Vuonna 1960 lanseerattu Mazda R360 ei ollut Japanin ensimmäinen ”kei car”, mutta siitä tuli saman tien suosituin. Asiaan vaikuttivat ulkonäön lisäksi muun muassa kevyt rakenne, ajettavuus sekä edullinen hinta. (Kuva: Bastiaan van der Hulst)
Bastiaan van der Hulst
Tähän japanilaiseen automalliin sai 60 vuotta sitten ensi kertaa momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston – tiedätkö, mistä mallista on kyse?
On uskomatonta, että mallin julkistuksesta on vierähtänyt jo 60 vuotta: Sympaattinen Mazda R360 Coupé oli merkin ensimmäinen henkilöauto, mutta se oli myös ensimmäinen japanilainen auto, johon sai automaattivaihteiston.
Mazdalla on pitkät perinteet omamassaltaan kevyiden autojen valmistuksessa. Mazdan ensimmäinen henkilöauto oli symppis pikku-coupé, joka julkistettiin 60 vuotta sitten.
Mazda R360:sta tuli nopeasti Japanin sen aikaisten kevyiden autojen tunnusmerkkejä.
Mutta vaikka Mazda R360 oli suurmenestys kotimaassaan, ei malli tullut tunnetuksi kovin laajalti Japanin ulkopuolella.
Itse asiassa Mazda R360 oli Japanissa niin suuri menestys, että sitä myytiin heti lanseerauspäivänä hurjat 4500 kappaletta! Tämä tapahtui toukokuussa 1960.
Mazda R360 Coupé esiteltiin vuoden 1960 Tokion autonäyttelyssä.
Täten se kaappasi lähes kaksi kolmasosaa Japanin kasvavista pienautojen (“kei car”) -markkinoista heti saman vuoden loppuun mennessä.
Sitä paitsi Mazda R360 haukkasi 15 prosentin osuuden maan sen vuoden uusien autojen myynnistä.
Kyseessä oli eräänlainen vedenjakajamalli Toyo Kogyo -yhtiölle, joksi Mazdaa siihen aikaan yhtiönä kutsuttiin. Aiemmin kuorma-autoja valmistaneelle yritykselle kyseessä oli uuden aikakauden alku.
Välitön menestys
Mazda R360:n nelitahtimoottori oli taloudellinen ja aiempaa vähämeluisempi. Se oli myös entistä kestävämpi ja käyttäjäystävällisempi verrattuna kilpailijoiden käyttämiin kaksitahtisiin moottoreihin.
Moottorina Mazda R360:ssa oli 360-kuutioinen V2, josta houkuteltiin tehoa 16 hv (12 kW).
Se ei ehkä kuulosta kummoiselta, mutta pitää muistaa, ettei autolla ollut omamassaa enempää kuin 380 kg.
Mazda R360:n huippunopeus oli 90 km/h. Se oli kunnioitettava lukema luokassaan, ja runsaasti, jos ajatellaan 1960-luvun alun Japanissa vallinneita tieolosuhteita.
Kei-kokoluokan autojen mitat olivat rajoitetut (3 m x 1,3 m) ja samoin moottorin iskutilavuus oli määritelty (360 cm3).
Japanin hallitus pyrki tukemaan kotimaista autoteollisuutta valmistamaan hinnaltaan edullisia automalleja sekä saattamaan unelman oman auton omistamisesta tavallisten ihmisten ulottuville.
Mazdan ”grammastrategian” juuret
Vaadittiin oivallusta valmistaa mainitut rajoitukset täyttävä auto, joka olisi samalla puoleensa vetävä.
Mazdalla päätettiin keskittyä designiin ja omamassan hallintaan. Syntyi Mazdan niin sanottu grammastrategia, joka uudemmissa malleissa ilmenee etenkin MX-5 Roadsterissa sekä kaikissa nykypäivän muissa Mazda-malleissa.
Lopputuloksena Mazda R360:sta tuli luokkansa kevein auto sekä itse asiassa maailman siihen aikaan kevyin nelipaikkainen henkilöauto.
Mazdalla pyrittiin painonhallintaan kaikin keinoin. Takamoottorisen R360:n konepellin alla oli alumiinisin sylinterikansin varustettu V2-moottori, ja vaihteistokotelossa sekä öljypohjassa sovellettiin magnesiumseosta.
Mazda R360:n konepelti valmistettiin alumiinista, kun taas takalasi oli pleksiä. Monokokkikori oli myös kolariturvallisuudeltaan keskimääräistä parempi.
Japanin ensimmäinen automaattivaihteisto
Keveys vaikutti edullisesti Mazda R360:n ajo-ominaisuuksiin, samaten kaikkien pyörien erillisjousitus, joka myös paransi ajomukavuutta huonopintaisilla teillä sekä vähensi matkustamoon siirtyviä värinöitä.
Vaihteistona Mazda R360:ssa oli 4-portainen manuaalivaihteisto, mutta on mielenkiintoista tietää, että saatavana oli myös puoliautomaattinen vaihteisto – eli kyseessä oli Japanin ensimmäinen momentinmuuntimella toteutettu automaattivaihteisto.
Paikallisilla kilpailijoilla oli siinä vaiheessa tarjota 3-portaisia manuaalivaihteistoja.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Mola Mola Perca
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
QLN:n uusi referenssi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN