BYD Hanin keula on pyöristetty tyylikkäästi.
Toni Lindström
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Suomen sähköautomarkkinoiden valloituksen aloittaneen BYD:n malliston yläpäästä löytyy luksusta tarjoileva Han. Sedanmallinen Han haastaa monet tutut merkit laadullaan ja erityisesti hinnallaan.
Oho! Mikäs auto tämä oikein on? Tällaisiin kyselyihin sai vastata useampaankin otteeseen viikon mittaisen koeajon aikana pääkaupunkiseudulla ajellessa ja parkkeeratessa.
Mielenkiintoisena autoa katselleelle kulkijalle sain vastata, että, no, tämä auto on kiinalainen täyssähköauto BYD Han. Vastauksen jälkeen kyselijä oli oikeastaan entistäkin kiinnostuneempi ja juttua riitti, kun autoista oli kerran puhe.
Kokenut tekijä
Eikä se ihme ole, että tyylikkään näköinen musta sedan kääntää päät ohi mennessään. BYD on vielä uusi tulokas Suomessa ja herättää ansaittua kiinnostusta.
Syksyn mittaan BYD:n mallisto kasvaa, ja Hanin rinnalla ovat SUV-mallit Tang ja Atto 3, pikkuauto Dolphin ja sedanmallinen Seal. Atto 3:n koeajo oli ABS 12/2023:ssa.
Sedanin peräpään muotoilussa on jotain Porscheen viittaavaa.
Toni Lindström
Näyttävän tyylikkäillä nahkapenkeillä on hyvä istua. Penkeissä on myös viilennystoiminto.
Toni Lindström
Edustavat takatilat tarjoavat mukavaa matkustusta säädettävien istuinten ja ilmastoinnin kera.
Toni Lindström
Muun muassa ilmastoinnin säätimet löytyvät käsinojan kosketusnäytöltä. Takailmastointia voi säätää myös keskikonsolista.
Toni Lindström
BYD Han maksaa 71 900 euroa – tuolla hinnalla se on todella kilpailukykyinen perinteisiä merkkejä vastaan, sillä hintaan sisältyy kaiken kattavat varusteet. Han on tarjolla vain yhdellä varustetasolla, joka on Exclusive – vaihtoehtoja ei siis ole, mutta tuo taso riittää varmasti vaativampaankin makuun.
Vaikka BYD on uusi tulokas Suomen henkilöautomarkkinalla, niin kiinalaismerkki on kuitenkin kulkenut jo pitkän tien autoilun sähköistyvässä maailmassa. Yhtiö arvioidaan valmistavan tänä vuonna ensimmäisenä maailmassa yli kaksi miljoonaa autoa, ja tällä määrällä BYD jättää myös Teslan varjoonsa.
BYD valmistaa itse koko sähköauton tarvitseman teknologian mikrosiruista sähkömoottoreihin. Aiemmin Suomessa on saattanut jo saada kyytiä BYD:n täyssähköisillä kaupunkibusseilla, jotka ovat tavallinen näky ympäri maailmaa.
Saksalaista muotoilua
BYD pystyy siis itse valmistamaan kaiken autoon tarvittavan ajoakkuja myöten, mutta muotoilussa on turvauduttu eurooppalaiseen osaamiseen.
Merkin muotoilusta vastaa saksalainen Wolfgang Egger, joka on tehnyt aiemmin uraa Audilla ja Alfa Romeolla. Ja kieltämättä auton sivulinjassa on eurooppalaista henkeä, vaikka esimerkiksi keulan osalta muotoilu on omanlaistaan ja auto on varsin matala.
Se, missä Han on sitten eniten edukseen, on sisätilat. Kun oven aukaisee, niin vastassa on ylellisen näköinen matkustamo, jossa vaaleanruskealla nahalla päällystetyt penkit houkuttelevat istumaan, eikä niille siirtyneen tarvitse myöskään pettyä.
Säädöt löytyvät edessä helposti sähköisin säätimin, ja myös takana kaksi istuinta ovat sähkösäätöiset. Takana on reilusti jalkatilaa ja pidempikin matkustaja istuu väljästi – kiitos auton pitkän akselivälin, joka on hyödynnetty sisätiloissa.
Ovien säätimet muistuttavat Mercedeksen vastaavia.
Toni Lindström
Edessä on hyvät tilat ja tyylikästä muotoilua.
Toni Lindström
Mittaristo on muotoilultaan selkeän maltillinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kosketusnäyttö on BYD:n tyyliin kääntyvää mallia.
Toni Lindström
Edessä ei ole tavaratilaa vaan kattava muovipeite.
Toni Lindström
Tavaratila on varsin matala ja vetää 420 litraa. Tavaratilaa ei saa suurennettua, sillä takapenkki on kiinteä.
Toni Lindström
Sisätilojen luksusmainen yleisilme on saatu aikaan nahalla ja myös hillityllä muotoilulla. Kojelaudan muotoilu on saksalaistyyliin maltillinen. 15,8-tuumainen kääntyvä kosketusnäyttö on suhteellisen selkeä, vaikka aluksi saa hiukan hakea eri toimintojen sijaintia valikoissa.
Saksalaisalaisuuteen – tai paremminkin Mercedes-Benziin – viittaavaa ovat esimerkiksi ikkunoiden ja penkkien säätimet sekä keskikonsolin kääntyvä kansi säilytyslokeron päällä.
Tehokas paketti
Han noudattelee moottorien osalta nykysähköautojen linjaa. Nelivetoisessa autossa on kaksi moottoria – toinen edessä ja toinen takana. Tehoa on tarjolla polttomoottorien aikakauteen verrattuna rajusti: tässä tapauksessa 517 hevosvoimaa ja vääntöä hurjat 700 newtonmetriä.
Näillä arvoilla BYD Han lennähtää seisovan satasen 3,9 sekunnissa, joka on kova arvo myös sähköautojen kategoriassa. Jonkun aikaa piti ihmetellä, että mikä mahtaa olla sen perässä oleva 3,9S-merkintä. Se on tietenkin auton kiihtyvyysarvo, että näin.
Ajettavuudeltaan BYD on hiukan etäinen tuntumaltaan, mutta kelpo menijä niin kaupungissa kuin myös moottoritiellä. Alusta on enemmänkin mukava kuin jämäkkä, mutta se nielee tien kuopat ja katujen hidastustöyssyt vaivatta.
Sähköauton toimintamatka kiinnostaa jokaista ostajaa. Hanin wltp-toimintamatkaksi ilmoitetaan 521 km ja yhdistetyksi sähkönkulutukseksi 18,5 kWh/100 km, jotka toteutuessaan ovat hyvää tasoa.
Pikalataus onnistuu 120 kW:n teholla, ja ajoakulle luvataan peräti 5 000 lataussyklin ikää. BYD on kehittänyt pitkään akkutuotantoaan, ja se näkyy lukemissa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BYD Han
Sähkömoottori
edessä ja takana, 380 kW (517 hv), 700 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
18,5 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumrautafosfaatti 85,4 kWh
Toimintamatka
521 km
Latausnopeus
15 h (AC 6,6 kW 0–100 %), 30 min (DC 120 kW 30–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4955, l. 1910, k. 1495, akseliväli 2920 mm, omamassa 2250 kg, tavaratila 410 l
Hinta
71 900 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
B&W Px7 S3
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL