Volkswagen

Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto

Volkswagen esittelee edullisen sähköisen ID.EVERY1-mallin, jonka tuotantoversio lanseerataan vuonna 2027 – uutuusmallin edullisimman version hinnan arvioidaan olevan noin 20 000 euroa.

Auto Bild.Uutiset

Jo en­nen sitä lan­see­ra­taan vuon­na 2026 ID.2all, joka tu­lee noin 25 000 eu­ron hin­ta­luok­kaan. Mo­lem­mat mal­lit ovat osa uut­ta etu­ve­tois­ta Elect­ric Ur­ban Car Fa­mi­ly -per­het­tä, jota ke­hi­te­tään Volks­wa­gen-kon­ser­nin Core-brän­di­ryh­män alai­suu­des­sa. Ne pe­rus­tu­vat Volks­wa­ge­nin uu­teen etu­ve­toi­seen MEB voi­man­siir­to­a­lus­taan.

Vuon­na 2026 ta­pah­tu­van säh­köi­sen Ur­ban Car Fa­mi­ly -per­heen mal­lin Eu­roo­pan lan­see­rauk­sen myö­tä Volks­wa­gen tar­jo­aa mo­ni­puo­li­sim­man port­fo­li­on suu­ri­vo­lyy­mi­ses­sa seg­men­tis­sä – ta­lou­del­li­sis­ta polt­to­moot­to­ri­mal­leis­ta ja edis­ty­neis­tä hyb­ri­deis­tä tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­viin säh­kö­au­toi­hin. 

"ID. EVE­RY1 -kon­sep­ti­au­to edus­taa vii­meis­tä pa­la­pe­lin pa­laa mat­kal­lam­me koh­ti laa­jin­ta mal­li­va­li­koi­maa vo­lyy­mi­seg­men­tis­sä. Tar­jo­am­me si­ten jo­kai­sel­le asi­ak­kaal­le oi­ke­an au­ton oi­ke­al­la voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mäl­lä – mu­kaan lu­kien edul­li­nen säh­kö­au­to pie­nes­sä ko­ko­luo­kas­sa," sa­noo Schä­fer. "Ta­voit­tee­nam­me on ol­la tek­no­lo­gi­ses­ti maa­il­man joh­ta­va suu­ri­vo­lyy­mi­nen val­mis­ta­ja vuo­teen 2030 men­nes­sä. Ja brän­di­nä kaik­kien saa­vu­tet­ta­vis­sa – juu­ri ku­ten Volks­wa­ge­nil­ta odo­te­taan", sa­noo Volks­wa­ge­nin toi­mi­tus­joh­ta­ja Tho­mas Schä­fer.

"Tu­le­va mal­li edus­taa asi­a­kas­läh­töi­siä au­to­ja. ID. EVE­RY1 -kon­sep­ti­au­to osoit­taa, et­tä ase­tam­me asi­ak­kaam­me, hei­dän toi­veen­sa, kiin­nos­tuk­sen­sa ja miel­ty­myk­sen­sä ajo­neu­vo­ke­hi­tyk­sen kes­ki­öön joh­don­mu­kai­sem­min kuin kos­kaan," sa­noo Kai Grünitz, Volks­wa­gen-hen­ki­lö­au­to­jen ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja.

ID. EVE­RY1 -kon­sep­ti­au­ton tuo­tan­to­ver­sio on koko kon­ser­nin en­sim­mäi­nen mal­li, joka käyt­tää täy­sin uut­ta, eri­tyi­sen suo­ri­tus­ky­kyis­tä oh­jel­mis­to­ark­ki­teh­tuu­ria. Tämä tar­koit­taa, et­tä tu­le­va pie­nen ko­ko­luo­kan Volks­wa­gen voi­daan va­rus­taa uu­sil­la toi­min­noil­la koko elin­kaa­ren­sa ajan, jos käyt­tä­jät niin ha­lu­a­vat. Jopa uu­den au­ton os­ton jäl­keen au­to voi­daan edel­leen mu­kaut­taa yk­si­löl­li­ses­ti hei­dän tar­pei­siin­sa.

Volks­wa­gen up!:ia – ID. EVE­RY1:n edel­tä­jää – val­mis­tet­tiin vuo­teen 2023 as­ti. Uu­si Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­kie­li tuo myös ID. EVE­RY1- kon­sep­ti­au­toon luon­tee­no­mai­sia ele­ment­te­jä. Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­joh­ta­ja And­re­as Mindt: 

"Ta­voit­tee­nam­me oli luo­da jo­tain roh­ke­aa mut­ta saa­vu­tet­ta­vaa. ID. EVE­RY1:llä on it­se­var­ma ul­ko­nä­kö, mut­ta sa­mal­la se py­syy vie­hät­tä­vä­nä – kii­tos yk­si­tyis­koh­tien, ku­ten dy­naa­mis­ten etu­va­lo­jen ja 'hy­myi­le­vän' ta­ka­va­lon. Nämä muo­toi­lu­e­le­men­tit te­ke­vät sii­tä enem­män kuin vain au­ton: ne an­ta­vat sil­le luon­teen ja iden­ti­tee­tin, jo­hon ih­mi­set voi­vat sa­mais­tua."

ID. EVE­RY1 kuu­luu Elect­ric Ur­ban Car Fa­mi­ly -per­hee­seen ja pe­rus­tuu uu­teen mo­du­laa­ri­seen säh­köi­seen voi­man­siir­to­a­lus­taan. Säh­köi­sen etu­ve­don an­si­os­ta MEB-alus­ta­ra­ken­ne tar­jo­aa val­lan­ku­mouk­sel­li­sen ti­lan­käy­tön ja mak­si­maa­li­sen ta­lou­del­li­suu­den. Kon­sep­ti­au­to saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 130 km/h ja sen voi­man­läh­tee­nä on uu­si 70 kW (95 hv) säh­kö­moot­to­ri. Toi­min­ta­mat­ka on vä­hin­tään 250 ki­lo­met­riä. 3,88 met­riä pit­kä ID. EVE­RY1 si­joit­tuu en­ti­sen up!:n (3,60m), ID. 2all:in (4,05m) ja ny­kyi­sen Po­lon (4,074m) vä­liin. Si­säl­lä se tar­jo­aa pai­kan nel­jäl­le hen­ki­löl­le ja ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 305 lit­raa.

Volks­wa­gen-brän­din tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti kil­pai­lu­ky­kyä vah­vis­te­taan ja ole­mas­sa ole­vaa mal­li­va­li­koi­maa laa­jen­ne­taan koh­den­ne­tus­ti. Seu­raa­vak­si Volks­wa­gen-brän­di näyt­tää sil­mäyk­sen uu­des­ta Elect­ric Ur­ban Car Fa­mi­ly -mal­lis­ta syk­syl­lä 2025.

Au­to­Bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!

Auto Bild.Klassikot
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!

Auto Bild.Klassikot

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!