Mercedes-Benz
Mercedes-Benz aloitti tehokkaan solid state -akun käyttötestit
Mercedes-Benz ja Factorial Energy ovat aloittaneet puolijohdeakkuihin eli kiinteän olomuodon akkuihin (solid state battery) keskittyvän testiohjelman.
Uuden innovatiivisen akkujärjestelmän suunnittelivat ja kehittivät yhteistyössä Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), joka vastaa muun muassa F1-luokassa käytettävistä teknologiaratkaisuista, sekä Mercedes-Benzin akkujärjestelmien osaamiskeskus (Center of Competence for Battery Systems). Uutta puolijohdeakkua testattiin aluksi testipenkissä, jonka jälkeen se integroitiin Mercedes-Benz EQS -sähköautoon. Ajoneuvon ensimmäiset laboratoriotestit suoritettiin Stuttgartissa viime vuoden lopulla. Koeajot ovat käynnistyneet helmikuussa ja ne jatkuvat tulevien kuukausien aikana.
”Autoteollisen mittakaavan puolijohdeakun kehitystyö osoittaa sitoutumisemme uusiin innovaatioihin ja kestävän kehityksen edistämiseen. Olemme erittäin iloisia, kun testiajot ovat nyt käynnissä. Niiden avulla saamme ensikäden tietoa tämän teknologian mahdollisesta integroimisesta sarjatuotantoon”, Mercedes-Benzin teknologia- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer sanoo.
Mercedes-Benzin ja yhdysvaltalaisen Factorial Energyn yhteistyö käynnistyi vuonna 2021 tavoitteenaan uuden sukupolven akkuteknologian kehittäminen. Ensimmäiset litiummetalliset akkukennot Factorial toimitti kesällä 2024.
Puolijohdeakku on luotettava ja turvallinen ja tarjoaa pidemmän ajomatkan latauksella
Solid state -akut tarjoavat lupaavia näkymiä sähköisen liikenteen tulevaisuudesta. Nestemäisen elektrolyytin sijaan niissä käytetään kiinteää elektrolyyttiä. Se parantaa kennojen turvallisuutta ja mahdollistaa uusien anodien kuten litiummetallin käyttämisen. Akun suoritusarvot ja energiatiheys paranevat näin merkittävästi verrattuna perinteiseen litiumionikennorakenteeseen.
Kiinteän olomuodon akkujen niin sanottu gravimetrinen energiatiheys voi nousta jopa 450 Wh:iin/kg. Gravimetrisella energiatiheydellä tarkoitetaan akkukennoon varastoidun energian määrää massayksikköä kohden. Tämä on erityisen tärkeää sovelluksissa, joissa paino on kriittinen tekijä kuten juuri sähköajoneuvoissa. Puolijohdeteknologia tarjoaa entistä pidemmän ajomatkan yhdellä latauksella.
”Olemme ensimmäisinä integroineet litiummetalliset puolijohdeakut tuotantoajoneuvon alustaan. Tämä läpimurto osoittaa, että teknologia on siirtynyt laboratorioista todellisiin käyttösovelluksiin. Yhteistyömme Mercedes-Benzin kanssa osoittaa, että sähköajoneuvojen tulevaisuus ei ole pelkkä visio, vaan täyttä totta jo tänään”, Factorial Energyn toimitusjohtaja ja toinen perustaja Siyu Huang vakuuttaa.
Mercedes-Benzin solid-state-akussa hyödynnetään innovatiivista, kelluvaa kennotelinettä, joka on patentoitu. Kun akku latautuu, materiaalit laajenevat, ja vastaavasti supistuvat purkautuessaan. Kiinteän olomuodon akun kennojen tilavuuden muutos tarkoittaa juuri akun sisällä olevien materiaalien laajenemista ja supistumista akkua ladattaessa ja varausta purettaessa. Kennojen tukemiseksi näiden prosessien aikana puolijohdeakku on varustettu pneumaattisilla käyttölaitteilla. Ne seuraavat kennotilavuuden muutoksia, jotka vaikuttavat akun suorituskykyyn ja käyttöikään.
EQS:ssä käytettävä puolijohdeakku mahdollistaa jopa 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan verrattuna auton vakioakkuun. Painoetua ja parempaa energiatehokkuutta saavutaan akun passiivisen jäähdytyksen avulla. Testiauton toimintasäteen odotetaan nousevan yli 1000 kilometriin. Nykyinen EQS 450+ -malli yltää 118 kWh:n akulla jo yli 800 kilometrin toimintamatkaan 16,3–19,9 kWh/100 km keskikulutuksella.
AutoBild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yltiöuskollista ääntä
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Striimeri kämmenelle
Bassocontinuolta levysoitintaso
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
JICOn businessluokka
Lucarto Audio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi