Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Nelipaikkainen Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan vaativaa avoautoperinnettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971.
Vaikka ensiesittelyjen välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat ennallaan: uusikin malli erottautuu vertaistensa joukosta eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla.
Mercedes-Benzin S Cabriolet on jo kuudes nykyisen S-sarjan mallivaihtoehto. Avoautojen uuden kuningattaren mitat ovat (pituus/leveys/korkeus/) 5027/1899/1417 milliä. Akseliväli on 2945 milliä.
Cabrioletin läheisin sukulaismalli on S-sarjan Coupé, sillä mallien rungon ja alustan komponenteista on yhteisiä 60 prosenttia. Kokonaan uusi osa on alumiinista valmistettu takalattia, ja esimerkiksi tavaratilan väliseinä on valmistettu alumiinin ja magnesiumin seoksesta.
Kevytmetallien osuus auton rungosta on noin 50 prosenttia. Tuloksena on erittäin vääntöjäykkä, mutta samalla myös kevyt ja luja korirakenne.
Mercedes-Benzin S-sarjan Cabriolet on yksi kauneimmista ja hienostuneimmista S-sarjalaisista koskaan. Keulan keskipiste on musta, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö, jossa on yksi hopean ja krominhohtoinen lamelli. Sivuilme on kiehtovan coupémainen, kun auton pehmeä katto on suljettu. Takaosan harteikkaan ilmeen viimeistelevät matalat led-valot.
Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten. Tavaratilan koko on 250–350 litraa.
Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten.
S Cabrioletin matkustamo on juuri niin ylellinen kuin tässä laatuluokassa pitää voida odottaakin. Suunnittelun pyrkimyksenä on ollut luoda kaikille neljälle istumapaikalle ylellisen käsityömäinen, huvijahtimainen tunnelma ja ympäristö.
Säätimissä on käytetty aitoa metallia tai kromioptiikkaa, verhoilussa puolestaan nahkaa, nappanahkaa tai designo Exclusive -nappanahkaa. Sisävärikonsepteja on kuusi, joista yksi on merihenkinen syvänmerensinisen ja posliininvalkoisen yhdistelmä.
Mercedes-Benzin suurimman avoautomallin ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0.29. Erinomaiseen tasoon on päästy muun muassa alustapaneloinnilla, joka ulottuu myös moottoritilaan, optimoiduilla pyörien ilmanohjaimilla, aerodynaamisesti muotoilluilla sivupeileillä sekä tasapainotetulla voimanjaolla etu- ja taka-akselien välillä.
Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.
Kuljettajalla ja matkustajalla on käytössään omat ilmastointivyöhykkeensä ja kolme puhallustilaa (Diffuse, Medium ja Focused), ja kumpikin voi halutessaan säätää lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta viidessä tasossa, toisistaan riippumatta. Saatavana on myös Air-Balance-paketti, jossa sisäilmaa hajustetaan miedoilla tuoksuilla ja puhdistetaan ionisoimalla. Uusi tuoksu S-sarjan Cabrioletia varten on Pacific Mood.
Lisävarusteina matkustamoon on saatavana kolme järjestelmää, jotka parantavat matkustusmukavuutta entisestään. Sähköisesti ylös nouseva Aircap-tuulisuojain rajoittaa ilman pyörteilyä avoimessa matkustamossa.
Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.
Airscarf-ilmahuivi puhaltaa pääntukien kautta lämmintä ilmaa hartioiden ja pään alueelle. Warmth Control -varustepaketti tarjoaa käyttöön lämmitettävät keskikonsolin ja ovien kyynärnojat sekä lämpiävän ohjauspyörän. Saatavana ovat myös ilmastoidut etuistuimet kuljettajalle ja etumatkustajalle.
S Cabrioletissa on vakiovarusteena Airmatic-ilmajousitus ajotilanteisiin reagoivalla vaimennusteholla. Vakiovarusteisiin kuuluu myös CPA Plus -törmäyksenestoavustin, joka tarvittaessa jarruttaa automaattisesti vielä 200 km/h nopeudessa ja estää tai lievittää kolareita hitaampien tai pysähtyneiden ajoneuvojen kanssa. Vakiona autossa on yhdeksän turvatyynyä.
Pyörähdyskolareissa S Cabrioletin turvajärjestelmä toimii välittömästi. Mikäli auto on vaarassa pyörähtää katolleen, takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret ponnahtavat esiin välittömästi suojaamaan ohjaamoa muodonmuutoksilta.
Turvakaarien laukaisussa on aiemmin käytetty jousia, mutta nyt Mercedes-Benz hyödyntää tehtävässä ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua eli kaasugeneraattorin tuottamaa laukaisuvoimaa.
Uusi Pre-Safe Plus -järjestelmä tunnistaa peräänajorikin ja varoittaa perässä tulevaa liikennettä välkyttelemällä jarruvaloja näkyvästi. Jos järjestelmä havaitsee takaa tulevan peräänajoriskin, se osaa ”lukita” auton jarrut ja aktivoida Pre-Safe-turvavyönkiristimet juuri ennen törmäystä.
Muita S-sarjan Cabrioletiin tarjolla olevia turvajärjestelmiä ovat esimerkiksi Pre-Safe-jarrut jalankulkijatunnistuksella, BAS Plus -jarruavustin risteävän liikenteen varoittimella, aktiivinen kaista-avustin sekä mukautuva kaukovaloavustin.
Mercedes-Benz S-Cabriolet-mallisto:
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Virtaohjattu kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN