Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa

Siirtyessään täyssähköiseksi uusi Mercedes-Benz GLC on kasvanut nykyiseen ladattavaan hybridiin verrattuna selvästi.

Auto Bild.Uutiset

Ko­ko­nais­pi­tuus on nyt 4 845 mm, eli 125 mm enem­män kuin ai­em­min. Ak­se­li­vä­li on pi­den­ty­nyt 2 972 mm:iin, kas­vua 84 mm. Tämä tun­tuu eri­tyi­ses­ti ta­ka­jal­ka­ti­lan väl­jyy­te­nä. Myös pään­ti­laa on li­sät­ty – edes­sä 46 mm ja ta­ka­na 17 mm.

Ta­va­ra­ti­laa on tar­jol­la pe­ru­sa­sen­nos­sa vai­kut­ta­vat 570 lit­raa ja ta­kais­tui­met kaa­det­tu­na jopa 1 740 lit­raa. Pe­rin­tei­sen ta­va­ra­ti­lan li­säk­si va­ki­o­va­rus­tee­na on 128 lit­ran säh­köi­ses­ti avat­ta­va etu­ta­va­ra­ti­la eli frunk.

Toi­min­ta­mat­ka 710 km

Täys­säh­köi­sen Mer­ce­des-Benz GLC 4MA­TIC-mal­lin toi­min­ta­mat­ka Long Ran­ge Edi­ti­on-va­rus­te­pa­ke­til­la on (Suo­men va­ki­o­va­rus­tein) jopa 710 km. Long Ran­ge Edi­ti­on-pa­ket­ti si­säl­tää mm. il­ma­jou­si­tuk­sen ja ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen. Edis­tyk­sel­li­nen il­ma­jou­si­tus on yh­tey­des­sä Car-to-X- pil­vi­pal­ve­luun ja voi mu­kau­tua en­na­koi­vas­ti edes­sä ole­viin epä­ta­sai­suuk­siin. Il­man Long Ran­ge Edi­ti­on-va­rus­tus­ta toi­min­ta­mat­ka on 667 km.

Kah­den vaih­teen etu­mat­ka – EDU 2.0 yh­dis­tää kiih­ty­vyy­den ja te­hok­kuu­den

Kak­si­vaih­tei­sen voi­man­siir­ron an­si­os­ta uu­den täys­säh­köi­sen GLC:n koko suo­ri­tus­ky­ky on saa­tu vä­lit­ty­mään kul­jet­ta­jal­le peh­me­äs­ti ja hal­li­tus­ti. Rau­hal­li­ses­sa ajos­sa toi­nen vaih­de ote­taan käyt­töön jo kau­pun­ki­no­peuk­sis­sa ja toi­saal­ta kul­jet­ta­jan ha­lu­tes­sa ri­pe­äm­pää ete­ne­mis­tä en­sim­mäis­tä vaih­det­ta käy­te­tään vie­lä hie­man yli 100 km/h no­peu­teen saak­ka. Ri­va­kan suo­ri­tus­ky­vyn ta­kaa kah­den säh­kö­moot­to­rin yh­teis­te­ho, 360 kW (489 hv) ja 805 Nm:n vään­tö­mo­ment­ti. Kiih­ty­vyys 0–100 km/h su­juu par­haim­mil­laan 4,4 se­kun­nis­sa, ja huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 210 km/h:iin. Etu­voi­man­siir­ros­sa on ener­gi­aa sääs­tä­vä ir­ro­tus­kyt­kin. Täys­säh­köi­nen GLC on myös käy­tän­nöl­li­nen ve­to­au­to – jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun enim­mäis­mas­sa 2,4 on ton­nia. Pe­rä­vau­nun ve­toa ja kä­sit­te­lyä hel­pot­taa pe­rä­vau­nun va­kau­tus­jär­jes­tel­mä.

Te­ho­kas la­taus jou­dut­taa mat­kan­te­koa

Edis­tyk­sel­li­nen 800 vol­tin säh­kö­ark­ki­teh­tuu­ri mah­dol­lis­taa myös no­pe­an pi­ka­la­tauk­sen. La­taus­lait­teis­ton mah­dol­lis­ta­es­sa 330 kW:n la­taus­te­hon akus­toon voi­daan kym­me­nen mi­nuu­tin ai­ka­na la­da­ta ener­gia, joka riit­tää 275 ki­lo­met­rin ajoon. La­taus 10 – 80 % on­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti vain 24 mi­nuu­tis­sa. Suo­mes­sa on edel­leen, jos­kin no­pe­as­ti vä­he­ne­mäs­sä mää­rin, vain 400 vol­tin jän­nit­teel­lä toi­mi­via la­taus­pis­tei­tä, mut­ta uu­si Mer­ce­des-Benz GLC voi­daan la­da­ta myös niis­tä.

Täys­säh­köi­nen Mer­ce­des-Benz GLC tar­jo­aa kat­ta­van va­ki­o­va­rus­te­ta­son

Oh­jaa­mon kes­ki­pis­tee­nä on li­sä­va­rus­tei­nen MBUX Hy­persc­reen -näyt­tö, joka 99,3 cm mit­tai­se­na ulot­tuu sau­mat­to­mas­ti koko mat­kus­ta­mon le­vey­del­le. MBUX Hy­persc­reen si­säl­tyy Pre­mium Plus -va­rus­te­pa­ket­tiin ja on saa­ta­vil­la myös yk­sit­täis­va­rus­tee­na. Pre­mium ja Ad­van­ced Plus -va­rus­te­pa­ket­tei­hin si­säl­tyy MBUX Su­persc­reen -näyt­tö­ko­ko­nai­suus, jos­sa yh­te­näi­sen la­si­pin­nan taak­se si­joit­tu­vat 26 cm (10,3 tuu­man) kul­jet­ta­jan näyt­tö, 35,6 cm (14 tuu­man) kos­ke­tus­näyt­tö kes­kel­lä sekä sa­man­ko­koi­nen mat­kus­ta­jan oma näyt­tö. Kes­kel­le si­joi­tet­tu kos­ke­tus­näyt­tö sekä kul­jet­ta­jan näyt­tö ovat di­gi­taa­li­sen so­mis­te-ele­men­tin ohel­la va­ki­o­va­rus­tei­ta.

Mui­ta va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat mm. huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­nen MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­mä, pa­no­raa­ma­la­si­kat­to, LED High-Per­for­man­ce ajo­va­lot, säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät is­tui­met, vi­de­o­neu­vot­te­lu­ka­me­ra, Plug&Char­ge-la­taus­mah­dol­li­suus, on­li­ne- na­vi­goin­ti, säh­köi­ses­ti avat­ta­va ja sul­jet­ta­va la­taus­luuk­ku, kuol­leen kul­man va­roi­tus, adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din, lii­ken­ne­merk­ki­a­vus­tin, ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin, ym­pä­ris­tö­va­lais­tus Mer­ce­des-Benz täh­del­lä ja läm­mi­tet­ty oh­jaus­pyö­rä. Ad­van­ce Plus -pa­ket­ti si­säl­tää va­lais­tun Mer­ce­des-täh­den, etu­sä­lei­kön va­lais­tun pa­nee­lin, sä­lei­kön va­lais­tun ke­hyk­sen sekä MBUX Su­persc­reen -näyt­tö­ko­ko­nai­suu­den. Pre­mium-va­rus­te­ta­so tuo li­sää va­rus­tei­ta, ku­ten mm. va­lon lä­päi­sy­ta­sol­taan sää­det­tä­vä SKY CONT­ROL-la­si­kat­to, Di­gi­tal Light-ajo­va­lot, esiin nou­se­vat oven­kah­vat, Bur­mes­ter 3D-ää­nen­tois­to. Pre­mium Plus -pa­ket­ti tuo Pre­mium-va­rus­te­ta­son li­säk­si va­rus­tei­ta, ku­ten mm. MBUX Hy­persc­reen -näyt­tö, Bur­mes­ter High-End 4D -ää­nen­tois­to ja pa­no­raa­ma­la­si­ka­ton va­lais­tu ku­vi­oin­ti.

Saa­ta­va­na täy­sin ve­gaa­ni­sel­la si­sus­tuk­sel­la

Kaik­ki GLC:n is­tui­met on ser­ti­fi­oi­tu sak­sa­lai­sel­la AGR-tun­nuk­sel­la (Ak­ti­on Ge­sun­der Rücken), mikä ta­kaa eri­no­mai­sen is­tuin­mu­ka­vuu­den ja sel­käys­tä­väl­li­sen ajo­a­sen­non. Myös oh­jaus­pyö­rän er­go­no­mi­aa on ke­hi­tet­ty, ja asi­a­kas­pa­laut­teen poh­jal­ta ää­nen­tois­ton sekä Dist­ro­ni­cin käyt­tö­kyt­ki­miä on uu­dis­tet­tu. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va, ser­ti­fi­oi­tu Ve­gan Pac­ka­ge -va­rus­te­pa­ket­ti var­mis­taa, et­tä kaik­ki mat­kus­ta­mon ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lit ovat täy­sin ve­gaa­ni­sia.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Auto Bild.Uutiset

Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Auto Bild.Uutiset
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN