Santa Fe on myös aiempaa hiljaisempi sekä värinättömämpi, mikä ilmeni selkeästi lyhyen ensitutustumisen yhteydessä.
Juha Peltonen
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Hyundai Brand Day oli täynnä monipuolista kalustoa.
Uuden Hyundai Santa Fen muotoilussa sekä korissa että kojelaudassa korostuu niin sanottu H-muotoiluteema.
Toisin sanoen, erilaisia H:n muotoisia kohteita löytyy eri puolilta, muun muassa ajovaloista sekä takavaloista.
Uusi Santa Fe on pituudeltaan 4 830 mm. Pituutta on edeltäjään nähden +45 mm enemmän.
Leveydeltään uusi Santa Fe on 1 900 mm, joten katumaasturi asettuu samaan kokokategoriaan kuin saman konsernin täyssähköinen Kia EV9.
Olennaisena erona on se, että Hyundai Santa Fe on ladattava hybridi, eikä täyssähköinen.
Ladattavassa hybridissä on 1.6 T-GDI -bensiiniturbo yhdistettynä sähkömoottoriin, jolloin järjestelmätehoa saadaan 253 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Kojelaudassa kaartuva mittaristo sekä kosketusnäyttö muodostavat yhden kokonaisuuden. Tuulilasin heijastusnäyttö on 12-tuumainen.
Juha Peltonen
Santa Fen varustetasot ovat Suomessa Style, Premium ja Calligraphy. Viimeksi mainittuun sisältyy sellaisia varusteita, kuten istuimien nappanahkaverhoilu, kuljettajan ja etumatkustajan Premium Relaxation -istuimet, UV-puhdistustoiminto matkapuhelinta varten ylemmässä hansikaslokerossa, sekä tuulilasin heijastusnäyttö.
Juha Peltonen
Keskimmäisellä istuinrivillä on reilusti polvitilaa sekä pääntilaa.
Juha Peltonen
Hyundai Santa Fen tavaratila kasvoi edelliseen malliin verrattuna 57 litraa, jolloin perustila on nykyisellään 621 litraa.
Hyundai Santa Fe on myös aiempaa hiljaisempi sekä värinättömämpi, mikä ilmeni selkeästi lyhyen ensitutustumisen yhteydessä.
Ladattavassa hybridissä on 1.6 T-GDI -bensiiniturbo yhdistettynä sähkömoottoriin, jolloin järjestelmätehoa saadaan 253 hevosvoimaa.
Maksimi vääntömomentti 367 Nm asettuu erittäin laajalle kierrosalueelle 1000-5100 r/min. Auto kiihtyy nollasta sataan 9,3 sekunnissa.
Nelivetojärjestelmässä on mukana Terrain Mode, joka on tarkoitettu lumelle, mudalle ja hiekalle. Autossa on mukautuva SDC3-iskunvaimennus.
Hyundai Santa Fe: Joko 7- tai 6-paikkaisena
Varusteversiot Style/Premiun seko Calligraphy ovat saatavilla 7-paikkaisina, ja Calligraphy myös 6-paikkaisena.
Kojelaudassa kaartuva mittaristo sekä kosketusnäyttö muodostavat yhden kokonaisuuden. Tuulilasin heijastusnäyttö on 12-tuumainen.
Lämmitystä ja ilmapuhallusta voidaan hoidella käytännöllisesti mekaanisin säätimin.
Äänentoistosta vastaa Bose Premium 5.1 Surround Sound -järjestelmä, johon kuuluu 12 kaiutinta ja subwoofer.
Hyundai Santa Fen saa 7- tai 6-paikkaisena.
Juha Peltonen
Digital Key 2 mahdollistaa ovien avaamisen ja lukitsemisen avaimen ollessa taskussa. Avaimen jako on mahdollista jopa kahdelletoista henkilölle.
OTA-päivitykset on laajennettu sisältämään myös laiteohjaimet mukaan lukien istuimet langat se on lataus sekä ääniohjaimet.
Taustapeili on digitaalinen ja laajakulmainen.
Sähkötoiminen takaluukku on varustettu automaattisella avausta toiminnolla, sekä esisäädettävällä avauskorkeudella ja avausnopeudella.
Mitä tulee turvallisuuteen, Santa Fessä on 10 turvatyynyä, sekä laaja valikoima ADAS-turvavarusteita ja -avustimia.
Avustamista HDA-3 (Highway Driving Assist 3) valvoo esimerkiksi risteyksessä käännyttäessä, sekä risteyksissä ylitettäessä.
Hyundai Santa Fen varustetasot ovat Suomessa Style, Premium ja Calligraphy. Viimeksi mainittuun sisältyy sellaisia varusteita, kuten istuimien nappanahkaverhoilun, kuljettajan ja etumatkustajan Premium Relaxation -istuimet, UV-puhdistustoiminnon matkapuhelinta varten ylemmässä hansikaslokerossa, sekä tuulilasin heijastusnäytön.
Hyundai Santa Fen lataushybridien hinnat alkavat 59 390 eurosta.
Hyundai Tucson koki päivityksen
Faceliftin kokeneen Tucsonin korissa nähdään aiempaa terävämpää muotoilua, ja autossa on uudistunutta teknologiaa.
Hyundai Tucsonin keulailme sekä takapaneeli ovat hieman eri näköiset kuin aiemmin. 4 510 mm pituinen katumaasturi on varustettu 546-620 litran tavaratilalla.
Matkustamossa uusia asioita ovat uusi ohjauspyörä, uudet ja integroidut 12,3-tuumaiset digimittaristo sekä kosketusnäyttö, kokonaan uusi kojelauta, ilmastoinnin uusi näyttöpaneeli, uusi keskikyynärnoja, uusi sähköinen vaihteenvalitsin, sekä uusi osanahkaverhoilu Premium-varustetason yhteydessä.
Faceliftin kokeneen Tucsonin korissa nähdään aiempaa terävämpää muotoilua, ja autossa on uudistunutta teknologiaa. Mallissa on Premiumista alkaen Matrix LED -ajovalot.
Juha Peltonen
Hyundai Tucsonin takapaneeli on hieman eri näköinen kuin aiemmin.
Juha Peltonen
4 510 mm pituinen Tucson-katumaasturi on varustettu 546-620 litran tavaratilalla.
Juha Peltonen
Matkustamossa uusia asioita ovat uusi ohjauspyörä, uudet ja integroidut 12,3-tuumaiset digimittaristo sekä kosketusnäyttö, kokonaan uusi kojelauta, ilmastoinnin uusi näyttöpaneeli, uusi keskikyynärnoja, uusi sähköinen vaihteenvalitsin, sekä uusi osanahkaverhoilu Premium-varustetason yhteydessä. Hyundai Tucsonissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö, sekä Digital Key 2-
Juha Peltonen
Hyundai Tucsonissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö, Digital Key 2, sekä Matrix LED -ajovalot.
Hyundai Tucson on aiempaa hiljaisempia värinättömämpi, sillä äänieristystä on tehostettu esimerkiksi lisäämällä äänieristysmateriaalia lokasuojiin ja C-pilareihin.
Tiemelua vähennetään esimerkiksi käyttämällä akustisia etu- ja sivulaseja.
Jousituksen ja iskunvaimennuksen muutoksin ohjausvaste on entistä suoraviivaisempi ja tunnokkaampi.
Alustaa on kehitetty tarjoamaan vakaampi, mutta aiempaa hienostuneempi ajokokemus, mikä ilmeni lyhyellä ensitutustumislenkillä.
OTA-päivitykset koskevat takaisinkutsuja, uusia ominaisuuksia, suoratoistopalveluita sekä karttojen ja ohjausyksiköiden päivitystä.
Tucsonin moottorina on 1.6 T-GDI. Tarjolla ovat kevythybridin ohella täyshybridi, sekä ladattava hybridi.
Hybridissä sähkömoottorin teho kasvoi 44,2 kW arvosta 47,7 kW:iin. Vastaavasti pistokeladattavan hybridin sähkömoottorin teho kasvoi 66,9 kW arvosta 72 kW:iin.
Tarjolla on kaksi- ja nelivetoisia versioita, ja vaihteistona on mallista riippuen 6-portainen manuaali, 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, tai 6-nopeuksinen automaattivaihteisto.
ADAS-turvavarusteiden ja -avustimien määrä on laaja.
Varustetetasoksi saa Comfortin, Stylen tai Premiumin. Lisäksi ohjelmisto on tällä hetkellä erityinen 20-vuotisjuhlamalli, 20th Anniversary Edition, jonka erityisvarusteluun sisältyvät esimerkiksi vihreä kojelauta ja vihreä istuinten tikkaus, 20th Anniversary -logot pääntuissa, kynnyksissä ja takaluukussa, sekä uusi, mattapintainen Pine Green -väri.
Tucsonin facelift-malliston hinta starttaa 33 390 eurosta. Kallein 20th Anniversary Edition asettuu kaksivetoisena pistokehybridinä alkaen 50 590 euroon, ja nelivetoisena pistokehybridinä alkaen 52 590 euroon. Varustetason saa myös bensiini- ja täyshybridiversioihin.
Myös Hyundai Bayon Cross koki faceliftin
Kevythybridi Hyundai Bayon Cross sai faceliftin myötä uudenlaiset 16- ja 17-tuumaiset vanteet, led-päiväajovalopalkin sekä uudelleen muotoillun etupuskurin.
Sisätiloissa Hyundai Bayon Cross sai 10,25-tuumaisen värikosketusnäytön, minkä lisäksi navigointijärjestelmä on nyt vakiovaruste.
Kevythybridi Hyundai Bayon Cross sai faceliftin myötä uudenlaiset 16- ja 17-tuumaiset vanteet, led-päiväajovalopalkin sekä uudelleen muotoillun etupuskurin.
Juha Peltonen
Hyundai Bayon Crossin moottorina murisee 100-hevosvoimainen 1.0 T-GDI 48 V, jonka juurin vääntömomentti on 200 Nm. Mallin jarrullinen vetomassa on 910 kiloa.
Juha Peltonen
Autossa on myös tunnelmavalaistus, sekä sisätilojen päivitetty led-valaistus.
Latauspistokkeet ovat mallia USB-C.
Hyundai Bayon Crossin moottorina murisee 100-hevosvoimainen 1.0 T-GDI 48 V, jonka juurin vääntömomentti on 200 Nm.
Mallin jarrullinen vetomassa on 910 kiloa.
Varusteista mainittakoon kaistallapysymisavustin (LFA) sekä risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin peruutettaessa (RCCA), sekä hätäjarrutusjärjestelmä (FCA).
Varustetasoja on kolme: Style, Comfort ja Fresh. Hinnat alkavat 22 390 eurosta.
Hyundai-lehdistötapahtuma / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Technicsiltä lähtötason levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL