Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

190-hevosvoimainen 2.0 TSI -turbomoottori tekee nelivetoisesta Karoqista todellisen menopelin.

Auto Bild.Koeajot

Tur­bol­la, vä­li­jääh­dyt­ti­mel­lä, polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la, kah­del­la ylä­puo­li­sel­la nok­ka-ak­se­lil­la ja muut­tu­val­la imu­vent­tii­lien ajoi­tuk­sel­la sii­vi­tet­ty tek­niik­ka vään­tää asi­al­li­set 320 new­ton­met­riä laa­ke­al­la 1 500–4 100 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la. Kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan on teh­taan mu­kaan 7,3 se­kun­tia, jo­ten ete­ne­mi­nen on tar­vit­ta­es­sa vik­ke­lää.

Musta jäähdyttimen säleikkö ja mustat ulkopeilien kotelot viestivät, että kyseessä on Karoq Sportline. 18-tuumaiset Mytikas-kevytmetallivanteet antavat mallille ilmettä.

Musta jäähdyttimen säleikkö ja mustat ulkopeilien kotelot viestivät, että kyseessä on Karoq Sportline. 18-tuumaiset Mytikas-kevytmetallivanteet antavat mallille ilmettä.

Karoq Sportlinen tunnistaa takaviistosta etenkin  diffuusorilevystä.

Karoq Sportlinen tunnistaa takaviistosta etenkin diffuusorilevystä.

Ai­ka ove­las­ti on to­teu­tet­tu 2.0 TSI:n käyn­ti­ää­net – tai nii­den kan­tau­tu­mi­nen si­sä­ti­loi­hin. To­teu­tus ei ole kaik­kien ur­hei­lu­au­to­har­ras­ta­jien mie­les­tä ”ai­to”, sil­lä ää­net on ge­ne­roi­tu kei­no­te­koi­ses­ti, ja ne saa­daan ai­kaan kai­ut­ti­mien vä­li­tyk­sel­lä. Ur­hei­lul­li­set käyn­ti­ää­net ovat joka ta­pauk­ses­sa mel­ko on­nis­tu­neet.

Teh­taan kes­ki­ku­lu­tus­lu­ke­ma osuu 8,4 lit­raan sa­dal­la, ja au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 8,3 l/100 km.

Nelivetoinen Karoq on  sopivan urheilullinen ajettava myös pikkuteillä.

Nelivetoinen Karoq on sopivan urheilullinen ajettava myös pikkuteillä.

Virtuaalimittariston olemusta pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Tarjolla on viisi näkymää, joista tässä on täyslevyinen karttanäkymä.

Virtuaalimittariston olemusta pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Tarjolla on viisi näkymää, joista tässä on täyslevyinen karttanäkymä.

Navigointilaitteisto antaa reaaliaikaiset online-liikennetiedot esimerkiksi ruuhkista ja liikenneonnettomuuksista.

Navigointilaitteisto antaa reaaliaikaiset online-liikennetiedot esimerkiksi ruuhkista ja liikenneonnettomuuksista.

Sut­ja­kas­ti vaih­ta­va 7-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to on va­rus­tet­tu tipt­ro­nic-toi­min­nol­la. Ne­li­ve­toi­sen Ka­ro­qin säh­kö­me­kaa­ni­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen täs­mäl­li­nen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma maan­tie- ja moot­to­ri­tie­a­jos­sa an­sait­see kii­tos­ta.

Aja­mi­nen su­juu lep­poi­sis­sa mer­keis­sä. Alus­ta­tun­tu­ma on asi­aan­kuu­lu­van ta­nak­ka, ei­kä ka­tu­maas­tu­rin kori lii­em­mäl­ti kal­lis­te­le mut­kis­sa. 16 sen­tin maa­va­ra riit­tää lois­ta­vas­ti ta­va­no­mai­seen kau­pun­ki­maas­tu­ri­lii­ken­nöin­tiin, ei eh­kä niin­kään var­si­nai­seen maas­toon.

Ihan­teel­li­set kont­to­ri­tuo­lit

Fu­tu­ris­ti­set pää­mit­ta­rit edus­ta­vat Volks­wa­gen-kon­ser­nin ny­kyt­ren­diä. Il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen sää­ti­met ovat me­kaa­ni­si­na sää­tö­pyö­ri­nä no­pe­a­käyt­töi­set ja si­ten eri­tyi­sen lii­ken­ne­tur­val­li­set. Sel­keä ja help­po­käyt­töi­nen 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on Ško­dan nor­mi­mal­li.

Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti ja reit­ti­o­pas­tus toi­mi­vat koh­tuul­li­sen hy­vin. Kes­ki­kon­so­lis­sa on rei­lus­ti säi­ly­tys­ti­laa, esi­mer­kik­si kan­nel­li­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro, ja li­säk­si ko­je­lau­dan pääl­lä on eril­li­nen kan­si­lo­ke­ro. Täy­si­mit­tai­nen la­si­kat­to­luuk­ku on mu­ka­va va­rus­te.

7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on varustettu vaihtosiivekkein. Vaihdevalitsimen takaisessa matkapuhelinlokerossa voi ladata matkapuhelinta langattomasti.

7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on varustettu vaihtosiivekkein. Vaihdevalitsimen takaisessa matkapuhelinlokerossa voi ladata matkapuhelinta langattomasti.

'

Selkänojiltaan hienosti muotoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on moitteeton.

Selkänojiltaan hienosti muotoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on moitteeton.

Takaistuimelle on vaivatonta kulkea, ja takana on sekä pääntila että polvitila kohdillaan.

Takaistuimelle on vaivatonta kulkea, ja takana on sekä pääntila että polvitila kohdillaan.

Mo­ni­puo­li­sis­ta avus­tin­jär­jes­tel­mis­tä mai­nit­ta­koon ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin. Se on va­rus­te, jos­ta riit­tää pal­jon ar­kis­ta hyö­tyä – se es­tää valp­paas­ti tör­mäyk­set pe­ruu­tet­ta­es­sa pi­has­ta tai ruu­dus­ta.

Ka­roq 2.0 TSI:ssä nau­ti­taan kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vis­ta GT-etuis­tui­mis­ta, joi­den vi­su­aa­li­suus erot­tuu in­teg­roi­tu­jen pään­tu­kien an­si­os­ta useim­mis­ta muis­ta pen­keis­tä. Säh­köi­siä is­tuin­sää­tö­jä tes­tiyk­si­lös­sä ei kui­ten­kaan ol­lut. Me­kaa­nis­ten sää­tö­jen­kin avul­la ajo­a­sen­non sää­tää so­pi­vak­si.

Ta­kais­tui­mel­la on ko­sol­ti pol­vi­ti­laa, jo­ten pi­dem­mät­kin mat­kus­ta­jat viih­ty­vät ta­ka­na, mis­sä on usb-port­ti ja 230 vol­tin pis­to­ra­sia. Hy­vään si­sään ku­lun var­mis­ta­vat rei­lus­ti avau­tu­vat ta­ka­o­vet, vaik­ka ne ei­vät ai­van 90 as­teen ihan­ne­kul­maan avau­du­kaan.

Tavaratila tarjoaa ostoskassiverkkoineen tasokasta muunneltavuutta. Saatavilla ovat myös erilliset VarioFlex-takaistuimet.

Tavaratila tarjoaa ostoskassiverkkoineen tasokasta muunneltavuutta. Saatavilla ovat myös erilliset VarioFlex-takaistuimet.

Hy­vin hen­git­tä­vä Ther­moF­lux-ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­li voi­si ol­la kes­tä­väm­män olois­ta kan­gas­ta. Nah­ka­ver­hoi­lu saat­taa ol­la pit­kä­ai­kai­ses­sa käy­tös­sä pa­ras vaih­to­eh­to.

Ta­va­ran­kul­je­tus­kin lu­keu­tuu Ka­ro­qin vah­voi­hin puo­liin. Ta­va­ra­ti­la (521 lit­raa) on muo­toi­nen, ja tosi pal­jon ti­laa tar­vit­ta­es­sa ta­ka­sel­kä­no­jat saa ta­sa­pin­nak­si. Täl­löin lit­ro­ja saa­daan 1 630. Jos au­tos­sa on Va­ri­oF­lex-is­tui­met eli kol­me eril­lis­tä ta­kais­tuin­ta, niin tila on suu­rim­mil­laan 1 605 lit­raa. Ja jos vii­mek­si mai­ni­tut is­tui­met pois­te­taan ko­ko­naan, ti­lan pys­tyy kas­vat­ta­maan 1 810 lit­raan. Ta­va­ra­ti­las­sa on pys­ty- ja vaa­ka­mal­li­set ta­va­ra­ver­kot ja si­vu­lo­ke­rot.↔

Juha Pel­to­nen Ku­vat: Juha Pel­to­nen, val­mis­ta­ja

Škoda Ka­roq 2.0 TSI 4x4 Sport­li­ne DSG

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1984 cm³, 140 kW (190 hv)/4200–6000 r/min, 320 Nm/1500–4100 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,3 s, huip­pu­no­peus 213 km/h

Ku­lu­tus

8,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

192 g/km

Voi­man­siir­to

A7, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4382, l. 1841, k. 1603 mm, ak­se­li­vä­li 2638 mm, maa­va­ra 167 mm, oma­mas­sa 1784 kg, kan­ta­vuus 480 kg, ve­to­mas­sa 1900/750 kg, ta­va­ra­ti­la 521–1630 l, tank­ki 55 l

Hin­ta

46 200 eu­roa, ko­a­jo­au­to 53 048 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU