Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Nelipaikkainen Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan vaativaa avoautoperinnettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971.
Vaikka ensiesittelyjen välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat ennallaan: uusikin malli erottautuu vertaistensa joukosta eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla.
Mercedes-Benzin S Cabriolet on jo kuudes nykyisen S-sarjan mallivaihtoehto. Avoautojen uuden kuningattaren mitat ovat (pituus/leveys/korkeus/) 5027/1899/1417 milliä. Akseliväli on 2945 milliä.
Cabrioletin läheisin sukulaismalli on S-sarjan Coupé, sillä mallien rungon ja alustan komponenteista on yhteisiä 60 prosenttia. Kokonaan uusi osa on alumiinista valmistettu takalattia, ja esimerkiksi tavaratilan väliseinä on valmistettu alumiinin ja magnesiumin seoksesta.
Kevytmetallien osuus auton rungosta on noin 50 prosenttia. Tuloksena on erittäin vääntöjäykkä, mutta samalla myös kevyt ja luja korirakenne.
Mercedes-Benzin S-sarjan Cabriolet on yksi kauneimmista ja hienostuneimmista S-sarjalaisista koskaan. Keulan keskipiste on musta, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö, jossa on yksi hopean ja krominhohtoinen lamelli. Sivuilme on kiehtovan coupémainen, kun auton pehmeä katto on suljettu. Takaosan harteikkaan ilmeen viimeistelevät matalat led-valot.
Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten. Tavaratilan koko on 250–350 litraa.
Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten.
S Cabrioletin matkustamo on juuri niin ylellinen kuin tässä laatuluokassa pitää voida odottaakin. Suunnittelun pyrkimyksenä on ollut luoda kaikille neljälle istumapaikalle ylellisen käsityömäinen, huvijahtimainen tunnelma ja ympäristö.
Säätimissä on käytetty aitoa metallia tai kromioptiikkaa, verhoilussa puolestaan nahkaa, nappanahkaa tai designo Exclusive -nappanahkaa. Sisävärikonsepteja on kuusi, joista yksi on merihenkinen syvänmerensinisen ja posliininvalkoisen yhdistelmä.
Mercedes-Benzin suurimman avoautomallin ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0.29. Erinomaiseen tasoon on päästy muun muassa alustapaneloinnilla, joka ulottuu myös moottoritilaan, optimoiduilla pyörien ilmanohjaimilla, aerodynaamisesti muotoilluilla sivupeileillä sekä tasapainotetulla voimanjaolla etu- ja taka-akselien välillä.
Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.
Kuljettajalla ja matkustajalla on käytössään omat ilmastointivyöhykkeensä ja kolme puhallustilaa (Diffuse, Medium ja Focused), ja kumpikin voi halutessaan säätää lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta viidessä tasossa, toisistaan riippumatta. Saatavana on myös Air-Balance-paketti, jossa sisäilmaa hajustetaan miedoilla tuoksuilla ja puhdistetaan ionisoimalla. Uusi tuoksu S-sarjan Cabrioletia varten on Pacific Mood.
Lisävarusteina matkustamoon on saatavana kolme järjestelmää, jotka parantavat matkustusmukavuutta entisestään. Sähköisesti ylös nouseva Aircap-tuulisuojain rajoittaa ilman pyörteilyä avoimessa matkustamossa.
Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.
Airscarf-ilmahuivi puhaltaa pääntukien kautta lämmintä ilmaa hartioiden ja pään alueelle. Warmth Control -varustepaketti tarjoaa käyttöön lämmitettävät keskikonsolin ja ovien kyynärnojat sekä lämpiävän ohjauspyörän. Saatavana ovat myös ilmastoidut etuistuimet kuljettajalle ja etumatkustajalle.
S Cabrioletissa on vakiovarusteena Airmatic-ilmajousitus ajotilanteisiin reagoivalla vaimennusteholla. Vakiovarusteisiin kuuluu myös CPA Plus -törmäyksenestoavustin, joka tarvittaessa jarruttaa automaattisesti vielä 200 km/h nopeudessa ja estää tai lievittää kolareita hitaampien tai pysähtyneiden ajoneuvojen kanssa. Vakiona autossa on yhdeksän turvatyynyä.
Pyörähdyskolareissa S Cabrioletin turvajärjestelmä toimii välittömästi. Mikäli auto on vaarassa pyörähtää katolleen, takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret ponnahtavat esiin välittömästi suojaamaan ohjaamoa muodonmuutoksilta.
Turvakaarien laukaisussa on aiemmin käytetty jousia, mutta nyt Mercedes-Benz hyödyntää tehtävässä ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua eli kaasugeneraattorin tuottamaa laukaisuvoimaa.
Uusi Pre-Safe Plus -järjestelmä tunnistaa peräänajorikin ja varoittaa perässä tulevaa liikennettä välkyttelemällä jarruvaloja näkyvästi. Jos järjestelmä havaitsee takaa tulevan peräänajoriskin, se osaa ”lukita” auton jarrut ja aktivoida Pre-Safe-turvavyönkiristimet juuri ennen törmäystä.
Muita S-sarjan Cabrioletiin tarjolla olevia turvajärjestelmiä ovat esimerkiksi Pre-Safe-jarrut jalankulkijatunnistuksella, BAS Plus -jarruavustin risteävän liikenteen varoittimella, aktiivinen kaista-avustin sekä mukautuva kaukovaloavustin.
Mercedes-Benz S-Cabriolet-mallisto:
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Uusi mies ohjaksissa
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Pikku kardioidi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ