Volkswagen

Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto

Volkswagen esittelee edullisen sähköisen ID.EVERY1-mallin, jonka tuotantoversio lanseerataan vuonna 2027 – uutuusmallin edullisimman version hinnan arvioidaan olevan noin 20 000 euroa.

Auto Bild.Uutiset

Jo en­nen sitä lan­see­ra­taan vuon­na 2026 ID.2all, joka tu­lee noin 25 000 eu­ron hin­ta­luok­kaan. Mo­lem­mat mal­lit ovat osa uut­ta etu­ve­tois­ta Elect­ric Ur­ban Car Fa­mi­ly -per­het­tä, jota ke­hi­te­tään Volks­wa­gen-kon­ser­nin Core-brän­di­ryh­män alai­suu­des­sa. Ne pe­rus­tu­vat Volks­wa­ge­nin uu­teen etu­ve­toi­seen MEB voi­man­siir­to­a­lus­taan.

Vuon­na 2026 ta­pah­tu­van säh­köi­sen Ur­ban Car Fa­mi­ly -per­heen mal­lin Eu­roo­pan lan­see­rauk­sen myö­tä Volks­wa­gen tar­jo­aa mo­ni­puo­li­sim­man port­fo­li­on suu­ri­vo­lyy­mi­ses­sa seg­men­tis­sä – ta­lou­del­li­sis­ta polt­to­moot­to­ri­mal­leis­ta ja edis­ty­neis­tä hyb­ri­deis­tä tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­viin säh­kö­au­toi­hin. 

"ID. EVE­RY1 -kon­sep­ti­au­to edus­taa vii­meis­tä pa­la­pe­lin pa­laa mat­kal­lam­me koh­ti laa­jin­ta mal­li­va­li­koi­maa vo­lyy­mi­seg­men­tis­sä. Tar­jo­am­me si­ten jo­kai­sel­le asi­ak­kaal­le oi­ke­an au­ton oi­ke­al­la voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mäl­lä – mu­kaan lu­kien edul­li­nen säh­kö­au­to pie­nes­sä ko­ko­luo­kas­sa," sa­noo Schä­fer. "Ta­voit­tee­nam­me on ol­la tek­no­lo­gi­ses­ti maa­il­man joh­ta­va suu­ri­vo­lyy­mi­nen val­mis­ta­ja vuo­teen 2030 men­nes­sä. Ja brän­di­nä kaik­kien saa­vu­tet­ta­vis­sa – juu­ri ku­ten Volks­wa­ge­nil­ta odo­te­taan", sa­noo Volks­wa­ge­nin toi­mi­tus­joh­ta­ja Tho­mas Schä­fer.

"Tu­le­va mal­li edus­taa asi­a­kas­läh­töi­siä au­to­ja. ID. EVE­RY1 -kon­sep­ti­au­to osoit­taa, et­tä ase­tam­me asi­ak­kaam­me, hei­dän toi­veen­sa, kiin­nos­tuk­sen­sa ja miel­ty­myk­sen­sä ajo­neu­vo­ke­hi­tyk­sen kes­ki­öön joh­don­mu­kai­sem­min kuin kos­kaan," sa­noo Kai Grünitz, Volks­wa­gen-hen­ki­lö­au­to­jen ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja.

ID. EVE­RY1 -kon­sep­ti­au­ton tuo­tan­to­ver­sio on koko kon­ser­nin en­sim­mäi­nen mal­li, joka käyt­tää täy­sin uut­ta, eri­tyi­sen suo­ri­tus­ky­kyis­tä oh­jel­mis­to­ark­ki­teh­tuu­ria. Tämä tar­koit­taa, et­tä tu­le­va pie­nen ko­ko­luo­kan Volks­wa­gen voi­daan va­rus­taa uu­sil­la toi­min­noil­la koko elin­kaa­ren­sa ajan, jos käyt­tä­jät niin ha­lu­a­vat. Jopa uu­den au­ton os­ton jäl­keen au­to voi­daan edel­leen mu­kaut­taa yk­si­löl­li­ses­ti hei­dän tar­pei­siin­sa.

Volks­wa­gen up!:ia – ID. EVE­RY1:n edel­tä­jää – val­mis­tet­tiin vuo­teen 2023 as­ti. Uu­si Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­kie­li tuo myös ID. EVE­RY1- kon­sep­ti­au­toon luon­tee­no­mai­sia ele­ment­te­jä. Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­joh­ta­ja And­re­as Mindt: 

"Ta­voit­tee­nam­me oli luo­da jo­tain roh­ke­aa mut­ta saa­vu­tet­ta­vaa. ID. EVE­RY1:llä on it­se­var­ma ul­ko­nä­kö, mut­ta sa­mal­la se py­syy vie­hät­tä­vä­nä – kii­tos yk­si­tyis­koh­tien, ku­ten dy­naa­mis­ten etu­va­lo­jen ja 'hy­myi­le­vän' ta­ka­va­lon. Nämä muo­toi­lu­e­le­men­tit te­ke­vät sii­tä enem­män kuin vain au­ton: ne an­ta­vat sil­le luon­teen ja iden­ti­tee­tin, jo­hon ih­mi­set voi­vat sa­mais­tua."

ID. EVE­RY1 kuu­luu Elect­ric Ur­ban Car Fa­mi­ly -per­hee­seen ja pe­rus­tuu uu­teen mo­du­laa­ri­seen säh­köi­seen voi­man­siir­to­a­lus­taan. Säh­köi­sen etu­ve­don an­si­os­ta MEB-alus­ta­ra­ken­ne tar­jo­aa val­lan­ku­mouk­sel­li­sen ti­lan­käy­tön ja mak­si­maa­li­sen ta­lou­del­li­suu­den. Kon­sep­ti­au­to saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 130 km/h ja sen voi­man­läh­tee­nä on uu­si 70 kW (95 hv) säh­kö­moot­to­ri. Toi­min­ta­mat­ka on vä­hin­tään 250 ki­lo­met­riä. 3,88 met­riä pit­kä ID. EVE­RY1 si­joit­tuu en­ti­sen up!:n (3,60m), ID. 2all:in (4,05m) ja ny­kyi­sen Po­lon (4,074m) vä­liin. Si­säl­lä se tar­jo­aa pai­kan nel­jäl­le hen­ki­löl­le ja ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 305 lit­raa.

Volks­wa­gen-brän­din tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti kil­pai­lu­ky­kyä vah­vis­te­taan ja ole­mas­sa ole­vaa mal­li­va­li­koi­maa laa­jen­ne­taan koh­den­ne­tus­ti. Seu­raa­vak­si Volks­wa­gen-brän­di näyt­tää sil­mäyk­sen uu­des­ta Elect­ric Ur­ban Car Fa­mi­ly -mal­lis­ta syk­syl­lä 2025.

Au­to­Bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN