DBX on Aston Martiin ensimmäinen katumaasturi ja ensimmäinen viisipaikkainen Aston Martin.
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Aston Martin DBX -katumaasturin kehitysohjelma aloitettiin vuonna 2015, ja käytännön testeihin yllettiin viime vuonna Walesissa.
Katumaasturi Aston Martin DBX viestii tehtaan uudenlaista suorituskyvystä, tyylistä ja käytettävyydestä. Aston Martin ei aiemmin ole ollut SUV-markkinoilla.
Aston Martin DBX:stä odotetaan loisteliasta ja dynaamisin ajo-ominaisuuksin varustettua katumaasturia ja sen odotetaan jopa asettavan luokassa uuden mittapuun. Autossa on täysin uusi SUV-pohjalevy. Mallin suunnittelu puhtaalta pöydältä mahdollisti monia erikoisratkaisuja.
Aston Martin DBX:n alumiinikori on erittäin vääntöjäykkä ja kevyt. Omamassaa karttuu 2245 kiloa. Matkustamossa pyritään mahdollisimman väljään tilankäyttöön sekä edessä että takana.
Aston Martin DBX:n odotetaan olevan ajo-ominaisuuksiltaan dynaaminen sekä maantieajossa että tarvittaessa maastossa.
Säätyvä ilmajousitus ja tuplaturbo-V8
DBX:ssä on säätyvä ilmajousitus ja säädettävät iskunvaimentimet. Maavaraa voidaan nostaa 45 mm tai laskea 50 mm, mistä on etua esimerkiksi maastokäytössä tai kuormattaessa tavaroita.
Aston Martin DBX:n moottorina on 4,0-litraisen tuplaturbo-V8:n uusin versio, jota sovelletaan myös Aston Martin DB11 sekä Aston Martin Vantage -malleissa.
Aston Martin DBX:n teho on 550 hevosvoimaa ja suurimmaksi vääntömomentiksi ilmoitetaan 700 Nm. Myös äänimaailma on erehtymättömästi Aston Martinille ominainen, sillä pakoputkistossa hyödynnetään läppäventtiilijärjestelmää.
Tuplaturbo-V8:ssa on myös sylinterien lepuutusjärjestelmä, mutta toisaalta moottori linkoaa DBX:n nollasta sataan alle viidessä sekunnissa.
Moottori linkittyy 9-nopeuksiseen, momentinmuuntimella toteutettuun automaattivaihteistoon ja nelivetojärjestelmään, jossa on aktiivinen keskitasauspyörästö ja elektroninen takatasauspyörästön lukko.
DBX on ensimmäinen viisipaikkainen Aston Martin
DBX:ssä on lukuisia hienostuneita jalopuu-, komposiitti- ja metallipaneeleja. Matkustamo voidaan räätälöidä omistaja henkilökohtaisen maun mukaisesti. Istinverhoilu on valmistettu 80-prosenttisesti villasta.
Kosketusnäyttö on 10,25-tuumainen ja iso 12,3-tuumainen mittaristo välittää tietoa kuljettajan edessä. Apple CarPlay seuraa vakiona, kuten myös 360 asteen kamerajärjestelmä. Tunnelmavalaistuksen voi valita kaksialueisesti 64:stä eri väristä.
Auto maksaa Saksassa alkaen 193 500 euroa. Ensimmäiset toimitukset alkavat vuoden 2020 toisella kvartaalilla.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Terveisiä Australiasta
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Hyviä viboja edullisesti
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ