Uusi Ford Mustang Mach I on tulollaan 2021.

Uusi Ford Mustang Mach I on tulollaan 2021.

Ford Mustang Mach I: Suomeen 2021?

Rajoitettuna eränä valmistettava Ford Mustang Mach 1 saapuu ensi vuoden aikana vahvan alustavan arvion mukaan myös Suomeen.

Auto Bild.Superautot

Good­wood Speed­Wee­kin yh­tey­des­sä Eng­lan­nis­sa esi­tel­ty eri­kois­pai­nos Ford Mus­tang Mach 1 saa­puu en­si ker­taa Eu­roo­pan mark­ki­noil­le, ja alus­ta­van vah­van ar­vi­on mu­kaan myös Suo­meen..

Ford Mus­tang Bul­lit­tin ta­paan Ford Mus­tang Mach I:ssä on ta­va­no­mais­ta ete­väm­pi ae­ro­dy­na­miik­ka sekä rää­tä­löi­ty 460-he­vos­voi­mai­nen ja 5,0-lit­rai­nen V8, jon­ka jääh­dy­tys on op­ti­moi­tu ra­ta­käyt­töä sil­mäl­lä pi­tä­en Ma­nu­aa­li­vaih­teis­to­na pal­ve­lee 6-por­tai­nen Tre­mec 3160 va­rus­tet­tu­na vä­li­kaa­su­toi­min­nol­la. Ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä on kak­si­le­vyi­nen kyt­kin, ja vaih­teis­ton lii­ke­ra­dat ovat ly­hy­et.

Va­lin­nai­se­na saa 10-no­peuk­si­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­rus­tet­tu­na öl­jyn­jääh­dyt­ti­mel­lä ja uu­del­leen ka­lib­roi­dul­la sof­tal­la katu- ja ra­ta­o­lo­suh­tei­siin.

Jou­si­tuk­seen liit­tyy Mag­ne­Ri­de® -is­kun­vai­men­nus ja rää­tä­löi­dyt jou­set sekä kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­met. Säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men sää­tö­jä ka­lib­roi­tiin.

Lop­pu­tu­lok­se­na saa­daan no­pein Eu­roo­pas­sa tar­jot­tu katu-Mus­tang ra­ta­käy­tös­sä.

 5,0-litrainen Coyote V8 kehittää Euroopassa 460 hv.

5,0-litrainen Coyote V8 kehittää Euroopassa 460 hv.

Uu­sim­man Mus­tang Mach 1:n ul­ko­muo­to tuo mie­leen 1960- ja 1970-lu­vun le­gen­daa­ri­set en­sim­mäi­sen pol­ven Mach 1 Mus­tan­git va­rus­tet­tu­na näyt­tä­väl­lä ko­ne­pel­lil­lä, si­vu­rai­doi­tuk­sin ja ai­nut­laa­tui­sin 19-tuu­mai­sin ke­vyt­me­tal­li­van­tein. Ra­joi­tet­tu­na pai­nok­se­na val­mis­tet­ta­vaa mal­lia saa kah­dek­sa­na ko­ri­vä­ri-, rai­ta- ja kont­ras­ti­vii­va­yh­dis­tel­mä­nä, jot­ka viit­taa­vat al­ku­pe­räi­seen Mach I:een.

Jo­kai­nen Mus­tang Mach 1 on yk­si­löl­li­ses­ti nu­me­roi­tu ra­ken­ta­mis­jär­jes­tyk­sen pe­rus­teel­la.

Mus­tang Mach 1:n lan­see­rauk­sen kun­ni­ak­si Ford loi maa­il­man en­sim­mäi­sen vuo­ro­vai­kut­tei­sen ko­ke­muk­sen, jon­ka avul­la käyt­tä­jät voi­vat luo­da oman ly­hy­en vi­de­on­sa on­li­ne-so­vel­luk­sen avul­la. Ai­nut­laa­tui­sen, ly­hy­en vi­de­on, jon­ka he voi­vat ja­kaa so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa. So­vel­lus tar­jo­aa käyt­tä­jil­le myös li­sä­tyn to­del­li­suu­den ko­ke­muk­sen, jon­ka avul­la he voi­vat "si­joit­taa" di­gi­taa­li­sen Mus­tang Mach 1:n to­del­li­seen ym­pä­ris­töön.

In­te­rak­tii­vis­ta ko­ke­mus­ta voi tes­ta­ta tääl­lä: https://ford­mus­tang­mach1ar.com

302 cid V8 -mus­ke­li­voi­maa

Ford Mus­tang Mach 1:ssä on For­din 5,0-lit­rai­sen, täy­sa­lu­mii­ni­sen Co­yo­te V8:n 460-he­vos­voi­mai­nen muun­nos (eu­ro­te­hoi­nen muun­nos).

Imu­jär­jes­tel­mä on vas­taa­va kuin Mus­tang Shel­by GT350 -mal­lis­sa Poh­jois-Ame­ri­kas­sa, ja se te­hos­taa imuil­man vir­taus­ta. Moot­to­ris­sa on uu­del­leen ka­lib­roi­tu moot­to­ri­noh­jaus­sof­ta. Pu­nai­sen alu­een raja on 7500 r/min, jos­sa suu­rin teho keh­key­tyy. Vas­taa­vas­ti mak­si­mi vään­tö­mo­ment­ti 529 Nm saa­daan lu­ke­mal­la 4600 r/min.

Ford Mus­tang Mach I:n 5,0-lit­rai­ses­sa vee­ka­sis­sa on öl­jyn li­sä­jääh­dy­tin, vas­taa­van­lai­nen kuin Shel­by GT350:ssä. Ereh­ty­mät­tö­män kuu­loi­set V8-soun­dit muo­dos­tu­vat pa­ko­put­kis­ton läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­män avul­la.

Val­mis ra­dal­le

Uu­sin Mus­tang Mach 1 ke­hit­tää 22 pro­sent­tia enem­män maa­e­fek­tiä kuin Ford Mus­tang GT. Asi­aan vai­kut­taa muun mu­as­sa vas­taa­van­lai­nen ta­ka­o­san dif­fuu­so­ri­le­vy kuin Mus­tang Shel­by GT500:ssä sekä pa­rem­pi jääh­dy­ty­sil­man oh­jaus jar­ruil­le. Myös etus­poi­le­ri ja ta­ka­sii­ve­ke pa­ran­ta­vat maa­e­fek­tiä.

Mat­kus­ta­os­sa on nah­ka­ver­hoi­lu ja alu­mii­ni­pa­ne­loin­tia, ja GT-is­tui­mis­sa on me­tal­lin­har­maat tik­kauk­set. Jo­kai­nen Mus­tang Mach 1 on va­rus­tet­tu ai­nut­laa­tui­sel­la ko­je­lau­ta­laa­tal­la, jos­sa on Mach 1 -logo sekä val­mis­tus­nu­me­ro. Li­säk­si Mus­tang Mach I:ssä on ai­nut­laa­tui­set kyn­nys­lis­tat ja uu­si 12-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö.

Va­ki­o­mu­ka­vuut­ta ja mu­ka­vuus­tek­nii­koi­ta ovat läm­mi­te­tyt ja jääh­dy­te­tyt etuis­tui­met, For­din hie­nos­tu­nut SYNC 3 -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, sekä kol­me eri­lais­ta kor­ke­a­luok­kais­ta 12 kai­ut­ti­men B&O-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mää.

Al­ku­pe­räi­nen Ford Mus­tang Mach I lan­see­rat­tiin 1969

Ford Mus­tang Mach I -te­ho­pai­nos esi­tel­tiin en­si ker­taa vuon­na 1969. En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Mus­tang Mach I:llä te­kais­tiin muun mu­as­sa 295 no­peus- ja kes­tä­vyy­sa­jo­en­nä­tys­tä Bon­ne­vil­len suo­la-aa­vi­kol­la. Tuol­loin Mach I:ssä oli va­lu­rau­ta­loh­kol­la ja kan­sil­la va­rus­tet­tu vään­tö­jy­rä, 428-kuu­ti­o­tuu­mai­nen eli 7,0-lit­rai­nen iso­loh­ko-V8, jos­ta otet­tiin "vi­ral­li­sest­ri" 335 he­vos­voi­maa. To­del­li­suu­des­sa pal­jon enem­män.

Uu­sia tai päi­vi­tet­ty­jä Mach I -ver­si­oi­ta jul­kis­tet­tiin vuo­si­na 1971, sit­tem­min Mus­tang II -saas­te­ver­si­on myö­tä 1974 ja edel­leen vuon­na 2003. Vuo­des­ta 1969 Ford Mus­tang Mach I -ver­si­oi­ta on val­mis­tet­tu (yh­teen­las­ket­tu­na) tä­hän men­nes­sä yli 300 000 kap­pa­let­ta.

Ford of Bri­tain HQ / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN