Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa

Siirtyessään täyssähköiseksi uusi Mercedes-Benz GLC on kasvanut nykyiseen ladattavaan hybridiin verrattuna selvästi.

Auto Bild.Uutiset

Ko­ko­nais­pi­tuus on nyt 4 845 mm, eli 125 mm enem­män kuin ai­em­min. Ak­se­li­vä­li on pi­den­ty­nyt 2 972 mm:iin, kas­vua 84 mm. Tämä tun­tuu eri­tyi­ses­ti ta­ka­jal­ka­ti­lan väl­jyy­te­nä. Myös pään­ti­laa on li­sät­ty – edes­sä 46 mm ja ta­ka­na 17 mm.

Ta­va­ra­ti­laa on tar­jol­la pe­ru­sa­sen­nos­sa vai­kut­ta­vat 570 lit­raa ja ta­kais­tui­met kaa­det­tu­na jopa 1 740 lit­raa. Pe­rin­tei­sen ta­va­ra­ti­lan li­säk­si va­ki­o­va­rus­tee­na on 128 lit­ran säh­köi­ses­ti avat­ta­va etu­ta­va­ra­ti­la eli frunk.

Toi­min­ta­mat­ka 710 km

Täys­säh­köi­sen Mer­ce­des-Benz GLC 4MA­TIC-mal­lin toi­min­ta­mat­ka Long Ran­ge Edi­ti­on-va­rus­te­pa­ke­til­la on (Suo­men va­ki­o­va­rus­tein) jopa 710 km. Long Ran­ge Edi­ti­on-pa­ket­ti si­säl­tää mm. il­ma­jou­si­tuk­sen ja ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen. Edis­tyk­sel­li­nen il­ma­jou­si­tus on yh­tey­des­sä Car-to-X- pil­vi­pal­ve­luun ja voi mu­kau­tua en­na­koi­vas­ti edes­sä ole­viin epä­ta­sai­suuk­siin. Il­man Long Ran­ge Edi­ti­on-va­rus­tus­ta toi­min­ta­mat­ka on 667 km.

Kah­den vaih­teen etu­mat­ka – EDU 2.0 yh­dis­tää kiih­ty­vyy­den ja te­hok­kuu­den

Kak­si­vaih­tei­sen voi­man­siir­ron an­si­os­ta uu­den täys­säh­köi­sen GLC:n koko suo­ri­tus­ky­ky on saa­tu vä­lit­ty­mään kul­jet­ta­jal­le peh­me­äs­ti ja hal­li­tus­ti. Rau­hal­li­ses­sa ajos­sa toi­nen vaih­de ote­taan käyt­töön jo kau­pun­ki­no­peuk­sis­sa ja toi­saal­ta kul­jet­ta­jan ha­lu­tes­sa ri­pe­äm­pää ete­ne­mis­tä en­sim­mäis­tä vaih­det­ta käy­te­tään vie­lä hie­man yli 100 km/h no­peu­teen saak­ka. Ri­va­kan suo­ri­tus­ky­vyn ta­kaa kah­den säh­kö­moot­to­rin yh­teis­te­ho, 360 kW (489 hv) ja 805 Nm:n vään­tö­mo­ment­ti. Kiih­ty­vyys 0–100 km/h su­juu par­haim­mil­laan 4,4 se­kun­nis­sa, ja huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 210 km/h:iin. Etu­voi­man­siir­ros­sa on ener­gi­aa sääs­tä­vä ir­ro­tus­kyt­kin. Täys­säh­köi­nen GLC on myös käy­tän­nöl­li­nen ve­to­au­to – jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun enim­mäis­mas­sa 2,4 on ton­nia. Pe­rä­vau­nun ve­toa ja kä­sit­te­lyä hel­pot­taa pe­rä­vau­nun va­kau­tus­jär­jes­tel­mä.

Te­ho­kas la­taus jou­dut­taa mat­kan­te­koa

Edis­tyk­sel­li­nen 800 vol­tin säh­kö­ark­ki­teh­tuu­ri mah­dol­lis­taa myös no­pe­an pi­ka­la­tauk­sen. La­taus­lait­teis­ton mah­dol­lis­ta­es­sa 330 kW:n la­taus­te­hon akus­toon voi­daan kym­me­nen mi­nuu­tin ai­ka­na la­da­ta ener­gia, joka riit­tää 275 ki­lo­met­rin ajoon. La­taus 10 – 80 % on­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti vain 24 mi­nuu­tis­sa. Suo­mes­sa on edel­leen, jos­kin no­pe­as­ti vä­he­ne­mäs­sä mää­rin, vain 400 vol­tin jän­nit­teel­lä toi­mi­via la­taus­pis­tei­tä, mut­ta uu­si Mer­ce­des-Benz GLC voi­daan la­da­ta myös niis­tä.

Täys­säh­köi­nen Mer­ce­des-Benz GLC tar­jo­aa kat­ta­van va­ki­o­va­rus­te­ta­son

Oh­jaa­mon kes­ki­pis­tee­nä on li­sä­va­rus­tei­nen MBUX Hy­persc­reen -näyt­tö, joka 99,3 cm mit­tai­se­na ulot­tuu sau­mat­to­mas­ti koko mat­kus­ta­mon le­vey­del­le. MBUX Hy­persc­reen si­säl­tyy Pre­mium Plus -va­rus­te­pa­ket­tiin ja on saa­ta­vil­la myös yk­sit­täis­va­rus­tee­na. Pre­mium ja Ad­van­ced Plus -va­rus­te­pa­ket­tei­hin si­säl­tyy MBUX Su­persc­reen -näyt­tö­ko­ko­nai­suus, jos­sa yh­te­näi­sen la­si­pin­nan taak­se si­joit­tu­vat 26 cm (10,3 tuu­man) kul­jet­ta­jan näyt­tö, 35,6 cm (14 tuu­man) kos­ke­tus­näyt­tö kes­kel­lä sekä sa­man­ko­koi­nen mat­kus­ta­jan oma näyt­tö. Kes­kel­le si­joi­tet­tu kos­ke­tus­näyt­tö sekä kul­jet­ta­jan näyt­tö ovat di­gi­taa­li­sen so­mis­te-ele­men­tin ohel­la va­ki­o­va­rus­tei­ta.

Mui­ta va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat mm. huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­nen MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­mä, pa­no­raa­ma­la­si­kat­to, LED High-Per­for­man­ce ajo­va­lot, säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät is­tui­met, vi­de­o­neu­vot­te­lu­ka­me­ra, Plug&Char­ge-la­taus­mah­dol­li­suus, on­li­ne- na­vi­goin­ti, säh­köi­ses­ti avat­ta­va ja sul­jet­ta­va la­taus­luuk­ku, kuol­leen kul­man va­roi­tus, adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din, lii­ken­ne­merk­ki­a­vus­tin, ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin, ym­pä­ris­tö­va­lais­tus Mer­ce­des-Benz täh­del­lä ja läm­mi­tet­ty oh­jaus­pyö­rä. Ad­van­ce Plus -pa­ket­ti si­säl­tää va­lais­tun Mer­ce­des-täh­den, etu­sä­lei­kön va­lais­tun pa­nee­lin, sä­lei­kön va­lais­tun ke­hyk­sen sekä MBUX Su­persc­reen -näyt­tö­ko­ko­nai­suu­den. Pre­mium-va­rus­te­ta­so tuo li­sää va­rus­tei­ta, ku­ten mm. va­lon lä­päi­sy­ta­sol­taan sää­det­tä­vä SKY CONT­ROL-la­si­kat­to, Di­gi­tal Light-ajo­va­lot, esiin nou­se­vat oven­kah­vat, Bur­mes­ter 3D-ää­nen­tois­to. Pre­mium Plus -pa­ket­ti tuo Pre­mium-va­rus­te­ta­son li­säk­si va­rus­tei­ta, ku­ten mm. MBUX Hy­persc­reen -näyt­tö, Bur­mes­ter High-End 4D -ää­nen­tois­to ja pa­no­raa­ma­la­si­ka­ton va­lais­tu ku­vi­oin­ti.

Saa­ta­va­na täy­sin ve­gaa­ni­sel­la si­sus­tuk­sel­la

Kaik­ki GLC:n is­tui­met on ser­ti­fi­oi­tu sak­sa­lai­sel­la AGR-tun­nuk­sel­la (Ak­ti­on Ge­sun­der Rücken), mikä ta­kaa eri­no­mai­sen is­tuin­mu­ka­vuu­den ja sel­käys­tä­väl­li­sen ajo­a­sen­non. Myös oh­jaus­pyö­rän er­go­no­mi­aa on ke­hi­tet­ty, ja asi­a­kas­pa­laut­teen poh­jal­ta ää­nen­tois­ton sekä Dist­ro­ni­cin käyt­tö­kyt­ki­miä on uu­dis­tet­tu. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va, ser­ti­fi­oi­tu Ve­gan Pac­ka­ge -va­rus­te­pa­ket­ti var­mis­taa, et­tä kaik­ki mat­kus­ta­mon ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lit ovat täy­sin ve­gaa­ni­sia.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN