Sekä Sports Tourerissa että Country Tourerissa käytetään Epsilon II -alustaratkaisua. Country Tourerissa on ajomukavampi alusta kuin Insignian perusfarkussa.

Sekä Sports Tourerissa että Country Tourerissa käytetään Epsilon II -alustaratkaisua. Country Tourerissa on ajomukavampi alusta kuin Insignian perusfarkussa.

Koeajossa Opel Insignia Country Tourer: Maastohenkisempi

210-hevosvoimainen nelivetoinen Country Tourer -farmari on kyvykkäämpi mutta jousitukseltaan selkeästi mukavampi painos Insignia Sports Tourerista.

Auto Bild.Koeajot

Lo­ka­kuus­sa 2017 tuo­tan­toon tul­lut Count­ry Tou­rer on maas­to­kel­poi­sem­pi In­sig­ni­an eri­kois­pai­nos, jos­sa on pari sent­tiä enem­män maa­va­raa kuin pe­rus­far­kus­sa. Mus­tien pyö­rä­ko­te­loi­den lis­to­jen li­säk­si mui­ta ul­koi­sia tun­nus­merk­ke­jä ovat lä­hin­nä keu­lan ja pe­rä­o­san poh­jan­suo­ja­le­vyt.

Toi­mi­va alus­ta

Vään­tä­vä tup­la­tur­bo­die­sel on osu­va va­lin­ta Count­ry Tou­re­riin, sil­lä yli 1,8-ton­ni­nen fark­ku kiih­tyy sen voi­min är­hä­käs­ti. Se ei ole ih­me, sil­lä 210-he­vos­voi­mai­ses­ta die­se­lis­tä saa­daan mak­si­mi­vään­töä 480 Nm/1 500 r/min. Ope­lin mu­kaan sei­so­va sa­ta­nen su­juu 8,2 se­kun­nis­sa.

Country Tourerissa on 25 milliä suurempi maavara kuin Sports Tourerissa.

Country Tourerissa on 25 milliä suurempi maavara kuin Sports Tourerissa.

Ai­si­nin val­mis­ta­ma 8-no­peuk­si­nen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti­laa­tik­ko vaih­taa peh­me­äs­ti. Sitä voi­daan käyt­tää ma­nu­aa­li­ses­ti lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta, mut­ta oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­kei­tä au­tos­sa ei ole. Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan asi­al­l­nen 7,3 l/100 km.

Suo­mes­sa va­ki­o­na ole­van Flex­Ri­de-alus­tan ajo­ti­la va­li­taan kes­ki­kon­so­lis­ta. Flex­Ri­de vai­kut­taa is­kun­vai­men­nuk­sen li­säk­si oh­jaus­vas­tee­seen, mut­ta ei kaa­sun­vas­tee­seen. Kes­ki­jäy­kän Nor­mal-ajo­ti­lan seu­ra­na ovat mat­ka­mu­ka­va Tour ja ur­hei­lul­li­nen Sport, joi­den vä­li­set erot ovat tun­tu­vat.

Yl­lät­tä­en myös Tour-tila on nel­jän ai­kui­sen kuor­mal­la to­del­la mat­ka­mu­ka­va ja tar­peek­si jäyk­kä.

Pelkistetyssä kojelaudassa on tuntuvasti vähemmän mekaanisia painikkeita kuin edellisen sukupolven mallissa.

Pelkistetyssä kojelaudassa on tuntuvasti vähemmän mekaanisia painikkeita kuin edellisen sukupolven mallissa.

Yk­si­kään ase­tuk­sis­ta ei siis ole lii­an peh­meä, vaan jou­si­tus on sekä nu­pu­ki­vi­ka­duil­la, maan­teil­lä et­tä kuop­pai­sil­la pik­ku­teil­lä juu­ri niin jä­mäk­kä, kuin mitä pai­na­vah­kos­sa au­tos­sa kuu­luu­kin ol­la.

Count­ry Tou­re­rin jou­si­tuk­sen luon­teen huo­maa ver­taa­mal­la sitä In­sig­nia Sports Tou­re­rin (ko­ea­jo ABS 16/2017) si­nän­sä mat­ka­mu­ka­vaan alus­taan: jäl­kim­mäi­sen ta­ka­jou­si­tus ny­pyt­tää jon­kin ver­ran epä­ta­sai­suuk­sis­sa, mut­ta Count­ry Tou­re­ris­sa ky­seis­tä il­mi­ö­tä ei esiin­ny.

Jat­ku­vas­sa Twins­ter-ne­li­ve­dos­sa on äly­käs voi­man­ja­ko, ja sys­tee­mi toi­mii hie­nos­ti esi­mer­kik­si läh­döis­sä jäi­sis­tä ris­teyk­sis­tä. Pe­rin­tei­nen ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tö ja­kaa yh­tä pal­jon vään­tö­mo­ment­tia mo­lem­mil­le ta­ka­pyö­ril­le, mut­ta Count­ry Tou­re­ris­sa on kak­si säh­köi­ses­ti oh­jat­tua mo­ni­le­vy­kyt­kin­tä, joi­den avul­la kum­mal­le­kin pyö­räl­le oh­ja­taan olo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta vään­tö­mo­ment­tia yk­si­löl­li­ses­ti.

Kaar­re­va­lo­toi­min­nol­la va­rus­te­tut va­lin­nai­set In­tel­li­Lux Mat­rix LED -ajo­va­lot pi­tä­vät huo­len nä­ke­mi­ses­tä.

Nor­maa­li is­tu­ma­kor­keus

Count­ry Tou­rer on 25 mil­liä In­sig­ni­an pe­rus­fark­kua kor­ke­am­pi, mut­ta kul­jet­ta­jan pai­kal­la asi­aa ei huo­maa. Hyvä niin, sil­lä kul­jet­ta­jal­la säi­lyy no­pe­am­mas­sa­kin ajos­sa sa­man­lai­nen tie­tun­tu­ma kuin Sports Tou­re­ris­sa.

Viilennyksellä varustetut etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen. Kuljettajalle on sähköiset ja etumatkustajalla mekaaniset säädöt.

Viilennyksellä varustetut etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen. Kuljettajalle on sähköiset ja etumatkustajalla mekaaniset säädöt.

Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa – ja myös istuinlämmitys.

Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa – ja myös istuinlämmitys.

Useim­mat sel­vä­piir­tei­sen ko­je­lau­dan toi­min­nois­ta on ase­moi­tu kos­ke­tus­näy­tön taak­se. On­nek­si olen­nai­sim­mat, esi­mer­kik­si läm­pö­ti­lan­sää­tö, ovat ko­je­lau­das­sa me­kaa­ni­si­na kyt­ki­mi­nä, mikä hel­pot­taa nii­den käyt­töä.

8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on help­po­lu­kui­nen, ja pu­he­li­men in­duk­ti­o­la­taus­mah­dol­li­suus on näp­pä­rä. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti, ja reit­ti­o­pas­tus toi­mii sel­ke­äs­ti. Iso la­si­kat­to tuo mat­kus­ta­moon run­saas­ti va­loa. Tuu­li­la­si­näyt­tö on päi­väl­lä­kin so­pi­van kir­kas.

Sitä vas­toin tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män an­ta­mat ää­ni- ja teks­ti­va­roi­tuk­set ei­vät ai­na pidä ku­ti­aan. ”Ruuh­kaa edes­sä”- tai ”Huo­mio! Tie­työ!” -ää­ni-il­moi­tus saat­taa kuu­lua, vaik­ka lii­ken­net­tä tai tie­töi­tä ei oli­si­kaan. Tyh­jäl­lä maan­tiel­lä päi­vä­sai­kaan pel­to­a­lu­eel­la kuu­lui ker­ran ”Huo­mio! Vaa­ra ajo­ra­dal­la ole­vien eläi­mien vuok­si!”, vaik­ka eläi­miä ei ol­lut nä­kö­pii­ris­sä.

Täl­lai­set va­roi­tuk­set ovat tär­kei­tä, mut­ta il­mei­ses­ti jär­jes­tel­mä on sää­det­ty lii­an her­käk­si.

Ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mi­vat nor­maa­lis­ti, mut­ta kais­ta­vah­ti tun­tui lii­an ha­na­kal­ta.

Hy­vät takais­tuinti­lat

Ajo­a­sen­nos­ta vi­rit­tää var­sin otol­li­sen, jos­kin oh­jaus­pyö­rän sy­vyys­sää­tö­va­ra sai­si ol­la rei­lum­pi. Kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vis­sa etuis­tui­mis­sa on te­ho­läm­mi­tyk­sen li­säk­si no­pea vii­len­nys. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on 8-suun­tais­ten säh­kö­sää­tö­jen li­säk­si koh­tuul­li­sen te­ho­kas hie­ron­ta­toi­min­to.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on vain me­kaa­ni­set sää­döt – ekst­raa on vain säh­köi­nen etu­reu­nan kal­lis­tus. Li­säk­si sel­kä­no­jan sää­tö­pyö­rän käyt­tö on säh­köi­seen sää­töön näh­den köm­pe­löä. Nah­ka­ver­hoi­lu an­taa hy­vin va­rus­tel­lul­le ver­si­ol­le hie­nos­tu­nei­suut­ta.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po is­tuu­tua rei­lus­ti au­ke­a­vis­ta ta­ka­o­vis­ta. Ta­ka­na on rei­lus­ti pol­vi­ti­laa, ja ta­ka­mat­kus­ta­jia hem­mo­tel­laan myös läm­mi­tet­tä­vil­lä is­tu­ma­pai­koil­la.

Suurimmillaan tasapohjaisen tavaratilan koko on 1 665 litraa.

Suurimmillaan tasapohjaisen tavaratilan koko on 1 665 litraa.

Count­ry Tou­re­rin ta­va­ra­ti­la on täs­mäl­leen sa­man­ko­koi­nen kuin Sports Tou­re­ris­sa. Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku pal­jas­taa mu­ka­van ko­koi­sen 560 lit­ran kon­tin, joka laa­je­nee 1 665-lit­rai­sek­si.

Ti­laa on 130 lit­raa enem­män kuin edel­tä­väs­sä mal­lis­sa, ja laa­jen­net­tu ta­va­ra­ti­la on ta­sa­poh­jai­nen.

Opel In­sig­nia Count­ry Tou­rer 2.0 CDTI Bi-Tur­bo 4x4 Start/Stop

Moot­to­ri R4, kak­si tur­boa, 1956 cm3, 154 kW (210 hv)/4000 r/min, 480 Nm/1500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 8,2 s, huip­pu­no­peus 228 km/h

Ku­lu­tus 7,1 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt 188 g/km

Voi­man­siir­to A8, ne­li­ve­to

Mi­tat p. 5004, l. 1871, k. 1525 mm, ak­se­li­vä­li 2829 mm, maa­va­ra 146 mm, oma­mas­sa 1863 kg, ve­to­mas­sa 2200/750 kg, ta­va­ra­ti­la 560–1665 l, tank­ki 62 l

Hin­ta 48 954 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 62 745 eu­roa (2018)

(4,0 täh­teä)

Miel­lyt­tää

Jou­si­tus

Ta­ka­jou­si­tus on miel­lyt­tä­väm­pi kuin Sports Tou­re­ris­sa.

Är­syt­tää

Sää­tö­va­ra

Oh­jaus­pyö­rä sai­si sää­tyä sy­vyys­suun­nas­sa rei­lum­min.

Yl­lät­tää

Is­tu­ma­kor­keus

Count­ry Tou­re­ris­sa is­tu­taan suun­nil­leen sa­mal­la ta­sol­la kuin Sports Tou­re­ris­sa.

Yh­teen­ve­to

Ne­li­ve­toi­nen Count­ry Tou­rer on jou­si­tuk­sel­taan pa­rem­pi kuin Sports Tou­rer – ero tun­tuu en­nen kaik­kea taka-ak­se­lis­ton rau­hal­li­se­na toi­min­ta­na epä­ta­sai­suuk­sis­sa. Bi-Tur­bo on pä­te­vä moot­to­ri­va­lin­ta, kun ha­lu­taan koh­tuul­li­sen ajo­ta­lou­den li­säk­si rei­pas­ta suo­ri­tus­ky­kyä. Ti­lan­käyt­tö ja muun­nel­ta­vuus ovat hal­lus­sa.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU