Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen Bell Aurensin liikahtavan pirteästi.
Kadonneeksi väitetty supermaasturi on sittenkin olemassa!
Bell Aurens valmisti vuonna 2009 näyttävän piensarjaprototyypin 1960-luvun Land Rover Series II -mallista.
Autolle on erikoista esimerkiksi se, että ohjaamo on siirretty metrin verran normaalista taaksepäin.
Se nimittäin mahdollistaa vähän isommankin moottorin sijoittamisen konepellin alle.
Lopputulos tuo mieleen 1920-30 -luvun vaihteen Bentleyt sekä saman aikakauden höyryveturit.
Väitettiin pitkään, ettei Bell Aurens Aqabaa olisi olemassa, mutta tässä se nyt tosiaankin on.
Pitkän etsimisen tuloksena Auto Bild selvitti yksilön kuuluvan elintarvikealan taholle, joka haluaa pysyä tuntemattomana.
Hänen kokoelmissaan on myös sellaisia merkkejä, kutem Morgan ja Bentley.
Aqabassa on ripaus loistokkuutta, kuten etuistuinten välinen jalopuinen säilytyslokero sekä kovakatto, jonka pystyy irrottamaan. Tosin paivana katon irrotus vaatii kaksi henkilöä.
Bell Aurens Aqaba liikahtaa 5-litraisen V8-moottorin (288 hv) voimin. Kahden metrin mittaisessa konepellissä on Morgan-henkiset louverit. Coventrylaisen JE Engineeringin virittämä 5.0 V8 juontuu Range Rover II:sta, jossa alkuperäinen iskutilavuus oli 4,6 litraa.
V8:ssa on kaksi kaasutinta, joka on Saksassa laillista, onhan Land Rover 109:n auton perusta valmistenumeroineen vuodelta 1968. Ilmansuodatin on pölyä sietävä öljykylpytyyppinen ja soundit saadaan maailmalle sivuputkien välityksellä.
Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen liikahtavan pirteästi.
Ajotuntumia korostaa istuminen suoraan taka-akseliston päällä Morganin tapaan, mutta korkealla, kuten sotia edeltäneessä Bentleyssä.
Autossa ei ole ohjaustehostinta, joten haiuksia tarvitaan. Kaulasta ja perästä löytyvät lehtijouset.
Rolf Klein
Bell Aurens Aqaba
V8-bensiinimoottori edessä pitkittäin, kaksi SU-kaasutinta • öljykylpy-ilmansuodatin • 4978 cm³ • 212 kW/288 hv/5400 r/min • suurin vääntömomentti 480 Nm/3300 r/min • jatkuva neliveto, keskitasauspyörästön lukko (peräisin Defenderistä, jakosuhde 50:50) • 5-nop. käsivaihteisto, alennusvaihteisto (Defenderistä) • jäykät akselit ja lehtijouset e/t • levyjarrut e/t • renkaat 265/70 R 17• vanteet 9 x 17 • P/L/K 4420/1690/1880 mm • omamassa kovakaton kanssa 1795 kg • huippunopeus 168 km/h • vuosimalli 1968/2012 • hinta (2012) 235 000 euroa (Saksassa).
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Analogisesti soiva huonekalu
LampizatOrin uusi dac
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Oranssi on uusi musta
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Järkkymätön perusta
Kristalliunelmia
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ