Uusi Ford Mustang Mach I on tulollaan 2021.

Uusi Ford Mustang Mach I on tulollaan 2021.

Ford Mustang Mach I: Suomeen 2021?

Rajoitettuna eränä valmistettava Ford Mustang Mach 1 saapuu ensi vuoden aikana vahvan alustavan arvion mukaan myös Suomeen.

Auto Bild.Superautot

Good­wood Speed­Wee­kin yh­tey­des­sä Eng­lan­nis­sa esi­tel­ty eri­kois­pai­nos Ford Mus­tang Mach 1 saa­puu en­si ker­taa Eu­roo­pan mark­ki­noil­le, ja alus­ta­van vah­van ar­vi­on mu­kaan myös Suo­meen..

Ford Mus­tang Bul­lit­tin ta­paan Ford Mus­tang Mach I:ssä on ta­va­no­mais­ta ete­väm­pi ae­ro­dy­na­miik­ka sekä rää­tä­löi­ty 460-he­vos­voi­mai­nen ja 5,0-lit­rai­nen V8, jon­ka jääh­dy­tys on op­ti­moi­tu ra­ta­käyt­töä sil­mäl­lä pi­tä­en Ma­nu­aa­li­vaih­teis­to­na pal­ve­lee 6-por­tai­nen Tre­mec 3160 va­rus­tet­tu­na vä­li­kaa­su­toi­min­nol­la. Ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä on kak­si­le­vyi­nen kyt­kin, ja vaih­teis­ton lii­ke­ra­dat ovat ly­hy­et.

Va­lin­nai­se­na saa 10-no­peuk­si­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­rus­tet­tu­na öl­jyn­jääh­dyt­ti­mel­lä ja uu­del­leen ka­lib­roi­dul­la sof­tal­la katu- ja ra­ta­o­lo­suh­tei­siin.

Jou­si­tuk­seen liit­tyy Mag­ne­Ri­de® -is­kun­vai­men­nus ja rää­tä­löi­dyt jou­set sekä kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­met. Säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men sää­tö­jä ka­lib­roi­tiin.

Lop­pu­tu­lok­se­na saa­daan no­pein Eu­roo­pas­sa tar­jot­tu katu-Mus­tang ra­ta­käy­tös­sä.

 5,0-litrainen Coyote V8 kehittää Euroopassa 460 hv.

5,0-litrainen Coyote V8 kehittää Euroopassa 460 hv.

Uu­sim­man Mus­tang Mach 1:n ul­ko­muo­to tuo mie­leen 1960- ja 1970-lu­vun le­gen­daa­ri­set en­sim­mäi­sen pol­ven Mach 1 Mus­tan­git va­rus­tet­tu­na näyt­tä­väl­lä ko­ne­pel­lil­lä, si­vu­rai­doi­tuk­sin ja ai­nut­laa­tui­sin 19-tuu­mai­sin ke­vyt­me­tal­li­van­tein. Ra­joi­tet­tu­na pai­nok­se­na val­mis­tet­ta­vaa mal­lia saa kah­dek­sa­na ko­ri­vä­ri-, rai­ta- ja kont­ras­ti­vii­va­yh­dis­tel­mä­nä, jot­ka viit­taa­vat al­ku­pe­räi­seen Mach I:een.

Jo­kai­nen Mus­tang Mach 1 on yk­si­löl­li­ses­ti nu­me­roi­tu ra­ken­ta­mis­jär­jes­tyk­sen pe­rus­teel­la.

Mus­tang Mach 1:n lan­see­rauk­sen kun­ni­ak­si Ford loi maa­il­man en­sim­mäi­sen vuo­ro­vai­kut­tei­sen ko­ke­muk­sen, jon­ka avul­la käyt­tä­jät voi­vat luo­da oman ly­hy­en vi­de­on­sa on­li­ne-so­vel­luk­sen avul­la. Ai­nut­laa­tui­sen, ly­hy­en vi­de­on, jon­ka he voi­vat ja­kaa so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa. So­vel­lus tar­jo­aa käyt­tä­jil­le myös li­sä­tyn to­del­li­suu­den ko­ke­muk­sen, jon­ka avul­la he voi­vat "si­joit­taa" di­gi­taa­li­sen Mus­tang Mach 1:n to­del­li­seen ym­pä­ris­töön.

In­te­rak­tii­vis­ta ko­ke­mus­ta voi tes­ta­ta tääl­lä: https://ford­mus­tang­mach1ar.com

302 cid V8 -mus­ke­li­voi­maa

Ford Mus­tang Mach 1:ssä on For­din 5,0-lit­rai­sen, täy­sa­lu­mii­ni­sen Co­yo­te V8:n 460-he­vos­voi­mai­nen muun­nos (eu­ro­te­hoi­nen muun­nos).

Imu­jär­jes­tel­mä on vas­taa­va kuin Mus­tang Shel­by GT350 -mal­lis­sa Poh­jois-Ame­ri­kas­sa, ja se te­hos­taa imuil­man vir­taus­ta. Moot­to­ris­sa on uu­del­leen ka­lib­roi­tu moot­to­ri­noh­jaus­sof­ta. Pu­nai­sen alu­een raja on 7500 r/min, jos­sa suu­rin teho keh­key­tyy. Vas­taa­vas­ti mak­si­mi vään­tö­mo­ment­ti 529 Nm saa­daan lu­ke­mal­la 4600 r/min.

Ford Mus­tang Mach I:n 5,0-lit­rai­ses­sa vee­ka­sis­sa on öl­jyn li­sä­jääh­dy­tin, vas­taa­van­lai­nen kuin Shel­by GT350:ssä. Ereh­ty­mät­tö­män kuu­loi­set V8-soun­dit muo­dos­tu­vat pa­ko­put­kis­ton läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­män avul­la.

Val­mis ra­dal­le

Uu­sin Mus­tang Mach 1 ke­hit­tää 22 pro­sent­tia enem­män maa­e­fek­tiä kuin Ford Mus­tang GT. Asi­aan vai­kut­taa muun mu­as­sa vas­taa­van­lai­nen ta­ka­o­san dif­fuu­so­ri­le­vy kuin Mus­tang Shel­by GT500:ssä sekä pa­rem­pi jääh­dy­ty­sil­man oh­jaus jar­ruil­le. Myös etus­poi­le­ri ja ta­ka­sii­ve­ke pa­ran­ta­vat maa­e­fek­tiä.

Mat­kus­ta­os­sa on nah­ka­ver­hoi­lu ja alu­mii­ni­pa­ne­loin­tia, ja GT-is­tui­mis­sa on me­tal­lin­har­maat tik­kauk­set. Jo­kai­nen Mus­tang Mach 1 on va­rus­tet­tu ai­nut­laa­tui­sel­la ko­je­lau­ta­laa­tal­la, jos­sa on Mach 1 -logo sekä val­mis­tus­nu­me­ro. Li­säk­si Mus­tang Mach I:ssä on ai­nut­laa­tui­set kyn­nys­lis­tat ja uu­si 12-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö.

Va­ki­o­mu­ka­vuut­ta ja mu­ka­vuus­tek­nii­koi­ta ovat läm­mi­te­tyt ja jääh­dy­te­tyt etuis­tui­met, For­din hie­nos­tu­nut SYNC 3 -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, sekä kol­me eri­lais­ta kor­ke­a­luok­kais­ta 12 kai­ut­ti­men B&O-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mää.

Al­ku­pe­räi­nen Ford Mus­tang Mach I lan­see­rat­tiin 1969

Ford Mus­tang Mach I -te­ho­pai­nos esi­tel­tiin en­si ker­taa vuon­na 1969. En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Mus­tang Mach I:llä te­kais­tiin muun mu­as­sa 295 no­peus- ja kes­tä­vyy­sa­jo­en­nä­tys­tä Bon­ne­vil­len suo­la-aa­vi­kol­la. Tuol­loin Mach I:ssä oli va­lu­rau­ta­loh­kol­la ja kan­sil­la va­rus­tet­tu vään­tö­jy­rä, 428-kuu­ti­o­tuu­mai­nen eli 7,0-lit­rai­nen iso­loh­ko-V8, jos­ta otet­tiin "vi­ral­li­sest­ri" 335 he­vos­voi­maa. To­del­li­suu­des­sa pal­jon enem­män.

Uu­sia tai päi­vi­tet­ty­jä Mach I -ver­si­oi­ta jul­kis­tet­tiin vuo­si­na 1971, sit­tem­min Mus­tang II -saas­te­ver­si­on myö­tä 1974 ja edel­leen vuon­na 2003. Vuo­des­ta 1969 Ford Mus­tang Mach I -ver­si­oi­ta on val­mis­tet­tu (yh­teen­las­ket­tu­na) tä­hän men­nes­sä yli 300 000 kap­pa­let­ta.

Ford of Bri­tain HQ / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU