Volkswagen
Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto
Volkswagen esittelee edullisen sähköisen ID.EVERY1-mallin, jonka tuotantoversio lanseerataan vuonna 2027 – uutuusmallin edullisimman version hinnan arvioidaan olevan noin 20 000 euroa.
Jo ennen sitä lanseerataan vuonna 2026 ID.2all, joka tulee noin 25 000 euron hintaluokkaan. Molemmat mallit ovat osa uutta etuvetoista Electric Urban Car Family -perhettä, jota kehitetään Volkswagen-konsernin Core-brändiryhmän alaisuudessa. Ne perustuvat Volkswagenin uuteen etuvetoiseen MEB voimansiirtoalustaan.
Vuonna 2026 tapahtuvan sähköisen Urban Car Family -perheen mallin Euroopan lanseerauksen myötä Volkswagen tarjoaa monipuolisimman portfolion suurivolyymisessa segmentissä – taloudellisista polttomoottorimalleista ja edistyneistä hybrideistä tulevaisuuteen suuntautuviin sähköautoihin.
"ID. EVERY1 -konseptiauto edustaa viimeistä palapelin palaa matkallamme kohti laajinta mallivalikoimaa volyymisegmentissä. Tarjoamme siten jokaiselle asiakkaalle oikean auton oikealla voimansiirtojärjestelmällä – mukaan lukien edullinen sähköauto pienessä kokoluokassa," sanoo Schäfer. "Tavoitteenamme on olla teknologisesti maailman johtava suurivolyyminen valmistaja vuoteen 2030 mennessä. Ja brändinä kaikkien saavutettavissa – juuri kuten Volkswagenilta odotetaan", sanoo Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäfer.
"Tuleva malli edustaa asiakaslähtöisiä autoja. ID. EVERY1 -konseptiauto osoittaa, että asetamme asiakkaamme, heidän toiveensa, kiinnostuksensa ja mieltymyksensä ajoneuvokehityksen keskiöön johdonmukaisemmin kuin koskaan," sanoo Kai Grünitz, Volkswagen-henkilöautojen kehityksestä vastaava johtaja.
ID. EVERY1 -konseptiauton tuotantoversio on koko konsernin ensimmäinen malli, joka käyttää täysin uutta, erityisen suorituskykyistä ohjelmistoarkkitehtuuria. Tämä tarkoittaa, että tuleva pienen kokoluokan Volkswagen voidaan varustaa uusilla toiminnoilla koko elinkaarensa ajan, jos käyttäjät niin haluavat. Jopa uuden auton oston jälkeen auto voidaan edelleen mukauttaa yksilöllisesti heidän tarpeisiinsa.
Volkswagen up!:ia – ID. EVERY1:n edeltäjää – valmistettiin vuoteen 2023 asti. Uusi Volkswagenin muotoilukieli tuo myös ID. EVERY1- konseptiautoon luonteenomaisia elementtejä. Volkswagenin muotoilujohtaja Andreas Mindt:
"Tavoitteenamme oli luoda jotain rohkeaa mutta saavutettavaa. ID. EVERY1:llä on itsevarma ulkonäkö, mutta samalla se pysyy viehättävänä – kiitos yksityiskohtien, kuten dynaamisten etuvalojen ja 'hymyilevän' takavalon. Nämä muotoiluelementit tekevät siitä enemmän kuin vain auton: ne antavat sille luonteen ja identiteetin, johon ihmiset voivat samaistua."
ID. EVERY1 kuuluu Electric Urban Car Family -perheeseen ja perustuu uuteen modulaariseen sähköiseen voimansiirtoalustaan. Sähköisen etuvedon ansiosta MEB-alustarakenne tarjoaa vallankumouksellisen tilankäytön ja maksimaalisen taloudellisuuden. Konseptiauto saavuttaa huippunopeuden 130 km/h ja sen voimanlähteenä on uusi 70 kW (95 hv) sähkömoottori. Toimintamatka on vähintään 250 kilometriä. 3,88 metriä pitkä ID. EVERY1 sijoittuu entisen up!:n (3,60m), ID. 2all:in (4,05m) ja nykyisen Polon (4,074m) väliin. Sisällä se tarjoaa paikan neljälle henkilölle ja tavaratilan tilavuus on 305 litraa.
Volkswagen-brändin tulevaisuuden suunnitelman mukaisesti kilpailukykyä vahvistetaan ja olemassa olevaa mallivalikoimaa laajennetaan kohdennetusti. Seuraavaksi Volkswagen-brändi näyttää silmäyksen uudesta Electric Urban Car Family -mallista syksyllä 2025.
AutoBild / Volkswagen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Budjettilevysoitin Espanjasta
Regan uusi neodyymiäänirasia
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Joulu saapuu Jumon saarelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI