Sekä Sports Tourerissa että Country Tourerissa käytetään Epsilon II -alustaratkaisua. Country Tourerissa on ajomukavampi alusta kuin Insignian perusfarkussa.
Koeajossa Opel Insignia Country Tourer: Maastohenkisempi
210-hevosvoimainen nelivetoinen Country Tourer -farmari on kyvykkäämpi mutta jousitukseltaan selkeästi mukavampi painos Insignia Sports Tourerista.
Lokakuussa 2017 tuotantoon tullut Country Tourer on maastokelpoisempi Insignian erikoispainos, jossa on pari senttiä enemmän maavaraa kuin perusfarkussa. Mustien pyöräkoteloiden listojen lisäksi muita ulkoisia tunnusmerkkejä ovat lähinnä keulan ja peräosan pohjansuojalevyt.
Toimiva alusta
Vääntävä tuplaturbodiesel on osuva valinta Country Toureriin, sillä yli 1,8-tonninen farkku kiihtyy sen voimin ärhäkästi. Se ei ole ihme, sillä 210-hevosvoimaisesta dieselistä saadaan maksimivääntöä 480 Nm/1 500 r/min. Opelin mukaan seisova satanen sujuu 8,2 sekunnissa.
Country Tourerissa on 25 milliä suurempi maavara kuin Sports Tourerissa.
Aisinin valmistama 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaattilaatikko vaihtaa pehmeästi. Sitä voidaan käyttää manuaalisesti lattiavalitsimesta, mutta ohjauspyörän vaihtosiivekkeitä autossa ei ole. Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asiallnen 7,3 l/100 km.
Suomessa vakiona olevan FlexRide-alustan ajotila valitaan keskikonsolista. FlexRide vaikuttaa iskunvaimennuksen lisäksi ohjausvasteeseen, mutta ei kaasunvasteeseen. Keskijäykän Normal-ajotilan seurana ovat matkamukava Tour ja urheilullinen Sport, joiden väliset erot ovat tuntuvat.
Yllättäen myös Tour-tila on neljän aikuisen kuormalla todella matkamukava ja tarpeeksi jäykkä.
Pelkistetyssä kojelaudassa on tuntuvasti vähemmän mekaanisia painikkeita kuin edellisen sukupolven mallissa.
Yksikään asetuksista ei siis ole liian pehmeä, vaan jousitus on sekä nupukivikaduilla, maanteillä että kuoppaisilla pikkuteillä juuri niin jämäkkä, kuin mitä painavahkossa autossa kuuluukin olla.
Country Tourerin jousituksen luonteen huomaa vertaamalla sitä Insignia Sports Tourerin (koeajo ABS 16/2017) sinänsä matkamukavaan alustaan: jälkimmäisen takajousitus nypyttää jonkin verran epätasaisuuksissa, mutta Country Tourerissa kyseistä ilmiötä ei esiinny.
Jatkuvassa Twinster-nelivedossa on älykäs voimanjako, ja systeemi toimii hienosti esimerkiksi lähdöissä jäisistä risteyksistä. Perinteinen takatasauspyörästö jakaa yhtä paljon vääntömomenttia molemmille takapyörille, mutta Country Tourerissa on kaksi sähköisesti ohjattua monilevykytkintä, joiden avulla kummallekin pyörälle ohjataan olosuhteista riippumatta vääntömomenttia yksilöllisesti.
Kaarrevalotoiminnolla varustetut valinnaiset IntelliLux Matrix LED -ajovalot pitävät huolen näkemisestä.
Normaali istumakorkeus
Country Tourer on 25 milliä Insignian perusfarkkua korkeampi, mutta kuljettajan paikalla asiaa ei huomaa. Hyvä niin, sillä kuljettajalla säilyy nopeammassakin ajossa samanlainen tietuntuma kuin Sports Tourerissa.
Viilennyksellä varustetut etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen. Kuljettajalle on sähköiset ja etumatkustajalla mekaaniset säädöt.
Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa – ja myös istuinlämmitys.
Useimmat selväpiirteisen kojelaudan toiminnoista on asemoitu kosketusnäytön taakse. Onneksi olennaisimmat, esimerkiksi lämpötilansäätö, ovat kojelaudassa mekaanisina kytkiminä, mikä helpottaa niiden käyttöä.
8-tuumainen kosketusnäyttö on helppolukuinen, ja puhelimen induktiolatausmahdollisuus on näppärä. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti, ja reittiopastus toimii selkeästi. Iso lasikatto tuo matkustamoon runsaasti valoa. Tuulilasinäyttö on päivälläkin sopivan kirkas.
Sitä vastoin tietoviihdejärjestelmän antamat ääni- ja tekstivaroitukset eivät aina pidä kutiaan. ”Ruuhkaa edessä”- tai ”Huomio! Tietyö!” -ääni-ilmoitus saattaa kuulua, vaikka liikennettä tai tietöitä ei olisikaan. Tyhjällä maantiellä päiväsaikaan peltoalueella kuului kerran ”Huomio! Vaara ajoradalla olevien eläimien vuoksi!”, vaikka eläimiä ei ollut näköpiirissä.
Tällaiset varoitukset ovat tärkeitä, mutta ilmeisesti järjestelmä on säädetty liian herkäksi.
Risteävän liikenteen varoitin ja mukautuva vakionopeudensäädin toimivat normaalisti, mutta kaistavahti tuntui liian hanakalta.
Hyvät takaistuintilat
Ajoasennosta virittää varsin otollisen, joskin ohjauspyörän syvyyssäätövara saisi olla reilumpi. Kunnollisen sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on teholämmityksen lisäksi nopea viilennys. Kuljettajan istuimessa on 8-suuntaisten sähkösäätöjen lisäksi kohtuullisen tehokas hierontatoiminto.
Etumatkustajan istuimessa on vain mekaaniset säädöt – ekstraa on vain sähköinen etureunan kallistus. Lisäksi selkänojan säätöpyörän käyttö on sähköiseen säätöön nähden kömpelöä. Nahkaverhoilu antaa hyvin varustellulle versiolle hienostuneisuutta.
Takaistuimelle on helppo istuutua reilusti aukeavista takaovista. Takana on reilusti polvitilaa, ja takamatkustajia hemmotellaan myös lämmitettävillä istumapaikoilla.
Suurimmillaan tasapohjaisen tavaratilan koko on 1 665 litraa.
Country Tourerin tavaratila on täsmälleen samankokoinen kuin Sports Tourerissa. Sähkötoiminen takaluukku paljastaa mukavan kokoisen 560 litran kontin, joka laajenee 1 665-litraiseksi.
Tilaa on 130 litraa enemmän kuin edeltävässä mallissa, ja laajennettu tavaratila on tasapohjainen.
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Turbo 4x4 Start/Stop
Moottori R4, kaksi turboa, 1956 cm3, 154 kW (210 hv)/4000 r/min, 480 Nm/1500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s, huippunopeus 228 km/h
Kulutus 7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 188 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 5004, l. 1871, k. 1525 mm, akseliväli 2829 mm, maavara 146 mm, omamassa 1863 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 560–1665 l, tankki 62 l
Hinta 48 954 euroa, koeajoauto 62 745 euroa (2018)
(4,0 tähteä)
Miellyttää
Jousitus
Takajousitus on miellyttävämpi kuin Sports Tourerissa.
Ärsyttää
Säätövara
Ohjauspyörä saisi säätyä syvyyssuunnassa reilummin.
Yllättää
Istumakorkeus
Country Tourerissa istutaan suunnilleen samalla tasolla kuin Sports Tourerissa.
Yhteenveto
Nelivetoinen Country Tourer on jousitukseltaan parempi kuin Sports Tourer – ero tuntuu ennen kaikkea taka-akseliston rauhallisena toimintana epätasaisuuksissa. Bi-Turbo on pätevä moottorivalinta, kun halutaan kohtuullisen ajotalouden lisäksi reipasta suorituskykyä. Tilankäyttö ja muunneltavuus ovat hallussa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADin uusi lattiakaiutin
Budjettilevysoitin Espanjasta
HEDD Audion uusi kartio
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Marshall Bromley 750
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI