Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Moottoriurheilu on kiehtonut vauhdin ystäviä jo vuosikymmeniä, ja digitaalinen pelaaminen on tuonut kilparadat entistä lähemmäksi yleisöä.

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

KAU­PAL­LI­NEN YH­TEIS­TYÖ

Vir­tu­aa­li­set au­to­pe­lit tar­jo­a­vat mah­dol­li­suu­den tes­ta­ta ajo­tai­to­jaan eri­lai­sil­la ra­doil­la, kil­pai­lu­ti­lan­teis­sa ja jopa re­a­lis­ti­sis­sa si­mu­laa­ti­ois­sa. Tek­no­lo­gi­an ke­hi­tys on mah­dol­lis­ta­nut en­tis­tä tar­kem­mat ajo­mal­lit ja au­tent­ti­sem­man ajo­ko­ke­muk­sen, min­kä an­si­os­ta moot­to­riur­hei­lu­pe­leis­tä on tul­lut yk­si suo­si­tuim­mis­ta pe­li­gen­reis­tä niin kon­so­li-, tie­to­ko­ne- kuin se­lain­pe­laa­jien kes­kuu­des­sa. Täs­sä ar­tik­ke­lis­sa käym­me läpi par­haat moot­to­riur­hei­lu­ai­hei­set pe­lit eri alus­toil­le.

Se­lain­pe­lit

Se­lain­pe­lit tar­jo­a­vat moot­to­riur­hei­lu­fa­neil­le mah­dol­li­suu­den naut­tia au­to­pe­lien maa­il­mas­ta il­man suu­ria jär­jes­tel­mä­vaa­ti­muk­sia tai pit­kiä la­tau­sai­ko­ja. Nii­tä voi pe­la­ta mil­lä ta­han­sa lait­teel­la suo­raan se­lai­mes­sa, mikä te­kee niis­tä eri­no­mai­sen vaih­to­eh­don no­pe­aan ja help­poon viih­tee­seen.

Se­lain­pe­lien par­hai­ta puo­lia ovat nii­den saa­ta­vuus ja ke­veys. Mo­nis­sa pe­leis­sä ei tar­vi­ta re­kis­te­röi­ty­mis­tä, ja nii­tä voi pe­la­ta sekä yk­sin et­tä mo­nin­pe­li­nä. Yk­si suo­si­tuim­mis­ta se­lain­pe­leis­tä on Car Rush, jos­sa vauh­di­kas aja­mi­nen yh­dis­tyy ket­te­riin väis­tö­liik­kei­siin.

Se­lain­pe­lit ei­vät eh­kä tar­joa sa­maa re­a­lis­ti­suut­ta kuin kon­so­li- ja PC-si­mu­laat­to­rit, mut­ta ne ovat täy­del­li­nen tapa naut­tia vauh­dis­ta ke­vy­em­mäs­sä ja hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­väs­sä muo­dos­sa. Par­haat net­ti­pe­lit löy­dät ny­ky­ään kä­te­väs­ti yh­des­tä osoit­tees­ta lin­kin ta­kaa.

Re­a­lis­ti­set ajo­si­mu­laat­to­rit

Ajo­pe­lien maa­il­mas­sa re­a­lis­ti­set si­mu­laat­to­rit edus­ta­vat tek­no­lo­gi­an ja tark­kuu­den huip­pua. Näis­sä pe­leis­sä jo­kai­nen mut­ka, jar­ru­tus ja kiih­dy­tys on mal­lin­net­tu mah­dol­li­sim­man to­den­mu­kai­ses­ti, ja fy­sii­kan moot­to­rit pyr­ki­vät jäl­jit­te­le­mään oi­ke­an maa­il­man ajo­ko­ke­mus­ta. Si­mu­laat­to­ri­pe­lit ei­vät ole vain viih­det­tä, vaan ne toi­mi­vat myös am­mat­ti­kul­jet­ta­jien har­joi­tus­vä­li­nei­nä. Esi­mer­kik­si For­mu­la 1 -kul­jet­ta­jat hyö­dyn­tä­vät si­mu­laat­to­rei­ta ra­ta­o­pet­te­luun ja stra­te­gi­an suun­nit­te­luun en­nen kil­pai­lu­ja.

Re­a­lis­ti­set ajo­si­mu­laat­to­rit vaa­ti­vat pe­laa­jil­ta kes­kit­ty­mis­tä, tark­kuut­ta ja kär­si­väl­li­syyt­tä. Näis­sä pe­leis­sä me­nes­tys ei tule nap­pien räm­pyt­tä­mi­sel­lä, vaan au­ton hal­lin­ta, ren­kai­den ku­lu­mi­sen huo­mi­oi­mi­nen ja oi­ke­an ajo­lin­jan va­lin­ta ovat avai­na­se­mas­sa. Pe­laa­jat, jot­ka pa­nos­ta­vat si­mu­laat­to­ri­ko­ke­muk­seen to­sis­saan, hank­ki­vat usein oh­jaus­pyö­rän ja pol­ki­met, mikä li­sää au­tent­ti­suu­den tun­net­ta en­ti­ses­tään.

Si­mu­laat­to­ri­pe­lien suo­sio on kas­va­nut jat­ku­vas­ti, ja pe­lit ku­ten As­set­to Cor­sa, iRa­cing, rFac­tor 2 ja Gran Tu­ris­mo tar­jo­a­vat sy­väl­li­sen ajo­ko­ke­muk­sen, joka vie pe­laa­jan suo­raan kil­pa­ra­doil­le. Mo­net näis­tä pe­leis­tä si­säl­tä­vät vi­ral­li­sia FIA:n hy­väk­sy­miä ra­to­ja ja au­to­mal­le­ja, mikä te­kee niis­tä täy­del­li­siä moot­to­riur­hei­lun ys­tä­vil­le. Eten­kin iRa­cing on saa­vut­ta­nut kult­ti­mai­neen, sil­lä se vaa­tii pe­laa­jil­taan oi­kei­den kul­jet­ta­jien kal­tais­ta omis­tau­tu­mis­ta. Kil­pai­lui­hin ei ni­mit­täin voi vain hy­pä­tä mu­kaan, vaan jo­kai­sen kus­kin on ke­hi­tyt­tä­vä, jot­ta pää­see aja­maan kil­paa kor­keim­mal­la ta­sol­la.

Ar­ca­de-ajo­pe­lit

Vaik­ka si­mu­laat­to­rit tar­jo­a­vat sy­väl­li­sen ja tek­ni­sen ajo­ko­ke­muk­sen, kaik­ki ei­vät ha­lua käyt­tää tun­te­ja täy­del­li­sen jar­ru­tu­sa­jan­koh­dan har­joit­te­le­mi­seen. Täs­sä koh­taa ar­ca­de-ajo­pe­lit as­tu­vat ku­vaan – ne tar­jo­a­vat suo­ra­vii­vais­ta, viih­dyt­tä­vää kaa­hai­lua, jos­sa haus­kuus me­nee re­a­lis­min edel­le. Ar­ca­de-ajo­pe­lit ei­vät ra­joi­tu vain kil­pa­ra­doil­le, vaan ne voi­vat si­joit­tua avoi­miin kau­pun­kiym­pä­ris­töi­hin, hiek­ka­teil­le, fu­tu­ris­ti­siin mai­se­miin tai täy­sin mie­li­ku­vi­tuk­sel­li­siin maa­il­moi­hin.

Tä­män gen­ren tun­ne­tuim­piin pe­lei­hin kuu­lu­vat Need for Speed -sar­ja, Bur­nout, For­za Ho­ri­zon ja Ma­rio Kart. Nämä pe­lit tar­jo­a­vat vauh­tia, näyt­tä­viä tör­mäyk­siä, hur­jia ohi­tuk­sia ja useim­mi­ten myös pe­li­me­ka­niik­ko­ja, joi­ta ei voi­si to­teut­taa oi­ke­as­sa maa­il­mas­sa – ku­ten nit­ro­boos­te­ja, sei­nil­le aja­mis­ta tai il­mas­sa teh­tä­viä volt­te­ja.

Ar­ca­de-ajo­pe­lien vah­vuus on nii­den help­pous ja vä­li­tön nau­tin­to. Ne ei­vät vaa­di pit­kiä har­joi­tus­tun­te­ja, ja kuka ta­han­sa voi hy­pä­tä suo­raan ki­saan il­man suur­ta op­pi­mis­kyn­nys­tä. Tämä te­kee niis­tä täy­del­li­siä ren­toon ajan­viet­toon ja mo­nin­pe­lei­hin, jois­sa haus­kuus on tär­ke­äm­pää kuin mil­li­se­kun­tien hi­o­mi­nen täy­del­li­sek­si.

Kon­so­lit ja PC

Au­to­pe­lien maa­il­ma ei ra­joi­tu vain yh­teen alus­taan. PC:llä ja kon­so­leil­la on val­ta­va va­li­koi­ma moot­to­riur­hei­lu­pe­le­jä, jois­ta löy­tyy jo­kai­sel­le jo­ta­kin. Pla­yS­ta­ti­o­nin Gran Tu­ris­mo -sar­ja ja Xbo­xin For­za Mo­tors­port ovat vuo­si­kau­sia tar­jon­neet pe­laa­jil­le re­a­lis­ti­sia ajo­ko­ke­muk­sia kon­so­leil­la, ja ne ovat myös ol­leet edel­lä­kä­vi­jöi­tä pe­li­fy­sii­kan ja graa­fi­sen to­teu­tuk­sen sa­ral­la.

PC-pe­laa­jat taas pää­se­vät naut­ti­maan laa­jas­ta mo­dat­ta­vuu­des­ta ja lai­teyh­teen­so­pi­vuu­des­ta. Pe­leis­sä ku­ten As­set­to Cor­sa ja Au­to­mo­bi­lis­ta 2 pe­laa­jat voi­vat sää­tää kaik­kea ren­kai­den il­man­pai­neis­ta ae­ro­dy­na­miik­kaan ja moot­to­rin op­ti­moin­tiin, mikä te­kee niis­tä lä­hes in­si­nöö­ri­tie­teel­li­sen ko­ke­muk­sen.

Kon­so­leil­la ja PC:llä saa­ta­vil­la ole­vat ajo­pe­lit tar­jo­a­vat myös mo­nin­pe­li­mah­dol­li­suuk­sia, jois­sa voi ki­sa­ta mui­ta vas­taan maa­il­man­laa­jui­ses­ti. Esi­mer­kik­si F1-sar­jan pe­lit mah­dol­lis­ta­vat on­li­ne-kil­pai­lut, jois­sa pe­laa­jat voi­vat tes­ta­ta tai­to­jaan ai­to­ja F1-kul­jet­ta­jia vas­taan.

Moot­to­riur­hei­lu­pe­leis­sä me­nes­ty­mi­nen

Moot­to­riur­hei­lu­pe­leis­sä pär­jää­mi­nen ei ole pelk­kää kaa­sun pai­na­mis­ta. Jopa ar­ca­de-pe­leis­sä oi­ke­an ajo­lin­jan va­lit­se­mi­nen, mut­kiin jar­rut­ta­mi­nen ja vas­tus­ta­jien liik­kei­den en­na­koi­mi­nen voi vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti kil­pai­lu­tu­lok­seen.

En­sim­mäi­nen vink­ki on har­joi­tel­la oi­kei­den ajo­lin­jo­jen hyö­dyn­tä­mis­tä. Si­mu­laat­to­ri­pe­leis­sä ajo­lin­ja vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti no­peu­teen ja ren­kai­den ku­lu­mi­seen, kun taas ar­ca­de-pe­leis­sä sen hal­lin­ta voi aut­taa te­ke­mään pa­rem­pia ohi­tuk­sia.

Toi­nen tär­keä tai­to on hal­lit­tu jar­ru­tus. Lii­an ai­kai­nen jar­ru­tus voi me­net­tää vauh­tia, mut­ta lii­an myö­häi­nen jar­ru­tus voi joh­taa hal­lin­nan me­ne­tyk­seen. Si­mu­laat­to­reis­sa on usein ABS-jar­ru­jär­jes­tel­mä, joka aut­taa es­tä­mään ren­kai­den luk­kiu­tu­mi­sen, mut­ta ma­nu­aa­li­nen jar­ru­tus­tek­niik­ka voi teh­dä pe­laa­jas­ta huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­man ra­dal­la.

Kol­mas vink­ki liit­tyy au­ton sää­töi­hin. Si­mu­laat­to­ri­pe­leis­sä, ku­ten iRa­cin­gis­sä ja As­set­to Cor­sas­sa, au­ton alus­tan sää­tä­mi­nen voi vai­kut­taa suu­res­ti suo­ri­tus­ky­kyyn. Myös ar­ca­de-pe­leis­sä oi­ke­an au­ton va­lin­ta voi mää­rit­tää, kuin­ka hy­vin me­nes­tyt kil­pai­luis­sa.

Tu­le­vai­suu­den au­to­pe­lit

Yk­si suu­rim­mis­ta muu­tok­sis­ta on vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den (VR) ja li­sä­tyn to­del­li­suu­den (AR) ke­hit­ty­mi­nen. Vaik­ka VR-ajo­pe­lit ovat jo ole­mas­sa, ne ovat vie­lä suh­teel­li­sen har­vo­jen saa­ta­vil­la kor­ke­an lait­teis­to­vaa­ti­muk­sen ja hin­ta­ta­son vuok­si. Tu­le­vai­suu­des­sa VR-la­sien hin­nan las­kies­sa ja tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­es­sä en­tis­tä use­am­mat pe­laa­jat pää­se­vät naut­ti­maan ai­don­tun­tui­ses­ta ajo­ko­ke­muk­ses­ta suo­raan omas­sa ko­dis­saan. VR mah­dol­lis­taa sen, et­tä pe­laa­ja voi to­del­la tun­tea ole­van­sa au­ton si­säl­lä, kal­lis­tel­la pää­tään mut­kis­sa ja tark­kail­la ra­taa ai­van kuin oi­ke­as­sa elä­mäs­sä. Li­säk­si hap­tis­ten pa­laut­tei­den, ku­ten tä­ri­näis­tui­mien ja voi­ma­vas­te­oh­jain­ten, ke­hi­tys te­kee ko­ke­muk­ses­ta en­tis­tä sy­vem­män.

Toi­nen mer­kit­tä­vä ke­hi­ty­sas­kel on te­ko­ä­lyn (AI) pa­ran­tu­mi­nen ja sen vai­ku­tus kil­pai­luun. Pe­rin­tei­ses­ti au­to­pe­lien te­ko­ä­ly­vas­tus­ta­jat ovat usein joko lii­an en­nus­tet­ta­via tai epä­rei­lun yli­voi­mai­sia. Tu­le­vai­suu­des­sa AI:n ke­hit­ty­es­sä vas­tus­ta­jat voi­vat mu­kau­tua pe­laa­jan ajo­tyy­liin, teh­dä in­hi­mil­li­sem­piä vir­hei­tä ja kil­pail­la tak­ti­sem­min ai­van ku­ten oi­ke­at kul­jet­ta­jat. Tämä te­kee yk­sin­pe­li­ki­sois­ta jän­nit­tä­väm­piä ja re­a­lis­ti­sem­pia, jol­loin pe­laa­mi­nen ei ra­joi­tu vain mo­nin­pe­lin tar­jo­a­miin haas­tei­siin.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN