Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
190-hevosvoimainen 2.0 TSI -turbomoottori tekee nelivetoisesta Karoqista todellisen menopelin.
Turbolla, välijäähdyttimellä, polttoaineen suihkutuksella, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella siivitetty tekniikka vääntää asialliset 320 newtonmetriä laakealla 1 500–4 100 minuuttikierroksella. Kiihtyvyys nollasta sataan on tehtaan mukaan 7,3 sekuntia, joten eteneminen on tarvittaessa vikkelää.
Musta jäähdyttimen säleikkö ja mustat ulkopeilien kotelot viestivät, että kyseessä on Karoq Sportline. 18-tuumaiset Mytikas-kevytmetallivanteet antavat mallille ilmettä.
Karoq Sportlinen tunnistaa takaviistosta etenkin diffuusorilevystä.
Aika ovelasti on toteutettu 2.0 TSI:n käyntiäänet – tai niiden kantautuminen sisätiloihin. Toteutus ei ole kaikkien urheiluautoharrastajien mielestä ”aito”, sillä äänet on generoitu keinotekoisesti, ja ne saadaan aikaan kaiuttimien välityksellä. Urheilulliset käyntiäänet ovat joka tapauksessa melko onnistuneet.
Tehtaan keskikulutuslukema osuu 8,4 litraan sadalla, ja auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 8,3 l/100 km.
Nelivetoinen Karoq on sopivan urheilullinen ajettava myös pikkuteillä.
Virtuaalimittariston olemusta pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Tarjolla on viisi näkymää, joista tässä on täyslevyinen karttanäkymä.
Navigointilaitteisto antaa reaaliaikaiset online-liikennetiedot esimerkiksi ruuhkista ja liikenneonnettomuuksista.
Sutjakasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto on varustettu tiptronic-toiminnolla. Nelivetoisen Karoqin sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma maantie- ja moottoritieajossa ansaitsee kiitosta.
Ajaminen sujuu leppoisissa merkeissä. Alustatuntuma on asiaankuuluvan tanakka, eikä katumaasturin kori liiemmälti kallistele mutkissa. 16 sentin maavara riittää loistavasti tavanomaiseen kaupunkimaasturiliikennöintiin, ei ehkä niinkään varsinaiseen maastoon.
Ihanteelliset konttorituolit
Futuristiset päämittarit edustavat Volkswagen-konsernin nykytrendiä. Ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet ovat mekaanisina säätöpyörinä nopeakäyttöiset ja siten erityisen liikenneturvalliset. Selkeä ja helppokäyttöinen 8-tuumainen kosketusnäyttö on Škodan normimalli.
Navigaattorin ohjelmointi ja reittiopastus toimivat kohtuullisen hyvin. Keskikonsolissa on reilusti säilytystilaa, esimerkiksi kannellinen säilytyslokero, ja lisäksi kojelaudan päällä on erillinen kansilokero. Täysimittainen lasikattoluukku on mukava varuste.
7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on varustettu vaihtosiivekkein. Vaihdevalitsimen takaisessa matkapuhelinlokerossa voi ladata matkapuhelinta langattomasti.
'
Selkänojiltaan hienosti muotoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on moitteeton.
Takaistuimelle on vaivatonta kulkea, ja takana on sekä pääntila että polvitila kohdillaan.
Monipuolisista avustinjärjestelmistä mainittakoon risteävän liikenteen varoitin. Se on varuste, josta riittää paljon arkista hyötyä – se estää valppaasti törmäykset peruutettaessa pihasta tai ruudusta.
Karoq 2.0 TSI:ssä nautitaan kunnollisen sivuttaistuen antavista GT-etuistuimista, joiden visuaalisuus erottuu integroitujen pääntukien ansiosta useimmista muista penkeistä. Sähköisiä istuinsäätöjä testiyksilössä ei kuitenkaan ollut. Mekaanisten säätöjenkin avulla ajoasennon säätää sopivaksi.
Takaistuimella on kosolti polvitilaa, joten pidemmätkin matkustajat viihtyvät takana, missä on usb-portti ja 230 voltin pistorasia. Hyvään sisään kulun varmistavat reilusti avautuvat takaovet, vaikka ne eivät aivan 90 asteen ihannekulmaan avaudukaan.
Tavaratila tarjoaa ostoskassiverkkoineen tasokasta muunneltavuutta. Saatavilla ovat myös erilliset VarioFlex-takaistuimet.
Hyvin hengittävä ThermoFlux-verhoilumateriaali voisi olla kestävämmän oloista kangasta. Nahkaverhoilu saattaa olla pitkäaikaisessa käytössä paras vaihtoehto.
Tavarankuljetuskin lukeutuu Karoqin vahvoihin puoliin. Tavaratila (521 litraa) on muotoinen, ja tosi paljon tilaa tarvittaessa takaselkänojat saa tasapinnaksi. Tällöin litroja saadaan 1 630. Jos autossa on VarioFlex-istuimet eli kolme erillistä takaistuinta, niin tila on suurimmillaan 1 605 litraa. Ja jos viimeksi mainitut istuimet poistetaan kokonaan, tilan pystyy kasvattamaan 1 810 litraan. Tavaratilassa on pysty- ja vaakamalliset tavaraverkot ja sivulokerot.↔
Juha Peltonen Kuvat: Juha Peltonen, valmistaja
Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG
Moottori
R4, turbo, 1984 cm³, 140 kW (190 hv)/4200–6000 r/min, 320 Nm/1500–4100 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 213 km/h
Kulutus
8,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
192 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4382, l. 1841, k. 1603 mm, akseliväli 2638 mm, maavara 167 mm, omamassa 1784 kg, kantavuus 480 kg, vetomassa 1900/750 kg, tavaratila 521–1630 l, tankki 55 l
Hinta
46 200 euroa, koajoauto 53 048 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
Nichols N1A: Tästä huippusuunnittelijan automallista tuskin olet kuullut!
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Sinisiä ihanuuksia keittiöön, kylpyhuoneeseen ja makuuhuoneeseen
Hanko hurmasi: Surffilomat farmariautossa ovat vaihtuneet viehättävään puutalokotiin
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
Marantz CD 60
Lähes optimaalinen kaiutin
Artekin toimitusjohtaja Anja Matilainen: "En siedä sekasotkua, vaan laitan kaiken mieluiten kaapinovien taakse"
Electrocompanietilta uusi pääte
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Sinisiä ihanuuksia keittiöön, kylpyhuoneeseen ja makuuhuoneeseen
Hanko hurmasi: Surffilomat farmariautossa ovat vaihtuneet viehättävään puutalokotiin
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
LUETUIMMAT
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä
Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN