BYD Hanin keula on pyöristetty tyylikkäästi.
Toni Lindström
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Suomen sähköautomarkkinoiden valloituksen aloittaneen BYD:n malliston yläpäästä löytyy luksusta tarjoileva Han. Sedanmallinen Han haastaa monet tutut merkit laadullaan ja erityisesti hinnallaan.
Oho! Mikäs auto tämä oikein on? Tällaisiin kyselyihin sai vastata useampaankin otteeseen viikon mittaisen koeajon aikana pääkaupunkiseudulla ajellessa ja parkkeeratessa.
Mielenkiintoisena autoa katselleelle kulkijalle sain vastata, että, no, tämä auto on kiinalainen täyssähköauto BYD Han. Vastauksen jälkeen kyselijä oli oikeastaan entistäkin kiinnostuneempi ja juttua riitti, kun autoista oli kerran puhe.
Kokenut tekijä
Eikä se ihme ole, että tyylikkään näköinen musta sedan kääntää päät ohi mennessään. BYD on vielä uusi tulokas Suomessa ja herättää ansaittua kiinnostusta.
Syksyn mittaan BYD:n mallisto kasvaa, ja Hanin rinnalla ovat SUV-mallit Tang ja Atto 3, pikkuauto Dolphin ja sedanmallinen Seal. Atto 3:n koeajo oli ABS 12/2023:ssa.
Sedanin peräpään muotoilussa on jotain Porscheen viittaavaa.
Toni Lindström
Näyttävän tyylikkäillä nahkapenkeillä on hyvä istua. Penkeissä on myös viilennystoiminto.
Toni Lindström
Edustavat takatilat tarjoavat mukavaa matkustusta säädettävien istuinten ja ilmastoinnin kera.
Toni Lindström
Muun muassa ilmastoinnin säätimet löytyvät käsinojan kosketusnäytöltä. Takailmastointia voi säätää myös keskikonsolista.
Toni Lindström
BYD Han maksaa 71 900 euroa – tuolla hinnalla se on todella kilpailukykyinen perinteisiä merkkejä vastaan, sillä hintaan sisältyy kaiken kattavat varusteet. Han on tarjolla vain yhdellä varustetasolla, joka on Exclusive – vaihtoehtoja ei siis ole, mutta tuo taso riittää varmasti vaativampaankin makuun.
Vaikka BYD on uusi tulokas Suomen henkilöautomarkkinalla, niin kiinalaismerkki on kuitenkin kulkenut jo pitkän tien autoilun sähköistyvässä maailmassa. Yhtiö arvioidaan valmistavan tänä vuonna ensimmäisenä maailmassa yli kaksi miljoonaa autoa, ja tällä määrällä BYD jättää myös Teslan varjoonsa.
BYD valmistaa itse koko sähköauton tarvitseman teknologian mikrosiruista sähkömoottoreihin. Aiemmin Suomessa on saattanut jo saada kyytiä BYD:n täyssähköisillä kaupunkibusseilla, jotka ovat tavallinen näky ympäri maailmaa.
Saksalaista muotoilua
BYD pystyy siis itse valmistamaan kaiken autoon tarvittavan ajoakkuja myöten, mutta muotoilussa on turvauduttu eurooppalaiseen osaamiseen.
Merkin muotoilusta vastaa saksalainen Wolfgang Egger, joka on tehnyt aiemmin uraa Audilla ja Alfa Romeolla. Ja kieltämättä auton sivulinjassa on eurooppalaista henkeä, vaikka esimerkiksi keulan osalta muotoilu on omanlaistaan ja auto on varsin matala.
Se, missä Han on sitten eniten edukseen, on sisätilat. Kun oven aukaisee, niin vastassa on ylellisen näköinen matkustamo, jossa vaaleanruskealla nahalla päällystetyt penkit houkuttelevat istumaan, eikä niille siirtyneen tarvitse myöskään pettyä.
Säädöt löytyvät edessä helposti sähköisin säätimin, ja myös takana kaksi istuinta ovat sähkösäätöiset. Takana on reilusti jalkatilaa ja pidempikin matkustaja istuu väljästi – kiitos auton pitkän akselivälin, joka on hyödynnetty sisätiloissa.
Ovien säätimet muistuttavat Mercedeksen vastaavia.
Toni Lindström
Edessä on hyvät tilat ja tyylikästä muotoilua.
Toni Lindström
Mittaristo on muotoilultaan selkeän maltillinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kosketusnäyttö on BYD:n tyyliin kääntyvää mallia.
Toni Lindström
Edessä ei ole tavaratilaa vaan kattava muovipeite.
Toni Lindström
Tavaratila on varsin matala ja vetää 420 litraa. Tavaratilaa ei saa suurennettua, sillä takapenkki on kiinteä.
Toni Lindström
Sisätilojen luksusmainen yleisilme on saatu aikaan nahalla ja myös hillityllä muotoilulla. Kojelaudan muotoilu on saksalaistyyliin maltillinen. 15,8-tuumainen kääntyvä kosketusnäyttö on suhteellisen selkeä, vaikka aluksi saa hiukan hakea eri toimintojen sijaintia valikoissa.
Saksalaisalaisuuteen – tai paremminkin Mercedes-Benziin – viittaavaa ovat esimerkiksi ikkunoiden ja penkkien säätimet sekä keskikonsolin kääntyvä kansi säilytyslokeron päällä.
Tehokas paketti
Han noudattelee moottorien osalta nykysähköautojen linjaa. Nelivetoisessa autossa on kaksi moottoria – toinen edessä ja toinen takana. Tehoa on tarjolla polttomoottorien aikakauteen verrattuna rajusti: tässä tapauksessa 517 hevosvoimaa ja vääntöä hurjat 700 newtonmetriä.
Näillä arvoilla BYD Han lennähtää seisovan satasen 3,9 sekunnissa, joka on kova arvo myös sähköautojen kategoriassa. Jonkun aikaa piti ihmetellä, että mikä mahtaa olla sen perässä oleva 3,9S-merkintä. Se on tietenkin auton kiihtyvyysarvo, että näin.
Ajettavuudeltaan BYD on hiukan etäinen tuntumaltaan, mutta kelpo menijä niin kaupungissa kuin myös moottoritiellä. Alusta on enemmänkin mukava kuin jämäkkä, mutta se nielee tien kuopat ja katujen hidastustöyssyt vaivatta.
Sähköauton toimintamatka kiinnostaa jokaista ostajaa. Hanin wltp-toimintamatkaksi ilmoitetaan 521 km ja yhdistetyksi sähkönkulutukseksi 18,5 kWh/100 km, jotka toteutuessaan ovat hyvää tasoa.
Pikalataus onnistuu 120 kW:n teholla, ja ajoakulle luvataan peräti 5 000 lataussyklin ikää. BYD on kehittänyt pitkään akkutuotantoaan, ja se näkyy lukemissa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BYD Han
Sähkömoottori
edessä ja takana, 380 kW (517 hv), 700 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
18,5 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumrautafosfaatti 85,4 kWh
Toimintamatka
521 km
Latausnopeus
15 h (AC 6,6 kW 0–100 %), 30 min (DC 120 kW 30–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4955, l. 1910, k. 1495, akseliväli 2920 mm, omamassa 2250 kg, tavaratila 410 l
Hinta
71 900 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Pro-Jectin levynlitistäjä
Tune Six
Rotelin minivahvistin/dac
Canor Virtus A3
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi