Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
190-hevosvoimainen 2.0 TSI -turbomoottori tekee nelivetoisesta Karoqista todellisen menopelin.
Turbolla, välijäähdyttimellä, polttoaineen suihkutuksella, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella siivitetty tekniikka vääntää asialliset 320 newtonmetriä laakealla 1 500–4 100 minuuttikierroksella. Kiihtyvyys nollasta sataan on tehtaan mukaan 7,3 sekuntia, joten eteneminen on tarvittaessa vikkelää.
Musta jäähdyttimen säleikkö ja mustat ulkopeilien kotelot viestivät, että kyseessä on Karoq Sportline. 18-tuumaiset Mytikas-kevytmetallivanteet antavat mallille ilmettä.
Karoq Sportlinen tunnistaa takaviistosta etenkin diffuusorilevystä.
Aika ovelasti on toteutettu 2.0 TSI:n käyntiäänet – tai niiden kantautuminen sisätiloihin. Toteutus ei ole kaikkien urheiluautoharrastajien mielestä ”aito”, sillä äänet on generoitu keinotekoisesti, ja ne saadaan aikaan kaiuttimien välityksellä. Urheilulliset käyntiäänet ovat joka tapauksessa melko onnistuneet.
Tehtaan keskikulutuslukema osuu 8,4 litraan sadalla, ja auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 8,3 l/100 km.
Nelivetoinen Karoq on sopivan urheilullinen ajettava myös pikkuteillä.
Virtuaalimittariston olemusta pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Tarjolla on viisi näkymää, joista tässä on täyslevyinen karttanäkymä.
Navigointilaitteisto antaa reaaliaikaiset online-liikennetiedot esimerkiksi ruuhkista ja liikenneonnettomuuksista.
Sutjakasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto on varustettu tiptronic-toiminnolla. Nelivetoisen Karoqin sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma maantie- ja moottoritieajossa ansaitsee kiitosta.
Ajaminen sujuu leppoisissa merkeissä. Alustatuntuma on asiaankuuluvan tanakka, eikä katumaasturin kori liiemmälti kallistele mutkissa. 16 sentin maavara riittää loistavasti tavanomaiseen kaupunkimaasturiliikennöintiin, ei ehkä niinkään varsinaiseen maastoon.
Ihanteelliset konttorituolit
Futuristiset päämittarit edustavat Volkswagen-konsernin nykytrendiä. Ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet ovat mekaanisina säätöpyörinä nopeakäyttöiset ja siten erityisen liikenneturvalliset. Selkeä ja helppokäyttöinen 8-tuumainen kosketusnäyttö on Škodan normimalli.
Navigaattorin ohjelmointi ja reittiopastus toimivat kohtuullisen hyvin. Keskikonsolissa on reilusti säilytystilaa, esimerkiksi kannellinen säilytyslokero, ja lisäksi kojelaudan päällä on erillinen kansilokero. Täysimittainen lasikattoluukku on mukava varuste.
7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on varustettu vaihtosiivekkein. Vaihdevalitsimen takaisessa matkapuhelinlokerossa voi ladata matkapuhelinta langattomasti.
'
Selkänojiltaan hienosti muotoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on moitteeton.
Takaistuimelle on vaivatonta kulkea, ja takana on sekä pääntila että polvitila kohdillaan.
Monipuolisista avustinjärjestelmistä mainittakoon risteävän liikenteen varoitin. Se on varuste, josta riittää paljon arkista hyötyä – se estää valppaasti törmäykset peruutettaessa pihasta tai ruudusta.
Karoq 2.0 TSI:ssä nautitaan kunnollisen sivuttaistuen antavista GT-etuistuimista, joiden visuaalisuus erottuu integroitujen pääntukien ansiosta useimmista muista penkeistä. Sähköisiä istuinsäätöjä testiyksilössä ei kuitenkaan ollut. Mekaanisten säätöjenkin avulla ajoasennon säätää sopivaksi.
Takaistuimella on kosolti polvitilaa, joten pidemmätkin matkustajat viihtyvät takana, missä on usb-portti ja 230 voltin pistorasia. Hyvään sisään kulun varmistavat reilusti avautuvat takaovet, vaikka ne eivät aivan 90 asteen ihannekulmaan avaudukaan.
Tavaratila tarjoaa ostoskassiverkkoineen tasokasta muunneltavuutta. Saatavilla ovat myös erilliset VarioFlex-takaistuimet.
Hyvin hengittävä ThermoFlux-verhoilumateriaali voisi olla kestävämmän oloista kangasta. Nahkaverhoilu saattaa olla pitkäaikaisessa käytössä paras vaihtoehto.
Tavarankuljetuskin lukeutuu Karoqin vahvoihin puoliin. Tavaratila (521 litraa) on muotoinen, ja tosi paljon tilaa tarvittaessa takaselkänojat saa tasapinnaksi. Tällöin litroja saadaan 1 630. Jos autossa on VarioFlex-istuimet eli kolme erillistä takaistuinta, niin tila on suurimmillaan 1 605 litraa. Ja jos viimeksi mainitut istuimet poistetaan kokonaan, tilan pystyy kasvattamaan 1 810 litraan. Tavaratilassa on pysty- ja vaakamalliset tavaraverkot ja sivulokerot.↔
Juha Peltonen Kuvat: Juha Peltonen, valmistaja
Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG
Moottori
R4, turbo, 1984 cm³, 140 kW (190 hv)/4200–6000 r/min, 320 Nm/1500–4100 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 213 km/h
Kulutus
8,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
192 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4382, l. 1841, k. 1603 mm, akseliväli 2638 mm, maavara 167 mm, omamassa 1784 kg, kantavuus 480 kg, vetomassa 1900/750 kg, tavaratila 521–1630 l, tankki 55 l
Hinta
46 200 euroa, koajoauto 53 048 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Koaksiaali sateessa
Børresenilta uusi jalustakaiutin
Ø Audio laajentaa
Lohikäärmeen jäljillä
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI