Ferrari SF90 Spiderin voimansiirto koostuu tuplaturbo-V8 -moottorista, 8-nopeuksisesta kaksoiskytkinvaihteistosta, etuosan kahdesta itsenäisestä sähkömoottorista, takana olevasta sähkömoottorista, joka sijaitsee polttomoottorin ja vaihdelaatikon välissä, suurjänniteakusta sekä sähkömoottorin ohjausjärjestelmästä (invertteristä).

Ferrari SF90 Spiderin voimansiirto koostuu tuplaturbo-V8 -moottorista, 8-nopeuksisesta kaksoiskytkinvaihteistosta, etuosan kahdesta itsenäisestä sähkömoottorista, takana olevasta sähkömoottorista, joka sijaitsee polttomoottorin ja vaihdelaatikon välissä, suurjänniteakusta sekä sähkömoottorin ohjausjärjestelmästä (invertteristä).

Ferrari SF90 Spider: Stradalen seuraksi

Ferrari julkisti SF90 Stradalen spider-version, Ferrari SF90 Spiderin online-tilaisuudessa, johon osallistui ferraristeja kaikkialta maailmasta.

Auto Bild.Superautot

Fer­ra­ri SF90 Spi­der on Ma­ra­nel­lon teh­taan en­sim­mäi­nen tuo­tan­nos­sa ole­va pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di-Spi­der, joka aset­taa uu­det suo­ri­tus­ky­vyn ja in­no­vaa­ti­oi­den ver­tai­lu­ar­vot pait­si mal­lin va­li­koi­mal­le myös koko su­pe­rau­to­sek­to­ril­le. Mal­li tar­jo­aa myös eri­no­mai­sen maa­e­fek­tin.

Uu­del­la avo­mal­lil­la on sa­mat ää­rim­mäi­set su­pe­rau­to­mää­ri­tyk­set ja en­nä­tyk­sel­li­sen suo­ri­tus­ky­ky kuin Fer­ra­ri SF90 Stra­da­lel­la, mut­ta li­säk­si saa­daan myös enem­män ajo­mu­ka­vuut­ta ja mo­ni­puo­li­suut­ta Fer­ra­rin si­sään ve­det­tä­vän hard­top-ka­ton an­si­os­ta.

Tämä te­kee Fer­ra­ri SF90 Spi­de­ris­ta ihan­teel­li­sen au­ton niil­le, jot­ka vaa­ti­vat Fer­ra­ri-tek­nii­kan huip­pua, mut­ta ha­lu­a­vat sil­ti avoi­men aja­mi­sen jän­ni­tys­tä.

Si­sään ve­det­tä­vä hard­top-kat­to otet­tiin jäl­leen käyt­töön, kos­ka se ta­kaa op­ti­maa­li­sen ää­nie­ris­tyk­sen ja sul­jet­tu­na suo­jan sää­tä vas­taan; li­säk­si se ei muu­ta muo­to­aan suu­ril­la no­peuk­sil­la ja se tar­jo­aa poik­keuk­sel­li­sen mat­kus­ta­ja­ti­lan ja mu­ka­vuu­den.

Hard­top-kat­to on niin pie­ni­ko­koi­nen, yk­sin­ker­tai­nen ja ke­vyt, et­tä sitä voi­daan ope­roi­da vain 14 se­kun­nis­sa ja se voi­daan ot­taa käyt­töön au­ton ol­les­sa liik­keel­lä.

Fer­ra­rin hard­top-ko­va­kat­to sai en­si-il­tan­sa Fer­ra­ri 458 Spi­de­ris­sa vuon­na 2011, ja sitä on ke­hi­tet­ty men­nei­nä vuo­si­na jat­ku­vas­ti. Ka­ton point­ti­na on se, et­tä se vie vain 100 lit­raa ti­laa sen si­jaan, et­tä se tar­vit­si­si 150–200 lit­ran ti­lan, ku­ten pe­rin­tei­nen jär­jes­tel­mä.

Alu­mii­nin käyt­tö hard­top-ka­ton ra­ken­tees­sa tar­koit­taa myös sitä, et­tä se on noin 40 kg ke­vy­em­pi kuin ta­va­no­mai­nen si­sään ve­det­tä­vä hard­top-ko­va­kat­to. Sää­det­tä­vä säh­köi­nen ta­ka­la­si var­mis­taa eri­no­mai­sen mu­ka­vuu­den myös suu­ril­la no­peuk­sil­la sil­loin, kun hard­top-kat­to las­ke­taan alas.

Ku­ten Fer­ra­ri SF90 Stra­da­leen, myös SF90 Spi­de­riin saa li­sä­o­mi­nai­suus­vaih­to­eh­don niil­le omis­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat ajaa ra­dal­la. As­set­to Fi­o­ra­no -pa­ket­ti si­säl­tää päi­vi­tyk­siä, jot­ka erot­ta­vat ver­si­on ta­val­li­ses­ta; esi­mer­kik­si Mul­ti­ma­tic-is­kun­vai­men­ti­met on joh­det­tu Fer­ra­rin GT-kil­pai­lu­ko­ke­muk­ses­ta ja ne on op­ti­moi­tu ra­ta­käyt­töön.

Esi­mer­kik­si hii­li­kui­tu- ja ti­taa­ni­o­sien avul­la on saa­tu vä­hen­net­tyä 21 kg au­ton oma­mas­sas­ta. Ta­kas­poi­le­ri on hii­li­kui­tui­nen Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2 -ka­tu­ren­kaat on suun­ni­tel­tu pa­ran­ta­maan suo­ri­tus­ky­kyä ra­dal­la peh­me­äm­män ku­mi­se­ok­sen ja vä­hem­pien urien an­si­os­ta. As­set­to Fi­o­ra­no tar­jo­aa li­sä­va­rus­tee­na myös kak­si­sä­vyi­sen vä­rin, joka ko­ros­taa en­ti­ses­tään au­ton kil­pa­hen­ki­syyt­tä.

Voi­man­siir­to

En­sim­mäi­se­nä Fer­ra­rin sar­ja­tuo­tan­to-Spi­de­ri­na SF90 Spi­de­ris­sa on pis­to­ke­la­dat­ta­va ark­ki­teh­tuu­ri, jos­sa polt­to­moot­to­ri on in­teg­roi­tu kah­teen edes­sä ole­vaan säh­kö­moot­to­riin.

Fer­ra­ri SF90 Spi­de­rin voi­man­siir­to koos­tuu tup­la­tur­bo-V8 -moot­to­ris­ta, 8-no­peuk­si­ses­ta kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tos­ta, etuo­san kah­des­ta it­se­näi­ses­tä säh­kö­moot­to­ris­ta, ta­ka­na ole­vas­ta säh­kö­moot­to­ris­ta, joka si­jait­see polt­to­moot­to­rin ja vaih­de­laa­ti­kon vä­lis­sä, suur­jän­ni­te­a­kus­ta sekä säh­kö­moot­to­rin oh­jaus­jär­jes­tel­mäs­tä (in­vert­te­ris­tä).

Mas­sii­vi­sen 780 he­vos­voi­man (ja 195 he­vos­voi­man lit­ra­te­hon) li­säk­si V8 ke­hit­tää myös 60 he­vos­voi­maa enem­män kuin ai­nut­kaan Fer­ra­rin ai­em­min val­mis­ta­mis­ta tur­bo­ah­de­tuis­ta V8-moot­to­reis­ta.

Poik­keuk­sel­li­sen tu­lok­sen saa­vut­ta­mi­sek­si Fer­ra­rin in­si­nöö­rit suun­nit­te­li­vat ko­ko­naan uu­del­leen imu- ja pa­ko­jär­jes­tel­mät. Au­tos­sa on myös ma­ta­lam­pi pai­no­pis­te sekä ai­em­pi ko­ko­nais­mas­sa, kii­tos nik­ke­li-kro­mi­poh­jai­sen In­co­nel-se­os­me­tal­lin käy­tön pa­ko­sar­jois­sa te­räk­sen si­jas­ta.

Fer­ra­ri SF90 Spi­de­ris­sa on täy­sin uu­dis­tet­tu 8-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, jol­lai­nen on ai­em­min ol­lut käy­tös­sä Fer­ra­ri SF90 Stra­da­les­sa. Laa­tik­ko on ai­em­paa 7-no­peuk­sis­ta kom­pak­tim­pi ja moot­to­ris­sa käy­te­tään kui­va­sump­pu­voi­te­lua.

Moot­to­rin 900 Nm:n suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on yli 20 % suu­rem­pi ver­rat­tu­na lu­ke­maan, joka oli ai­em­min 7-no­peuk­si­sen yh­tey­des­sä. Uu­den vaih­teis­ton ko­ko­nais­mas­sa on to­si­a­si­al­li­ses­ti 10 kg edel­tä­jään­sä pie­nem­pi. Kyt­ki­men suo­ri­tus­ky­ky on 35 % kor­ke­am­pi ver­rat­tu­na 7-no­peuk­si­seen.

Pa­ko­jär­jes­tel­mää suun­ni­tel­ta­es­sa käyn­ti­ää­nien laa­tuun kiin­ni­tet­tiin täs­mä­huo­mi­o­ta, kos­ka käyn­ti­ää­net tot­ta kai lu­keu­tu­vat Fer­ra­ril­la aja­mi­sen kes­kei­siin te­ki­jöi­hin. Uu­den jjär­jes­tel­män an­si­os­ta käyn­ti­ää­net vä­lit­ty­vät suo­raan oh­jaa­moon koko taa­juu­sa­lu­eel­la, mikä pa­ran­taa sekä au­ton si­säis­tä ää­nen­laa­tua et­tä ää­nen voi­mak­kuut­ta kier­ros­lu­vun nous­tes­sa ver­rat­tu­na ai­em­piin Fer­ra­rin V8-mal­lei­hin.

Ajo­ti­loi­na ovat täys­säh­köi­nen, hyb­ri­di­ti­la sekä 4WD-hyb­ri­di­ti­la. Li­säk­si on akus­ton la­taus­ti­la.

Si­sä­ti­lat

Uu­tuus­mal­lis­sa on di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to. Pää­mit­ta­ris­toa hal­lit­see koo­kas, pyö­reä kier­ros­näyt­tö. Tie­dot saa­daan myös tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näy­töl­le (HUD).

Fer­ra­ri SF90 Spi­de­rin oh­jaus­pyö­rä tuo mu­ka­naan uu­den ai­ka­kau­den käyt­töön: usei­ta kos­ke­tus­ko­men­to­ja, joi­den avul­la kul­jet­ta­ja voi hal­li­ta käy­tän­nös­sä kaik­kia au­ton osia ot­ta­mat­ta kos­kaan kä­si­ään pois oh­jaus­pyö­rän ke­häl­tä. Pe­rin­tei­siä sää­ti­miä on mm. le­gen­daa­ri­nen Ma­net­ti­no.

Fer­ra­ri SF90 Spi­der

Moot­to­ri:

V8 (90°), tur­bo; kui­va­sump­pu­voi­te­lu

Is­ku­ti­la­vuus:

3990 cm3

Suu­rin teho:

780 hv/7500 r/min

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti:

800 Nm/6000 r/min

Pu­nai­sen alu­een raja:

8000 r/min

Pu­ris­tus­suh­de:

9,4:1

Säh­kö­moot­to­rit:

yh­teis­te­ho 162 kW

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka:

max. 25 km

MIT­TO­JA

Pi­tuus:

4704 mm

Le­veys:

1973 mm

Kor­keus:

1191 mm

Oma­mas­sa:

1670 kg

Teho-pai­no­suh­de:

1,67 kg/hv

Pai­non­ja­kau­ma ed./tak.:

45/55 %

REN­KAAT

Edes­sä:

255/35 ZR 20

Ta­ka­na:

315/30 ZR 20

VAIH­TEIS­TO

F1-poh­jai­nen 8-nop. kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, ne­li­ve­to

SUO­RI­TUS­KY­KY

Jär­jes­tel­mä­te­ho:

1000 hv (735 kW)

0–100 km/h

2,5 s

0-200 km/h

7,0 s

100–0 km/h

al­le 29,5 m

Huip­pu­no­peus:

340 km/h

Pa­ras kier­ro­sai­ka Fi­o­ra­non ra­dal­la:

79,5 s

Fer­ra­ri-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU