Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
190-hevosvoimainen 2.0 TSI -turbomoottori tekee nelivetoisesta Karoqista todellisen menopelin.
Turbolla, välijäähdyttimellä, polttoaineen suihkutuksella, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella siivitetty tekniikka vääntää asialliset 320 newtonmetriä laakealla 1 500–4 100 minuuttikierroksella. Kiihtyvyys nollasta sataan on tehtaan mukaan 7,3 sekuntia, joten eteneminen on tarvittaessa vikkelää.
Musta jäähdyttimen säleikkö ja mustat ulkopeilien kotelot viestivät, että kyseessä on Karoq Sportline. 18-tuumaiset Mytikas-kevytmetallivanteet antavat mallille ilmettä.
Karoq Sportlinen tunnistaa takaviistosta etenkin diffuusorilevystä.
Aika ovelasti on toteutettu 2.0 TSI:n käyntiäänet – tai niiden kantautuminen sisätiloihin. Toteutus ei ole kaikkien urheiluautoharrastajien mielestä ”aito”, sillä äänet on generoitu keinotekoisesti, ja ne saadaan aikaan kaiuttimien välityksellä. Urheilulliset käyntiäänet ovat joka tapauksessa melko onnistuneet.
Tehtaan keskikulutuslukema osuu 8,4 litraan sadalla, ja auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 8,3 l/100 km.
Nelivetoinen Karoq on sopivan urheilullinen ajettava myös pikkuteillä.
Virtuaalimittariston olemusta pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Tarjolla on viisi näkymää, joista tässä on täyslevyinen karttanäkymä.
Navigointilaitteisto antaa reaaliaikaiset online-liikennetiedot esimerkiksi ruuhkista ja liikenneonnettomuuksista.
Sutjakasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto on varustettu tiptronic-toiminnolla. Nelivetoisen Karoqin sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma maantie- ja moottoritieajossa ansaitsee kiitosta.
Ajaminen sujuu leppoisissa merkeissä. Alustatuntuma on asiaankuuluvan tanakka, eikä katumaasturin kori liiemmälti kallistele mutkissa. 16 sentin maavara riittää loistavasti tavanomaiseen kaupunkimaasturiliikennöintiin, ei ehkä niinkään varsinaiseen maastoon.
Ihanteelliset konttorituolit
Futuristiset päämittarit edustavat Volkswagen-konsernin nykytrendiä. Ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet ovat mekaanisina säätöpyörinä nopeakäyttöiset ja siten erityisen liikenneturvalliset. Selkeä ja helppokäyttöinen 8-tuumainen kosketusnäyttö on Škodan normimalli.
Navigaattorin ohjelmointi ja reittiopastus toimivat kohtuullisen hyvin. Keskikonsolissa on reilusti säilytystilaa, esimerkiksi kannellinen säilytyslokero, ja lisäksi kojelaudan päällä on erillinen kansilokero. Täysimittainen lasikattoluukku on mukava varuste.
7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on varustettu vaihtosiivekkein. Vaihdevalitsimen takaisessa matkapuhelinlokerossa voi ladata matkapuhelinta langattomasti.
'
Selkänojiltaan hienosti muotoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on moitteeton.
Takaistuimelle on vaivatonta kulkea, ja takana on sekä pääntila että polvitila kohdillaan.
Monipuolisista avustinjärjestelmistä mainittakoon risteävän liikenteen varoitin. Se on varuste, josta riittää paljon arkista hyötyä – se estää valppaasti törmäykset peruutettaessa pihasta tai ruudusta.
Karoq 2.0 TSI:ssä nautitaan kunnollisen sivuttaistuen antavista GT-etuistuimista, joiden visuaalisuus erottuu integroitujen pääntukien ansiosta useimmista muista penkeistä. Sähköisiä istuinsäätöjä testiyksilössä ei kuitenkaan ollut. Mekaanisten säätöjenkin avulla ajoasennon säätää sopivaksi.
Takaistuimella on kosolti polvitilaa, joten pidemmätkin matkustajat viihtyvät takana, missä on usb-portti ja 230 voltin pistorasia. Hyvään sisään kulun varmistavat reilusti avautuvat takaovet, vaikka ne eivät aivan 90 asteen ihannekulmaan avaudukaan.
Tavaratila tarjoaa ostoskassiverkkoineen tasokasta muunneltavuutta. Saatavilla ovat myös erilliset VarioFlex-takaistuimet.
Hyvin hengittävä ThermoFlux-verhoilumateriaali voisi olla kestävämmän oloista kangasta. Nahkaverhoilu saattaa olla pitkäaikaisessa käytössä paras vaihtoehto.
Tavarankuljetuskin lukeutuu Karoqin vahvoihin puoliin. Tavaratila (521 litraa) on muotoinen, ja tosi paljon tilaa tarvittaessa takaselkänojat saa tasapinnaksi. Tällöin litroja saadaan 1 630. Jos autossa on VarioFlex-istuimet eli kolme erillistä takaistuinta, niin tila on suurimmillaan 1 605 litraa. Ja jos viimeksi mainitut istuimet poistetaan kokonaan, tilan pystyy kasvattamaan 1 810 litraan. Tavaratilassa on pysty- ja vaakamalliset tavaraverkot ja sivulokerot.↔
Juha Peltonen Kuvat: Juha Peltonen, valmistaja
Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG
Moottori
R4, turbo, 1984 cm³, 140 kW (190 hv)/4200–6000 r/min, 320 Nm/1500–4100 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 213 km/h
Kulutus
8,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
192 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4382, l. 1841, k. 1603 mm, akseliväli 2638 mm, maavara 167 mm, omamassa 1784 kg, kantavuus 480 kg, vetomassa 1900/750 kg, tavaratila 521–1630 l, tankki 55 l
Hinta
46 200 euroa, koajoauto 53 048 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Nagaokalta huippurasia
Takumi-levysoitin
Uusi fyysinen digilevy
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL