Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen Bell Aurensin liikahtavan pirteästi.

Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen Bell Aurensin liikahtavan pirteästi.

Kadonneeksi väitetty supermaasturi on sittenkin olemassa!

Bell Aurens valmisti vuonna 2009 näyttävän piensar­jap­ro­to­tyypin 1960-luvun Land Rover Series II -mallista.

Auto Bild.Uutiset

Au­tol­le on eri­kois­ta esi­mer­kik­si se, et­tä oh­jaa­mo on siir­ret­ty met­rin ver­ran nor­maa­lis­ta taak­se­päin.

Se ni­mit­täin mah­dol­lis­taa vä­hän isom­man­kin moot­to­rin si­joit­ta­mi­sen ko­ne­pel­lin al­le.

Lop­pu­tu­los tuo mie­leen 1920-30 -lu­vun vaih­teen Bent­leyt sekä sa­man ai­ka­kau­den höy­ry­ve­tu­rit.

Väi­tet­tiin pit­kään, et­tei Bell Au­rens Aqa­baa oli­si ole­mas­sa, mut­ta täs­sä se nyt to­si­aan­kin on.

Pit­kän et­si­mi­sen tu­lok­se­na Au­to Bild sel­vit­ti yk­si­lön kuu­lu­van elin­tar­vi­ke­a­lan ta­hol­le, joka ha­lu­aa py­syä tun­te­mat­to­ma­na.

Hä­nen ko­ko­el­mis­saan on myös sel­lai­sia merk­ke­jä, ku­tem Mor­gan ja Bent­ley.

Aqa­bas­sa on ri­paus lois­tok­kuut­ta, ku­ten etuis­tuin­ten vä­li­nen ja­lo­pui­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro sekä ko­va­kat­to, jon­ka pys­tyy ir­rot­ta­maan. To­sin pai­va­na ka­ton ir­ro­tus vaa­tii kak­si hen­ki­löä.

Bell Au­rens Aqa­ba lii­kah­taa 5-lit­rai­sen V8-moot­to­rin (288 hv) voi­min. Kah­den met­rin mit­tai­ses­sa ko­ne­pel­lis­sä on Mor­gan-hen­ki­set lou­ve­rit. Co­vent­ry­lai­sen JE En­gi­nee­rin­gin vi­rit­tä­mä 5.0 V8 juon­tuu Ran­ge Ro­ver II:sta, jos­sa al­ku­pe­räi­nen is­ku­ti­la­vuus oli 4,6 lit­raa.

V8:ssa on kak­si kaa­su­tin­ta, joka on Sak­sas­sa lail­lis­ta, on­han Land Ro­ver 109:n au­ton pe­rus­ta val­mis­te­nu­me­roi­neen vuo­del­ta 1968. Il­man­suo­da­tin on pö­lyä sie­tä­vä öl­jy­kyl­py­tyyp­pi­nen ja soun­dit saa­daan maa­il­mal­le si­vu­put­kien vä­li­tyk­sel­lä.

Kun pauk­kua on 212 kW/5400 r/min, voi sa­noa 1795-ki­loi­sen lii­kah­ta­van pir­te­äs­ti.

Ajo­tun­tu­mia ko­ros­taa is­tu­mi­nen suo­raan taka-ak­se­lis­ton pääl­lä Mor­ga­nin ta­paan, mut­ta kor­ke­al­la, ku­ten so­tia edel­tä­nees­sä Bent­leys­sä.

Au­tos­sa ei ole oh­jaus­te­hos­tin­ta, jo­ten hai­uk­sia tar­vi­taan. Kau­las­ta ja pe­räs­tä löy­ty­vät leh­ti­jou­set.

Rolf Klein

Bell Au­rens Aqa­ba
V8-ben­sii­ni­moot­to­ri edes­sä pit­kit­täin, kak­si SU-kaa­su­tin­ta • öl­jy­kyl­py-il­man­suo­da­tin • 4978 cm³ • 212 kW/288 hv/5400 r/min • suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 480 Nm/3300 r/min • jat­ku­va ne­li­ve­to, kes­ki­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko (pe­räi­sin De­fen­de­ris­tä, ja­ko­suh­de 50:50) • 5-nop. kä­si­vaih­teis­to, alen­nus­vaih­teis­to (De­fen­de­ris­tä) • jäy­kät ak­se­lit ja leh­ti­jou­set e/t • le­vy­jar­rut e/t • ren­kaat 265/70 R 17• van­teet 9 x 17 • P/L/K 4420/1690/1880 mm • oma­mas­sa ko­va­ka­ton kans­sa 1795 kg • huip­pu­no­peus 168 km/h • vuo­si­mal­li 1968/2012 • hin­ta (2012) 235 000 eu­roa (Sak­sas­sa).

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN