”Meidän olisi vältettävä toimenpiteitä, jotka heikentävät autoteollisuuden kilpailukykyä”, sanoo Euroopan autoteollisuuden liiton ACEA:n puheenjohtaja, Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn Reutersin saamassa kirjeessä, joka on osoitettu EU:n teollisuusministereille.
VW:n päästöskandaali: Korvaukset voivat nousta 50 miljardiin euroon
Uutistoimisto Reutersin mukaan Euroopan autonvalmistajat pelkäävät VW:n typen oksidiskandaaliin viitaten vakavia seurauksia. Ne varoittavat sen tähden ylireagoinnin vaaroista.
On tosiasia, että Euroopassa autoteollisuuden piirissä on enemmän kuin 12 miljoonaa työpaikkaa. Jopa BMW-johtaja Harald Krüger varoitti perjantaina 2. lokakuuta, ettei Saksan keskeistä toimialaa saa asettaa kyseenalaiseksi. Hänen mukaansa ”yleinen epäily on aiheetonta”, kertoo sanomalehti Süddeutsche Zeitung.
Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA syyttää Volkswagenia dieselautojen moottorinohjaussoftan manipuloinnista päästötesteissä. Volkswagenilta on myönnetty yhtiön käyttäneen ohjelmistoa, joka rajoittaa haitallisten päästöjen määrää testeissä, muttei normaalikäytössä. Typen oksidiarvot voivat olla todellisuudessa jopa 35-kertaisia ilmoitettuun nähden.
Kuten ACEA:n kirjeestä ilmenee, autoteollisuudessa pelätään päästöskandaalin tiukentavan uuden, todelliseen ajotilanteeseen perustuvan RDE-mittausmenetelmän (Real Driving Emissions) vaatimuksia, vaikkei sen suuntaviivoja ole vielä edes ehditty täsmentää.
Ghosn totesi kirjeessä, ettei saa sekoittaa VW:n pakokaasumanipulointia siihen, millä tavoin päästöjä voitaisiin mitata realistisesti. Hän esitti samalla epäilyn, jonka mukaan Yhdysvallat haluaisi omalla lähestymistavallaan hyökätä eurooppalaisten dieselautojen johtoasemaa vastaan. Toisaalta kuluttajien edusmiehet vaativat säännöstelemään ja paremmin valvomaan autonvalmistajien päästö- ja kulutusarvoja.
”Autonostajat eivät voi luottaa autonvalmistajien antamiin tietoihin”, kritisoi Saksan liittotasavallan kuluttajayhdistysten liiton puheenjohtaja Klaus Müller. ”Jotta voimme jatkossakin suojella kuluttajia huijaukselta ja vahingoilta, meidän on toimittava nyt”.
Hän peräänkuuluttaa autonvalmistajien, piirimyyjien, poliitikkojen ja kuluttajien edustajien istumista neuvottelupöydän ääreen, tavoitteena riittävän valvonnan ja toimivampien säädösten aikaansaaminen.
Mahdollisesti 50 miljardia euroa
VW-konserni on varannut päästöskandaalia varten 6,5 miljardia euroa, mutta se ei kuitenkaan riitä, ja sen tietävät myös VW:n vastuuhenkilöt, sillä dieselautoilijat, hallitukset ja ympäristövirastot vaativat eri puolilla maailmaa nopeita selvityksiä asiaan. Ne ovat tehneet omia päästömittauksiaan ja asettaneet ensimmäiset syytetoimet.
Asiantuntijoiden mukaan VW:n päästöskandaali saattaa kohota 50 miljardiin euroon.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ