Keulan vauhdikkaassa ilmeessä saattaa nähdä aitobrittiläistä MG-otetta. Lediajovalot ovat kohtuullisen tehokkaat sekä lähi- että kaukovaloina.

Keulan vauhdikkaassa ilmeessä saattaa nähdä aitobrittiläistä MG-otetta. Lediajovalot ovat kohtuullisen tehokkaat sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus

MG5 lukeutuu erittäin harvalukuisten täyssähköisten farmarien joukkoon. Niitä lienee tällä hetkellä vain kaksi, ja tyystin eriävissä hintaluokissa. Se toinen on Porsche Taycan.

Auto Bild.Koeajot

MG5 -far­ma­rin CCS-pi­ka­la­taus luon­nis­tuu käy­tän­nöl­li­ses­ti, ja useim­mis­ta muis­ta täys­säh­kö­au­tois­ta poi­ke­ten la­taus­lii­tin on kes­kel­lä keu­laa.

Pi­ka­la­tau­sa­jak­si muo­dos­tui tes­tis­sä Rec­har­gen 150 kW:n Hy­perc­har­ge-pi­ka­la­tu­ril­la 53:sta 85 pro­sent­tiin ta­san 33 mi­nuut­tia. Täl­löin ajo­mat­kak­si saa­tiin 330 km.

Vas­taa­vas­ti sa­taan pro­sent­tiin oli­si ku­lu­nut 46 mi­nuut­tia. Teh­das lu­paa la­tau­sa­jak­si 10:stä 80 pro­sent­tiin 40 mi­nuut­tia.

Jopa 380 ki­lo­met­riä

La­taus­te­ho py­syi pit­kään 40 ki­lo­wa­tin pin­nas­sa, sen kor­ke­am­mal­le ei yl­let­ty, en­nen kuin läh­det­tiin vä­hi­tel­len las­ke­maan koh­ti 23 kW:n ta­soa. Par­haim­mil­laan teh­das lu­paa MG5:lla läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa WLTP-toi­min­ta­mat­kaa asi­al­li­set 380 ki­lo­met­riä. MG5:ssä on 61,1 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku.

Sallittu vetomassa on sekä jarrullisena että jarruttomana 500 kiloa. Myös takavalot ovat ledityyppiset.

Sallittu vetomassa on sekä jarrullisena että jarruttomana 500 kiloa. Myös takavalot ovat ledityyppiset.

Juha Peltonen

Sähköfarmarin suhteellisen pitkä akseliväli antaa asialliset sisätilat.

Sähköfarmarin suhteellisen pitkä akseliväli antaa asialliset sisätilat.

Juha Peltonen

MG5:n kojelauta on selkeän rauhallinen. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii hyvin.

MG5:n kojelauta on selkeän rauhallinen. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii hyvin.

Juha Peltonen

Digitaalinäyttö välittää runsaasti dataa, muun muassa sähkönkulutuksen. Toimintamatka saisi kuitenkin näkyä isompana.

Digitaalinäyttö välittää runsaasti dataa, muun muassa sähkönkulutuksen. Toimintamatka saisi kuitenkin näkyä isompana.

Juha Peltonen

10,25-tuumaisella kosketusnäytöllä näkyy jäljellä oleva sähköinen prosenttimäärä, mutta tämä ruutu jää pronssille Marvel R:n yli 19-tuumaisen näytön rinnalla. 360 asteen kamera on hyvä.

10,25-tuumaisella kosketusnäytöllä näkyy jäljellä oleva sähköinen prosenttimäärä, mutta tämä ruutu jää pronssille Marvel R:n yli 19-tuumaisen näytön rinnalla. 360 asteen kamera on hyvä.

Juha Peltonen

To­te­sin MG5:n alus­tan täys­säh­kö­au­tok­si huo­mat­ta­van miel­lyt­tä­väk­si luon­teel­taan. Jou­si­tus toi­mii 1 637-ki­loi­ses­sa far­kus­sa jopa kau­pun­gin nu­pu­ki­vi­ka­dul­la lä­hes esi­mer­kil­li­ses­ti il­man, et­tä mat­kus­ta­mos­sa tun­tui­si epä­miel­lyt­tä­väl­tä.

Ajo­ti­la (Eco/Com­fort/Sport) va­li­taan kes­ki­kon­so­lin va­lit­si­mes­ta, ja sil­lä on nor­mi­vai­ku­tuk­sen­sa ajo­mat­kaan.

Jos ha­lu­aa mak­si­moi­da toi­min­ta­mat­kan ja ajaa mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­li­ses­sa Eco-ti­las­sa, ase­tus pi­tää kyt­keä jo­kai­sen käyn­nis­tyk­sen jäl­keen uu­del­leen pääl­le, kos­ka läh­tö­koh­tai­se­na ajo­ti­la­na on Com­fort.

Oh­jaus­tun­tu­ma osoit­tau­tuu maan­tie­a­jos­sa odot­ta­mat­to­man ren­nok­si ja so­pi­van täs­mäl­li­sek­si. Teh­taan il­moit­ta­ma maa­va­ra­lu­ke­ma 115 mm kuu­los­taa vä­hin­tään eri­koi­sel­ta – ky­sees­sä on pak­ko ol­la maa­va­ra täy­del­lä kuor­mal­la.

Viih­tyi­sä mat­kus­ta­mo

MG5:n mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä on van­ha­kan­tai­sem­pi kuin kal­liim­mas­sa MG Mar­vel R:ssä. MG5:n 10,25-tuu­mai­nen näyt­tö­ruu­tu ei ole myös­kään lä­hes­kään yh­tä koo­kas ei­kä käy­tän­nöl­li­nen – Mar­vel R:ssä sil­lä on ko­koa yli 19 tuu­maa.

Esi­mer­kik­si jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka, joka on säh­kö­au­tos­sa kes­kei­sin­tä da­taa, nä­kyy Mar­vel R:n kos­ke­tus­näy­töl­lä kook­kaa­na, kun vas­taa­vas­ti ar­voa jou­tuu MG5:ssä et­si­mään – lop­pu­pe­lis­sä lu­ke­ma löy­tyy mil­li­met­rin kor­kui­se­na 7-tuu­mai­sen, si­nän­sä pal­jon tie­toa vä­lit­tä­vän di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ala­lai­das­ta.

Kos­ke­tus­näy­tön toi­min­to­jen käyt­tö ei myös­kään ole pää­sään­töi­ses­ti yh­tä sel­ke­ää kuin Mar­vel R:ssä. Läm­pö­ti­lan sää­tö ja il­ma­pu­hal­luk­sen no­peus sää­ty­vät kui­ten­kin suh­teel­li­sen no­pe­as­ti ja sel­ke­äs­ti kos­ke­tus­näy­tön ali­va­li­kos­ta.

Matkamukavat sähkösäätöiset etuistuimet antavat ryhdikkään ajoasennon. Sivuttaistuki on asiallinen.

Matkamukavat sähkösäätöiset etuistuimet antavat ryhdikkään ajoasennon. Sivuttaistuki on asiallinen.

Juha Peltonen

Takaistuimelle on helppo siirtyä avarista ovista, ja takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimelle on helppo siirtyä avarista ovista, ja takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Juha Peltonen

Pyöritettävän ajosuunnanvalitsimen läheisyydessä ovat säätimet ajotilalle ja jarrutusenergian talteenotolle.

Pyöritettävän ajosuunnanvalitsimen läheisyydessä ovat säätimet ajotilalle ja jarrutusenergian talteenotolle.

Juha Peltonen

MG5 LR Luxury.

MG5 LR Luxury.

Juha Peltonen

Perustavaratilan alle saa piiloon kaksi latauskaapelia. Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 367 litraa, mutta laajennuksen pohja ei ole tasainen.

Perustavaratilan alle saa piiloon kaksi latauskaapelia. Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 367 litraa, mutta laajennuksen pohja ei ole tasainen.

Juha Peltonen

Etupellin alla tavallista autonkäyttäjää liikuttaa ainoastaan pesunesteen täyttöaukko.

Etupellin alla tavallista autonkäyttäjää liikuttaa ainoastaan pesunesteen täyttöaukko.

Juha Peltonen

Tuu­li­la­sin pi­kai­sel­le huur­teen­pois­tol­le on on­nek­si eril­li­nen me­kaa­ni­nen pai­ni­ke. Kes­ki­kon­so­lin ala­puo­lel­la on run­saas­ti avoin­ta säi­ly­tys­ti­laa, ja sa­mal­ta sek­to­ril­ta löy­ty­vät myös usb-lii­tän­nät.

Si­sä­ti­lo­jen vii­meis­te­ly on var­sin laa­du­kas­ta. Mat­ka­mu­ka­vat, säh­kö­sää­töi­set ja kei­no­nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met toi­mi­vat pä­te­väs­ti myös pit­käl­lä mat­kal­la, ja si­vut­tais­tu­ki on hyvä. Ajo­a­sen­nos­ta sää­tyy miel­lyt­tä­vän ryh­di­käs, ja myös ris­ti­se­län­tu­ki riit­tää.

Ly­hy­em­pi kul­jet­ta­ja jou­tuu kom­pen­soi­maan tur­va­vyön kor­keus­sää­dön puut­tu­mis­ta säh­kö­toi­mi­sen is­tui­men kor­keus­sää­dön avul­la, mikä ei tie­ten­kään joh­da op­ti­maa­li­seen lop­pu­tu­lok­seen.

Far­ma­rin ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä ava­ris­ta ovis­ta, ja ta­ka­na on mu­ka­vas­ti pol­vi- ja pään­ti­laa jopa 185-sent­ti­sel­le.

Kii­na­lais­far­ma­rin pe­rus­ta­va­ra­ti­la on jo 479-lit­rai­se­na toi­mi­va, ja sen al­la ole­vaan lo­ke­roon mah­tuu kak­si la­taus­kaa­pe­lia. Ta­va­ra­ti­las­ta löy­tyy kui­ten­kin huo­mau­tet­ta­vaa: ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en ei muo­dos­tu ta­sais­ta las­taus­pin­taa.

Juha Pel­to­nen

MG 5 LR Lu­xu­ry

Moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­ri edes­sä, 115 kW (156 hv), 280 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,7 s, huip­pu­no­peus 185 km/h

Ku­lu­tus

17,9 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 61,1 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

380 km

La­tau­sai­ka

40 min (10–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4600, l. 1818, k. 1521 mm, ak­se­li­vä­li 2659 mm, maa­va­ra 115 mm, oma­mas­sa 1637 kg, kan­ta­vuus 455 kg, ve­to­mas­sa 500/500 kg, ta­va­ra­ti­la 479–1367 l

Hin­ta

34 900 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 34 900 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN