Näitä autoja nuoret ostavat

Nuoret eivät valitse autoa pelkästään liikku­mis­vä­li­neeksi, vaan etsivät itsensä näköistä ajokokemusta.

Auto Bild.Uutiset

J. Rin­ta-Jou­pin data pal­jas­taa, mit­kä au­to­mer­kit ja -mal­lit ve­tä­vät puo­leen­sa 18–20-vuo­ti­ai­ta os­ta­jia. Nuor­ten au­toi­li­joi­den va­lin­nois­sa ko­ros­tu­vat eri­tyi­ses­ti suo­ri­tus­ky­ky, ajet­ta­vuus ja brän­di­ar­vo.

J. Rin­ta-Jou­pin myyn­ti­ti­las­tot osoit­ta­vat, et­tä 18–20-vuo­ti­ai­den os­ta­jien kes­kuu­des­sa suo­si­tuim­mat au­to­mer­kit ovat BMW (17 %), Mer­ce­des-Benz ja Au­di, jot­ka muo­dos­ta­vat sel­ke­än kär­ki­kol­mi­kon nuor­ten au­to­va­lin­to­jen kär­jes­sä. Näi­tä seu­raa­vat Volks­wa­gen ja Ford.

Yk­sit­täi­sis­tä au­to­mal­leis­ta par­hai­ten kau­pak­si kä­vi­vät Mer­ce­des-Benz C (6 %), jota seu­raa­vat BMW 320, Au­di A4, Mer­ce­des-Benz E ja Ford Fies­ta.

Vaik­ka en­si­au­to yh­dis­te­tään usein käy­tän­nöl­li­syy­teen ja edul­li­suu­teen, nuor­ten va­lin­nois­sa ko­ros­tu­vat myös tyy­li, brän­di ja ajo­nau­tin­to. Ti­las­tot pal­jas­ta­vat, et­tä nuo­ret te­ke­vät har­kit­tu­ja va­lin­to­ja, sil­lä kyse ei ole pel­käs­tään hal­vois­ta käyt­tö­au­tois­ta, vaan oman maun ja iden­ti­tee­tin nä­köi­sis­tä ajo­neu­vois­ta.

Su­ku­puo­lit­tai­nen tar­kas­te­lu pal­jas­taa kiin­nos­ta­via ero­ja. BMW on sekä mies­ten et­tä nais­ten os­te­tuin au­to­merk­ki 18–20-vuo­ti­ai­den kes­kuu­des­sa, mut­ta toi­sek­si suo­si­tuin merk­ki vaih­te­lee. Nai­sil­la se on Au­di, kun taas mie­hil­lä Mer­ce­des-Benz. Kol­man­nek­si eni­ten nai­set suo­si­vat For­dia, mikä viit­taa käy­tän­nöl­lis­ten ja kom­pak­tien mal­lien, ku­ten Fies­tan, hou­kut­te­le­vuu­teen. Mie­hil­lä kol­man­te­na tu­lee Au­di.

– Nuor­ten au­to­va­lin­nat ker­to­vat muut­tu­vis­ta kä­si­tyk­sis­tä sii­tä, mitä au­tol­ta ny­ky­päi­vä­nä odo­te­taan. Au­tos­ta on tul­lut osa iden­ti­teet­tiä ja tapa erot­tua jou­kos­ta. Myös säh­köis­ten ha­ku­työ­ka­lu­jen ja laa­jo­jen vaih­to­au­to­va­li­koi­mien an­si­os­ta oi­ke­an­lai­sen au­ton löy­tä­mi­nen on hel­pom­paa kuin kos­kaan ai­em­min, to­te­aa myyn­ti­joh­ta­ja Mark­ku Ala-Ha­ku­ni.

Use­at nuor­ten suo­si­mat mer­kit tar­jo­a­vat laa­jas­ti eri vuo­si­mal­le­ja ja va­rus­te­lu­ta­so­ja, jo­ten käy­tet­ty­nä nii­tä saa koh­tuu­hin­tai­si­na ja hy­vin va­rus­tel­tui­na. Näin myös en­sim­mäi­sek­si au­tok­si voi va­li­koi­tua ajo­neu­vo, joka vie­lä muu­ta­ma vuo­si sit­ten tun­tui kau­kai­sel­ta haa­veel­ta.

TOP-5 myy­dyim­mät au­to­mer­kit 18–20-vuo­ti­ai­den kes­kuu­des­sa:

1. BMW 17 %

2. Mer­ce­des-Benz 16 %

3. Au­di 14 %

4. Volks­wa­gen 9 %

5. Ford 8 %

TOP-5 myy­dyim­mät au­to­mal­lit 18–20-vuo­ti­ai­den kes­kuu­des­sa:

1. Mer­ce­des-Benz C 7 %

2. BMW 320 6 %

3. Au­di A4 6 %

4. Mer­ce­des-Benz E 6 %

5. Ford Fies­ta 5 %

Tie­dot­tees­sa esi­tel­tä­vät ha­vain­not pe­rus­tu­vat J. Rin­ta-Jou­pin käy­tet­ty­jen au­to­jen myyn­ti­ti­las­toi­hin ikä­ryh­män (18–20 v.) mu­kaan ajan­jak­sol­ta 1.1.–31.7.2025.

Au­to­Bild / J. Rin­ta-Joup­pi OY

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN