Santa Fe on myös aiempaa hiljaisempi sekä värinättömämpi, mikä ilmeni selkeästi lyhyen ensitutustumisen yhteydessä.
Juha Peltonen
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Hyundai Brand Day oli täynnä monipuolista kalustoa.
Uuden Hyundai Santa Fen muotoilussa sekä korissa että kojelaudassa korostuu niin sanottu H-muotoiluteema.
Toisin sanoen, erilaisia H:n muotoisia kohteita löytyy eri puolilta, muun muassa ajovaloista sekä takavaloista.
Uusi Santa Fe on pituudeltaan 4 830 mm. Pituutta on edeltäjään nähden +45 mm enemmän.
Leveydeltään uusi Santa Fe on 1 900 mm, joten katumaasturi asettuu samaan kokokategoriaan kuin saman konsernin täyssähköinen Kia EV9.
Olennaisena erona on se, että Hyundai Santa Fe on ladattava hybridi, eikä täyssähköinen.
Ladattavassa hybridissä on 1.6 T-GDI -bensiiniturbo yhdistettynä sähkömoottoriin, jolloin järjestelmätehoa saadaan 253 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Kojelaudassa kaartuva mittaristo sekä kosketusnäyttö muodostavat yhden kokonaisuuden. Tuulilasin heijastusnäyttö on 12-tuumainen.
Juha Peltonen
Santa Fen varustetasot ovat Suomessa Style, Premium ja Calligraphy. Viimeksi mainittuun sisältyy sellaisia varusteita, kuten istuimien nappanahkaverhoilu, kuljettajan ja etumatkustajan Premium Relaxation -istuimet, UV-puhdistustoiminto matkapuhelinta varten ylemmässä hansikaslokerossa, sekä tuulilasin heijastusnäyttö.
Juha Peltonen
Keskimmäisellä istuinrivillä on reilusti polvitilaa sekä pääntilaa.
Juha Peltonen
Hyundai Santa Fen tavaratila kasvoi edelliseen malliin verrattuna 57 litraa, jolloin perustila on nykyisellään 621 litraa.
Hyundai Santa Fe on myös aiempaa hiljaisempi sekä värinättömämpi, mikä ilmeni selkeästi lyhyen ensitutustumisen yhteydessä.
Ladattavassa hybridissä on 1.6 T-GDI -bensiiniturbo yhdistettynä sähkömoottoriin, jolloin järjestelmätehoa saadaan 253 hevosvoimaa.
Maksimi vääntömomentti 367 Nm asettuu erittäin laajalle kierrosalueelle 1000-5100 r/min. Auto kiihtyy nollasta sataan 9,3 sekunnissa.
Nelivetojärjestelmässä on mukana Terrain Mode, joka on tarkoitettu lumelle, mudalle ja hiekalle. Autossa on mukautuva SDC3-iskunvaimennus.
Hyundai Santa Fe: Joko 7- tai 6-paikkaisena
Varusteversiot Style/Premiun seko Calligraphy ovat saatavilla 7-paikkaisina, ja Calligraphy myös 6-paikkaisena.
Kojelaudassa kaartuva mittaristo sekä kosketusnäyttö muodostavat yhden kokonaisuuden. Tuulilasin heijastusnäyttö on 12-tuumainen.
Lämmitystä ja ilmapuhallusta voidaan hoidella käytännöllisesti mekaanisin säätimin.
Äänentoistosta vastaa Bose Premium 5.1 Surround Sound -järjestelmä, johon kuuluu 12 kaiutinta ja subwoofer.
Hyundai Santa Fen saa 7- tai 6-paikkaisena.
Juha Peltonen
Digital Key 2 mahdollistaa ovien avaamisen ja lukitsemisen avaimen ollessa taskussa. Avaimen jako on mahdollista jopa kahdelletoista henkilölle.
OTA-päivitykset on laajennettu sisältämään myös laiteohjaimet mukaan lukien istuimet langat se on lataus sekä ääniohjaimet.
Taustapeili on digitaalinen ja laajakulmainen.
Sähkötoiminen takaluukku on varustettu automaattisella avausta toiminnolla, sekä esisäädettävällä avauskorkeudella ja avausnopeudella.
Mitä tulee turvallisuuteen, Santa Fessä on 10 turvatyynyä, sekä laaja valikoima ADAS-turvavarusteita ja -avustimia.
Avustamista HDA-3 (Highway Driving Assist 3) valvoo esimerkiksi risteyksessä käännyttäessä, sekä risteyksissä ylitettäessä.
Hyundai Santa Fen varustetasot ovat Suomessa Style, Premium ja Calligraphy. Viimeksi mainittuun sisältyy sellaisia varusteita, kuten istuimien nappanahkaverhoilun, kuljettajan ja etumatkustajan Premium Relaxation -istuimet, UV-puhdistustoiminnon matkapuhelinta varten ylemmässä hansikaslokerossa, sekä tuulilasin heijastusnäytön.
Hyundai Santa Fen lataushybridien hinnat alkavat 59 390 eurosta.
Hyundai Tucson koki päivityksen
Faceliftin kokeneen Tucsonin korissa nähdään aiempaa terävämpää muotoilua, ja autossa on uudistunutta teknologiaa.
Hyundai Tucsonin keulailme sekä takapaneeli ovat hieman eri näköiset kuin aiemmin. 4 510 mm pituinen katumaasturi on varustettu 546-620 litran tavaratilalla.
Matkustamossa uusia asioita ovat uusi ohjauspyörä, uudet ja integroidut 12,3-tuumaiset digimittaristo sekä kosketusnäyttö, kokonaan uusi kojelauta, ilmastoinnin uusi näyttöpaneeli, uusi keskikyynärnoja, uusi sähköinen vaihteenvalitsin, sekä uusi osanahkaverhoilu Premium-varustetason yhteydessä.
Faceliftin kokeneen Tucsonin korissa nähdään aiempaa terävämpää muotoilua, ja autossa on uudistunutta teknologiaa. Mallissa on Premiumista alkaen Matrix LED -ajovalot.
Juha Peltonen
Hyundai Tucsonin takapaneeli on hieman eri näköinen kuin aiemmin.
Juha Peltonen
4 510 mm pituinen Tucson-katumaasturi on varustettu 546-620 litran tavaratilalla.
Juha Peltonen
Matkustamossa uusia asioita ovat uusi ohjauspyörä, uudet ja integroidut 12,3-tuumaiset digimittaristo sekä kosketusnäyttö, kokonaan uusi kojelauta, ilmastoinnin uusi näyttöpaneeli, uusi keskikyynärnoja, uusi sähköinen vaihteenvalitsin, sekä uusi osanahkaverhoilu Premium-varustetason yhteydessä. Hyundai Tucsonissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö, sekä Digital Key 2-
Juha Peltonen
Hyundai Tucsonissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö, Digital Key 2, sekä Matrix LED -ajovalot.
Hyundai Tucson on aiempaa hiljaisempia värinättömämpi, sillä äänieristystä on tehostettu esimerkiksi lisäämällä äänieristysmateriaalia lokasuojiin ja C-pilareihin.
Tiemelua vähennetään esimerkiksi käyttämällä akustisia etu- ja sivulaseja.
Jousituksen ja iskunvaimennuksen muutoksin ohjausvaste on entistä suoraviivaisempi ja tunnokkaampi.
Alustaa on kehitetty tarjoamaan vakaampi, mutta aiempaa hienostuneempi ajokokemus, mikä ilmeni lyhyellä ensitutustumislenkillä.
OTA-päivitykset koskevat takaisinkutsuja, uusia ominaisuuksia, suoratoistopalveluita sekä karttojen ja ohjausyksiköiden päivitystä.
Tucsonin moottorina on 1.6 T-GDI. Tarjolla ovat kevythybridin ohella täyshybridi, sekä ladattava hybridi.
Hybridissä sähkömoottorin teho kasvoi 44,2 kW arvosta 47,7 kW:iin. Vastaavasti pistokeladattavan hybridin sähkömoottorin teho kasvoi 66,9 kW arvosta 72 kW:iin.
Tarjolla on kaksi- ja nelivetoisia versioita, ja vaihteistona on mallista riippuen 6-portainen manuaali, 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, tai 6-nopeuksinen automaattivaihteisto.
ADAS-turvavarusteiden ja -avustimien määrä on laaja.
Varustetetasoksi saa Comfortin, Stylen tai Premiumin. Lisäksi ohjelmisto on tällä hetkellä erityinen 20-vuotisjuhlamalli, 20th Anniversary Edition, jonka erityisvarusteluun sisältyvät esimerkiksi vihreä kojelauta ja vihreä istuinten tikkaus, 20th Anniversary -logot pääntuissa, kynnyksissä ja takaluukussa, sekä uusi, mattapintainen Pine Green -väri.
Tucsonin facelift-malliston hinta starttaa 33 390 eurosta. Kallein 20th Anniversary Edition asettuu kaksivetoisena pistokehybridinä alkaen 50 590 euroon, ja nelivetoisena pistokehybridinä alkaen 52 590 euroon. Varustetason saa myös bensiini- ja täyshybridiversioihin.
Myös Hyundai Bayon Cross koki faceliftin
Kevythybridi Hyundai Bayon Cross sai faceliftin myötä uudenlaiset 16- ja 17-tuumaiset vanteet, led-päiväajovalopalkin sekä uudelleen muotoillun etupuskurin.
Sisätiloissa Hyundai Bayon Cross sai 10,25-tuumaisen värikosketusnäytön, minkä lisäksi navigointijärjestelmä on nyt vakiovaruste.
Kevythybridi Hyundai Bayon Cross sai faceliftin myötä uudenlaiset 16- ja 17-tuumaiset vanteet, led-päiväajovalopalkin sekä uudelleen muotoillun etupuskurin.
Juha Peltonen
Hyundai Bayon Crossin moottorina murisee 100-hevosvoimainen 1.0 T-GDI 48 V, jonka juurin vääntömomentti on 200 Nm. Mallin jarrullinen vetomassa on 910 kiloa.
Juha Peltonen
Autossa on myös tunnelmavalaistus, sekä sisätilojen päivitetty led-valaistus.
Latauspistokkeet ovat mallia USB-C.
Hyundai Bayon Crossin moottorina murisee 100-hevosvoimainen 1.0 T-GDI 48 V, jonka juurin vääntömomentti on 200 Nm.
Mallin jarrullinen vetomassa on 910 kiloa.
Varusteista mainittakoon kaistallapysymisavustin (LFA) sekä risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin peruutettaessa (RCCA), sekä hätäjarrutusjärjestelmä (FCA).
Varustetasoja on kolme: Style, Comfort ja Fresh. Hinnat alkavat 22 390 eurosta.
Hyundai-lehdistötapahtuma / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Amphionin uusi Argon X -sarja
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Lisää akryyliä
Kaikki yhdessä - tai erikseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL