”Coltin juuret ulottuvat Suomessa 45 vuoden taakse aina vuoteen 1979. Varsinkin ensimmäisen sukupolven Colt oli suosittu. Mallia myytiin vuonna 1983 lähes 2000 kappaletta. Itseltänikin löytyy harrasteautona vuosimallin 1983 Colt sekä Aasian markkinoille suunniteltu, Suomen vanhin Colt vuodelta 1968, joka tuotiin maahan näytekappaleena, kun merkin maahantuonnista neuvoteltiin ensimmäisen kerran 70-luvun alussa. Mielestäni on erittäin hienoa, että Colt palasi alkuperäisellä nimellään Mitsubishi-mallistoon. Se on tärkeä lisä merkille uuden ASX:n rinnalla laajentaen samalla Mitsubishin hybridiautojen tarjontaa”, Lepoaho sanoo.
Mitsubishi Suomi
”Mr. Mitsubishi” Matti Lepoaho on tehnyt yli 40 vuoden uran japanilaismerkin parissa – tämä automalli teki häneen lähtemättömän vaikutuksen vuonna 1977
Mitsubishin parissa pitkään työskennellyt Matti Lepoaho on nähnyt suomalaisen autokaupan kehityksen. Ensikosketuksen Mitsubishiin Lepoaho sai jo vuonna 1977. Työ on vienyt häntä päämiehen luokse aina Japania myöten. Mitsubishi-autot ovat Lepoaholle myös harrastus: tallista löytyy muun muassa Suomen vanhin Colt.
Astara Finlandilla Mitsubishin maahantuonnissa työskentelevä Matti Lepoaho, 63, on tehnyt yli 40 vuoden uran japanilaismerkin parissa.
Merkki teki ”Mr. Mitsubishinä” myyntiverkostossa tunnettuun Lepoahoon lähtemättömän vaikutuksen jo vuonna 1977, jolloin hän oli kotiseudullaan Keski-Suomessa kesätöissä autoliikkeessä.
”Liikkeeseen oli tullut Jyväskylässä samaisena vuonna Mitsubishin automyynti. Minulla ei ollut vielä ajokorttia, mutta lähdimme automyyjän kanssa ajelulle uudella Lancer Celestellä. Se oli upea auto, jossa oli mittareita kuin lentokoneessa, mutta paljon hienoja yksityiskohtia! Yksi tällainen oli polttoaineen loppumisen merkkivalo. Kun muissa merkeissä polttoaineen merkkivalo välkkyi, miten sattui, Mitsubishissä se syttyi pikkuhiljaa kirkastuen, mikä oli minusta tavattoman hienoa. Myös auton ohjauspyörän korkeussäätö oli siihen aikaan uutta”, Lepoaho kertoo ensikosketuksestaan merkkiin.
Mitsubishin maahantuonti alkoi vuonna 1976
Mitsubishin maahantuonti oli alkanut Suomessa 1976. Maahantuonnin palveluksessa Lepoaho aloitti 80-luvun puolivälissä, jolloin merkki eli kultakauttaan.
”Aloitin maahantuonnissa korjaamopäällikkönä vuonna 1985 autoinsinööriksi valmistumiseni jälkeen. 80-luku oli merkille huimaa kasvua. Mallisto laajeni ja etenkin maasturimyynti oli Pajeron myötä merkittävä tekijä. Mitsubishin markkinaosuus oli parhaimmillaan vuonna 1988 yli viisi prosenttia”, muistelee Astara Finlandin Mitsubishi-automyynnin kenttäpäällikkönä nykyään työskentelevä Lepoaho.
Mitsubishi-mallisto vilisi Pajeron ohella menneinä vuosikymmeninä malleja, jotka monet suomalaiset muistavat hyvin. Sellaisia olivat esimerkiksi Mitsubishi Colt, Mitsubishi Lancer ja Mitsubishi Galant.
Näistä Mitsubishi Colt teki tammikuussa paluun Mitsubishi-mallistoon, kun seitsemännen sukupolven Colt esiteltiin Suomessa.
”Aloitin maahantuonnissa korjaamopäällikkönä vuonna 1985 autoinsinööriksi valmistumiseni jälkeen. 80-luku oli merkille huimaa kasvua. Mallisto laajeni ja etenkin maasturimyynti oli Pajeron myötä merkittävä tekijä. Mitsubishin markkinaosuus oli parhaimmillaan vuonna 1988 yli viisi prosenttia”, muistelee Astara Finlandin Mitsubishi-automyynnin kenttäpäällikkönä nykyään työskentelevä Lepoaho.
Mitsubishi Suomi
Merkki teki ”Mr. Mitsubishinä” myyntiverkostossa tunnettuun Lepoahoon lähtemättömän vaikutuksen jo vuonna 1977, jolloin hän oli kotiseudullaan Keski-Suomessa kesätöissä autoliikkeessä. ”Liikkeeseen oli tullut Jyväskylässä samaisena vuonna Mitsubishin automyynti. Minulla ei ollut vielä ajokorttia, mutta lähdimme automyyjän kanssa ajelulle uudella Lancer Celestellä. Se oli upea auto, jossa oli mittareita kuin lentokoneessa, mutta paljon hienoja yksityiskohtia! Yksi tällainen oli polttoaineen loppumisen merkkivalo. Kun muissa merkeissä polttoaineen merkkivalo välkkyi, miten sattui, Mitsubishissä se syttyi pikkuhiljaa kirkastuen, mikä oli minusta tavattoman hienoa. Myös auton ohjauspyörän korkeussäätö oli siihen aikaan uutta”, Lepoaho kertoo ensikosketuksestaan merkkiin.
Mitsubishi Suomi
”Coltin juuret ulottuvat Suomessa 45 vuoden taakse aina vuoteen 1979. Varsinkin ensimmäisen sukupolven Colt oli suosittu. Mallia myytiin vuonna 1983 lähes 2000 kappaletta. Itseltänikin löytyy harrasteautona vuosimallin 1983 Colt sekä Aasian markkinoille suunniteltu, Suomen vanhin Colt vuodelta 1968, joka tuotiin maahan näytekappaleena, kun merkin maahantuonnista neuvoteltiin ensimmäisen kerran 70-luvun alussa. Mielestäni on erittäin hienoa, että Colt palasi alkuperäisellä nimellään Mitsubishi-mallistoon. Se on tärkeä lisä merkille uuden ASX:n rinnalla laajentaen samalla Mitsubishin hybridiautojen tarjontaa”, Lepoaho sanoo.
Muut Lepoahon harrasteautot ovat vuosimallin 1989 avomallinen Mitsubishi Pajero sekä Mitsubishi L200 vuodelta 1988.
Alan huima kehitys
Matti Lepoaho on nähnyt yli 40-vuotisen uransa aikana likimain kaiken suomalaisesta autokaupasta ja sen kehityksestä. Ala on muuttunut siinä missä automallitkin.
”Autokauppa elää nyt historiansa suurinta muutosta. Liikenteen sähköistyminen, kuluttajille räätälöidyt rahoitustarjoukset sekä tuloaan tekevät yksilölliset liikkumispalvelut ovat alan trendejä, jotka määrittävät autoilun tulevaisuutta. Kuluttajan kannalta ehkä mielenkiintoisin kysymys on, mikä voimanlähde soveltuu parhaiten omaan käyttötarpeeseen”, pohtii Lepoaho, joka ajaa siviilissä ladattavalla Eclipse Cross PHEV -mallilla.
Työ on vienyt vuosikymmenten saatossa Lepoahoa maailmalle, myös päämiehen luokse Japaniin.
”Merkittävien mallien koulutukset tapahtuivat Mitsubishin Okazakin tehtailla Japanissa. Puitteet olivat siellä huikeat. Pääsimme eurooppalaisten kollegojen kanssa tutustumaan muun muussa tehtaan ajorataan. Vierailimme kerran myös Hiroshiman rauhanmuseossa. Se on eri tavalla vaikuttava muisto työmatkoilta.”
Omassa elementissään Lepoaho on kuitenkin asiakasrajapinnassa.
”Tärkein päivittäinen tehtäväni on olla tukemassa jälleenmyyjien myyntiponnisteluja. Erilaisissa tapahtumissa oleminen yhdessä jälleenmyyjien kanssa on erittäin mukavaa. Siellä saa aina suoraa palautetta asiakkailta, mikä on todella tärkeää”, Lepoaho päättää.
Mitsubishi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Cd-unelma
Torvikaiuttimia Japanista
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL