Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta

Viime kesänä Liikennevirasto mittasi ajoneuvojen nopeuksia kolmella eri tietyömaalla. Nopeusseurannan tuloksista selvisi, että monen työmaan ohi ajetaan roimaa ylinopeutta. Mittauksissa oli mukana myös tietyömaa, jossa vain muutama prosentti ohiajavista autoilijoista noudatti nopeus­ra­joi­tuksia. Ylinopeus tietyömailla heikentää sekä työmiesten että autoilijoiden turvallisuutta.

Auto Bild.Uutiset

Vii­me ke­sä­nä Lii­ken­ne­vi­ras­to mit­ta­si tie­työ­mai­den no­peuk­sia kan­ta­tie 65 as­falt­ti­työ­maal­la, val­ta­tien 3 sil­ta­työ­maal­la ja val­ta­tien 5 Mik­ke­lin koh­dan pa­ran­nus­hank­keel­la. Mit­tauk­sis­sa saa­tiin ylös kym­me­nien tu­han­sien ajo­neu­vo­jen no­peuk­sia.

Tu­lok­set vaih­te­li­vat suu­res­ti tie­työ­mait­tain. Esi­mer­kik­si kan­ta­tien 65 työ­maal­la au­toi­li­jat nou­dat­ti­vat enim­mäk­seen no­peus­ra­joi­tuk­sia. Myös val­ta­tien 5 Mik­ke­lin koh­dan pa­ran­nus­hank­keel­la mi­ta­tut kes­ki­no­peu­det oli­vat vain vä­hän kor­ke­am­mat kuin työ­maan no­peus­ra­joi­tuk­set.

Toi­saal­ta val­ta­tien 3 sil­ta­työ­maal­la vain 4 % työ­maan päi­vä­sai­kaan ohit­ta­neis­ta ajoi no­peus­ra­joi­tus­ten mu­kai­ses­ti. Val­ta­tien 3 sil­ta­työ­maal­la no­peuk­sia mi­tat­tiin myös yöl­lä. Yöl­lä vain 2 % työ­maan ohi aja­neis­ta nou­dat­ti no­peus­ra­joi­tuk­sia. Kes­ki­mää­räi­set yli­no­peu­det oli­vat yö­ai­kaan suu­rem­pia kuin päi­vä­sai­kaan.

No­peus­näy­töt muis­tut­ta­vat te­hok­kaas­ti yli­no­peu­des­ta


Tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­si myös, et­tä tie­työ­mai­den no­peus­näy­töt vai­kut­ta­vat ih­mis­ten ajo­no­peu­teen. No­peus­näy­tön ohi aja­neet hi­das­ti­vat pää­sään­töi­ses­ti heti, kun he ha­vait­si­vat no­peu­ten­sa no­peus­näy­töl­tä. No­peut­ta hi­das­tet­tiin, vaik­ka ajo­no­peus oli­si ol­lut jo val­miik­si no­peus­ra­joi­tuk­sen puit­teis­sa.

- Tä­män tut­ki­muk­sen tu­lok­set an­ta­vat sel­viä viit­tei­tä sii­tä, et­tä no­peus­näy­töt tie­työ­mail­la hi­das­ta­vat ajo­no­peuk­sia ja li­sää­vät si­ten tur­val­li­suut­ta. Täl­lä het­kel­lä no­peus­näy­töt ovat käy­tös­sä joil­la­kin tie­työ­mail­la, mut­ta ta­voit­tee­nam­me on li­sä­tä nii­den käyt­töä, Lii­ken­ne­vi­ras­ton työ­tur­val­li­suus­pääl­lik­kö Ris­to Lap­pa­lai­nen sa­noo.

Lii­ken­teen oi­ke­al­la no­peu­del­la py­ri­tään tur­vaa­maan työn­te­ki­jöi­den työ­tur­val­li­suus sekä työ­maan toi­min­ta. Yli­no­peu­det hei­ken­tä­vät työ­koh­teen ha­vain­noin­tia ja si­ten vaa­ran­ta­vat sekä työ­maal­la työs­ken­te­le­vät hen­ki­löt et­tä työ­maan ohi aja­van au­toi­li­jan tur­val­li­suu­den. Kai­kil­la Lii­ken­ne­vi­ras­ton tie­työ­mail­la lii­ken­tee­noh­jaus­jär­jes­te­lyt teh­dään Lii­ken­ne­vi­ras­ton oh­jei­den mu­kai­ses­ti.

- No­peus­näy­töt ovat yk­si kei­no li­sä­tä tie­työ­mai­den tur­val­li­suut­ta. Edel­leen on kui­ten­kin tär­keä kiin­nit­tää huo­mi­o­ta sii­hen, et­tä kai­kil­la tie­työ­mail­la nou­da­te­taan mei­dän oh­jeis­tus­ta lii­ken­ne­jär­jes­te­lyis­tä, pai­not­taa Ris­to Lap­pa­lai­nen.
 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU