Lue vinkit turvalliseen talvirenkaiden vaihtoon!

Lokakuussa on ollut poikkeuksellisen paljon yöpakkasia ja ajokelit ovat olleet paikoitellen tavallista huonompia. Vaikka yöt nyt lauhtuvat, sääennusteita seuraamalla tietää, milloin tiet ovat liian liukkaita kesärenkaille. Autoilijan on syytä varautua talven tuloon hyvissä ajoin, eikä talvirenkaiden vaihtoa kannata jättää viime tinkaan. Renkaiden pulttien huolellinen kiinnitys vähentää liiken­ne­on­net­to­muuden riskiä.

Auto Bild.Uutiset

– En­si­lu­mien, liuk­kai­den ke­lien ja mus­tan jään en­na­koi­mi­nen on lä­hes mah­do­ton­ta. Saam­me joka vuo­si lu­kea, kuin­ka tal­vi yl­lät­tää au­toi­li­jat ja pel­ti ry­ti­see. Tal­vi­ren­kaat pi­tää vaih­taa au­toon tänä vuon­na vii­meis­tään 1. jou­lu­kuu­ta, ja nas­ta­ren­kai­ta saa käyt­tää jo mar­ras­kuun alus­ta läh­tien, Ifin au­to­va­hin­ko­jen laa­tu­pääl­lik­kö Sol­ja Var­ke-Lip­po­nen ker­too.

Ren­kai­den­vaih­to­se­son­ki al­kaa en­sim­mäis­ten yö­pak­kas­ten ja rän­tä­sa­tei­den myö­tä. Jos vaih­dat tal­vi­ren­kaat au­too­si it­se, tar­kas­ta, et­tä ren­kai­den pul­tit on ki­ris­tet­ty kun­nol­la. Vauh­dis­sa ir­to­a­va au­ton­ren­gas on vaa­ral­li­nen kai­kil­le tiel­lä liik­ku­jil­le. Pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa tiel­lä pouk­koi­le­va ren­gas joh­taa ko­la­riin. Par­haas­sa ta­pauk­ses­sa ai­no­as­taan ren­kaan me­net­tä­nyt au­to vau­ri­oi­tuu.

– Kun ren­gas ir­to­aa vauh­dis­sa, va­hin­ko on har­voin pie­ni: tyy­pil­li­ses­ti au­ton pus­ku­ri, alus­ta, ak­se­lin päät tai jar­rut vi­oit­tu­vat. Va­hin­ko­jen kor­jaa­mi­nen mak­saa kes­ki­mää­rin 1500‒2000 eu­roa. Myös lä­his­töl­le sin­koi­le­vat pul­tit voi­vat ol­la vaa­ral­li­sia, ja ne voi­vat jopa rik­koa tuu­li­la­sin, Var­ke-Lip­po­nen va­roit­taa.

 

Vink­ke­jä tur­val­li­seen tal­vi­ren­kai­den vaih­toon

 

1) Tal­vi­ren­kai­den ura­sy­vyy­den on ol­ta­va vä­hin­tään 3 mil­li­met­riä. Suo­si­tel­ta­va sy­vyys on kui­ten­kin vä­hin­tään 5 mil­li­met­riä. Voit tes­ta­ta ura­sy­vyy­den hel­pos­ti kah­den eu­ron ko­li­kol­la. Ura­sy­vyys on riit­tä­vä, jos ko­li­kon ho­pe­an vä­ris­tä ul­ko­reu­naa ei näy, kun upo­tat ko­li­kon uraan.

2) Jos nas­ta­ren­kai­den nas­tois­ta on läh­te­nyt noin kol­man­nes, vaih­da ren­kaat uu­siin. Nas­to­jen mää­rä eri ren­kai­den vä­lil­lä ei saa myös­kään vaih­del­la suu­res­ti.

3) Si­joi­ta par­haas­sa kun­nos­sa ole­vat ren­kaat taak­se.

4) Kun vaih­dat ren­kaat, tar­kis­ta heti vaih­don jäl­keen ren­kai­den pai­neet. Voit tar­kas­taa au­tol­le­si so­pi­van ren­gas­pai­neen au­ton oh­je­kir­jas­ta.

5) Ki­ris­tä ren­kai­den pul­tit uu­del­leen, kun tal­vi­ren­kail­la on ajet­tu ren­kai­den vaih­don jäl­keen noin 100‒150 ki­lo­met­riä.

6) Mi­kä­li olet epä­var­ma omis­ta ren­kai­den­vaih­to­tai­dois­ta­si, vaih­da­ta au­ton ren­kaat am­mat­ti­lai­sil­la.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU