Tervehtiminen liikenteessä on yleistä tiettyjen ryhmien keskuudessa. Esimerkiksi karavaanarit, motoristit, veneilijät ja isojen autojen kuljettajat moikkaavat toisiaan säännöllisesti. Kuva Ville-Veikko Heinonen /Liikenneturva.

Tervehtiminen liikenteessä on yleistä tiettyjen ryhmien keskuudessa. Esimerkiksi karavaanarit, motoristit, veneilijät ja isojen autojen kuljettajat moikkaavat toisiaan säännöllisesti. Kuva Ville-Veikko Heinonen /Liikenneturva.

Morjestus kannattaa liikenteessäkin

Yli puolet suomalaisista kertoo saavansa liikenteessä enemmän myönteistä kuin kielteistä palautetta. Liikenneturvan kyselyyn vastanneet kokevat myös, että positiivisen palautteen saaminen kannustaa toimimaan samoin jatkossa.

Auto Bild.Uutiset

Lii­ken­ne­tur­va sel­vit­ti suo­ma­lais­ten mie­li­pi­tei­tä lii­ken­tees­tä tou­ko­kuus­sa 2016* to­teu­te­tul­la ky­se­lyl­lä. Vas­tan­neis­ta 62 pro­sent­tia ker­toi saa­van­sa enem­män myön­teis­tä kuin kiel­teis­tä pa­lau­tet­ta lii­ken­tees­sä. Kak­si kol­ma­so­saa vas­tan­neis­ta ker­toi myös an­ta­van­sa it­se use­am­min myön­teis­tä pa­lau­tet­ta toi­sel­le.

”Vaik­ka ih­mi­set ker­to­vat saa­van­sa lii­ken­tees­sä enem­män po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta, ter­veh­dyk­siä tai kii­tok­sia, jos­tain syys­tä kiel­tei­set ko­ke­muk­set ja­e­taan her­kem­min esi­mer­kik­si kah­vi­pöy­däs­sä tai omis­sa so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vis­sa. Har­vem­min tu­lee ja­e­tuk­si nii­tä mu­ka­via ko­ke­muk­sia”, Lii­ken­ne­tur­van yh­teys­pääl­lik­kö Ta­pio Heis­ka­nen poh­tii.

Myön­tei­sen vies­tin­nän voi­maa lii­ken­tees­sä ei kan­na­ta vä­hek­syä. Vas­taa­jis­ta yh­dek­sän kym­me­nes­tä oli sitä miel­tä, et­tä po­si­tii­vi­nen pa­lau­te lii­ken­tees­sä kan­nus­taa jat­ka­maa toi­min­taa myös jat­kos­sa.

”Eli lii­ken­tees­sä­kin kan­nat­taa lait­taa hyvä kier­toon. Tä­hän ei tar­vi­ta mi­tään eri­kois­temp­pu­ja, lii­ken­tees­sä sel­keä kom­mu­ni­kaa­tio ki­tey­tyy sii­hen, et­tä kul­jet­ta­ja ky­ke­nee en­na­koi­maan mui­den toi­min­taa ja te­ke­mään oman toi­min­tan­sa en­na­koi­ta­vak­si muil­le. Lii­ken­ne­sään­nöt ja nii­den mu­kai­nen toi­min­ta muo­dos­ta­vat poh­jan vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja tois­ten huo­mi­oin­ti te­kee lii­ken­tees­tä su­ju­vam­paa ja mu­ka­vam­paa kai­kil­le. Kun lii­ken­ne su­juu, sen il­ma­pii­ri ko­e­taan myön­tei­se­nä, mikä li­sää myös tur­val­li­suut­ta”, Heis­ka­nen to­te­aa.

 

Kä­den hei­lau­tus toi­mii ai­na


Lii­ken­tees­sä tois­ten huo­mi­oi­mi­nen on pie­niä te­ko­ja. Ku­ra­ke­leil­lä kul­jet­ta­jan on tar­vit­ta­es­sa hil­jen­net­tä­vä vauh­tia, et­tei rapa rois­ku kä­ve­li­jöi­den tai pyö­räi­li­jöi­den pääl­le. Kun kul­jet­ta­ja lait­taa vil­kun pääl­le vies­ti­äk­seen kään­ty­mi­sai­keis­ta, tie­tää vie­rei­sel­lä kais­tal­la aja­va an­taa täl­le ti­laa.

”Eten­kin au­toi­le­vis­ta ha­vain­not ra­joit­tu­vat usein vain sii­hen pel­ti­kuo­reen, joka eris­tää ajo­neu­von si­säl­lä is­tu­van kul­jet­ta­jan muis­ta liik­ku­jis­ta. Kä­den hei­lau­tus vaik­ka­pa kais­tal­la ti­laa an­ta­neel­le kul­jet­ta­jal­le nos­taa heti moot­to­ri­lii­ken­teen in­hi­mil­li­syyt­tä pari py­kä­lää ja muis­tut­taa, et­tä siel­lä pel­ti­leh­mien si­säl­lä on ihan ta­val­li­sia naa­pu­rei­ta”, Heis­ka­nen ku­vai­lee.

 

* Suo­ma­lais­ten mie­li­pi­tei­tä ja omia ko­ke­muk­sia lii­ken­tees­tä sel­vi­tet­tiin tou­ko­kuus­sa 2016 in­ter­net­pa­nee­li Gal­lup­Fo­ru­mis­sa. Kaik­ki­aan haas­ta­tel­tiin 1027 hen­ki­löä, jois­ta au­toi­li­joi­ta oli 79 pro­sent­tia. Tut­ki­muk­sen to­teut­ti Lii­ken­ne­tur­van toi­mek­si­an­nos­ta TNS Gal­lup Oy.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN