Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Moni autoharrastaja kaivaa silmäteränsä esiin näin keväällä. Harras­te­a­jo­neu­vojen kanssa ennakointi on tavallistakin tärkeämpää ja myös muilta tiellä­liik­ku­jilta vaaditaan ymmärrystä.

Auto Bild.Uutiset

Van­ha ja vä­häi­sel­lä käy­töl­lä ole­va me­no­pe­li edel­lyt­tää tiet­ty­jen asi­oi­den huo­mi­oi­mis­ta sekä kul­jet­ta­jal­taan et­tä muil­ta tien­käyt­tä­jil­tä. Esi­mer­kik­si si­vu­pei­lit ovat mo­nes­sa van­hem­mas­sa au­tos­sa to­del­la pie­net ja nä­ky­vyys nii­den kaut­ta on näin ol­len var­sin ra­jal­li­nen.

”Pään kään­tä­mi­nen kat­veen var­mis­ta­mi­sek­si en­nen lii­ken­tee­seen liit­ty­mis­tä, kais­tan vaih­toa tai kään­ty­mis­tä on en­si­ar­voi­sen tär­ke­ää kai­kil­la au­toil­la, mut­ta sen mer­ki­tys ko­ros­tuu har­ras­te­au­to­jen koh­dal­la”, Au­to­lii­ton kou­lu­tus­pääl­lik­kö Tep­po Ve­sa­lai­nen pai­not­taa.

Har­ras­te­au­ton pien­ten pei­lien vai­keut­ta­maa ha­vain­noin­tia voi huo­maa­vai­nen kans­sa-au­toi­li­ja osal­taan hel­pot­taa si­joit­tu­mal­la vii­saas­ti eli vält­tä­mäl­lä har­ras­te­au­ton rin­nal­la, kat­vees­sa, aja­mis­ta.

Suun­ta­merk­ki voi ol­la vai­kea ha­vai­ta

To­del­la van­hois­sa har­ras­te­au­tois­sa käy­te­tään ny­ky­au­to­jen kal­tais­ten vilk­ku­jen si­jaan au­ton kyl­jes­tä ulos pon­nah­ta­via suun­ta­viit­to­ja.

”Mo­ni­kaan ny­ky­au­to­jen se­as­sa aja­va ei ole tot­tu­nut täl­lai­sia suun­ta­viit­to­ja ha­vain­noi­maan, jol­loin en­na­koin­ti­vir­hei­tä syn­tyy her­käs­ti”, Ve­sa­lai­nen va­roit­taa.

Mer­ki­nan­not on teh­tä­vä riit­tä­vän ajois­sa kai­kil­la ajo­neu­voil­la. Mui­den tien­käyt­tä­jien tu­li­si tie­dos­taa van­ho­jen mer­ki­nan­to­lait­tei­den han­ka­lah­ko ha­vait­ta­vuus ja te­räs­tää ha­vain­noin­ti­aan täl­lai­sen ajo­neu­von näh­des­sään.

Hal­lin­ta vaa­tii enem­män huo­mi­o­ta ja ai­kaa

Van­hem­man har­ras­te­au­ton jar­rut ei­vät ole ny­ky­au­to­jen ve­roi­set. Myös­kään ja­lan siir­tä­mi­nen kaa­sul­ta jar­rul­le ei vält­tä­mät­tä käy yh­tä hel­pos­ti ja no­pe­as­ti kuin uu­des­sa au­tos­sa vaan jal­kaa jou­tuu nos­ta­maan rei­lus­ti saa­dak­seen siir­ret­tyä sen sel­väs­ti kor­ke­am­mal­la ole­van jar­ru­pol­ki­men pääl­le. Har­ras­te­a­jo­neu­von kul­jet­ta­jan on­kin py­rit­tä­vä en­na­koi­maan lii­ken­ne­ti­lan­teet eri­tyi­sen huo­lel­li­ses­ti.

”Myös kiih­ty­vyy­des­sä on vuo­sien saa­tos­sa ta­pah­tu­nut iso­ja muu­tok­sia. Sii­nä, mis­sä jol­le­kin tä­män päi­vän täys­säh­köi­sel­le per­he­au­tol­le lu­va­taan al­le vii­den se­kun­nin kiih­ty­vyyt­tä nol­las­ta sa­taan, ku­luu sa­maan toi­men­pi­tee­seen van­hem­mal­la au­tol­la her­käs­ti use­am­pi kym­me­nen se­kun­tia”, Ve­sa­lai­nen ker­too.

Val­ta­vir­ras­ta poik­ke­a­vat van­hem­mat au­tot ovat eh­kä hie­man hi­taam­pia kään­teis­sään, mut­ta ne ri­kas­tut­ta­vat mu­ka­vas­ti ta­sai­sen har­maa­ta lii­ken­ne­vir­taa.

Au­to­Bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN