veys:

1973 mm

Kor­keus:

1191 mm

Oma­mas­sa:

1670 kg

Teho-pai­no­suh­de:

1,67 kg/hv

Pai­non­ja­kau­ma ed./tak.:

45/55 %

REN­KAAT

Edes­sä:

255/35 ZR 20

Ta­ka­na:

315/30 ZR 20

VAIH­TEIS­TO

F1-poh­jai­nen 8-nop. kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, ne­li­ve­to

SUO­RI­TUS­KY­KY

Jär­jes­tel­mä­te­ho:

1000 hv (735 kW)

0–100 km/h

2,5 s

0-200 km/h

7,0 s

100–0 km/h

al­le 29,5 m

Huip­pu­no­peus:

340 km/h

Pa­ras kier­ro­sai­ka Fi­o­ra­non ra­dal­la:

79,5 s

Fer­ra­ri-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN