BYD Hanin keula on pyöristetty tyylikkäästi.

BYD Hanin keula on pyöristetty tyylikkäästi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas

Suomen sähkö­au­to­mark­ki­noiden valloituksen aloittaneen BYD:n malliston yläpäästä löytyy luksusta tarjoileva Han. Sedanmallinen Han haastaa monet tutut merkit laadullaan ja erityisesti hinnallaan.

Auto Bild.Koeajot

Oho! Mi­käs au­to tämä oi­kein on? Täl­lai­siin ky­se­lyi­hin sai vas­ta­ta use­am­paan­kin ot­tee­seen vii­kon mit­tai­sen ko­ea­jon ai­ka­na pää­kau­pun­ki­seu­dul­la ajel­les­sa ja park­kee­ra­tes­sa.

Mie­len­kiin­toi­se­na au­toa kat­sel­leel­le kul­ki­jal­le sain vas­ta­ta, et­tä, no, tämä au­to on kii­na­lai­nen täys­säh­kö­au­to BYD Han. Vas­tauk­sen jäl­keen ky­se­li­jä oli oi­ke­as­taan en­tis­tä­kin kiin­nos­tu­neem­pi ja jut­tua riit­ti, kun au­tois­ta oli ker­ran puhe.

Ko­ke­nut te­ki­jä

Ei­kä se ih­me ole, et­tä tyy­lik­kään nä­köi­nen mus­ta se­dan kään­tää päät ohi men­nes­sään. BYD on vie­lä uu­si tu­lo­kas Suo­mes­sa ja he­rät­tää an­sait­tua kiin­nos­tus­ta.

Syk­syn mit­taan BYD:n mal­lis­to kas­vaa, ja Ha­nin rin­nal­la ovat SUV-mal­lit Tang ja At­to 3, pik­ku­au­to Dolp­hin ja se­dan­mal­li­nen Seal. At­to 3:n ko­ea­jo oli ABS 12/2023:ssa.

Sedanin peräpään muotoilussa on jotain Porscheen viittaavaa.

Sedanin peräpään muotoilussa on jotain Porscheen viittaavaa.

Toni Lindström

Näyttävän tyylikkäillä nahkapenkeillä on hyvä istua. Penkeissä on myös viilennystoiminto.

Näyttävän tyylikkäillä nahkapenkeillä on hyvä istua. Penkeissä on myös viilennystoiminto.

Toni Lindström

Edustavat takatilat tarjoavat mukavaa matkustusta säädettävien istuinten ja ilmastoinnin kera.

Edustavat takatilat tarjoavat mukavaa matkustusta säädettävien istuinten ja ilmastoinnin kera.

Toni Lindström

Muun muassa ilmastoinnin säätimet löytyvät käsinojan kosketusnäytöltä. Takailmastointia voi säätää myös keskikonsolista.

Muun muassa ilmastoinnin säätimet löytyvät käsinojan kosketusnäytöltä. Takailmastointia voi säätää myös keskikonsolista.

Toni Lindström

BYD Han mak­saa 71 900 eu­roa – tuol­la hin­nal­la se on to­del­la kil­pai­lu­ky­kyi­nen pe­rin­tei­siä merk­ke­jä vas­taan, sil­lä hin­taan si­säl­tyy kai­ken kat­ta­vat va­rus­teet. Han on tar­jol­la vain yh­del­lä va­rus­te­ta­sol­la, joka on Exc­lu­si­ve – vaih­to­eh­to­ja ei siis ole, mut­ta tuo taso riit­tää var­mas­ti vaa­ti­vam­paan­kin ma­kuun.

Vaik­ka BYD on uu­si tu­lo­kas Suo­men hen­ki­lö­au­to­mark­ki­nal­la, niin kii­na­lais­merk­ki on kui­ten­kin kul­ke­nut jo pit­kän tien au­toi­lun säh­köis­ty­väs­sä maa­il­mas­sa. Yh­tiö ar­vi­oi­daan val­mis­ta­van tänä vuon­na en­sim­mäi­se­nä maa­il­mas­sa yli kak­si mil­joo­naa au­toa, ja täl­lä mää­räl­lä BYD jät­tää myös Tes­lan var­joon­sa.

BYD val­mis­taa it­se koko säh­kö­au­ton tar­vit­se­man tek­no­lo­gi­an mik­ro­si­ruis­ta säh­kö­moot­to­rei­hin. Ai­em­min Suo­mes­sa on saat­ta­nut jo saa­da kyy­tiä BYD:n täys­säh­köi­sil­lä kau­pun­ki­bus­seil­la, jot­ka ovat ta­val­li­nen näky ym­pä­ri maa­il­maa.

Sak­sa­lais­ta muo­toi­lua

BYD pys­tyy siis it­se val­mis­ta­maan kai­ken au­toon tar­vit­ta­van ajo­ak­ku­ja myö­ten, mut­ta muo­toi­lus­sa on tur­vau­dut­tu eu­roop­pa­lai­seen osaa­mi­seen.

Mer­kin muo­toi­lus­ta vas­taa sak­sa­lai­nen Wolf­gang Eg­ger, joka on teh­nyt ai­em­min uraa Au­dil­la ja Al­fa Ro­me­ol­la. Ja kiel­tä­mät­tä au­ton si­vu­lin­jas­sa on eu­roop­pa­lais­ta hen­keä, vaik­ka esi­mer­kik­si keu­lan osal­ta muo­toi­lu on oman­lais­taan ja au­to on var­sin ma­ta­la.

Se, mis­sä Han on sit­ten eni­ten eduk­seen, on si­sä­ti­lat. Kun oven au­kai­see, niin vas­tas­sa on ylel­li­sen nä­köi­nen mat­kus­ta­mo, jos­sa vaa­le­an­rus­ke­al­la na­hal­la pääl­lys­te­tyt pen­kit hou­kut­te­le­vat is­tu­maan, ei­kä niil­le siir­ty­neen tar­vit­se myös­kään pet­tyä.

Sää­döt löy­ty­vät edes­sä hel­pos­ti säh­köi­sin sää­ti­min, ja myös ta­ka­na kak­si is­tuin­ta ovat säh­kö­sää­töi­set. Ta­ka­na on rei­lus­ti jal­ka­ti­laa ja pi­dem­pi­kin mat­kus­ta­ja is­tuu väl­jäs­ti – kii­tos au­ton pit­kän ak­se­li­vä­lin, joka on hyö­dyn­net­ty si­sä­ti­lois­sa.

Ovien säätimet muistuttavat Mercedeksen vastaavia.

Ovien säätimet muistuttavat Mercedeksen vastaavia.

Toni Lindström

Edessä on hyvät tilat ja tyylikästä muotoilua.

Edessä on hyvät tilat ja tyylikästä muotoilua.

Toni Lindström

Mittaristo on muotoilultaan selkeän maltillinen.

Mittaristo on muotoilultaan selkeän maltillinen.

Toni Lindström

Kojelaudan kosketusnäyttö on BYD:n tyyliin kääntyvää mallia.

Kojelaudan kosketusnäyttö on BYD:n tyyliin kääntyvää mallia.

Toni Lindström

Edessä ei ole tavaratilaa vaan kattava muovipeite.

Edessä ei ole tavaratilaa vaan kattava muovipeite.

Toni Lindström

Tavaratila on varsin matala ja vetää 420 litraa. Tavaratilaa ei saa suurennettua, sillä takapenkki on kiinteä.

Tavaratila on varsin matala ja vetää 420 litraa. Tavaratilaa ei saa suurennettua, sillä takapenkki on kiinteä.

Toni Lindström

Si­sä­ti­lo­jen luk­sus­mai­nen ylei­sil­me on saa­tu ai­kaan na­hal­la ja myös hil­li­tyl­lä muo­toi­lul­la. Ko­je­lau­dan muo­toi­lu on sak­sa­lais­tyy­liin mal­til­li­nen. 15,8-tuu­mai­nen kään­ty­vä kos­ke­tus­näyt­tö on suh­teel­li­sen sel­keä, vaik­ka aluk­si saa hiu­kan ha­kea eri toi­min­to­jen si­jain­tia va­li­kois­sa.

Sak­sa­lai­sa­lai­suu­teen – tai pa­rem­min­kin Mer­ce­des-Ben­ziin – viit­taa­vaa ovat esi­mer­kik­si ik­ku­noi­den ja penk­kien sää­ti­met sekä kes­ki­kon­so­lin kään­ty­vä kan­si säi­ly­tys­lo­ke­ron pääl­lä.

Te­ho­kas pa­ket­ti

Han nou­dat­te­lee moot­to­rien osal­ta ny­ky­säh­kö­au­to­jen lin­jaa. Ne­li­ve­toi­ses­sa au­tos­sa on kak­si moot­to­ria – toi­nen edes­sä ja toi­nen ta­ka­na. Te­hoa on tar­jol­la polt­to­moot­to­rien ai­ka­kau­teen ver­rat­tu­na ra­jus­ti: täs­sä ta­pauk­ses­sa 517 he­vos­voi­maa ja vään­töä hur­jat 700 new­ton­met­riä.

Näil­lä ar­voil­la BYD Han len­näh­tää sei­so­van sa­ta­sen 3,9 se­kun­nis­sa, joka on kova ar­vo myös säh­kö­au­to­jen ka­te­go­ri­as­sa. Jon­kun ai­kaa piti ih­me­tel­lä, et­tä mikä mah­taa ol­la sen pe­räs­sä ole­va 3,9S-mer­kin­tä. Se on tie­ten­kin au­ton kiih­ty­vyy­sar­vo, et­tä näin.

Ajet­ta­vuu­del­taan BYD on hiu­kan etäi­nen tun­tu­mal­taan, mut­ta kel­po me­ni­jä niin kau­pun­gis­sa kuin myös moot­to­ri­tiel­lä. Alus­ta on enem­män­kin mu­ka­va kuin jä­mäk­kä, mut­ta se nie­lee tien kuo­pat ja ka­tu­jen hi­das­tus­töys­syt vai­vat­ta.

Säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­ka kiin­nos­taa jo­kais­ta os­ta­jaa. Ha­nin wltp-toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan 521 km ja yh­dis­te­tyk­si säh­kön­ku­lu­tuk­sek­si 18,5 kWh/100 km, jot­ka to­teu­tu­es­saan ovat hy­vää ta­soa.

Pi­ka­la­taus on­nis­tuu 120 kW:n te­hol­la, ja ajo­a­kul­le lu­va­taan pe­rä­ti 5 000 la­taus­syk­lin ikää. BYD on ke­hit­tä­nyt pit­kään ak­ku­tuo­tan­to­aan, ja se nä­kyy lu­ke­mis­sa.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

BYD Han

Säh­kö­moot­to­ri

edes­sä ja ta­ka­na, 380 kW (517 hv), 700 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,9 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

18,5 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tium­rau­ta­fos­faat­ti 85,4 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

521 km

La­taus­no­peus

15 h (AC 6,6 kW 0–100 %), 30 min (DC 120 kW 30–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4955, l. 1910, k. 1495, ak­se­li­vä­li 2920 mm, oma­mas­sa 2250 kg, ta­va­ra­ti­la 410 l

Hin­ta

71 900 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN