Euroopassa autojen ensire­kis­te­röinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensire­kis­te­röinnit

EU-maissa ensire­kis­te­röitiin tammi-lokakuussa 8 974 000 henkilöautoja, mikä on 1,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Auto Bild.Uutiset

Mark­ki­na on kas­va­nut 17:ssä EU-maas­sa. Suo­mi on kym­me­nen mii­nuk­sel­la ole­van maan jou­kos­sa. Suo­mes­sa re­kis­te­röin­tiin tam­mi-lo­ka­kuus­sa 60 400 uut­ta hen­ki­lö­au­toa, mikä on -2,1 pro­sent­tia vä­hem­män kuin edel­li­sen vuo­den vas­taa­va­na ai­ka­na.

Hei­koim­min en­si­re­kis­te­röin­nit ovat ke­hit­ty­neet Vi­ros­sa, jos­sa otet­tiin vuo­den alus­ta käyt­töön au­to­ve­ro. Vi­ros­sa en­si­re­kis­te­röin­ti­mää­rät ovat ku­lu­va­na vuon­na tip­pu­neet 42,2 pro­sent­tia edel­li­sen vuo­den vas­taa­vaan ai­kaan ver­rat­tu­na.

EU:ssa en­si­re­kis­te­röin­ti­mää­rät ovat pa­lau­tu­mas­sa lä­hel­le ko­ro­naa edel­tä­vää ai­kaa. Vuo­sien 2010-2019 vä­lil­lä EU:n ny­kyi­sis­sä jä­sen­mais­sa re­kis­te­röi­tiin yh­teen­sä kes­ki­mää­rin 11,4 mil­joo­naa uut­ta hen­ki­lö­au­toa. Tänä vuon­na EU-mais­sa tul­laan re­kis­te­röi­mään noin 11 mil­joo­naa uut­ta hen­ki­lö­au­toa. Suo­mes­sa vii­me vuo­si­kym­me­nen kes­ki­ar­vo puo­les­taan oli 114 000 kap­pa­let­ta, kun tänä vuon­na en­si­re­kis­te­röin­ti­mää­rän en­nus­te­taan jää­vän 72 000 hen­ki­lö­au­toon.

Val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri­ön yli­joh­ta­ja Mik­ko Spo­lan­der to­te­si vii­me vii­kol­la, et­tä Suo­men ta­lou­des­sa on tun­te­ma­ton jar­ru. Uu­sien au­to­jen ky­syn­tää jar­rut­ta­vat te­ki­jät ovat kui­ten­kin tie­dos­sa: säh­köis­ty­mi­sen myö­tä nous­seet kes­ki­hin­nat, ko­ti­ta­louk­sien vel­kaan­tu­mi­nen ja nol­la­kor­ko­kau­den päät­ty­mi­nen, työt­tö­myy­den kas­vu, uu­deh­ko­jen käy­tet­ty­jen au­to­jen tuon­nin kas­vu ja maa­il­man­jär­jes­tyk­seen liit­ty­vät epä­var­muu­det, ku­ten so­dat ja tul­lit. Yh­des­sä jul­ki­sen ta­lou­den ali­jää­män kans­sa nämä te­ki­jät muo­dos­ta­vat au­to­kau­pan jar­run.

”Suo­men ta­lou­den el­py­mi­sen kan­nal­ta kes­keis­tä on ko­ti­mai­sen ku­lu­tus­ky­syn­nän käyn­nis­tä­mi­nen. Uu­sien au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­ti­mää­rä on las­ke­nut no­pe­as­ti: vuon­na 2019 uu­sia hen­ki­lö-, kuor­ma-, pa­ket­ti- ja lin­ja-au­to­ja re­kis­te­röin­tiin 134 000, tänä vuon­na mää­rän en­nus­te­taan jää­vän 86 000 au­toon. Ku­vaa­vaa on myös se, et­tä ku­lut­ta­jien vä­lis­ten au­to­kaup­po­jen mää­rä on tänä vuon­na kas­va­nut. Ku­lut­ta­jat os­ta­vat tyy­pil­li­ses­ti toi­sil­taan van­hem­pia, muu­ta­man tu­han­nen eu­ron au­to­ja”, sa­noo Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus ry:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio.

Hal­li­tus on to­teut­ta­nut toi­mia, mm. ro­mu­tus­palk­kio ja täys­säh­köis­ten työ­suh­de­au­to­jen han­kin­ta­kan­nus­ti­men jat­ko, joil­la uu­sien au­to­jen ky­syn­tää pys­ty­tään pi­ris­tä­mään. Au­to­a­la en­nus­taa­kin en­si vuo­del­le noin 10 pro­sen­tin kas­vua. Suo­mi jää sil­ti vie­lä kau­as EU-kes­ki­ar­vos­ta uu­sien au­to­jen suh­teel­li­ses­sa en­si­re­kis­te­röin­ti­mää­räs­sä.

”Hal­li­tuk­sel­la on vie­lä äs­siä hi­has­saan. Vaik­ka ti­lan­teen no­pea kään­tä­mi­nen kas­vu-ural­le ei ole täy­sin omis­sa kä­sis­säm­me, tar­vi­taan edel­leen myös kään­net­tä edis­tä­viä ko­ti­mai­sia uu­dis­tuk­sia. Eräs täl­lai­nen voi­si ol­la au­to­ve­ron pois­to. Li­säk­si mo­nes­sa muus­sa EU:ssa so­vel­let­ta­va osit­tai­nen ar­von­li­sä­ve­ron vä­hen­ny­soi­keus yri­tys­ten työ­suh­de­au­toil­le li­säi­si ky­syn­tää myös Suo­mes­sa”, Kal­lio lis­taa kei­no­ja ta­lou­den ja au­to­kau­pan ter­veh­dyt­tä­mi­sek­si.

Au­to­bild / Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN