Vuonna 1960 lanseerattu Mazda R360 ei ollut Japanin ensimmäinen ”kei car”, mutta siitä tuli saman tien suosituin. Asiaan vaikuttivat ulkonäön lisäksi muun muassa kevyt rakenne, ajettavuus sekä edullinen hinta. (Kuva: Bastiaan van der Hulst)
Bastiaan van der Hulst
Tähän japanilaiseen automalliin sai 60 vuotta sitten ensi kertaa momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston – tiedätkö, mistä mallista on kyse?
On uskomatonta, että mallin julkistuksesta on vierähtänyt jo 60 vuotta: Sympaattinen Mazda R360 Coupé oli merkin ensimmäinen henkilöauto, mutta se oli myös ensimmäinen japanilainen auto, johon sai automaattivaihteiston.
Mazdalla on pitkät perinteet omamassaltaan kevyiden autojen valmistuksessa. Mazdan ensimmäinen henkilöauto oli symppis pikku-coupé, joka julkistettiin 60 vuotta sitten.
Mazda R360:sta tuli nopeasti Japanin sen aikaisten kevyiden autojen tunnusmerkkejä.
Mutta vaikka Mazda R360 oli suurmenestys kotimaassaan, ei malli tullut tunnetuksi kovin laajalti Japanin ulkopuolella.
Itse asiassa Mazda R360 oli Japanissa niin suuri menestys, että sitä myytiin heti lanseerauspäivänä hurjat 4500 kappaletta! Tämä tapahtui toukokuussa 1960.
Mazda R360 Coupé esiteltiin vuoden 1960 Tokion autonäyttelyssä.
Täten se kaappasi lähes kaksi kolmasosaa Japanin kasvavista pienautojen (“kei car”) -markkinoista heti saman vuoden loppuun mennessä.
Sitä paitsi Mazda R360 haukkasi 15 prosentin osuuden maan sen vuoden uusien autojen myynnistä.
Kyseessä oli eräänlainen vedenjakajamalli Toyo Kogyo -yhtiölle, joksi Mazdaa siihen aikaan yhtiönä kutsuttiin. Aiemmin kuorma-autoja valmistaneelle yritykselle kyseessä oli uuden aikakauden alku.
Välitön menestys
Mazda R360:n nelitahtimoottori oli taloudellinen ja aiempaa vähämeluisempi. Se oli myös entistä kestävämpi ja käyttäjäystävällisempi verrattuna kilpailijoiden käyttämiin kaksitahtisiin moottoreihin.
Moottorina Mazda R360:ssa oli 360-kuutioinen V2, josta houkuteltiin tehoa 16 hv (12 kW).
Se ei ehkä kuulosta kummoiselta, mutta pitää muistaa, ettei autolla ollut omamassaa enempää kuin 380 kg.
Mazda R360:n huippunopeus oli 90 km/h. Se oli kunnioitettava lukema luokassaan, ja runsaasti, jos ajatellaan 1960-luvun alun Japanissa vallinneita tieolosuhteita.
Kei-kokoluokan autojen mitat olivat rajoitetut (3 m x 1,3 m) ja samoin moottorin iskutilavuus oli määritelty (360 cm3).
Japanin hallitus pyrki tukemaan kotimaista autoteollisuutta valmistamaan hinnaltaan edullisia automalleja sekä saattamaan unelman oman auton omistamisesta tavallisten ihmisten ulottuville.
Mazdan ”grammastrategian” juuret
Vaadittiin oivallusta valmistaa mainitut rajoitukset täyttävä auto, joka olisi samalla puoleensa vetävä.
Mazdalla päätettiin keskittyä designiin ja omamassan hallintaan. Syntyi Mazdan niin sanottu grammastrategia, joka uudemmissa malleissa ilmenee etenkin MX-5 Roadsterissa sekä kaikissa nykypäivän muissa Mazda-malleissa.
Lopputuloksena Mazda R360:sta tuli luokkansa kevein auto sekä itse asiassa maailman siihen aikaan kevyin nelipaikkainen henkilöauto.
Mazdalla pyrittiin painonhallintaan kaikin keinoin. Takamoottorisen R360:n konepellin alla oli alumiinisin sylinterikansin varustettu V2-moottori, ja vaihteistokotelossa sekä öljypohjassa sovellettiin magnesiumseosta.
Mazda R360:n konepelti valmistettiin alumiinista, kun taas takalasi oli pleksiä. Monokokkikori oli myös kolariturvallisuudeltaan keskimääräistä parempi.
Japanin ensimmäinen automaattivaihteisto
Keveys vaikutti edullisesti Mazda R360:n ajo-ominaisuuksiin, samaten kaikkien pyörien erillisjousitus, joka myös paransi ajomukavuutta huonopintaisilla teillä sekä vähensi matkustamoon siirtyviä värinöitä.
Vaihteistona Mazda R360:ssa oli 4-portainen manuaalivaihteisto, mutta on mielenkiintoista tietää, että saatavana oli myös puoliautomaattinen vaihteisto – eli kyseessä oli Japanin ensimmäinen momentinmuuntimella toteutettu automaattivaihteisto.
Paikallisilla kilpailijoilla oli siinä vaiheessa tarjota 3-portaisia manuaalivaihteistoja.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Torvikaiuttimia Japanista
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
Dali Kupid
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL