Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer.

Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer.

Volkswagen

Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari

Volkswagen tuo markkinoille ID.3 GTX:n, jonka teho on 210 kW (286 hv) ja Performance-version, jonka teho on 240 kW (326 hv). VW ID.7 GTX Tourer laajentaa GTX-valikoiman farmariautoon.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen ID.3 GTX tu­lee saa­ta­vil­le kah­des­sa te­ho­luo­kas­sa: 210 kW:n ver­sio (286 hv) ja ID.3 GTX Per­for­man­ce 240 kW (326 hv).

Per­for­man­ce-ver­si­os­sa on tä­hän men­nes­sä te­hok­kain Volks­wa­ge­nin säh­kö­moot­to­ri.

Mo­lem­mat GTX-ver­si­ot ovat ta­ka­ve­toi­sia. Ko­rin ja alus­tan si­joit­te­lu tar­jo­aa mer­kit­tä­viä etu­ja: uu­si 79 kWh ak­ku (net­to), joka si­jait­see au­ton lat­ti­an al­la ja tar­kas­ti ajo­neu­von kes­kel­lä, tar­jo­aa ur­hei­lul­li­sen ma­ta­lan pai­no­pis­teen ja ihan­teel­li­sen ak­se­li­pai­non ja­kau­tu­mi­sen.

Vi­su­aa­li­ses­ti GTX-mal­leil­le on omi­nais­ta yk­si­löl­li­nen ul­ko­nä­kö ja si­sus­tus.

Sa­maan ai­kaan GTX-de­byy­tin kans­sa ID.3-mal­lis­to mal­lis­to päi­vit­tyy uu­sim­man su­ku­pol­ven mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäl­lä.

VW ID.3 GTX:n myyn­ti start­taa ke­vääl­lä

Volks­wa­gen ID.3 GTX:n myyn­ti al­kaa ke­vääl­lä ja Per­for­man­ce-ver­si­on myö­hem­min tänä vuon­na.

Volks­wa­gen ID.3 GTX käyt­tää sa­maa uut­ta kor­ke­an hyö­ty­suh­teen APP550-säh­kö­moot­to­ria, joka on käy­tös­sä myös uu­sim­man su­ku­pol­ven ID.4 ja ID.5 sekä ID.7 -mal­leis­sa.

VW ID.3 GTX:n eri­koi­suu­te­na on, et­tä säh­kö­moot­to­ria ei tar­jo­ta vain 210 kW:n te­hol­la, vaan en­sim­mäis­tä ker­taa myös 240 kW:lla.

Säh­kö­moot­to­ri tuot­taa 545 Nm:n mak­si­mi­vään­tö­mo­men­tin mo­lem­mis­sa te­ho­luo­kis­sa.

Nämä moot­to­rit kiih­dyt­tä­vät VW ID.3:n 0–100 km/h vain 6,0 (GTX) ja jopa 5,6 se­kun­nin no­peu­del­la (GTX Per­for­man­ce). Huip­pu­no­peus on vas­taa­vas­ti elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu 180 km/h ja 200 km/h.

Voi­ma­lin­ja saa vir­tan­sa uu­des­ta 79 kWh:n (net­to) li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta, joka voi­daan la­da­ta jopa 175 kW:lla DC-pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la. Täl­lä te­hol­la ak­ku voi­daan la­da­ta 10-80 pro­sent­tia noin 26 mi­nuu­tis­sa.

VW ID.3 GTX:n yh­dis­te­tyn WLTP-toi­min­ta­mat­kan odo­te­taan ole­van noin 600 km. Kaik­ki ar­vot ovat en­nus­tei­ta.

VW ID.3 GTX:n erikoisuutena on, että sähkömoottoria ei tarjota vain 210 kW:n teholla, vaan ensimmäistä kertaa myös 240 kW:lla. Sähkömoottori tuottaa 545 Nm:n maksimivääntömomentin molemmissa teholuokissa.

VW ID.3 GTX:n erikoisuutena on, että sähkömoottoria ei tarjota vain 210 kW:n teholla, vaan ensimmäistä kertaa myös 240 kW:lla. Sähkömoottori tuottaa 545 Nm:n maksimivääntömomentin molemmissa teholuokissa.

Volkswagen

VW ID.3 GTX erot­tuu kai­kis­ta muis­ta tuo­te­sar­jan mal­leis­ta yk­si­löl­li­sen ul­ko­muo­ton­sa an­si­os­ta.

Etu­pus­ku­ris­sa on uu­si eri­tyi­nen mus­ta il­ma­not­to­auk­ko ti­mant­ti­tyy­li­ses­sä muo­dos­sa. Pus­ku­ris­sa on myös uu­det päi­vä­a­jo­va­lot, jot­ka koos­tu­vat kah­des­ta pääl­lek­käin si­joi­te­tus­ta LED-kol­mi­os­ta luo­maan nuo­len­pään muo­don. Ne ovat nyt osa kaik­kien uu­sien GTX-mal­lien vi­su­aa­lis­ta tun­nus­merk­kiä.

Mus­tis­sa GTX-ele­men­teis­sä on kor­ke­a­kiil­toi­nen vii­meis­te­ly. Lu­kui­sat GTX-spe­si­fi­set omi­nai­suu­det te­ke­vät myös VW ID.3 GTX:n si­sus­tas­ta yk­si­löl­li­sen.

En­si­luok­kai­set er­go­no­mi­set ur­hei­luis­tui­met (kan­gas ja kei­no­nah­ka) ovat va­ki­o­na ja ko­ros­ta­vat te­hok­kaim­pien VW ID.3-mal­lien ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta, ku­ten myös pu­nai­set ko­ris­te­om­pe­leet ja rei'itet­ty GTX-kir­joi­tus etu­sel­kä­no­jas­sa.

Pu­nai­set sau­mat sekä pu­nai­nen merk­ki oh­jaus­pyö­rän ala­reu­nas­sa ja sii­hen in­teg­roi­tu kro­min vä­ri­nen GTX-teks­ti luon­neh­ti­vat ur­hei­lul­lis­ta mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rää kai­kis­sa GTX-ver­si­ois­sa.

Uu­sien GTX-mal­lien de­byy­tin rin­nal­la VW ID.3 -mal­li­sar­ja päi­vit­tyy oh­jaa­mon osal­ta.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä on täy­sin uu­sit­tu: uu­den su­ku­pol­ven jär­jes­tel­mä­ver­si­os­sa on huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­pi 12,9” kos­ke­tus­näyt­tö ja uu­si, in­tui­tii­vi­nen va­lik­ko­ra­ken­ne.

Uu­si IDA-ää­ni­a­vus­ta­ja mah­dol­lis­ta mo­nien toi­min­to­jen hal­lin­nan ja sii­nä on uu­te­na omi­nai­suu­te­na ChatGPT-te­ko­ä­lyin­teg­raa­tio.

Volks­wa­gen ID.7 GTX Tou­rer on kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain VW-far­ma­ri

Vain kuu­kau­si uu­den 210 kW (286 hv) ID.7 Tou­rer -far­ma­ri­mal­lin maa­il­ma­nen­si-il­lan jäl­keen 250 kW:n (340 hv) ID.7 GTX Tou­rer ne­li­ve­to­ver­si­o­na te­kee de­byyt­tin­sä.

GTX va­kiin­nut­taa yhä enem­män ase­maan­sa it­se­näi­se­nä Volks­wa­gen-tuo­teb­rän­di­nä le­gen­daa­ris­ten GTI-mal­lien tyy­liin.

VW ID.7 GTX Tou­re­ril­la on li­säk­si ai­nut­laa­tui­nen myyn­ti­valt­ti: se on kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Volks­wa­gen-far­ma­ri. Myyn­ti al­kaa ke­vääl­lä.

VW ID.7 GTX Tou­rer -far­ma­ri­mal­li ta­soit­taa tie­tä uu­den­lai­sel­le ur­hei­lul­li­sel­le liik­ku­vuu­del­le yh­dis­tä­mäl­lä eri­no­mai­set ti­lat ur­hei­lu­au­ton suo­ri­tus­ky­kyyn ja säh­köi­seen liik­ku­mi­seen.

Kieh­to­va omi­nai­suus on kah­den säh­kö­moot­to­rin vä­lit­tö­mäs­ti tun­tu­va sy­säys, jot­ka tar­jo­a­vat mak­si­maa­li­sen te­hon ja vään­tö­mo­men­tin se­kun­nin mur­to-osas­sa.

Uut­ta on myös li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, jon­ka ener­gi­a­si­säl­tö on 86 kWh (net­to), ja jota voi­daan la­da­ta jopa 200 kW:lla DC-pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la. Tämä tar­koit­taa, et­tä ak­ku voi­daan la­da­ta 10-80 pro­sent­tiin huo­mat­ta­vas­ti al­le 30 mi­nuu­tis­sa ihan­teel­li­sis­sa olo­suh­teis­sa.

VW ID.7 GTX Tourerilla on ainutlaatuinen myyntivaltti: se on kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari. Myynti alkaa keväällä.

VW ID.7 GTX Tourerilla on ainutlaatuinen myyntivaltti: se on kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari. Myynti alkaa keväällä.

Volkswagen

Volks­wa­gen ID.7 GTX Tou­rer, jon­ka elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu huip­pu­no­peus on 180 km/h, on va­rus­tet­tu säh­köi­sel­lä kak­si­moot­to­ri­sel­la ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä (4MO­TI­ON). Yh­des­sä mo­lem­mat moot­to­rit tar­jo­a­vat jär­jes­tel­mä­te­hoa 250 kW (340 hv) – 40 kW (54 hv) enem­män kuin ta­ka­ve­toi­ses­sa ID.7 Tou­rer Pro -mal­lis­sa.

Taka-ak­se­lin (PSM) säh­kö­moot­to­rin teho on 210 kW (286 hv) ja etu­ak­se­lin säh­kö­moot­to­rin (ASM) teho on 80 kW (109 hv). Säh­köi­ses­ti sää­det­ty te­hon­ja­ko etu- ja taka-ak­se­lin vä­lil­lä toi­mii erit­täin tar­kas­ti ja vii­veit­tä. Tä­män an­si­os­ta aja­mi­nen on tur­val­lis­ta ja mu­ka­vaa myös huo­nois­sa olo­suh­teis­sa.

Ne­li­ve­toi­sen GTX-mal­lin pe­rä­vau­nun ve­to­mas­sa on 1200 kg.

VW ID.7 GTX Tou­re­rin etuo­sa erot­tuu pe­rus­mal­leis­ta yk­si­löl­li­sel­lä pus­ku­ril­la, jos­sa on hu­na­ja­ken­no­mai­nen sä­leik­kö ja GTX-mal­leil­le tyy­pil­li­nen ur­hei­lul­li­nen il­me. Kai­kis­sa mus­tis­sa ele­men­teis­sä on li­säk­si kor­ke­a­kiil­toi­nen vii­meis­te­ly. Tämä kos­kee myös si­vu­kyn­nyk­siä ja GTX-mal­lin ta­ka­pus­ku­rin ala­o­saa.

Si­sä­ti­lo­ja ko­ros­te­taan hie­nos­tu­nein omi­nai­suuk­sin, ku­ten yk­si­löi­dyin is­tui­min, jois­sa on rei'ite­tyt GTX-kir­joi­tuk­set sel­kä­no­jas­sa, GTX-spe­si­fi­nen mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä pu­nai­sil­la ko­ris­te­om­pe­leil­la ja pu­nai­set sau­mat oh­jaa­mos­sa ja ovi­pa­nee­leis­sa.

Volks­wa­gen ID.7 GTX Tou­re­rin ta­va­ra­ti­la on sa­man­ko­koi­nen kuin nor­maa­lis­sa ID.7 Tou­rer -mal­lis­sa: Car­go-ti­las­sa jopa 605 lit­raa ja ta­kais­tui­met alas tai­tet­tu­na 1 714 lit­raa.

Uu­si IDA-ää­ni­a­vus­ta­ja mah­dol­lis­ta usei­den toi­min­to­jen hal­lin­nan ja sii­nä on myös ChatGPT-te­ko­ä­ly­o­mi­nai­suus).

Toi­nen uu­si omi­nai­suus, Wel­l­ness-so­vel­lus, sää­tää esi­kon­fi­gu­roi­tu­jen oh­jel­mien avul­la eri­lai­sia au­ton toi­min­to­ja pa­ran­taak­seen hy­vin­voin­tia ajon tai la­tauk­sen ai­ka­na.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN