Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla

Mercedes-Benzin oman tuotannon aiheuttamat hiilipäästöt putosivat 75 prosenttia vuoden 2024 aikana. Jo puolet yhtiön omien tuotan­to­lai­tosten energiatarpeesta katetaan uusiutuvalla tuuli-, vesi- ja aurin­ko­e­ner­gialla.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2024 yh­tiö on­nis­tui vä­hen­tä­mään pääs­tö­jä vain 1 ton­niin val­mis­tu­vaa ajo­neu­voa koh­ti. Kaik­ki­aan ener­gi­aa sääs­tyi tuo­tan­nos­sa vuo­den 2024 ai­ka­na yli 300 GWh.

Mer­ce­des-Ben­zin oman lo­gis­tiik­ka­ket­jun ta­voit­tee­na on vä­hen­tää CO2-pääs­tö­jä jopa 60 pro­sent­tia vuo­teen 2039 men­nes­sä. Ver­tai­lu­ta­so­na on vuo­den 2021 pääs­tö­ta­so. Sa­mal­la py­ri­tään vä­hen­tä­mään fos­sii­lis­ten polt­to­ai­nei­den osuut­ta sekä saa­pu­vas­sa et­tä teh­tail­ta läh­te­väs­sä lo­gis­tii­kas­sa. Yh­ti­ön ta­voit­tee­na on saa­vut­taa jopa 50 pro­sen­tin vä­hen­nys CO2-pääs­töis­sä koko tuo­tan­non ar­vo­ket­jus­sa 2030-lu­vun ai­ka­na.

Kak­si tu­si­naa kriit­tis­tä raa­ka-ai­net­ta ar­vi­oi­daan kes­tä­vyy­den kan­nal­ta

Ih­mi­soi­keuk­sien kun­ni­oit­ta­mi­nen on osa Mer­ce­des-Ben­zin kes­tä­vää lii­ke­toi­min­tast­ra­te­gi­aa. Sik­si yh­tiö kiin­nit­tää huo­mi­o­ta käyt­tä­mien­sä kriit­tis­ten raa­ka-ai­nei­den toi­mi­tus­ket­ju­jen eko­lo­gi­seen ja so­si­aa­li­seen kes­tä­vyy­teen. Ih­mi­soi­keuk­sia ja ym­pä­ris­tö­ris­ke­jä kos­ke­va kat­ta­va ar­vi­oin­tip­ro­ses­si on to­teu­tet­tu jo 65 pro­sen­til­le yh­ti­ön kes­kei­sis­tä 24 raa­ka-ai­nees­ta. Lo­put­kin ar­vi­oi­daan vuo­teen 2028 men­nes­sä.

 Vain 250 gram­maa hä­vik­ki­jä­tet­tä val­mis­tu­vaa au­toa koh­ti

Vuon­na 2024 Mer­ce­des-Ben­zin au­ton­val­mis­tuk­ses­sa syn­ty­neen hä­vik­ki­jät­teen mää­rä vä­he­ni pe­rä­ti 38 pro­sent­tia vuo­den 2023 ta­soon ver­rat­tu­na.  Saa­vu­tus on­nis­tui te­hos­ta­mal­la ma­te­ri­aa­lien hyö­ty­käyt­töä ja kier­rä­ty­sas­tet­ta. Eu­roo­pan teh­tail­laan yh­tiö on on­nis­tu­nut vä­hen­tä­mään hä­vik­ki­jät­teen mää­rän vain 250 gram­maan val­mis­tu­vaa ajo­neu­voa koh­ti.

Uu­si CLA näyt­tää esi­merk­kiä, hii­li­ja­lan­jäl­ki pie­ne­ni 40 pro­sent­tia

Täy­sin uu­den CLA-mal­lin val­mis­tuk­sen ai­heut­ta­ma ener­gi­a­ku­lu­tus Ras­tat­tiin teh­taal­la on 15 pro­sent­tia pie­nem­pi kuin edel­tä­vän mal­li­sar­jan vas­taa­va ku­lu­tus. Teh­das toi­mii 100-pro­sent­ti­ses­ti vih­re­äl­lä säh­köl­lä, jos­ta osan tuot­ta­vat teh­taan omat au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mät. Uu­den CLA:n hii­li­ja­lan­jäl­ki koko tuo­tan­non ar­vo­ket­jun ai­ka­na on 40 pro­sent­tia pie­nem­pi kuin sitä edel­tä­neen polt­to­moot­to­ri­ver­si­on. Au­tos­sa käy­te­tys­tä alu­mii­nis­ta noin 40 pro­sent­tia on val­mis­tet­tu uu­siu­tu­val­la ener­gi­al­la. Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa noin 400 ki­loa pie­nem­piä CO2-pääs­tö­jä jo­kais­ta val­mis­tu­nut­ta au­toa koh­ti. Ak­ku­val­mis­tuk­sen hii­li­ja­lan­jäl­ki on 30 pro­sent­tia ai­kai­sem­paa pie­nem­pi. Li­säk­si kier­rä­tys­muo­vien osuut­ta on li­sät­ty niin, et­tä esi­mer­kik­si edes­sä ole­van ”frun­kin” ra­ken­tees­ta 70 pro­sent­tia on kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lia.

Mer­ce­des-Ben­zil­lä kuu­si pai­no­pis­te­a­lu­et­ta koh­ti kes­tä­vää ke­hi­tys­tä

Mer­ce­des-Benz ko­ros­taa so­si­aa­li­ses­ti, ta­lou­del­li­ses­ti ja eko­lo­gi­ses­ti kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen pe­ri­aat­tei­ta kai­kes­sa toi­min­nas­saan. Va­lit­tu­ja stra­te­gi­sia pai­no­pis­te­a­lu­ei­ta on kuu­si: hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­nen, re­surs­sien käyt­tö ja kier­rä­tet­tä­vyys, ih­mi­soi­keu­det, lii­ken­ne­tur­val­li­suus, di­gi­taa­lis­ten pal­ve­lui­den luo­tet­ta­vuus sekä työ­voi­ma ja ih­mi­set. Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen käy­tän­nöt ja pe­ri­aat­teet si­säl­ly­te­tään päi­vit­täi­seen lii­ke­toi­min­taan näi­den pai­no­pis­te­a­lu­ei­den kaut­ta. Nii­den to­teut­ta­mi­ses­sa huo­mi­oi­daan li­säk­si vi­ra­no­mais­vaa­ti­muk­set, ul­kois­ten ja si­säis­ten si­dos­ryh­mien odo­tuk­set sekä glo­baa­lit tren­dit ja nii­den muu­tok­set.

Au­to­Bild / Mer­ce­des-Benz

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU