Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen Bell Aurensin liikahtavan pirteästi.

Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen Bell Aurensin liikahtavan pirteästi.

Kadonneeksi väitetty supermaasturi on sittenkin olemassa!

Bell Aurens valmisti vuonna 2009 näyttävän piensar­jap­ro­to­tyypin 1960-luvun Land Rover Series II -mallista.

Auto Bild.Uutiset

Au­tol­le on eri­kois­ta esi­mer­kik­si se, et­tä oh­jaa­mo on siir­ret­ty met­rin ver­ran nor­maa­lis­ta taak­se­päin.

Se ni­mit­täin mah­dol­lis­taa vä­hän isom­man­kin moot­to­rin si­joit­ta­mi­sen ko­ne­pel­lin al­le.

Lop­pu­tu­los tuo mie­leen 1920-30 -lu­vun vaih­teen Bent­leyt sekä sa­man ai­ka­kau­den höy­ry­ve­tu­rit.

Väi­tet­tiin pit­kään, et­tei Bell Au­rens Aqa­baa oli­si ole­mas­sa, mut­ta täs­sä se nyt to­si­aan­kin on.

Pit­kän et­si­mi­sen tu­lok­se­na Au­to Bild sel­vit­ti yk­si­lön kuu­lu­van elin­tar­vi­ke­a­lan ta­hol­le, joka ha­lu­aa py­syä tun­te­mat­to­ma­na.

Hä­nen ko­ko­el­mis­saan on myös sel­lai­sia merk­ke­jä, ku­tem Mor­gan ja Bent­ley.

Aqa­bas­sa on ri­paus lois­tok­kuut­ta, ku­ten etuis­tuin­ten vä­li­nen ja­lo­pui­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro sekä ko­va­kat­to, jon­ka pys­tyy ir­rot­ta­maan. To­sin pai­va­na ka­ton ir­ro­tus vaa­tii kak­si hen­ki­löä.

Bell Au­rens Aqa­ba lii­kah­taa 5-lit­rai­sen V8-moot­to­rin (288 hv) voi­min. Kah­den met­rin mit­tai­ses­sa ko­ne­pel­lis­sä on Mor­gan-hen­ki­set lou­ve­rit. Co­vent­ry­lai­sen JE En­gi­nee­rin­gin vi­rit­tä­mä 5.0 V8 juon­tuu Ran­ge Ro­ver II:sta, jos­sa al­ku­pe­räi­nen is­ku­ti­la­vuus oli 4,6 lit­raa.

V8:ssa on kak­si kaa­su­tin­ta, joka on Sak­sas­sa lail­lis­ta, on­han Land Ro­ver 109:n au­ton pe­rus­ta val­mis­te­nu­me­roi­neen vuo­del­ta 1968. Il­man­suo­da­tin on pö­lyä sie­tä­vä öl­jy­kyl­py­tyyp­pi­nen ja soun­dit saa­daan maa­il­mal­le si­vu­put­kien vä­li­tyk­sel­lä.

Kun pauk­kua on 212 kW/5400 r/min, voi sa­noa 1795-ki­loi­sen lii­kah­ta­van pir­te­äs­ti.

Ajo­tun­tu­mia ko­ros­taa is­tu­mi­nen suo­raan taka-ak­se­lis­ton pääl­lä Mor­ga­nin ta­paan, mut­ta kor­ke­al­la, ku­ten so­tia edel­tä­nees­sä Bent­leys­sä.

Au­tos­sa ei ole oh­jaus­te­hos­tin­ta, jo­ten hai­uk­sia tar­vi­taan. Kau­las­ta ja pe­räs­tä löy­ty­vät leh­ti­jou­set.

Rolf Klein

Bell Au­rens Aqa­ba
V8-ben­sii­ni­moot­to­ri edes­sä pit­kit­täin, kak­si SU-kaa­su­tin­ta • öl­jy­kyl­py-il­man­suo­da­tin • 4978 cm³ • 212 kW/288 hv/5400 r/min • suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 480 Nm/3300 r/min • jat­ku­va ne­li­ve­to, kes­ki­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko (pe­räi­sin De­fen­de­ris­tä, ja­ko­suh­de 50:50) • 5-nop. kä­si­vaih­teis­to, alen­nus­vaih­teis­to (De­fen­de­ris­tä) • jäy­kät ak­se­lit ja leh­ti­jou­set e/t • le­vy­jar­rut e/t • ren­kaat 265/70 R 17• van­teet 9 x 17 • P/L/K 4420/1690/1880 mm • oma­mas­sa ko­va­ka­ton kans­sa 1795 kg • huip­pu­no­peus 168 km/h • vuo­si­mal­li 1968/2012 • hin­ta (2012) 235 000 eu­roa (Sak­sas­sa).

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU