Sekä Sports Tourerissa että Country Tourerissa käytetään Epsilon II -alustaratkaisua. Country Tourerissa on ajomukavampi alusta kuin Insignian perusfarkussa.
Koeajossa Opel Insignia Country Tourer: Maastohenkisempi
210-hevosvoimainen nelivetoinen Country Tourer -farmari on kyvykkäämpi mutta jousitukseltaan selkeästi mukavampi painos Insignia Sports Tourerista.
Lokakuussa 2017 tuotantoon tullut Country Tourer on maastokelpoisempi Insignian erikoispainos, jossa on pari senttiä enemmän maavaraa kuin perusfarkussa. Mustien pyöräkoteloiden listojen lisäksi muita ulkoisia tunnusmerkkejä ovat lähinnä keulan ja peräosan pohjansuojalevyt.
Toimiva alusta
Vääntävä tuplaturbodiesel on osuva valinta Country Toureriin, sillä yli 1,8-tonninen farkku kiihtyy sen voimin ärhäkästi. Se ei ole ihme, sillä 210-hevosvoimaisesta dieselistä saadaan maksimivääntöä 480 Nm/1 500 r/min. Opelin mukaan seisova satanen sujuu 8,2 sekunnissa.
Country Tourerissa on 25 milliä suurempi maavara kuin Sports Tourerissa.
Aisinin valmistama 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaattilaatikko vaihtaa pehmeästi. Sitä voidaan käyttää manuaalisesti lattiavalitsimesta, mutta ohjauspyörän vaihtosiivekkeitä autossa ei ole. Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asiallnen 7,3 l/100 km.
Suomessa vakiona olevan FlexRide-alustan ajotila valitaan keskikonsolista. FlexRide vaikuttaa iskunvaimennuksen lisäksi ohjausvasteeseen, mutta ei kaasunvasteeseen. Keskijäykän Normal-ajotilan seurana ovat matkamukava Tour ja urheilullinen Sport, joiden väliset erot ovat tuntuvat.
Yllättäen myös Tour-tila on neljän aikuisen kuormalla todella matkamukava ja tarpeeksi jäykkä.
Pelkistetyssä kojelaudassa on tuntuvasti vähemmän mekaanisia painikkeita kuin edellisen sukupolven mallissa.
Yksikään asetuksista ei siis ole liian pehmeä, vaan jousitus on sekä nupukivikaduilla, maanteillä että kuoppaisilla pikkuteillä juuri niin jämäkkä, kuin mitä painavahkossa autossa kuuluukin olla.
Country Tourerin jousituksen luonteen huomaa vertaamalla sitä Insignia Sports Tourerin (koeajo ABS 16/2017) sinänsä matkamukavaan alustaan: jälkimmäisen takajousitus nypyttää jonkin verran epätasaisuuksissa, mutta Country Tourerissa kyseistä ilmiötä ei esiinny.
Jatkuvassa Twinster-nelivedossa on älykäs voimanjako, ja systeemi toimii hienosti esimerkiksi lähdöissä jäisistä risteyksistä. Perinteinen takatasauspyörästö jakaa yhtä paljon vääntömomenttia molemmille takapyörille, mutta Country Tourerissa on kaksi sähköisesti ohjattua monilevykytkintä, joiden avulla kummallekin pyörälle ohjataan olosuhteista riippumatta vääntömomenttia yksilöllisesti.
Kaarrevalotoiminnolla varustetut valinnaiset IntelliLux Matrix LED -ajovalot pitävät huolen näkemisestä.
Normaali istumakorkeus
Country Tourer on 25 milliä Insignian perusfarkkua korkeampi, mutta kuljettajan paikalla asiaa ei huomaa. Hyvä niin, sillä kuljettajalla säilyy nopeammassakin ajossa samanlainen tietuntuma kuin Sports Tourerissa.
Viilennyksellä varustetut etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen. Kuljettajalle on sähköiset ja etumatkustajalla mekaaniset säädöt.
Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa – ja myös istuinlämmitys.
Useimmat selväpiirteisen kojelaudan toiminnoista on asemoitu kosketusnäytön taakse. Onneksi olennaisimmat, esimerkiksi lämpötilansäätö, ovat kojelaudassa mekaanisina kytkiminä, mikä helpottaa niiden käyttöä.
8-tuumainen kosketusnäyttö on helppolukuinen, ja puhelimen induktiolatausmahdollisuus on näppärä. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti, ja reittiopastus toimii selkeästi. Iso lasikatto tuo matkustamoon runsaasti valoa. Tuulilasinäyttö on päivälläkin sopivan kirkas.
Sitä vastoin tietoviihdejärjestelmän antamat ääni- ja tekstivaroitukset eivät aina pidä kutiaan. ”Ruuhkaa edessä”- tai ”Huomio! Tietyö!” -ääni-ilmoitus saattaa kuulua, vaikka liikennettä tai tietöitä ei olisikaan. Tyhjällä maantiellä päiväsaikaan peltoalueella kuului kerran ”Huomio! Vaara ajoradalla olevien eläimien vuoksi!”, vaikka eläimiä ei ollut näköpiirissä.
Tällaiset varoitukset ovat tärkeitä, mutta ilmeisesti järjestelmä on säädetty liian herkäksi.
Risteävän liikenteen varoitin ja mukautuva vakionopeudensäädin toimivat normaalisti, mutta kaistavahti tuntui liian hanakalta.
Hyvät takaistuintilat
Ajoasennosta virittää varsin otollisen, joskin ohjauspyörän syvyyssäätövara saisi olla reilumpi. Kunnollisen sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on teholämmityksen lisäksi nopea viilennys. Kuljettajan istuimessa on 8-suuntaisten sähkösäätöjen lisäksi kohtuullisen tehokas hierontatoiminto.
Etumatkustajan istuimessa on vain mekaaniset säädöt – ekstraa on vain sähköinen etureunan kallistus. Lisäksi selkänojan säätöpyörän käyttö on sähköiseen säätöön nähden kömpelöä. Nahkaverhoilu antaa hyvin varustellulle versiolle hienostuneisuutta.
Takaistuimelle on helppo istuutua reilusti aukeavista takaovista. Takana on reilusti polvitilaa, ja takamatkustajia hemmotellaan myös lämmitettävillä istumapaikoilla.
Suurimmillaan tasapohjaisen tavaratilan koko on 1 665 litraa.
Country Tourerin tavaratila on täsmälleen samankokoinen kuin Sports Tourerissa. Sähkötoiminen takaluukku paljastaa mukavan kokoisen 560 litran kontin, joka laajenee 1 665-litraiseksi.
Tilaa on 130 litraa enemmän kuin edeltävässä mallissa, ja laajennettu tavaratila on tasapohjainen.
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Turbo 4x4 Start/Stop
Moottori R4, kaksi turboa, 1956 cm3, 154 kW (210 hv)/4000 r/min, 480 Nm/1500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s, huippunopeus 228 km/h
Kulutus 7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 188 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 5004, l. 1871, k. 1525 mm, akseliväli 2829 mm, maavara 146 mm, omamassa 1863 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 560–1665 l, tankki 62 l
Hinta 48 954 euroa, koeajoauto 62 745 euroa (2018)
(4,0 tähteä)
Miellyttää
Jousitus
Takajousitus on miellyttävämpi kuin Sports Tourerissa.
Ärsyttää
Säätövara
Ohjauspyörä saisi säätyä syvyyssuunnassa reilummin.
Yllättää
Istumakorkeus
Country Tourerissa istutaan suunnilleen samalla tasolla kuin Sports Tourerissa.
Yhteenveto
Nelivetoinen Country Tourer on jousitukseltaan parempi kuin Sports Tourer – ero tuntuu ennen kaikkea taka-akseliston rauhallisena toimintana epätasaisuuksissa. Bi-Turbo on pätevä moottorivalinta, kun halutaan kohtuullisen ajotalouden lisäksi reipasta suorituskykyä. Tilankäyttö ja muunneltavuus ovat hallussa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL