”Meidän olisi vältettävä toimenpiteitä, jotka heikentävät autoteollisuuden kilpailukykyä”, sanoo Euroopan autoteollisuuden liiton ACEA:n puheenjohtaja, Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn Reutersin saamassa kirjeessä, joka on osoitettu EU:n teollisuusministereille.
VW:n päästöskandaali: Korvaukset voivat nousta 50 miljardiin euroon
Uutistoimisto Reutersin mukaan Euroopan autonvalmistajat pelkäävät VW:n typen oksidiskandaaliin viitaten vakavia seurauksia. Ne varoittavat sen tähden ylireagoinnin vaaroista.
On tosiasia, että Euroopassa autoteollisuuden piirissä on enemmän kuin 12 miljoonaa työpaikkaa. Jopa BMW-johtaja Harald Krüger varoitti perjantaina 2. lokakuuta, ettei Saksan keskeistä toimialaa saa asettaa kyseenalaiseksi. Hänen mukaansa ”yleinen epäily on aiheetonta”, kertoo sanomalehti Süddeutsche Zeitung.
Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA syyttää Volkswagenia dieselautojen moottorinohjaussoftan manipuloinnista päästötesteissä. Volkswagenilta on myönnetty yhtiön käyttäneen ohjelmistoa, joka rajoittaa haitallisten päästöjen määrää testeissä, muttei normaalikäytössä. Typen oksidiarvot voivat olla todellisuudessa jopa 35-kertaisia ilmoitettuun nähden.
Kuten ACEA:n kirjeestä ilmenee, autoteollisuudessa pelätään päästöskandaalin tiukentavan uuden, todelliseen ajotilanteeseen perustuvan RDE-mittausmenetelmän (Real Driving Emissions) vaatimuksia, vaikkei sen suuntaviivoja ole vielä edes ehditty täsmentää.
Ghosn totesi kirjeessä, ettei saa sekoittaa VW:n pakokaasumanipulointia siihen, millä tavoin päästöjä voitaisiin mitata realistisesti. Hän esitti samalla epäilyn, jonka mukaan Yhdysvallat haluaisi omalla lähestymistavallaan hyökätä eurooppalaisten dieselautojen johtoasemaa vastaan. Toisaalta kuluttajien edusmiehet vaativat säännöstelemään ja paremmin valvomaan autonvalmistajien päästö- ja kulutusarvoja.
”Autonostajat eivät voi luottaa autonvalmistajien antamiin tietoihin”, kritisoi Saksan liittotasavallan kuluttajayhdistysten liiton puheenjohtaja Klaus Müller. ”Jotta voimme jatkossakin suojella kuluttajia huijaukselta ja vahingoilta, meidän on toimittava nyt”.
Hän peräänkuuluttaa autonvalmistajien, piirimyyjien, poliitikkojen ja kuluttajien edustajien istumista neuvottelupöydän ääreen, tavoitteena riittävän valvonnan ja toimivampien säädösten aikaansaaminen.
Mahdollisesti 50 miljardia euroa
VW-konserni on varannut päästöskandaalia varten 6,5 miljardia euroa, mutta se ei kuitenkaan riitä, ja sen tietävät myös VW:n vastuuhenkilöt, sillä dieselautoilijat, hallitukset ja ympäristövirastot vaativat eri puolilla maailmaa nopeita selvityksiä asiaan. Ne ovat tehneet omia päästömittauksiaan ja asettaneet ensimmäiset syytetoimet.
Asiantuntijoiden mukaan VW:n päästöskandaali saattaa kohota 50 miljardiin euroon.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Lisää akryyliä
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL