Asiallista perusnykyaikaista crossover-tyyliä edustava Stonic pomppaa massasta lähinnä tällä koeajoautossa olleella keltaisella värillä. On ovela idea lanseerata auto tällä samalla näyttävällä värillä sekä mainoksissa että lehdistön koeajoautoissa.
Koeajossa Kia Stonic 1.0 T-GDI ISG EX EcoDynamics: Hyvä vastaus huutoon
Pienet crossoverit ovat nyt kovassa huudossa. Kian vastaus kysyntään on Stonic. Koeajoautossa räväkkää on lähinnä väri, muuten ollaan varmalla linjalla.
Tällä reseptillä on vaikea epäonnistua: tarjotaan pitkän takuun omaava asiallinen käyttöauto juuri siihen hintaluokkaan, mikä kiinnostaa ostajia. Reseptiin kuuluu lisäksi trendikäs crossover-kori – ja vieläpä varsin tilava sellainen.
Mutta onhan Kia tällaisella reseptillä myös epäonnistunut. Soul tuli vuonna 2009 aivan crossover-buumin eturintamassa, mutta pienoisen alkuinnostuksen jälkeen sen myynti on kuitenkin takunnut Euroopassa pahasti. Vuonna 2014 tullut uusi Soul-malli ei ole parantanut tilannetta, vaikka esimerkiksi USA:ssa Soul on mennyt hyvin kaupaksi.
Eurooppalaiseen makuun Soul on ehkä pienoinen outolintu, joten Kialla päätettiin tehdä jotakin perinteisempää.
Maavaraa on 16,5 senttiä, mutta näillä lisävarusteisilla 17-tuumaisilla pyörillä se kasvaa 18,3 senttiin. Vain etuvetona tarjolla oleva Stonic ei kuitenkaan ole mikään maasturi.
Stonic näyttää astetta tavallisemmalta, eikä sen ulkonäkö todennäköisesti karkota ostajia. Värivaihtoehtojakin on enemmän kuin koeajoautossa ollut hupaisa ”Most Yellow – eniten keltainen”. Harvoin minkään auton väriä on kommentoitu yhtä paljon, kuin mitä nyt tapahtui. Ehkä se johtui siitä, että Stonicissa ei ole mitään muuta outoa tai erikoista?
Lähes tavallinen
Istuminen Stoniciin tapahtuu lievästi laskeutuen. Auto on vain noin viisi senttiä korkeampi kuin ”tavalliset” henkilöautot. Mitään maasturifiilistä Stonicissa ei saa, eikä liikenteessä näe muiden autojen yli.
Mutta nuo vähäisetkin istumakorkeuden lisäsentit helpottavat hieman istuutumista – siitä on iloa iän karttuessa. Nuorekkaaksi rakennetusta imagostaan huolimatta pienet crossoverit ovat parasta antia juuri ikäihmisille.
Hallintalaitteet ovat selkeä kokonaisuus – vakiona olevaa värillistä kosketusnäyttöä myöten. Autoista kiinnostumatonkin oppii käyttämään varusteita helpommin kuin monissa muissa nykyautoissa.
Myös takapenkille istuutuu aika helposti. Selkänoja on aika takakenossa, mikä ei ole ehkä ergonomisesti kovin hyvä ratkaisu – mutta se saattaa helpottaa rentoutumista pitkillä matkoilla.
Tavaratilaa on perushyvät 352 litraa. Takaluukku liikkuu mukavan kevyesti, ja sen saa helposti auki rekisterikilven päällä olevasta napista. Musta takapuskuri tuo crossover-fiilistä, mutta se on myös vähemmän herkkä naarmuuntumaan.
Etuistuimet ovat ihan kohtuulliset, mutta ajoasento ei ehkä miellytä kaikkia. Ristiselälle ei ole kunnolla tukea, ja polkimet saattavat tulla hieman lähelle.
Kytkimen liikerata on todella lyhyt – se voi aluksi yllättää, mutta kun siihen tottuu, niin lyhyet painallusliikkeet miellyttävät.
Etuistuimet ovat perustasoa, ja kuvissa oleva puolinahkaverhoilu on osa lisävarusteista Premium Packia. Istumakorkeus ja tunnelma eivät juurikaan poikkea tavallisesta henkilöautosta.
Takaistuin on muotoiltu melko laimeasti, ja keskitunneli on lähes olematon, joten taakse sulloutuu tarvittaessa helpohkosti jopa kolme matkustajaa. Selkänoja on aika takakenossa, ja pääntilaa on riittävästi.
Ikkunapinnat ovat isoja ja melko alhaalla. Yksi kyytiläinen totesi, että tunnelma on vähän pakettiautomainen. Nykyään harvinaista on se, että Stonicin konepelti näkyy kuskin paikalle. Kovin käytännöllisen kuuloista siis.
Huonot valot
Ajaessa tunne käytännöllisyydestä ja helppoudesta vain kasvaa. Lyhytliikkeisten polkimien lisäksi pienehkö vaihdekeppi loksahtelee lyhyen ja napakan tuntuisilla liikkeillä kohdilleen.
Isohkoista ikkunoista näkee hyvin ulos, ja melko kompaktit ja selkeät ulkomitat ovat kohtuullisen helpot hahmottaa.
Vain perä on tavalliseen tapaan vähän vaikeampi. Tilannetta helpottavat EX-varustelusta alkaen vakiona olevat peruutuskamera ja takaparkkitutkat – perus-LX:ssä pitää tulla toimeen ilman niitä.
Etuparkkitutkia ei ole edes tarjolla, mutta tässä autossa niitä ei oikeastaan edes tarvita.
Helpon kaupunkiajon lisäksi myös maantieajo onnistuu vaivattomasti. Isompien autojen muhkeutta ja mukavuutta kuitenkin vähän puuttuu. Töyssyt täräyttävät selvästi, eikä meno ole ihan junamaisen vantteraa.
Pitää kuitenkin muistaa, että Stonic on edullinen pikkuautopohjainen auto.
Vakionopeudensäädintä kaipaavat joutuvat hankkimaan sen lisähintaan LX-perusvarustelun yhteydessä. Muuten varustelu on varsin asiallista nykytasoa – paitsi valot, jotka ovat kaikissa varusteluissa varsin tehottomat halogeenit.
Pimeällä ajettaessa Stonicin varjo näkyy edessä, koska perässä tulevien ksenonit ja ledit valaisevat paremmin kuin auton omat halogeenit.
Stonic ei siis ole ihan parhaimmillaan pitkien maantiepätkien kilometrinnielijänä. Mutta se on aivan mainio valaistujen taajama- ja kaupunkiseutujen näppäränä arjen pyörittäjänä.
Mainio bensaturbo
Sopiva moottorivaihtoehto riippuu arjen pyörityksien määrästä. Väkevästi vääntävälle 1,6-litraiselle CRDi:lle luvataan keskikulutus 4,2 l/100 km. Kyseinen dieselmalli ei ole kuin reilun tonnin kalliimpi, kuin mitä on koeajettu 1.0 T-GDI -bensaturbo, jonka kulutukseksi ilmoitetaan 5,0 l/100 km.
Koeajon aikana kulutus oli 6–7 l/100 km, eli dieselin käytännön kulutus lienee litran verran pienempi.
Litrainen bensaturbo vääntää yllättävän vahvasti, ja moottori toimii muutenkin jouhevasti. Kiihtyvyys on jopa iloisen tuntuista, eikä meno "kyykähdä" alakierroksillakaan samalla tavalla kuin joillakin muilla pikkuturboilla.
Konetta erehtyy helposti luulemaan isommaksi, ja turbomoottori on oikein kiva voimanlähde Stoniciin.
Hinnat tosin nousevat, koska turbokoneen saa vain EX-varustelun kanssa. Tällä yhdistelmällä hinnat alkavat 21 500 eurosta. Hinta ei ole enää ihan huippuedullinen, mutta rahoille saa toki kohtalaisen hyvän vastineen.
Mainostettu 17 990 euron alkaen-hinta tarkoittaa 1,2-litraista vapaastihengittävää moottoria. Se on numeroiden perusteella selvästi aneemisemman oloinen: tehoa ja vääntöä on vain reilu kaksi kolmasosaa koeajoauton arvoista, ja myös kulutus on aavistuksen isompi.
Rauhalliseen taajama-ajoon ja kevyellä kuormalla liikuttaessa myös 1,2-litrainen riittää – ja sellaista ajoahan moni Stonicilla varmaan ajaakin.
Lähes pikkuautomainen näppäryys ja edullisuus yhdistyvät Stonicissa astetta isompien autojen tiloihin ja suurempaan istumakorkeuteen. Mitäpä sitä muuta tällaiselta järkihintaiselta käyttökiesiltä edes kaipaa.
Kia Stonic 1.0 T-GDI ISG EX EcoDynamics
Moottori R3, 998 cm3, 88 kW (120 hv)/6000 r/min, 172 Nm/1500–4000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s, huippunopeus 184 km/h
Kulutus 5,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt 115 g/km
Voimansiirto M6, etuveto
Mitat p. 4140, l. 1760, k. 1500 mm, akseliväli 2580 mm, omamassa 1185 kg, tavaratila 352–1155 l, tankki 45 l
Hinta 21 490 euroa, koeajoauto 23 779 euroa (2018)
Miellyttää
Moottori
Jouheva ja pirteä yksilitrainen tekee yhdessä näpsäkän vaihteiston kanssa menemisestä helppoa.
Ärsyttää
Valot
Halogeenien sijaan ei saa ksenoneita tai led-ajovaloja edes lisärahalla.
Yllättää
Uusi yritys
Soul ei noussut hitiksi, joten helpommin sulatettava Stonic-crossover on Kialta fiksu veto.
Yhteenveto
Stonic on passeli kauppakassi ja kaupunkilaisen pikkuperheauto. Se on monelle juuri halutun kaltainen väline arkiseen perusliikkumiseen. Ehkä jollekulle myös halutun keltainen…
(4,0 tähteä)
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pikku Nu-Vista
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
Uusi Sennheiser HD 505
Philips 100 vuotta
Oikaisu: Pathos-edustus Suomessa
Bassocontinuolta levysoitintaso
IsoSlicen laitealustat
Liitäntöjä riittää
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI