Vuonna 1960 lanseerattu Mazda R360 ei ollut Japanin ensimmäinen ”kei car”, mutta siitä tuli saman tien suosituin. Asiaan vaikuttivat ulkonäön lisäksi muun muassa kevyt rakenne, ajettavuus sekä edullinen hinta. (Kuva: Bastiaan van der Hulst)

Vuonna 1960 lanseerattu Mazda R360 ei ollut Japanin ensimmäinen ”kei car”, mutta siitä tuli saman tien suosituin. Asiaan vaikuttivat ulkonäön lisäksi muun muassa kevyt rakenne, ajettavuus sekä edullinen hinta. (Kuva: Bastiaan van der Hulst)

Bastiaan van der Hulst

Tähän japanilaiseen automalliin sai 60 vuotta sitten ensi kertaa momen­tin­muun­ti­mella varustetun automaat­ti­vaih­teiston – tiedätkö, mistä mallista on kyse?

On uskomatonta, että mallin julkistuksesta on vierähtänyt jo 60 vuotta: Sympaattinen Mazda R360 Coupé oli merkin ensimmäinen henkilöauto, mutta se oli myös ensimmäinen japanilainen auto, johon sai automaat­ti­vaih­teiston.

Auto Bild.Klassikot

Maz­dal­la on pit­kät pe­rin­teet oma­mas­sal­taan ke­vyi­den au­to­jen val­mis­tuk­ses­sa. Maz­dan en­sim­mäi­nen hen­ki­lö­au­to oli symp­pis pik­ku-coupé, joka jul­kis­tet­tiin 60 vuot­ta sit­ten.

Maz­da R360:sta tuli no­pe­as­ti Ja­pa­nin sen ai­kais­ten ke­vyi­den au­to­jen tun­nus­merk­ke­jä.

Mut­ta vaik­ka Maz­da R360 oli suur­me­nes­tys ko­ti­maas­saan, ei mal­li tul­lut tun­ne­tuk­si ko­vin laa­jal­ti Ja­pa­nin ul­ko­puo­lel­la.

It­se asi­as­sa Maz­da R360 oli Ja­pa­nis­sa niin suu­ri me­nes­tys, et­tä sitä myy­tiin heti lan­see­raus­päi­vä­nä hur­jat 4500 kap­pa­let­ta! Tämä ta­pah­tui tou­ko­kuus­sa 1960.

Mazda R360 Coupé esiteltiin vuoden 1960 Tokion autonäyttelyssä.

Mazda R360 Coupé esiteltiin vuoden 1960 Tokion autonäyttelyssä.

Tä­ten se kaap­pa­si lä­hes kak­si kol­ma­so­saa Ja­pa­nin kas­va­vis­ta pie­nau­to­jen (“kei car”) -mark­ki­nois­ta heti sa­man vuo­den lop­puun men­nes­sä.

Sitä pait­si Maz­da R360 hauk­ka­si 15 pro­sen­tin osuu­den maan sen vuo­den uu­sien au­to­jen myyn­nis­tä.

Ky­sees­sä oli erään­lai­nen ve­den­ja­ka­ja­mal­li Toyo Ko­gyo -yh­ti­öl­le, jok­si Maz­daa sii­hen ai­kaan yh­ti­ö­nä kut­sut­tiin. Ai­em­min kuor­ma-au­to­ja val­mis­ta­neel­le yri­tyk­sel­le ky­sees­sä oli uu­den ai­ka­kau­den al­ku.

Vä­li­tön me­nes­tys

Maz­da R360:n ne­li­tah­ti­moot­to­ri oli ta­lou­del­li­nen ja ai­em­paa vä­hä­me­lui­sem­pi. Se oli myös en­tis­tä kes­tä­väm­pi ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­sem­pi ver­rat­tu­na kil­pai­li­joi­den käyt­tä­miin kak­si­tah­ti­siin moot­to­rei­hin.

Moot­to­ri­na Maz­da R360:ssa oli 360-kuu­ti­oi­nen V2, jos­ta hou­ku­tel­tiin te­hoa 16 hv (12 kW).

Se ei eh­kä kuu­los­ta kum­moi­sel­ta, mut­ta pi­tää muis­taa, et­tei au­tol­la ol­lut oma­mas­saa enem­pää kuin 380 kg.

Maz­da R360:n huip­pu­no­peus oli 90 km/h. Se oli kun­ni­oi­tet­ta­va lu­ke­ma luo­kas­saan, ja run­saas­ti, jos aja­tel­laan 1960-lu­vun alun Ja­pa­nis­sa val­lin­nei­ta tie­o­lo­suh­tei­ta.

Kei-ko­ko­luo­kan au­to­jen mi­tat oli­vat ra­joi­te­tut (3 m x 1,3 m) ja sa­moin moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus oli mää­ri­tel­ty (360 cm3).

Ja­pa­nin hal­li­tus pyr­ki tu­ke­maan ko­ti­mais­ta au­to­te­ol­li­suut­ta val­mis­ta­maan hin­nal­taan edul­li­sia au­to­mal­le­ja sekä saat­ta­maan unel­man oman au­ton omis­ta­mi­ses­ta ta­val­lis­ten ih­mis­ten ulot­tu­vil­le.

Maz­dan ”gram­mast­ra­te­gi­an” juu­ret

Vaa­dit­tiin oi­val­lus­ta val­mis­taa mai­ni­tut ra­joi­tuk­set täyt­tä­vä au­to, joka oli­si sa­mal­la puo­leen­sa ve­tä­vä.

Maz­dal­la pää­tet­tiin kes­kit­tyä de­sig­niin ja oma­mas­san hal­lin­taan. Syn­tyi Maz­dan niin sa­not­tu gram­mast­ra­te­gia, joka uu­dem­mis­sa mal­leis­sa il­me­nee eten­kin MX-5 Ro­ads­te­ris­sa sekä kai­kis­sa ny­ky­päi­vän muis­sa Maz­da-mal­leis­sa.

Lop­pu­tu­lok­se­na Maz­da R360:sta tuli luok­kan­sa ke­vein au­to sekä it­se asi­as­sa maa­il­man sii­hen ai­kaan ke­vyin ne­li­paik­kai­nen hen­ki­lö­au­to.

Maz­dal­la py­rit­tiin pai­non­hal­lin­taan kai­kin kei­noin. Ta­ka­moot­to­ri­sen R360:n ko­ne­pel­lin al­la oli alu­mii­ni­sin sy­lin­te­ri­kan­sin va­rus­tet­tu V2-moot­to­ri, ja vaih­teis­to­ko­te­los­sa sekä öl­jy­poh­jas­sa so­vel­let­tiin mag­ne­sium­se­os­ta.

Maz­da R360:n ko­ne­pel­ti val­mis­tet­tiin alu­mii­nis­ta, kun taas ta­ka­la­si oli plek­siä. Mo­no­kok­ki­ko­ri oli myös ko­la­ri­tur­val­li­suu­del­taan kes­ki­mää­räis­tä pa­rem­pi.

Ja­pa­nin en­sim­mäi­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Ke­veys vai­kut­ti edul­li­ses­ti Maz­da R360:n ajo-omi­nai­suuk­siin, sa­ma­ten kaik­kien pyö­rien eril­lis­jou­si­tus, joka myös pa­ran­si ajo­mu­ka­vuut­ta huo­no­pin­tai­sil­la teil­lä sekä vä­hen­si mat­kus­ta­moon siir­ty­viä vä­ri­nöi­tä.

Vaih­teis­to­na Maz­da R360:ssa oli 4-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to, mut­ta on mie­len­kiin­tois­ta tie­tää, et­tä saa­ta­va­na oli myös puo­li­au­to­maat­ti­nen vaih­teis­to – eli ky­sees­sä oli Ja­pa­nin en­sim­mäi­nen mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­tet­tu au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Pai­kal­li­sil­la kil­pai­li­joil­la oli sii­nä vai­hees­sa tar­jo­ta 3-por­tai­sia ma­nu­aa­li­vaih­teis­to­ja.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN