Mercedes-Benz
Mercedes-Benz aloitti tehokkaan solid state -akun käyttötestit
Mercedes-Benz ja Factorial Energy ovat aloittaneet puolijohdeakkuihin eli kiinteän olomuodon akkuihin (solid state battery) keskittyvän testiohjelman.
Uuden innovatiivisen akkujärjestelmän suunnittelivat ja kehittivät yhteistyössä Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), joka vastaa muun muassa F1-luokassa käytettävistä teknologiaratkaisuista, sekä Mercedes-Benzin akkujärjestelmien osaamiskeskus (Center of Competence for Battery Systems). Uutta puolijohdeakkua testattiin aluksi testipenkissä, jonka jälkeen se integroitiin Mercedes-Benz EQS -sähköautoon. Ajoneuvon ensimmäiset laboratoriotestit suoritettiin Stuttgartissa viime vuoden lopulla. Koeajot ovat käynnistyneet helmikuussa ja ne jatkuvat tulevien kuukausien aikana.
”Autoteollisen mittakaavan puolijohdeakun kehitystyö osoittaa sitoutumisemme uusiin innovaatioihin ja kestävän kehityksen edistämiseen. Olemme erittäin iloisia, kun testiajot ovat nyt käynnissä. Niiden avulla saamme ensikäden tietoa tämän teknologian mahdollisesta integroimisesta sarjatuotantoon”, Mercedes-Benzin teknologia- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer sanoo.
Mercedes-Benzin ja yhdysvaltalaisen Factorial Energyn yhteistyö käynnistyi vuonna 2021 tavoitteenaan uuden sukupolven akkuteknologian kehittäminen. Ensimmäiset litiummetalliset akkukennot Factorial toimitti kesällä 2024.
Puolijohdeakku on luotettava ja turvallinen ja tarjoaa pidemmän ajomatkan latauksella
Solid state -akut tarjoavat lupaavia näkymiä sähköisen liikenteen tulevaisuudesta. Nestemäisen elektrolyytin sijaan niissä käytetään kiinteää elektrolyyttiä. Se parantaa kennojen turvallisuutta ja mahdollistaa uusien anodien kuten litiummetallin käyttämisen. Akun suoritusarvot ja energiatiheys paranevat näin merkittävästi verrattuna perinteiseen litiumionikennorakenteeseen.
Kiinteän olomuodon akkujen niin sanottu gravimetrinen energiatiheys voi nousta jopa 450 Wh:iin/kg. Gravimetrisella energiatiheydellä tarkoitetaan akkukennoon varastoidun energian määrää massayksikköä kohden. Tämä on erityisen tärkeää sovelluksissa, joissa paino on kriittinen tekijä kuten juuri sähköajoneuvoissa. Puolijohdeteknologia tarjoaa entistä pidemmän ajomatkan yhdellä latauksella.
”Olemme ensimmäisinä integroineet litiummetalliset puolijohdeakut tuotantoajoneuvon alustaan. Tämä läpimurto osoittaa, että teknologia on siirtynyt laboratorioista todellisiin käyttösovelluksiin. Yhteistyömme Mercedes-Benzin kanssa osoittaa, että sähköajoneuvojen tulevaisuus ei ole pelkkä visio, vaan täyttä totta jo tänään”, Factorial Energyn toimitusjohtaja ja toinen perustaja Siyu Huang vakuuttaa.
Mercedes-Benzin solid-state-akussa hyödynnetään innovatiivista, kelluvaa kennotelinettä, joka on patentoitu. Kun akku latautuu, materiaalit laajenevat, ja vastaavasti supistuvat purkautuessaan. Kiinteän olomuodon akun kennojen tilavuuden muutos tarkoittaa juuri akun sisällä olevien materiaalien laajenemista ja supistumista akkua ladattaessa ja varausta purettaessa. Kennojen tukemiseksi näiden prosessien aikana puolijohdeakku on varustettu pneumaattisilla käyttölaitteilla. Ne seuraavat kennotilavuuden muutoksia, jotka vaikuttavat akun suorituskykyyn ja käyttöikään.
EQS:ssä käytettävä puolijohdeakku mahdollistaa jopa 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan verrattuna auton vakioakkuun. Painoetua ja parempaa energiatehokkuutta saavutaan akun passiivisen jäähdytyksen avulla. Testiauton toimintasäteen odotetaan nousevan yli 1000 kilometriin. Nykyinen EQS 450+ -malli yltää 118 kWh:n akulla jo yli 800 kilometrin toimintamatkaan 16,3–19,9 kWh/100 km keskikulutuksella.
AutoBild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Vain 1200
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ