Mercedes-Benz EQE.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQE: EQS:n pikkuveli tarjoaa jopa 660 km toimintamatkan
Mercedes-Benz EQE on vastikään ensiesitellyn Mercedes-Benz EQS:n jälkeen jo toinen automalli, joka perustuu Daimlerin premium-luokkaa varten kehittämään EVA2-perusrakenteeseen.
Mercedes-Benz EQE:n myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä, ja autot valmistetaan Bremenissä sekä Kiinan kotimarkkinoita varten Pekingissä.
Esikuvaansa kompaktimman Mercedes-Benz EQE:n akseliväli on 3120 mm, eli 90 mm lyhyempi kuin Mercedes-Benz EQS:ssä. Ulko- ja sisämitoiltaan sen läheisin vertailukohta on nykyinen Mercedes-Benz CLS.
Sisämitoiltaan uutuus on ylellisempi kuin nykyinen Mercedes-Benz E-sarja; esimerkiksi hartiatilaa on +27 mm, ja matkustamo on 80 mm pidempi. Autossa istutaan 65 mm Mercedes-Benz E-sarjaa korkeammalla.
Uusi Mercedes-Benz EQE on yksi ensimmäisiä automalleja, joiden rakenteissa on käytetty kierrätysterästä. Ratkaisu pienentää valmistukseen tarvittavan teräksen tuotannon CO2-päästöjä yli 60 prosenttia.
Mercedes-Benz EQE:ssä on 90 kWh akku, ja auton toimintamatka latauksella on jopa 660 kilometriä (WLTP).
Ensimmäisenä julkistettavan Mercedes-Benz EQE 350 -mallin energiankulutus on 15,7–19,3 kWh/100 km, CO2-päästöt 0 g/km ja teho 215 kW (292 hv).
Mercedes-Benz EQE:n varusteratkaisut pohjautuvat suoraan Mercedes-Benz EQS:n määrittämiin suuntaviivoihin. Valinnaisvarusteina saatavissa ovat esimerkiksi peräti 1410 mm leveä MBUX Hyperscreen -näyttö- ja käyttöjärjestelmä, automaattisesti avautuvat etuovet sekä taka-akseliohjaus (pyörien kääntymiskulma joko 4,5 tai 10 astetta).
Digital Light -valojen sekä älykkään navigointijärjestelmän langattomat OTA-päivitykset takaavat, että auton mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet pysyvät aina ajan tasalla. Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii Energizing Air Control Plus -ilmanlaatujärjestelmä, joka sisältää hepa-hiukkassuodattimen. Vireystila-avustimeen on liitetty uusi kuljettajan mikrounesta varoittava ominaisuus, joka perustuu silmänripsien liikkeen seurantaan kojelautakameran avulla.
Mercedes-Benz EQE 350:n tärkeimmät tekniset ominaisuudet:
Sähkömoottorin teho
215 kW (292 hv)
Vääntömomentti
530 Nm
Sisäänrakennettu laturi (vakio/valinnaisvaruste)
11/22 kW
Akku
90 kWh
Latausaika (11/22 kW), AC-vaihtovirta
8,25/4,25 h
DC-tasavirtalatauksen huipputeho
170 kW
DC-latausaika pikalatauksessa
32 min
DC-lataus: kilometrit/15 minuutin lataus
250 km
WLTP-kulutus
15,7–19,3 kWh/100 km
Pituus/leveys/korkeus
4946/1961/1512 mm
Akseliväli
3120 mm
Tavaratila
430 litraa
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Dali Kupid
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Ripolisubbari laajakaistaelementille
SystemDekin paluu
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL