Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Nelipaikkainen Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan vaativaa avoautoperinnettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971.
Vaikka ensiesittelyjen välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat ennallaan: uusikin malli erottautuu vertaistensa joukosta eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla.
Mercedes-Benzin S Cabriolet on jo kuudes nykyisen S-sarjan mallivaihtoehto. Avoautojen uuden kuningattaren mitat ovat (pituus/leveys/korkeus/) 5027/1899/1417 milliä. Akseliväli on 2945 milliä.
Cabrioletin läheisin sukulaismalli on S-sarjan Coupé, sillä mallien rungon ja alustan komponenteista on yhteisiä 60 prosenttia. Kokonaan uusi osa on alumiinista valmistettu takalattia, ja esimerkiksi tavaratilan väliseinä on valmistettu alumiinin ja magnesiumin seoksesta.
Kevytmetallien osuus auton rungosta on noin 50 prosenttia. Tuloksena on erittäin vääntöjäykkä, mutta samalla myös kevyt ja luja korirakenne.
Mercedes-Benzin S-sarjan Cabriolet on yksi kauneimmista ja hienostuneimmista S-sarjalaisista koskaan. Keulan keskipiste on musta, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö, jossa on yksi hopean ja krominhohtoinen lamelli. Sivuilme on kiehtovan coupémainen, kun auton pehmeä katto on suljettu. Takaosan harteikkaan ilmeen viimeistelevät matalat led-valot.
Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten. Tavaratilan koko on 250–350 litraa.
Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten.
S Cabrioletin matkustamo on juuri niin ylellinen kuin tässä laatuluokassa pitää voida odottaakin. Suunnittelun pyrkimyksenä on ollut luoda kaikille neljälle istumapaikalle ylellisen käsityömäinen, huvijahtimainen tunnelma ja ympäristö.
Säätimissä on käytetty aitoa metallia tai kromioptiikkaa, verhoilussa puolestaan nahkaa, nappanahkaa tai designo Exclusive -nappanahkaa. Sisävärikonsepteja on kuusi, joista yksi on merihenkinen syvänmerensinisen ja posliininvalkoisen yhdistelmä.
Mercedes-Benzin suurimman avoautomallin ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0.29. Erinomaiseen tasoon on päästy muun muassa alustapaneloinnilla, joka ulottuu myös moottoritilaan, optimoiduilla pyörien ilmanohjaimilla, aerodynaamisesti muotoilluilla sivupeileillä sekä tasapainotetulla voimanjaolla etu- ja taka-akselien välillä.
Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.
Kuljettajalla ja matkustajalla on käytössään omat ilmastointivyöhykkeensä ja kolme puhallustilaa (Diffuse, Medium ja Focused), ja kumpikin voi halutessaan säätää lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta viidessä tasossa, toisistaan riippumatta. Saatavana on myös Air-Balance-paketti, jossa sisäilmaa hajustetaan miedoilla tuoksuilla ja puhdistetaan ionisoimalla. Uusi tuoksu S-sarjan Cabrioletia varten on Pacific Mood.
Lisävarusteina matkustamoon on saatavana kolme järjestelmää, jotka parantavat matkustusmukavuutta entisestään. Sähköisesti ylös nouseva Aircap-tuulisuojain rajoittaa ilman pyörteilyä avoimessa matkustamossa.
Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.
Airscarf-ilmahuivi puhaltaa pääntukien kautta lämmintä ilmaa hartioiden ja pään alueelle. Warmth Control -varustepaketti tarjoaa käyttöön lämmitettävät keskikonsolin ja ovien kyynärnojat sekä lämpiävän ohjauspyörän. Saatavana ovat myös ilmastoidut etuistuimet kuljettajalle ja etumatkustajalle.
S Cabrioletissa on vakiovarusteena Airmatic-ilmajousitus ajotilanteisiin reagoivalla vaimennusteholla. Vakiovarusteisiin kuuluu myös CPA Plus -törmäyksenestoavustin, joka tarvittaessa jarruttaa automaattisesti vielä 200 km/h nopeudessa ja estää tai lievittää kolareita hitaampien tai pysähtyneiden ajoneuvojen kanssa. Vakiona autossa on yhdeksän turvatyynyä.
Pyörähdyskolareissa S Cabrioletin turvajärjestelmä toimii välittömästi. Mikäli auto on vaarassa pyörähtää katolleen, takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret ponnahtavat esiin välittömästi suojaamaan ohjaamoa muodonmuutoksilta.
Turvakaarien laukaisussa on aiemmin käytetty jousia, mutta nyt Mercedes-Benz hyödyntää tehtävässä ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua eli kaasugeneraattorin tuottamaa laukaisuvoimaa.
Uusi Pre-Safe Plus -järjestelmä tunnistaa peräänajorikin ja varoittaa perässä tulevaa liikennettä välkyttelemällä jarruvaloja näkyvästi. Jos järjestelmä havaitsee takaa tulevan peräänajoriskin, se osaa ”lukita” auton jarrut ja aktivoida Pre-Safe-turvavyönkiristimet juuri ennen törmäystä.
Muita S-sarjan Cabrioletiin tarjolla olevia turvajärjestelmiä ovat esimerkiksi Pre-Safe-jarrut jalankulkijatunnistuksella, BAS Plus -jarruavustin risteävän liikenteen varoittimella, aktiivinen kaista-avustin sekä mukautuva kaukovaloavustin.
Mercedes-Benz S-Cabriolet-mallisto:
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Cd-unelma
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL