Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena

Nelipaikkainen Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan vaativaa avoau­to­pe­rin­nettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971.

Auto Bild.Uutiset

Vaik­ka en­sie­sit­te­ly­jen vä­lis­sä on 44 vuot­ta, pe­rus­pe­ri­aat­teet ovat en­nal­laan: uu­si­kin mal­li erot­tau­tuu ver­tais­ten­sa jou­kos­ta eksk­lu­sii­vi­sel­la muo­toi­lul­la, hie­noim­mil­la ma­te­ri­aa­leil­la ja oman ai­kan­sa eh­dot­to­mal­la huip­pu­tek­no­lo­gi­al­la.

Mer­ce­des-Ben­zin S Cab­ri­o­let on jo kuu­des ny­kyi­sen S-sar­jan mal­li­vaih­to­eh­to. Avo­au­to­jen uu­den ku­nin­gat­ta­ren mi­tat ovat (pi­tuus/le­veys/kor­keus/) 5027/1899/1417 mil­liä. Ak­se­li­vä­li on 2945 mil­liä.

Cab­ri­o­le­tin lä­hei­sin su­ku­lais­mal­li on S-sar­jan Coupé, sil­lä mal­lien run­gon ja alus­tan kom­po­nen­teis­ta on yh­tei­siä 60 pro­sent­tia. Ko­ko­naan uu­si osa on alu­mii­nis­ta val­mis­tet­tu ta­ka­lat­tia, ja esi­mer­kik­si ta­va­ra­ti­lan vä­li­sei­nä on val­mis­tet­tu alu­mii­nin ja mag­ne­siu­min se­ok­ses­ta.

Ke­vyt­me­tal­lien osuus au­ton run­gos­ta on noin 50 pro­sent­tia. Tu­lok­se­na on erit­täin vään­tö­jäyk­kä, mut­ta sa­mal­la myös ke­vyt ja luja ko­ri­ra­ken­ne.

Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­jan Cab­ri­o­let on yk­si kau­neim­mis­ta ja hie­nos­tu­neim­mis­ta S-sar­ja­lai­sis­ta kos­kaan. Keu­lan kes­ki­pis­te on mus­ta, ti­man­tin­hoh­toi­nen jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö, jos­sa on yk­si ho­pe­an ja kro­min­hoh­toi­nen la­mel­li. Si­vuil­me on kieh­to­van coupé­mai­nen, kun au­ton peh­meä kat­to on sul­jet­tu. Ta­ka­o­san har­teik­kaan il­meen vii­meis­te­le­vät ma­ta­lat led-va­lot.

Kol­mi­ker­rok­si­nen akus­ti­nen kan­gas­kat­to on saa­ta­va­na mus­ta­na, tum­man­si­ni­se­nä, bei­ge­nä tai tum­man­pu­nai­se­na. Kat­to voi­daan ava­ta ja sul­kea 20 se­kun­nis­sa ai­na 50 km/h no­peu­teen saak­ka sekä au­ton si­säl­tä kyt­ki­mes­tä tai avai­mel­la au­ton ul­ko­puo­lel­ta. Avat­ta­es­sa kat­to tait­tuu ta­va­ra­ti­laan ja peit­tyy säh­kö­toi­mi­sel­la kan­nel­la, jol­loin muu osa ta­va­ra­ti­las­ta jää va­paak­si mat­ka­ta­va­roi­ta var­ten. Ta­va­ra­ti­lan koko on 250­–350 lit­raa.

Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten.

Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten.

S Cab­ri­o­le­tin mat­kus­ta­mo on juu­ri niin ylel­li­nen kuin täs­sä laa­tu­luo­kas­sa pi­tää voi­da odot­taa­kin. Suun­nit­te­lun pyr­ki­myk­se­nä on ol­lut luo­da kai­kil­le nel­jäl­le is­tu­ma­pai­kal­le ylel­li­sen kä­si­työ­mäi­nen, hu­vi­jah­ti­mai­nen tun­nel­ma ja ym­pä­ris­tö.

Sää­ti­mis­sä on käy­tet­ty ai­toa me­tal­lia tai kro­mi­op­tiik­kaa, ver­hoi­lus­sa puo­les­taan nah­kaa, nap­pa­nah­kaa tai de­sig­no Exc­lu­si­ve -nap­pa­nah­kaa. Si­sä­vä­ri­kon­sep­te­ja on kuu­si, jois­ta yk­si on me­ri­hen­ki­nen sy­vän­me­ren­si­ni­sen ja pos­lii­nin­val­koi­sen yh­dis­tel­mä.

Mer­ce­des-Ben­zin suu­rim­man avo­au­to­mal­lin il­man­vas­tus­ker­roin on ai­no­as­taan 0.29. Eri­no­mai­seen ta­soon on pääs­ty muun mu­as­sa alus­ta­pa­ne­loin­nil­la, joka ulot­tuu myös moot­to­ri­ti­laan, op­ti­moi­duil­la pyö­rien il­ma­noh­jai­mil­la, ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti muo­toil­luil­la si­vu­pei­leil­lä sekä ta­sa­pai­no­te­tul­la voi­man­ja­ol­la etu- ja taka-ak­se­lien vä­lil­lä.

Uu­des­sa S Cab­ri­o­le­tis­sa en­si ker­taa esi­tel­tä­vä äly­käs Ther­mot­ro­nic-il­mas­toin­ti sää­tää mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­lan ja pu­hal­luk­sen voi­man täy­sin it­se­näi­ses­ti, oli­pa kat­to sit­ten kiin­ni tai au­ki.

Kul­jet­ta­jal­la ja mat­kus­ta­jal­la on käy­tös­sään omat il­mas­toin­ti­vyö­hyk­keen­sä ja kol­me pu­hal­lus­ti­laa (Dif­fu­se, Me­dium ja Fo­cu­sed), ja kum­pi­kin voi ha­lu­tes­saan sää­tää läm­pö­ti­laa ja pu­hal­luk­sen voi­mak­kuut­ta vii­des­sä ta­sos­sa, toi­sis­taan riip­pu­mat­ta. Saa­ta­va­na on myös Air-Ba­lan­ce-pa­ket­ti, jos­sa si­säil­maa ha­jus­te­taan mie­doil­la tuok­suil­la ja puh­dis­te­taan io­ni­soi­mal­la. Uu­si tuok­su S-sar­jan Cab­ri­o­le­tia var­ten on Pa­ci­fic Mood.

Li­sä­va­rus­tei­na mat­kus­ta­moon on saa­ta­va­na kol­me jär­jes­tel­mää, jot­ka pa­ran­ta­vat mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta en­ti­ses­tään. Säh­köi­ses­ti ylös nou­se­va Air­cap-tuu­li­suo­jain ra­joit­taa il­man pyör­tei­lyä avoi­mes­sa mat­kus­ta­mos­sa.

Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.

Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.

Airs­carf-il­ma­hui­vi pu­hal­taa pään­tu­kien kaut­ta läm­min­tä il­maa har­ti­oi­den ja pään alu­eel­le. Warmth Cont­rol -va­rus­te­pa­ket­ti tar­jo­aa käyt­töön läm­mi­tet­tä­vät kes­ki­kon­so­lin ja ovien kyy­när­no­jat sekä läm­pi­ä­vän oh­jaus­pyö­rän. Saa­ta­va­na ovat myös il­mas­toi­dut etuis­tui­met kul­jet­ta­jal­le ja etu­mat­kus­ta­jal­le.

S Cab­ri­o­le­tis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na Air­ma­tic-il­ma­jou­si­tus ajo­ti­lan­tei­siin re­a­goi­val­la vai­men­nus­te­hol­la. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu myös CPA Plus -tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin, joka tar­vit­ta­es­sa jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti vie­lä 200 km/h no­peu­des­sa ja es­tää tai lie­vit­tää ko­la­rei­ta hi­taam­pien tai py­säh­ty­nei­den ajo­neu­vo­jen kans­sa. Va­ki­o­na au­tos­sa on yh­dek­sän tur­va­tyy­nyä.

Pyö­räh­dys­ko­la­reis­sa S Cab­ri­o­le­tin tur­va­jär­jes­tel­mä toi­mii vä­lit­tö­mäs­ti. Mi­kä­li au­to on vaa­ras­sa pyö­räh­tää ka­tol­leen, ta­kais­tuin­ten pään­tu­kien ta­ka­na ole­vat tur­va­kaa­ret pon­nah­ta­vat esiin vä­lit­tö­mäs­ti suo­jaa­maan oh­jaa­moa muo­don­muu­tok­sil­ta.

Tur­va­kaa­rien lau­kai­sus­sa on ai­em­min käy­tet­ty jou­sia, mut­ta nyt Mer­ce­des-Benz hyö­dyn­tää teh­tä­väs­sä en­sim­mäis­tä ker­taa py­ro­tek­nis­tä rat­kai­sua eli kaa­su­ge­ne­raat­to­rin tuot­ta­maa lau­kai­su­voi­maa.

Uu­si Pre-Safe Plus -jär­jes­tel­mä tun­nis­taa pe­rää­na­jo­ri­kin ja va­roit­taa pe­räs­sä tu­le­vaa lii­ken­net­tä väl­kyt­te­le­mäl­lä jar­ru­va­lo­ja nä­ky­väs­ti. Jos jär­jes­tel­mä ha­vait­see ta­kaa tu­le­van pe­rää­na­jo­ris­kin, se osaa ”lu­ki­ta” au­ton jar­rut ja ak­ti­voi­da Pre-Safe-tur­va­vyön­ki­ris­ti­met juu­ri en­nen tör­mäys­tä.

Mui­ta S-sar­jan Cab­ri­o­le­tiin tar­jol­la ole­via tur­va­jär­jes­tel­miä ovat esi­mer­kik­si Pre-Safe-jar­rut ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la, BAS Plus -jar­ru­a­vus­tin ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roit­ti­mel­la, ak­tii­vi­nen kais­ta-avus­tin sekä mu­kau­tu­va kau­ko­va­lo­a­vus­tin.

Mer­ce­des-Benz S-Cab­ri­o­let-mal­lis­to:

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU