Nyt jysähti: Mikä superauto kuittasi sarja­val­mis­teisten katuautojen MM-huippunopeudeksi 447,23 km/h?

Superautojen keskinäinen suori­tus­ky­ky­taistelu ei pääty milloinkaan. Nyt eräs merkki kuittasi viisi maail­ma­nen­nä­tystä.

Auto Bild.Uutiset

Ruot­sa­lai­sel­la su­pe­rau­to­mal­li Ko­e­nig­segg Age­ra RS:llä pyy­hit­tiin pe­li­pöy­tää, sil­lä au­to kuit­ta­si vain muu­ta­man päi­vän si­säl­lä pe­rä­ti vii­si uut­ta maa­il­ma­nen­nä­tys­tä. Sii­nä on pään­vai­vaa kil­pai­li­joil­le, eten­kin Bu­gat­til­le, joka juu­ri syys­kuus­sa kuit­ta­si en­nä­tys­lu­ke­man 0-400-0 km/h. Kat­so­taan­pa, mil­lai­sia en­nä­tyk­siä Ko­e­nig­segg Age­ra RS:llä ta­ot­tiin.

MM-lu­ke­ma N:o 1: 0-400-0 km/h

En­sin­nä­kin Age­ra RS kiih­dyt­ti 1. lo­ka­kuu­ta 2017 tans­ka­lai­sel­la Van­de­lin len­to­ken­täl­lä 0-400-0 km/h vain 36,44 se­kun­nis­sa. Toi­sin sa­no­en täys­kiih­dy­tyk­sen jäl­keen suo­ri­tet­tiin vie­lä täys­jar­ru­tus.

Sit­ten Ko­e­nig­seg­gin teh­das­kul­jet­ta­ja Nik­las Lil­ja ko­hen­si en­nä­tys­tä aja­mal­la 1360-he­vos­voi­mai­sel­la, jon­kin asi­ak­kaan omis­ta­mal­la Age­ra RS:llä sul­je­tul­la pi­ka­tiel­lä Yh­dus­val­tain Ne­va­dan osa­val­ti­os­sa vie­lä ko­vem­man ajan 0-400-0 km/h vain 33,29 se­kun­nis­sa. Lu­ke­ma on kir­pe­ää tar­kas­tel­ta­vaa Bu­gat­til­le, sil­lä Chi­ro­nil­la ajet­tiin vas­ti­kään 11. syys­kuu­ta 2017 vas­taa­vak­si ajak­si 41,9 se­kun­tia.

MM-lu­ke­ma N:o 2: Huip­pu­no­peus sar­ja­val­mis­tei­sel­la ka­tu­au­tol­la

Mar­ras­kuun 4. päi­vä­nä Lil­ja ajoi Age­ra RS:llä sar­ja­tuo­tan­to­au­to­jen huip­pu­no­peu­sen­nä­tyk­sen maan­tiel­lä: lu­ke­mak­si mi­tat­tiin 277,9 mai­lia tun­nis­sa eli hur­jat 447,23 km/h! Lu­ke­ma on kes­ki­ar­vo kah­des­ta ajo­suo­ri­tuk­ses­ta, jot­ka oli­vat 271,2 mai­lia tun­nis­sa (436,45 km/h) sekä 284,3 mai­lia (457,53 km/h). Use­am­pi ajo­suo­ri­tus on vält­tä­mä­tön sik­si, et­tä suo­ri­tuk­siin vai­kut­ta­vat kor­keu­se­rot, tuu­let sekä muut ym­pä­ris­tö­te­ki­jät.

Ko­e­nig­seg­gin en­nä­tys­suo­ri­tus­ta val­voi brit­ti­läi­nen yh­tiö Ra­ce­lo­gic, joka val­mis­taa GPS-poh­jai­sia no­peus­mit­taus­lait­tei­ta.

MM-lu­ke­ma N:o 3: Maa­il­ma­nen­nä­tys len­tä­väl­lä ki­lo­met­ril­lä

No­pein en­nä­tys len­tä­väl­lä ki­lo­met­ril­lä on ol­lut ta­voit­tee­na vuo­si­kym­me­nien ajan, jo vuo­des­ta 1938, jol­loin kil­pa-aja­ja Ru­dolf Ca­rac­ci­o­la ajoi len­tä­vän ki­lo­met­rin Mer­ce­des-Benz W-125 -ra­ta­kil­pu­ril­la kes­ki­no­peu­del­la 432,7 km/h. Vas­ta lä­hes 80 vuot­ta myö­hem­min Ko­e­nig­segg on­nis­tui mur­ta­maan tä­män en­nä­tyk­sen te­kai­se­mal­la lu­ke­mak­si 445,54 km/h.

MM-lu­ke­ma N:o 4: No­pein len­tä­vä mai­li

Ko­e­nig­seg­gil­lä pes­tiin myös Ca­rac­ci­o­lan edel­lä mai­ni­tul­la Mer­ce­des-Benz W 125:llä vuon­na 1938 kuit­taa­ma ai­em­pi en­nä­tys 432,36 km/h. Nik­las Lil­ja pa­ran­si lu­ke­maa mer­kit­tä­väs­ti ja se kir­joi­te­taan täl­lä het­kel­lä 444,66 km/h.

MM-lu­ke­ma N:o 5: Suu­rin huip­pu­no­peus maan­tiel­lä

Nik­las Lil­ja kuit­ta­si Ko­e­nig­segg Age­ra RS:llä suu­rim­mak­si maan­tiel­lä mi­ta­tuk­si huip­pu­no­peu­dek­si sar­ja­val­mis­tei­sel­la au­tol­la yh­den ker­ran 457,49 km/h! Ko­e­nig­seg­gil­tä väi­te­tään, et­tä Age­ra RS saat­taa ol­la suo­la­jär­vel­lä vie­lä si­tä­kin no­pe­am­pi huip­pu­no­peu­den suh­teen. Jää­dään siis jän­ni­tyk­sel­lä odot­te­le­maan, mitä tu­le­man pi­tää.

Bu­gat­ti Chi­ron: vä­hin­tään 450 km/h

Bu­gat­tin teh­taal­ta il­moi­tet­tiin, et­tä vas­ti­kään syys­kuus­sa ajet­tiin SGS-TÜV Saar -tut­ki­mus­lai­tok­sen val­von­nas­sa Bu­gat­ti Chi­ro­nil­le seu­raa­vat en­nä­ty­sa­jat: 13,1 se­kun­tia 0-300 km/h ja 32,6 se­kun­tia 0-400 km/h, ja kym­me­ni­sen se­kun­tia myö­hem­min (yh­teen­sä 41,9 se­kun­tia) oli no­pea rans­ka­lai­nen su­pe­rau­to jäl­leen py­säh­dyk­sis­sä.

En­nä­ty­sa­jos­ta vas­ta­si en­ti­nen F1-kul­jet­ta­ja Juan Pab­lo Mon­to­ya, Da­y­to­nan 24 tun­nin kes­tä­vyy­sa­jo­jen kol­min­ker­tai­nen voit­ta­ja, joka ot­ti 8-lit­rai­ses­ta kai­ken ir­ti, mut­ta ei kui­ten­kaan saa­vut­ta­nut huip­pu­no­peut­ta.

Bu­gat­ti ei van­haan ta­paan­sa edel­leen­kään il­moi­ta Chi­ro­nil­le huip­pu­no­peut­ta, mut­ta vuon­na 2018 lie­nee lu­vas­sa vi­ral­li­nen huip­pu­no­peu­sil­moi­tus, joka saat­taa ol­la yli 450 km/h.

Ko­e­nig­segg Age­ra RS

Moot­to­ri: Ko­e­nig­seg­gin oma­val­mis­tei­nen täy­sa­lu­mii­ni­nen V8; kak­si tur­bo­ah­din­ta; sek­ven­ti­aa­li­nen mo­ni­pis­te­suih­ku­tus; is­ku­ti­la­vuus 5.0 lit­raa; 4 vent­tii­liä per sy­lin­te­ri; kak­si ylä­puo­lis­ta nok­ka-ak­se­lia per kan­si; kui­va­sump­pu­voi­te­lu; pu­ris­tus­suh­de 9.3:1; ah­to­pai­ne 1,3 bar; hii­li­kui­tui­nen imu­sar­ja; moot­to­rin oma­mas­sa 189 kg; suu­rin teho 1160 hv (865 kW)/7800 r/min (pu­nai­sen alu­een raja 8250 r/min); suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 1280 Nm/4100 r/min

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU