Keulan vauhdikkaassa ilmeessä saattaa nähdä aitobrittiläistä MG-otetta. Lediajovalot ovat kohtuullisen tehokkaat sekä lähi- että kaukovaloina.
Juha Peltonen
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
MG5 lukeutuu erittäin harvalukuisten täyssähköisten farmarien joukkoon. Niitä lienee tällä hetkellä vain kaksi, ja tyystin eriävissä hintaluokissa. Se toinen on Porsche Taycan.
MG5 -farmarin CCS-pikalataus luonnistuu käytännöllisesti, ja useimmista muista täyssähköautoista poiketen latausliitin on keskellä keulaa.
Pikalatausajaksi muodostui testissä Rechargen 150 kW:n Hypercharge-pikalaturilla 53:sta 85 prosenttiin tasan 33 minuuttia. Tällöin ajomatkaksi saatiin 330 km.
Vastaavasti sataan prosenttiin olisi kulunut 46 minuuttia. Tehdas lupaa latausajaksi 10:stä 80 prosenttiin 40 minuuttia.
Jopa 380 kilometriä
Latausteho pysyi pitkään 40 kilowatin pinnassa, sen korkeammalle ei ylletty, ennen kuin lähdettiin vähitellen laskemaan kohti 23 kW:n tasoa. Parhaimmillaan tehdas lupaa MG5:lla lämpimissä olosuhteissa WLTP-toimintamatkaa asialliset 380 kilometriä. MG5:ssä on 61,1 kilowattitunnin ajoakku.
Sallittu vetomassa on sekä jarrullisena että jarruttomana 500 kiloa. Myös takavalot ovat ledityyppiset.
Juha Peltonen
Sähköfarmarin suhteellisen pitkä akseliväli antaa asialliset sisätilat.
Juha Peltonen
MG5:n kojelauta on selkeän rauhallinen. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii hyvin.
Juha Peltonen
Digitaalinäyttö välittää runsaasti dataa, muun muassa sähkönkulutuksen. Toimintamatka saisi kuitenkin näkyä isompana.
Juha Peltonen
10,25-tuumaisella kosketusnäytöllä näkyy jäljellä oleva sähköinen prosenttimäärä, mutta tämä ruutu jää pronssille Marvel R:n yli 19-tuumaisen näytön rinnalla. 360 asteen kamera on hyvä.
Juha Peltonen
Totesin MG5:n alustan täyssähköautoksi huomattavan miellyttäväksi luonteeltaan. Jousitus toimii 1 637-kiloisessa farkussa jopa kaupungin nupukivikadulla lähes esimerkillisesti ilman, että matkustamossa tuntuisi epämiellyttävältä.
Ajotila (Eco/Comfort/Sport) valitaan keskikonsolin valitsimesta, ja sillä on normivaikutuksensa ajomatkaan.
Jos haluaa maksimoida toimintamatkan ja ajaa mahdollisimman taloudellisessa Eco-tilassa, asetus pitää kytkeä jokaisen käynnistyksen jälkeen uudelleen päälle, koska lähtökohtaisena ajotilana on Comfort.
Ohjaustuntuma osoittautuu maantieajossa odottamattoman rennoksi ja sopivan täsmälliseksi. Tehtaan ilmoittama maavaralukema 115 mm kuulostaa vähintään erikoiselta – kyseessä on pakko olla maavara täydellä kuormalla.
Viihtyisä matkustamo
MG5:n multimediajärjestelmä on vanhakantaisempi kuin kalliimmassa MG Marvel R:ssä. MG5:n 10,25-tuumainen näyttöruutu ei ole myöskään läheskään yhtä kookas eikä käytännöllinen – Marvel R:ssä sillä on kokoa yli 19 tuumaa.
Esimerkiksi jäljellä oleva toimintamatka, joka on sähköautossa keskeisintä dataa, näkyy Marvel R:n kosketusnäytöllä kookkaana, kun vastaavasti arvoa joutuu MG5:ssä etsimään – loppupelissä lukema löytyy millimetrin korkuisena 7-tuumaisen, sinänsä paljon tietoa välittävän digitaalisen mittariston alalaidasta.
Kosketusnäytön toimintojen käyttö ei myöskään ole pääsääntöisesti yhtä selkeää kuin Marvel R:ssä. Lämpötilan säätö ja ilmapuhalluksen nopeus säätyvät kuitenkin suhteellisen nopeasti ja selkeästi kosketusnäytön alivalikosta.
Matkamukavat sähkösäätöiset etuistuimet antavat ryhdikkään ajoasennon. Sivuttaistuki on asiallinen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä avarista ovista, ja takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Pyöritettävän ajosuunnanvalitsimen läheisyydessä ovat säätimet ajotilalle ja jarrutusenergian talteenotolle.
Juha Peltonen
MG5 LR Luxury.
Juha Peltonen
Perustavaratilan alle saa piiloon kaksi latauskaapelia. Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 367 litraa, mutta laajennuksen pohja ei ole tasainen.
Juha Peltonen
Etupellin alla tavallista autonkäyttäjää liikuttaa ainoastaan pesunesteen täyttöaukko.
Juha Peltonen
Tuulilasin pikaiselle huurteenpoistolle on onneksi erillinen mekaaninen painike. Keskikonsolin alapuolella on runsaasti avointa säilytystilaa, ja samalta sektorilta löytyvät myös usb-liitännät.
Sisätilojen viimeistely on varsin laadukasta. Matkamukavat, sähkösäätöiset ja keinonahkaverhoillut etuistuimet toimivat pätevästi myös pitkällä matkalla, ja sivuttaistuki on hyvä. Ajoasennosta säätyy miellyttävän ryhdikäs, ja myös ristiseläntuki riittää.
Lyhyempi kuljettaja joutuu kompensoimaan turvavyön korkeussäädön puuttumista sähkötoimisen istuimen korkeussäädön avulla, mikä ei tietenkään johda optimaaliseen lopputulokseen.
Farmarin takaistuimelle on helppo siirtyä avarista ovista, ja takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa jopa 185-senttiselle.
Kiinalaisfarmarin perustavaratila on jo 479-litraisena toimiva, ja sen alla olevaan lokeroon mahtuu kaksi latauskaapelia. Tavaratilasta löytyy kuitenkin huomautettavaa: takaselkänojat alas taittaen ei muodostu tasaista lastauspintaa.
Juha Peltonen
MG 5 LR Luxury
Moottori
Sähkömoottori edessä, 115 kW (156 hv), 280 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,7 s, huippunopeus 185 km/h
Kulutus
17,9 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 61,1 kWh
Toimintamatka sähköllä
380 km
Latausaika
40 min (10–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4600, l. 1818, k. 1521 mm, akseliväli 2659 mm, maavara 115 mm, omamassa 1637 kg, kantavuus 455 kg, vetomassa 500/500 kg, tavaratila 479–1367 l
Hinta
34 900 euroa, koeajoauto 34 900 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
SEASin lelu
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Cd-pyöritin Ranskasta
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Canor Virtus A3
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Striimeri kämmenelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi