Vuonna 1960 lanseerattu Mazda R360 ei ollut Japanin ensimmäinen ”kei car”, mutta siitä tuli saman tien suosituin. Asiaan vaikuttivat ulkonäön lisäksi muun muassa kevyt rakenne, ajettavuus sekä edullinen hinta. (Kuva: Bastiaan van der Hulst)
Bastiaan van der Hulst
Tähän japanilaiseen automalliin sai 60 vuotta sitten ensi kertaa momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston – tiedätkö, mistä mallista on kyse?
On uskomatonta, että mallin julkistuksesta on vierähtänyt jo 60 vuotta: Sympaattinen Mazda R360 Coupé oli merkin ensimmäinen henkilöauto, mutta se oli myös ensimmäinen japanilainen auto, johon sai automaattivaihteiston.
Mazdalla on pitkät perinteet omamassaltaan kevyiden autojen valmistuksessa. Mazdan ensimmäinen henkilöauto oli symppis pikku-coupé, joka julkistettiin 60 vuotta sitten.
Mazda R360:sta tuli nopeasti Japanin sen aikaisten kevyiden autojen tunnusmerkkejä.
Mutta vaikka Mazda R360 oli suurmenestys kotimaassaan, ei malli tullut tunnetuksi kovin laajalti Japanin ulkopuolella.
Itse asiassa Mazda R360 oli Japanissa niin suuri menestys, että sitä myytiin heti lanseerauspäivänä hurjat 4500 kappaletta! Tämä tapahtui toukokuussa 1960.
Mazda R360 Coupé esiteltiin vuoden 1960 Tokion autonäyttelyssä.
Täten se kaappasi lähes kaksi kolmasosaa Japanin kasvavista pienautojen (“kei car”) -markkinoista heti saman vuoden loppuun mennessä.
Sitä paitsi Mazda R360 haukkasi 15 prosentin osuuden maan sen vuoden uusien autojen myynnistä.
Kyseessä oli eräänlainen vedenjakajamalli Toyo Kogyo -yhtiölle, joksi Mazdaa siihen aikaan yhtiönä kutsuttiin. Aiemmin kuorma-autoja valmistaneelle yritykselle kyseessä oli uuden aikakauden alku.
Välitön menestys
Mazda R360:n nelitahtimoottori oli taloudellinen ja aiempaa vähämeluisempi. Se oli myös entistä kestävämpi ja käyttäjäystävällisempi verrattuna kilpailijoiden käyttämiin kaksitahtisiin moottoreihin.
Moottorina Mazda R360:ssa oli 360-kuutioinen V2, josta houkuteltiin tehoa 16 hv (12 kW).
Se ei ehkä kuulosta kummoiselta, mutta pitää muistaa, ettei autolla ollut omamassaa enempää kuin 380 kg.
Mazda R360:n huippunopeus oli 90 km/h. Se oli kunnioitettava lukema luokassaan, ja runsaasti, jos ajatellaan 1960-luvun alun Japanissa vallinneita tieolosuhteita.
Kei-kokoluokan autojen mitat olivat rajoitetut (3 m x 1,3 m) ja samoin moottorin iskutilavuus oli määritelty (360 cm3).
Japanin hallitus pyrki tukemaan kotimaista autoteollisuutta valmistamaan hinnaltaan edullisia automalleja sekä saattamaan unelman oman auton omistamisesta tavallisten ihmisten ulottuville.
Mazdan ”grammastrategian” juuret
Vaadittiin oivallusta valmistaa mainitut rajoitukset täyttävä auto, joka olisi samalla puoleensa vetävä.
Mazdalla päätettiin keskittyä designiin ja omamassan hallintaan. Syntyi Mazdan niin sanottu grammastrategia, joka uudemmissa malleissa ilmenee etenkin MX-5 Roadsterissa sekä kaikissa nykypäivän muissa Mazda-malleissa.
Lopputuloksena Mazda R360:sta tuli luokkansa kevein auto sekä itse asiassa maailman siihen aikaan kevyin nelipaikkainen henkilöauto.
Mazdalla pyrittiin painonhallintaan kaikin keinoin. Takamoottorisen R360:n konepellin alla oli alumiinisin sylinterikansin varustettu V2-moottori, ja vaihteistokotelossa sekä öljypohjassa sovellettiin magnesiumseosta.
Mazda R360:n konepelti valmistettiin alumiinista, kun taas takalasi oli pleksiä. Monokokkikori oli myös kolariturvallisuudeltaan keskimääräistä parempi.
Japanin ensimmäinen automaattivaihteisto
Keveys vaikutti edullisesti Mazda R360:n ajo-ominaisuuksiin, samaten kaikkien pyörien erillisjousitus, joka myös paransi ajomukavuutta huonopintaisilla teillä sekä vähensi matkustamoon siirtyviä värinöitä.
Vaihteistona Mazda R360:ssa oli 4-portainen manuaalivaihteisto, mutta on mielenkiintoista tietää, että saatavana oli myös puoliautomaattinen vaihteisto – eli kyseessä oli Japanin ensimmäinen momentinmuuntimella toteutettu automaattivaihteisto.
Paikallisilla kilpailijoilla oli siinä vaiheessa tarjota 3-portaisia manuaalivaihteistoja.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL