BYD Hanin keula on pyöristetty tyylikkäästi.
Toni Lindström
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Suomen sähköautomarkkinoiden valloituksen aloittaneen BYD:n malliston yläpäästä löytyy luksusta tarjoileva Han. Sedanmallinen Han haastaa monet tutut merkit laadullaan ja erityisesti hinnallaan.
Oho! Mikäs auto tämä oikein on? Tällaisiin kyselyihin sai vastata useampaankin otteeseen viikon mittaisen koeajon aikana pääkaupunkiseudulla ajellessa ja parkkeeratessa.
Mielenkiintoisena autoa katselleelle kulkijalle sain vastata, että, no, tämä auto on kiinalainen täyssähköauto BYD Han. Vastauksen jälkeen kyselijä oli oikeastaan entistäkin kiinnostuneempi ja juttua riitti, kun autoista oli kerran puhe.
Kokenut tekijä
Eikä se ihme ole, että tyylikkään näköinen musta sedan kääntää päät ohi mennessään. BYD on vielä uusi tulokas Suomessa ja herättää ansaittua kiinnostusta.
Syksyn mittaan BYD:n mallisto kasvaa, ja Hanin rinnalla ovat SUV-mallit Tang ja Atto 3, pikkuauto Dolphin ja sedanmallinen Seal. Atto 3:n koeajo oli ABS 12/2023:ssa.
Sedanin peräpään muotoilussa on jotain Porscheen viittaavaa.
Toni Lindström
Näyttävän tyylikkäillä nahkapenkeillä on hyvä istua. Penkeissä on myös viilennystoiminto.
Toni Lindström
Edustavat takatilat tarjoavat mukavaa matkustusta säädettävien istuinten ja ilmastoinnin kera.
Toni Lindström
Muun muassa ilmastoinnin säätimet löytyvät käsinojan kosketusnäytöltä. Takailmastointia voi säätää myös keskikonsolista.
Toni Lindström
BYD Han maksaa 71 900 euroa – tuolla hinnalla se on todella kilpailukykyinen perinteisiä merkkejä vastaan, sillä hintaan sisältyy kaiken kattavat varusteet. Han on tarjolla vain yhdellä varustetasolla, joka on Exclusive – vaihtoehtoja ei siis ole, mutta tuo taso riittää varmasti vaativampaankin makuun.
Vaikka BYD on uusi tulokas Suomen henkilöautomarkkinalla, niin kiinalaismerkki on kuitenkin kulkenut jo pitkän tien autoilun sähköistyvässä maailmassa. Yhtiö arvioidaan valmistavan tänä vuonna ensimmäisenä maailmassa yli kaksi miljoonaa autoa, ja tällä määrällä BYD jättää myös Teslan varjoonsa.
BYD valmistaa itse koko sähköauton tarvitseman teknologian mikrosiruista sähkömoottoreihin. Aiemmin Suomessa on saattanut jo saada kyytiä BYD:n täyssähköisillä kaupunkibusseilla, jotka ovat tavallinen näky ympäri maailmaa.
Saksalaista muotoilua
BYD pystyy siis itse valmistamaan kaiken autoon tarvittavan ajoakkuja myöten, mutta muotoilussa on turvauduttu eurooppalaiseen osaamiseen.
Merkin muotoilusta vastaa saksalainen Wolfgang Egger, joka on tehnyt aiemmin uraa Audilla ja Alfa Romeolla. Ja kieltämättä auton sivulinjassa on eurooppalaista henkeä, vaikka esimerkiksi keulan osalta muotoilu on omanlaistaan ja auto on varsin matala.
Se, missä Han on sitten eniten edukseen, on sisätilat. Kun oven aukaisee, niin vastassa on ylellisen näköinen matkustamo, jossa vaaleanruskealla nahalla päällystetyt penkit houkuttelevat istumaan, eikä niille siirtyneen tarvitse myöskään pettyä.
Säädöt löytyvät edessä helposti sähköisin säätimin, ja myös takana kaksi istuinta ovat sähkösäätöiset. Takana on reilusti jalkatilaa ja pidempikin matkustaja istuu väljästi – kiitos auton pitkän akselivälin, joka on hyödynnetty sisätiloissa.
Ovien säätimet muistuttavat Mercedeksen vastaavia.
Toni Lindström
Edessä on hyvät tilat ja tyylikästä muotoilua.
Toni Lindström
Mittaristo on muotoilultaan selkeän maltillinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kosketusnäyttö on BYD:n tyyliin kääntyvää mallia.
Toni Lindström
Edessä ei ole tavaratilaa vaan kattava muovipeite.
Toni Lindström
Tavaratila on varsin matala ja vetää 420 litraa. Tavaratilaa ei saa suurennettua, sillä takapenkki on kiinteä.
Toni Lindström
Sisätilojen luksusmainen yleisilme on saatu aikaan nahalla ja myös hillityllä muotoilulla. Kojelaudan muotoilu on saksalaistyyliin maltillinen. 15,8-tuumainen kääntyvä kosketusnäyttö on suhteellisen selkeä, vaikka aluksi saa hiukan hakea eri toimintojen sijaintia valikoissa.
Saksalaisalaisuuteen – tai paremminkin Mercedes-Benziin – viittaavaa ovat esimerkiksi ikkunoiden ja penkkien säätimet sekä keskikonsolin kääntyvä kansi säilytyslokeron päällä.
Tehokas paketti
Han noudattelee moottorien osalta nykysähköautojen linjaa. Nelivetoisessa autossa on kaksi moottoria – toinen edessä ja toinen takana. Tehoa on tarjolla polttomoottorien aikakauteen verrattuna rajusti: tässä tapauksessa 517 hevosvoimaa ja vääntöä hurjat 700 newtonmetriä.
Näillä arvoilla BYD Han lennähtää seisovan satasen 3,9 sekunnissa, joka on kova arvo myös sähköautojen kategoriassa. Jonkun aikaa piti ihmetellä, että mikä mahtaa olla sen perässä oleva 3,9S-merkintä. Se on tietenkin auton kiihtyvyysarvo, että näin.
Ajettavuudeltaan BYD on hiukan etäinen tuntumaltaan, mutta kelpo menijä niin kaupungissa kuin myös moottoritiellä. Alusta on enemmänkin mukava kuin jämäkkä, mutta se nielee tien kuopat ja katujen hidastustöyssyt vaivatta.
Sähköauton toimintamatka kiinnostaa jokaista ostajaa. Hanin wltp-toimintamatkaksi ilmoitetaan 521 km ja yhdistetyksi sähkönkulutukseksi 18,5 kWh/100 km, jotka toteutuessaan ovat hyvää tasoa.
Pikalataus onnistuu 120 kW:n teholla, ja ajoakulle luvataan peräti 5 000 lataussyklin ikää. BYD on kehittänyt pitkään akkutuotantoaan, ja se näkyy lukemissa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BYD Han
Sähkömoottori
edessä ja takana, 380 kW (517 hv), 700 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
18,5 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumrautafosfaatti 85,4 kWh
Toimintamatka
521 km
Latausnopeus
15 h (AC 6,6 kW 0–100 %), 30 min (DC 120 kW 30–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4955, l. 1910, k. 1495, akseliväli 2920 mm, omamassa 2250 kg, tavaratila 410 l
Hinta
71 900 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Stereo Box E
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI