Kuvituskuva.

Kuvituskuva.

Koronavuosi 2020: Vähensi tieliikenteessä loukkaantuneiden määrää – kuolemat ovat silti edellisvuoden tasolla

Liikenneturvan ennakkoarvion* mukaan tielii­ken­ne­on­net­to­muuk­sissa kuolleiden määrä vuonna 2020 on hieman yli kaksi sataa.

Auto Bild.Uutiset

Ko­ro­nas­ta ja lii­ken­ne­mää­rien su­kel­luk­ses­ta huo­li­mat­ta lii­ken­ne­kuo­le­mat ei­vät ole vä­hen­ty­neet. Vä­ki­lu­kuun suh­teu­tet­tu­na tie­lii­ken­tees­sä me­neh­ty­nei­den mää­rä Suo­mes­sa tu­lee ole­maan kak­sin­ker­tai­nen Ruot­siin ja Nor­jaan ver­rat­tu­na.

Al­ka­van vuo­si­kym­me­nen suu­ri ky­sy­mys on, mil­lä toi­men­pi­teil­lä uu­siin tur­val­li­suus­ta­voit­tei­siin vas­ta­taan.

Ku­lu­nut vuo­si oli poik­keuk­sel­li­nen myös tie­lii­ken­tees­sä. Pää­tei­den lii­ken­ne­mää­rät vä­he­ni­vät ko­ro­na­toi­men­pi­tei­den vuok­si eri­tyi­ses­ti ke­vääl­lä ja lop­pu­syk­sys­tä. Koko vuo­den lii­ken­ne­mää­rä tu­lee ole­maan noin kym­men pro­sent­tia pie­nem­pi kuin vuot­ta ai­em­min.

Lä­hes vas­taa­va vä­hen­ty­mi­nen nä­kyy tie­lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­sa louk­kaan­tu­neis­sa. Ti­las­to­kes­kuk­sen mu­kaan louk­kaan­tu­nei­ta oli mar­ras­kuun lop­puun men­nes­sä lä­hes vii­si sa­taa – eli 11 pro­sent­tia – vä­hem­män kuin vii­me vuon­na vas­taa­va­na ai­ka­na.

Suh­teel­li­ses­ti eni­ten vä­he­ni­vät ja­lan­kul­ki­joi­den ja mo­poi­li­joi­den louk­kaan­tu­mi­set: ja­lan­kul­ki­joi­den 20 % ja mo­poi­li­joi­den 14 %. Pie­nin vä­hen­nys oli pyö­räi­li­jä­nä louk­kaan­tu­nei­den mää­räs­sä, joka oli seit­se­män pro­sent­tia edel­lis­vuot­ta pie­nem­pi. Lu­ku­mää­räi­ses­ti eni­ten vä­hen­tyi­vät hen­ki­lö­au­ton kul­jet­ta­jien ja mat­kus­ta­jien louk­kaan­tu­mi­set, joi­ta oli 332 edel­lis­vuot­ta vä­hem­män (13 %).

Lii­ken­ne­mää­rien su­kel­luk­ses­ta huo­li­mat­ta lii­ken­ne­kuo­le­mien mää­rä en­nal­laan

Tie­lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­sa kuol­leis­sa vä­he­ne­mis­tä ei poik­keus­vuon­na ole ta­pah­tu­nut. Tä­män­het­kis­ten tie­to­jen mu­kaan tie­lii­ken­tees­sä on tänä vuon­na me­neh­ty­nyt 202 ih­mis­tä - vuon­na 2019 vas­taa­va luku oli 204 kuol­lut­ta.

Lii­ken­ne­tur­van tut­ki­mus­pääl­lik­kö Juha Val­to­nen to­te­aa lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­tu­mi­sen riit­tä­mät­tö­mäk­si.

”Esi­mer­kik­si muis­sa Poh­jois­mais­sa myös lii­ken­ne­kuo­le­mat vä­he­ni­vät huo­mat­ta­vas­ti poik­keus­vuo­den ai­ka­na. Ruot­sis­sa pääs­tä­neen tänä vuon­na al­le kah­den sa­dan ja Nor­jas­sa on mah­dol­lis­ta jää­dä al­le sa­dan tie­lii­ken­ne­kuo­le­man. Myös Tans­kas­sa vä­hen­nys on ol­lut rei­lu. Vä­ki­lu­kuun suh­teu­tet­tu­na lii­ken­ne­kuo­le­mien mää­rä vuon­na 2020 Suo­mes­sa tul­lee ole­maan noin kak­sin­ker­tai­nen Ruot­siin ja Nor­jaan ver­rat­tu­na, ja myös sel­väs­ti kor­ke­am­pi kuin Tans­kas­sa”, Val­to­nen ker­too.

Tur­val­li­suus­ta­voit­teet vaa­ti­vat uu­sia toi­mia

Suo­men kym­me­nen vuo­den ta­voit­tee­na oli puo­lit­taa lii­ken­ne­kuo­le­mat vuo­den 2010 mää­räs­tä. Se oli­si tar­koit­ta­nut enin­tään 136 kuo­lo­nuh­ria tänä vuon­na. Tuo ta­voi­te ylit­tyi jo elo­kuus­sa.

Eu­roo­pan Uni­o­nin uu­si ta­voi­te on puo­lit­taa sekä lii­ken­ne­kuo­le­mien et­tä va­ka­vas­ti vam­mau­tu­nei­den mää­rä tä­män vuo­den ta­sos­ta vuo­teen 2030 men­nes­sä.

”Ko­vat ta­voit­teet vaa­ti­vat uu­sia toi­mia ja pal­jon työ­tä. EU:ssa si­tou­tu­mi­nen tur­val­li­suus­ta­voit­tei­siin nä­kyy Eu­roo­pan ko­mis­si­on lii­ken­ne­tur­val­li­suus­st­ra­te­gi­as­sa, jos­sa nol­la­vi­si­o­ta ta­voi­tel­laan vii­meis­tään vuon­na 2050.

Vaik­ka lii­ken­teen haas­teis­sa suu­ri pai­no on ym­pä­ris­tö­ky­sy­myk­sil­lä ja il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­nas­sa, niin EU:n stra­te­gi­as­sa ko­ros­te­taan myös sitä, et­tä tur­val­li­suut­ta ei saa muil­la toi­men­pi­teil­lä vaa­ran­taa. Ta­voit­tei­ta tu­lee edis­tää toi­si­aan tu­kien”, Val­to­nen pai­not­taa.

Suo­mes­sa on te­keil­lä kak­si mer­kit­tä­vää oh­jel­ma­työ­tä, jois­sa lin­ja­taan toi­men­pi­teet ja nii­den re­sur­soin­ti lii­ken­ne­tur­val­li­suus­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

Väy­lä­verk­ko­ja kos­ke­va re­sur­soin­ti mää­ri­tel­lään par­la­men­taa­ri­ses­sa 12-vuo­ti­ses­sa lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­mas­sa ja lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­ri­ös­sä val­mis­tel­laan kaik­kia lii­ken­ne­muo­to­ja kos­ke­vaa lii­ken­ne­tur­val­li­suus­st­ra­te­gi­aa.

”Si­tou­tu­mi­nen suun­ni­tel­mal­li­seen ja val­ta­kun­nal­li­seen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työ­hön on elin­tär­ke­ää lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työs­sä. Sen li­säk­si, et­tä oh­jel­mis­sa lin­ja­taan lii­ken­ne­hal­lin­no­na­lan ja maan­tei­den tur­val­li­suus­ky­sy­myk­siä, tu­lee niis­sä luo­da suun­ta­vii­vat myös poik­ki­hal­lin­nol­li­sil­le toi­men­pi­teil­le ja esi­mer­kik­si kun­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suus­toi­men­pi­teil­le”, Val­to­nen ko­ros­taa.

Lii­ken­ne­tur­van tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU