Tyylikkään ja virtaviivaisen näköisessä Stingerissä on pitkä akseliväli. GT:ssä on vakiona kääntyvät led-ajovalot.
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Kian takavetoinen Stinger on saanut osakseen paljon positiivista huomiota. Gran Turismon saa myös nelivetoisena, ja koko malliston huipulla on V6-moottorinen GT, jonka teholukema on 370 hevosvoimaa.
V6-moottorisen sedanin luotsaaminen tuntuu todella mehukkaalta, onhan 3.3 T-GDI AWD GT uuden Kia Stingerin kovin painos. Kahdella turboahtimella varustetun nelivetoisen huippumallin teho on 370 hevosvoimaa, ja kaunislinjaisen 4-ovisen luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen varsin hätäisesti eli 4,9 sekunnissa.
Yli 1 900 kiloa painavan Kia Stinger GT:n V6 tarjoaa 510 Nm:n maksimiväännön erittäin laakealla käyntinopeusalueella 1 300–4 500 r/min. Kia Stinger on aito urheiluauto, mutta nelivedon ansiosta se kiihtyy varsin eleettömästi.
Kahdet tuplaputkenpäät viestivät GT:n voimavaroista. Takaluukku on sähkötoiminen.
Keskikulutus kiipeää helposti toiselle kymmenelle. Se ei ole millään tavalla omituista, onhan kyseessä kahdella ahtimella toteutettu V6, joka vastaa ominaisuuksiltaan tehokasta vapaastihengittävää V8-moottoria. GT:n varustukseen kuuluu nopeita lähtöjä varten Launch Control -lähtöjärjestelmä.
Mallikas ajettava
Momentinmuuntimella toteutettu 8-nopeuksinen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä siekailematta, ja se sopii hyvin GT:n tapaiseen nopeaan autoon.
Kojelauta on urheilullinen sovellus Kian sedanien kojelaudasta. Nopeusnäyttö yltää 300 km/h:iin.
Nopeasti vaihtava automaattilaatikko on 8-nopeuksinen.
Kia Stinger GT myös pysähtyy sähäkästi. Tästä kuuluu kiitos Brembon tehokkaasti pureville nelipyörälevyjarruille, jotka ovat edessä halkaisijaltaan 340-milliset – siis tuntuvasti suuremmat kuin muissa Stinger-malleissa. Jarrusatulat on maalattu punaisiksi.
Sport-ajotilassa tuplaturbo-V6:n käyntiäänet korostuvat asianmukaisen voimakkaiksi – niitä tosin osittain korostetaan keinotekoisesti kaiuttimien välityksellä. Ajonopeuden mukaan tehostusta muuttava hammastanko-ohjaus on nopeavälitteinen ja keskialuetuntumaltaan tarkka.
Jatkuvaan nelivetojärjestelmään kuuluva sähköisesti ohjattu jakovaihteisto jakaa ihanteellisessa määrin voimaa molemmille akseleille. 370-hevosvoimaisen Stingerin alusta on viilattu asianmukaisen jäykäksi, mutta se ei ole kuitenkaan ylikova. Kaasuiskunvaimentimiin liittyy elektroninen säätö.
Ajotilan voi valita toiminnoista smart, eco, comfort, sport ja sport+. Sport-ajotilassa neliveto on mukavan takapainotteinen. Eco-toiminto kuulostaa V6-tuplaturbon yhteydessä lähinnä hymyilyttävältä. Ajohallintajärjestelmän ohittava sport+ on tähdätty moottoriradoille. Vakionopeudensäädin on mukautuvaa mallia.
Mukavasti säätöjä
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on todella asialliset sivuttaistuet sekä tehokkaasti toimiva lämmitys ja viilennys. Paineilmatoimiset sivuttaistuet saisivat säätyä nykyistä hoikemmalle. Myös ristiseläntukea säädetään paineilmalla. Myös etumatkustajalla on 8-suuntaiset sähkösäädöt. Ohjauspyörän sähköinen korkeus- ja syvyyssäätö nopeuttaa sopivan ajoasennon löytymistä.
Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, mutta hoikat kuljettajat kaipaavat reilumpaa sivutukien säätövaraa.
Takana on riittävästi polvitilaa myös pitkäjalkaisille. Lasisesta kattoluukusta huolimatta pääntilaakin on kiitettävästi.
Takana on jopa yllättävän hyvin polvitilaa, ja lasisesta kattoluukusta huolimatta myös pääntila riittää. Takana on lämmitettävät istumapaikat.
Koeajoautossa oli valinnainen GT Line -sisäverhoilu. Harman Kardon Premium -audio soi puhtaasti, ja puhelimen induktiolataus kuuluu auton hyötyvarusteisiin. Panoraamakattoluukku on lisävaruste.
Tavaraa mahtuu
Kojelauta on kookkaine mittareineen sporttinen. GT:n rahkeista kertoo jotakin se, että nopeusmittarin näyttö ulottuu lukemaan 300 km/h – tosin huippumallin huippunopeus on ”vain” 270 km/h.
Päänäyttöjen välissä olevalle ruudulle saa vääntömomentin ja ahtopaineen näyttökäyrät, joita on hauska seurailla sivusilmällä. Tuulilasinäyttö on aurinkoisellakin säällä selkolukuinen.
Urheilusedan sopii myös ”perheautoksi”, sillä tavaratila on ihan mukavan kokoinen.
370-hevosvoimaisen tuplaturbon imu- ja pakojärjestelmiin kiinnitettiin erityistä huomiota.
Kian 8-tuumaista kosketusnäyttöä hyödyntää peruutuskameran lisäksi myös helposti ohjelmoitava navigaattori.
Kattavista turvavarusteista mainittakoon risteävän liikenteen peruutusvaroitin ja 360 asteen kamerajärjestelmä.
Kia Stingerin nopeimmasta muunnoksesta on vaikea löytää ärsyttäviä ominaisuuksia. Täydellisestä Gran Turismo -luonteesta huolimatta Stinger GT soveltuu jopa pienimuotoiseen tavarankuljetukseen.
Sähkötoimisen takaluukun takana olevan tilan kooksi ilmoitetaan 406 litraa, ja kun takaselkänojat taitetaan alas, niin käytössä on tasainen lastauspinta.
Kia Stinger 3.3 T-GDI AWD GT A/T
Moottori R4, bensiini, 3342 cm³,
272 kW (370 hv)/6000 r/min,
510 Nm/1300–4500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s,
huippunopeus 270 km/h
Kulutus 10,6 l/100, bensiini
CO2-päästöt 244 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 4830, l. 1870, k. 1400 mm,
akseliväli 2905 mm, omamassa 1934 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 406 l, tankki 60 l
Hinta (2018) 74 990 euroa, koeajoauto 79 075 euroa
Miellyttää
Suorituskyky
0–100 km/h -kiihtyvyysarvo 4,9 sekuntia puhuu puolestaan.
Ärsyttää
Verokohtelu
Kia Stinger GT:n hinnassa on autoveroa yli 30 000 euroa!
Yllättää
Konsepti
Näyttävän näköinen Gran Turismo, joka on perusmuodossa takavetoinen, oli Kialta melkoinen yllätysveto.
Yhteenveto
Kia Stingerin tykein versio on eteläkorealaistehtaan herkkupala, joka yltää suorituskyvyssään ja ajo-ominaisuuksissaan tunnettujen kilpailijoiden tasolle. Malli on hyvä osoitus tehtaan kyvystä vastata eurooppalaiseen urheiluautomakuun.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Stereo Box E
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI