”Coltin juuret ulottuvat Suomessa 45 vuoden taakse aina vuoteen 1979. Varsinkin ensimmäisen sukupolven Colt oli suosittu. Mallia myytiin vuonna 1983 lähes 2000 kappaletta. Itseltänikin löytyy harrasteautona vuosimallin 1983 Colt sekä Aasian markkinoille suunniteltu, Suomen vanhin Colt vuodelta 1968, joka tuotiin maahan näytekappaleena, kun merkin maahantuonnista neuvoteltiin ensimmäisen kerran 70-luvun alussa. Mielestäni on erittäin hienoa, että Colt palasi alkuperäisellä nimellään Mitsubishi-mallistoon. Se on tärkeä lisä merkille uuden ASX:n rinnalla laajentaen samalla Mitsubishin hybridiautojen tarjontaa”, Lepoaho sanoo.
Mitsubishi Suomi
”Mr. Mitsubishi” Matti Lepoaho on tehnyt yli 40 vuoden uran japanilaismerkin parissa – tämä automalli teki häneen lähtemättömän vaikutuksen vuonna 1977
Mitsubishin parissa pitkään työskennellyt Matti Lepoaho on nähnyt suomalaisen autokaupan kehityksen. Ensikosketuksen Mitsubishiin Lepoaho sai jo vuonna 1977. Työ on vienyt häntä päämiehen luokse aina Japania myöten. Mitsubishi-autot ovat Lepoaholle myös harrastus: tallista löytyy muun muassa Suomen vanhin Colt.
Astara Finlandilla Mitsubishin maahantuonnissa työskentelevä Matti Lepoaho, 63, on tehnyt yli 40 vuoden uran japanilaismerkin parissa.
Merkki teki ”Mr. Mitsubishinä” myyntiverkostossa tunnettuun Lepoahoon lähtemättömän vaikutuksen jo vuonna 1977, jolloin hän oli kotiseudullaan Keski-Suomessa kesätöissä autoliikkeessä.
”Liikkeeseen oli tullut Jyväskylässä samaisena vuonna Mitsubishin automyynti. Minulla ei ollut vielä ajokorttia, mutta lähdimme automyyjän kanssa ajelulle uudella Lancer Celestellä. Se oli upea auto, jossa oli mittareita kuin lentokoneessa, mutta paljon hienoja yksityiskohtia! Yksi tällainen oli polttoaineen loppumisen merkkivalo. Kun muissa merkeissä polttoaineen merkkivalo välkkyi, miten sattui, Mitsubishissä se syttyi pikkuhiljaa kirkastuen, mikä oli minusta tavattoman hienoa. Myös auton ohjauspyörän korkeussäätö oli siihen aikaan uutta”, Lepoaho kertoo ensikosketuksestaan merkkiin.
Mitsubishin maahantuonti alkoi vuonna 1976
Mitsubishin maahantuonti oli alkanut Suomessa 1976. Maahantuonnin palveluksessa Lepoaho aloitti 80-luvun puolivälissä, jolloin merkki eli kultakauttaan.
”Aloitin maahantuonnissa korjaamopäällikkönä vuonna 1985 autoinsinööriksi valmistumiseni jälkeen. 80-luku oli merkille huimaa kasvua. Mallisto laajeni ja etenkin maasturimyynti oli Pajeron myötä merkittävä tekijä. Mitsubishin markkinaosuus oli parhaimmillaan vuonna 1988 yli viisi prosenttia”, muistelee Astara Finlandin Mitsubishi-automyynnin kenttäpäällikkönä nykyään työskentelevä Lepoaho.
Mitsubishi-mallisto vilisi Pajeron ohella menneinä vuosikymmeninä malleja, jotka monet suomalaiset muistavat hyvin. Sellaisia olivat esimerkiksi Mitsubishi Colt, Mitsubishi Lancer ja Mitsubishi Galant.
Näistä Mitsubishi Colt teki tammikuussa paluun Mitsubishi-mallistoon, kun seitsemännen sukupolven Colt esiteltiin Suomessa.
”Aloitin maahantuonnissa korjaamopäällikkönä vuonna 1985 autoinsinööriksi valmistumiseni jälkeen. 80-luku oli merkille huimaa kasvua. Mallisto laajeni ja etenkin maasturimyynti oli Pajeron myötä merkittävä tekijä. Mitsubishin markkinaosuus oli parhaimmillaan vuonna 1988 yli viisi prosenttia”, muistelee Astara Finlandin Mitsubishi-automyynnin kenttäpäällikkönä nykyään työskentelevä Lepoaho.
Mitsubishi Suomi
Merkki teki ”Mr. Mitsubishinä” myyntiverkostossa tunnettuun Lepoahoon lähtemättömän vaikutuksen jo vuonna 1977, jolloin hän oli kotiseudullaan Keski-Suomessa kesätöissä autoliikkeessä. ”Liikkeeseen oli tullut Jyväskylässä samaisena vuonna Mitsubishin automyynti. Minulla ei ollut vielä ajokorttia, mutta lähdimme automyyjän kanssa ajelulle uudella Lancer Celestellä. Se oli upea auto, jossa oli mittareita kuin lentokoneessa, mutta paljon hienoja yksityiskohtia! Yksi tällainen oli polttoaineen loppumisen merkkivalo. Kun muissa merkeissä polttoaineen merkkivalo välkkyi, miten sattui, Mitsubishissä se syttyi pikkuhiljaa kirkastuen, mikä oli minusta tavattoman hienoa. Myös auton ohjauspyörän korkeussäätö oli siihen aikaan uutta”, Lepoaho kertoo ensikosketuksestaan merkkiin.
Mitsubishi Suomi
”Coltin juuret ulottuvat Suomessa 45 vuoden taakse aina vuoteen 1979. Varsinkin ensimmäisen sukupolven Colt oli suosittu. Mallia myytiin vuonna 1983 lähes 2000 kappaletta. Itseltänikin löytyy harrasteautona vuosimallin 1983 Colt sekä Aasian markkinoille suunniteltu, Suomen vanhin Colt vuodelta 1968, joka tuotiin maahan näytekappaleena, kun merkin maahantuonnista neuvoteltiin ensimmäisen kerran 70-luvun alussa. Mielestäni on erittäin hienoa, että Colt palasi alkuperäisellä nimellään Mitsubishi-mallistoon. Se on tärkeä lisä merkille uuden ASX:n rinnalla laajentaen samalla Mitsubishin hybridiautojen tarjontaa”, Lepoaho sanoo.
Muut Lepoahon harrasteautot ovat vuosimallin 1989 avomallinen Mitsubishi Pajero sekä Mitsubishi L200 vuodelta 1988.
Alan huima kehitys
Matti Lepoaho on nähnyt yli 40-vuotisen uransa aikana likimain kaiken suomalaisesta autokaupasta ja sen kehityksestä. Ala on muuttunut siinä missä automallitkin.
”Autokauppa elää nyt historiansa suurinta muutosta. Liikenteen sähköistyminen, kuluttajille räätälöidyt rahoitustarjoukset sekä tuloaan tekevät yksilölliset liikkumispalvelut ovat alan trendejä, jotka määrittävät autoilun tulevaisuutta. Kuluttajan kannalta ehkä mielenkiintoisin kysymys on, mikä voimanlähde soveltuu parhaiten omaan käyttötarpeeseen”, pohtii Lepoaho, joka ajaa siviilissä ladattavalla Eclipse Cross PHEV -mallilla.
Työ on vienyt vuosikymmenten saatossa Lepoahoa maailmalle, myös päämiehen luokse Japaniin.
”Merkittävien mallien koulutukset tapahtuivat Mitsubishin Okazakin tehtailla Japanissa. Puitteet olivat siellä huikeat. Pääsimme eurooppalaisten kollegojen kanssa tutustumaan muun muussa tehtaan ajorataan. Vierailimme kerran myös Hiroshiman rauhanmuseossa. Se on eri tavalla vaikuttava muisto työmatkoilta.”
Omassa elementissään Lepoaho on kuitenkin asiakasrajapinnassa.
”Tärkein päivittäinen tehtäväni on olla tukemassa jälleenmyyjien myyntiponnisteluja. Erilaisissa tapahtumissa oleminen yhdessä jälleenmyyjien kanssa on erittäin mukavaa. Siellä saa aina suoraa palautetta asiakkailta, mikä on todella tärkeää”, Lepoaho päättää.
Mitsubishi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Rotelin minivahvistin/dac
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Finalin uudet DC-kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI