Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta, renkaita ja parantavat ajamisen turvallisuutta.

Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta, renkaita ja parantavat ajamisen turvallisuutta.

Muista: Tarkasta rengaspaineet oikein!

Rengaspaineet on syytä tarkistaa niin kausivaihtojen yhteydessä kuin ajokauden aikana. Rengaspaineiden tarkis­tus­pis­teiden toimin­ta­pe­ri­aatteet vaihtelevat, joten perehtyminen on paikallaan.

Auto Bild.Uutiset

Usein au­toi­li­jat tar­kas­ta­vat ren­gas­pai­neet vain kau­si­vaih­to­jen yh­tey­des­sä, vaik­ka toi­men­pi­de teh­dä vä­hin­tään ker­ran kuu­kau­des­sa sekä ai­na au­ton kuor­mi­tus­ta olen­nai­ses­ti muu­tet­ta­es­sa.

Kau­si­vaih­to­jen yh­tey­des­sä oli­si hyvä tar­kas­taa myös va­ra­ren­kaan pai­ne, jos au­tos­sa sel­lai­nen on.

Pai­neet tu­li­si ai­na tar­kas­taa kyl­mis­tä ren­kais­ta, ei siis usei­den ki­lo­met­rien ajon jäl­keen. Kul­le­kin au­tol­le suo­si­tel­lut ren­gas­pai­neet löy­ty­vät au­ton käyt­tö­oh­je­kir­jas­ta.

Usein ne ovat myös kul­jet­ta­jan oven kar­mis­sa tai polt­to­ai­neen täyt­tö­luu­kun kan­nes­sa.

”Pää­sään­töi­ses­ti au­ton­val­mis­ta­jat mää­rit­te­le­vät eri pai­neet pie­nel­le ja isom­mal­le kuor­mal­le. Osa val­mis­ta­jis­ta on mää­ri­tel­lyt erik­seen vie­lä eri­tyi­ses­ti ta­lou­del­li­seen ajoon suun­na­tut ECO-pai­neet”, Au­to­lii­ton kou­lu­tus­pääl­lik­kö Tep­po Ve­sa­lai­nen to­te­aa.

Ren­gas­pai­nei­den tar­kas­tus on­nis­tuu huol­to­a­se­mal­la. Huol­to­a­se­mien ren­gas­pai­nei­den tar­kas­tus­pis­tei­den toi­min­ta­pe­ri­aat­teet vaih­te­le­vat, jo­ten on­kin tär­ke­ää, et­tä au­toi­li­ja pe­reh­tyy juu­ri ky­sei­sen tar­kas­tus­pis­teen toi­min­taan.

Au­to­maat­ti­lait­tei­den käy­tös­tä

Ny­kyi­sin huol­to­a­se­mil­la on myös lait­tei­ta, joi­hin sää­de­tään ha­lu­tut pai­neet di­gi­taa­li­ses­ti ja lai­te li­sää tai pois­taa il­maa au­to­maat­ti­ses­ti, kun pai­ne­mit­ta­rin suu­kap­pa­le pai­ne­taan vent­tii­liin.

Täl­lai­sen lait­teen käyt­tö en­sim­mäis­tä ker­taa voi ai­heut­taa pään­vai­vaa.

Myös sei­näs­tä ve­det­tä­vän pai­neil­ma­let­ku­ke­lan toi­min­ta ai­heut­taa huol­to­a­se­mil­la vä­lil­lä on­gel­mia.

”On tär­ke­ää, et­tä let­kua ve­de­tään aluk­si esil­le niin pal­jon, et­tä se ylet­tyy kau­im­mai­seen­kin ren­kaa­seen au­ton kier­tä­en. Kun let­kua on ve­det­ty riit­tä­väs­ti, kela pi­tää lu­ki­ta pai­koil­leen. Tämä ta­pah­tuu lo­pet­ta­mal­la let­kun ve­tä­mi­nen oi­ke­as­sa koh­das­sa, let­ku­ke­lan ru­tis­tes­sa. Näin pai­nei­ta tar­kas­ta­es­sa ei tar­vit­se kes­kit­tyä let­kun pi­tä­mi­seen pai­koil­laan.

Let­kua ei mis­sään ni­mes­sä pidä ve­tää au­ton yli, sil­lä se naar­mut­taa hel­pos­ti maa­li­pin­taa”, Ve­sa­lai­nen neu­voo.

Vas­taa­vas­ti let­kua pois ke­lat­ta­es­sa on tär­ke­ää, et­tei sen ja ren­gas­pai­ne­mit­ta­rin an­ne­ta pais­kau­tua hol­tit­to­mas­ti te­li­nee­seen­sä, vaan si­sään ke­lau­tu­mis­ta jar­ru­te­taan let­kus­ta kiin­ni pi­tä­en.

Ota huo­mi­oon ren­gas­pai­nei­den val­von­ta­jär­jes­tel­mä 

Uu­dem­mat au­tot on va­rus­tet­tu ren­gas­pai­nei­den val­von­ta­jär­jes­tel­mäl­lä (TPMS), joka hä­lyt­tää yk­sit­täi­sen ren­kaan pai­neen las­kies­sa. Osa jär­jes­tel­mis­tä ker­too koko ajan kun­kin ren­kaan pai­neen.

”Mi­kä­li ren­gas­pai­neen merk­ki­va­lo syt­tyy mit­ta­ris­tos­sa, on au­to py­säy­tet­tä­vä tur­val­li­seen paik­kaan ja tar­kas­tet­ta­va ren­gas­pai­neet sil­mä­mää­räi­ses­ti. Jos näyt­tää sil­tä, et­tei mi­kään ren­gas ole sel­ke­äs­ti mui­ta tyh­jem­pi, voi au­tol­la ajaa lä­him­mäl­le huol­to­a­se­mal­le ja tar­kis­taa pai­neet mit­ta­ril­la”, Ve­sa­lai­nen neu­voo.

Mi­kä­li mit­ta­rin­kin mu­kaan pai­neet ovat oi­ke­at, aja­mis­ta au­tol­la voi jat­kaa. Osa jär­jes­tel­mis­tä nol­laa vir­he­ti­lan­teen au­to­maat­ti­ses­ti noin 15-20 mi­nuu­tin ajon jäl­keen.

Jos valo ei sam­mu it­ses­tään, pi­täi­si au­ton käyt­tö­oh­je­kir­jas­ta löy­tyä oh­jeet tur­han va­roi­tuk­sen pois­ta­mi­sek­si.

Mi­kä­li oh­jet­ta nol­lauk­seen ei käyt­tö­oh­je­kir­jas­ta löy­dy, täy­tyy se teh­dä asi­an­mu­kai­sel­la tes­te­ril­lä ren­gas­liik­kees­sä tai kor­jaa­mol­la.

”Ren­gas­pai­nei­den val­von­ta­jär­jes­tel­mä saat­taa edel­lyt­tää ka­lib­roin­tia myös ren­kai­den kau­si­vaih­don yh­tey­des­sä. Myös tämä on­nis­tuu au­tos­ta riip­pu­en au­to­maat­ti­ses­ti, oh­je­kir­jan oh­jeil­la tai tes­te­ril­lä”, Ve­sa­lai­nen to­te­aa.

Au­to­liit­to on teh­nyt oh­je­vi­de­on ren­gas­pai­nei­den tar­kis­ta­mi­ses­ta. Vi­deo löy­tyy

Au­to­lii­ton Yo­u­Tu­be-ka­na­val­ta täs­tä osoit­tees­ta.

Juha Pel­to­nen, kuva Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU