Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
CX-5 on ollut Mazdan menestyksen kulmakivi jo vuoden 2012 ensiesittelystään lähtien. Kahden sukupolven aikana niitä on myyty maailmanlaajuisesti jo lähemmäs viisi miljoonaa kappaletta.
Täysin uusi CX-5 tuo kolmannen sukupolven myötä mukanaan uuden näyttävämmän ilmeen. Mazdan palkittu Kodo-muotoilu on nyt aiempaa terävämpi, ja uudet mittasuhteet – pidempi akseliväli, kasvanut raideleveys ja korkeampi keula – antavat autolle entistä tukevamman ja itsevarmemman olemuksen.
Vaikka uusi CX-5 on helppo tunnistaa siluetistaan, muutokset näkyvät erityisesti keulassa ja perässä. Keula on aiempaa korkeampi ja antaa kuljettajalle paremman tuntuman auton mittasuhteisiin. Takana mallin erottaa uudesta yksityiskohdasta: Mazda-logo on vaihtunut selkeään Mazda-nimeen takaluukussa.
Kasvanut akseliväli parantaa CX-5:n ajettavuutta. Kulku on vakaampaa. Entistä pidempi akseliväli kasvattaa luonnollisesti myös auton kokonaismittaa – tarkalleen ottaen 11,5 cm. Tämä luo lisää tilaa sekä takamatkustajille että tavaratilaan, mikä tekee uudistuneesta CX-5:stä päivittäisessä käytössä entistäkin käytännöllisemmän. Peräti 61 litralla kasvaneesta, 583-litraisesta tavaratilasta on toki iloa myös lomamatkoilla. Joustavuutta kuljetuksiin tuovat kolmessa osassa kaatuvat takaistuinten selkänojat. Myös entistä suurempaan kulmaan aukeavat takaovet parantavat arkikäytännöllisyyttä. Pituuden ohella CX-5 on saanut lisää leveyttä 1,5 cm ja korkeutta 3 cm.
Pelkistetty design luo ohjaamoon kuljettajakeskeisen, mutta samalla myös perheystävällisen ilmapiirin. Uudessa keskikonsolissa on nyt enemmän säilytystilaa, ja parempiin varustetasoihin saa avattavan panoraamakattoluukun, mikä korostaa matkustamon avaruutta. Kaikissa kolmessa eri varustetasossa – Centre-line, Exclusive-line ja Homura – on oma erilainen tyylinsä. Tyylikkään, mokkatyyppisiä elementtejä sisältävän keinonahkaverhoilun saa mustana tai mustavalkoisena, kun aito nahkaverhoilu on joko musta tai ruskea.
Kojelaudan ilme on muuttunut oleellisesti uuden kosketusnäytön ansiosta. Näytön koko on joko 12,9 tai 15,6 tuumaa ja sen valikoita voidaan muokata käyttäjän toiveiden mukaisesti. Ison näytön ansiosta monet toiminnot, kuten auton ympäristön näyttävä 360 asteen näkymä, ovat entistä paremmin kuljettajan nähtävissä. Suoraan kuljettajan edessä on tuttu ja selkeä 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Helppokäyttöiset ohjauspyörän painikkeet sisältävät useita toimintoja ajotilan valinnasta äänentoiston hallintaan.
CX-5 on ensimmäinen Mazda, jossa otetaan käyttöön Google sisäänrakennettuna.[1],2 Järjestelmä tukee monia Googlen toimintoja, kuten tekoälypohjaista Gemini-assistenttia. Myös navigointi sujuu entistä paremmin reaaliaikaisen Googlen karttaohjelman avulla. Auton Google Maps voidaan myös synkronoida toimimaan yhdessä mobiililaitteiden kanssa. Ja tietysti Google Play -sovellukset tuovat mukanaan lukuisia uusia palveluita.
Uusi 2,5-litrainen sydän
Konepellin alla uuden kolmannen sukupolven CX-5:n voimanlähteenä on nyt 2,5-litrainen e-Skyactiv G 141 -bensiinimoottori, joka on yhdistetty Mazdan kevythybriditeknologiaan. Järjestelmä käyttää mm. edistyksellistä brake-by-wire -järjestelmää, eli hybridijärjestelmä ottaa mahdollisimman tehokkaasti talteen jarrutusenergiaa. Kulutusta alentaa myös entistä paremmin vierivät renkaat. Uusi moottori parantaa myös CX-5:n ajomukavuutta oleellisesti. Edeltäjässä käytettyyn kaksilitraiseen moottoriin verrattuna uusi voimanlähde tarjoaa paremman arjen suorituskyvyn, enemmän voimaa sekä nopeamman vasteen kaasupolkimen painallukseen. Uusi moottori tarjoaa enemmän vääntöä jo matalilla kierroksilla, jonka ansiosta auto kiihtyy pehmeämmin, mikä parantaa ajomukavuutta. Moottori tuottaa tehoa 104 kW (141 hv) ja vääntöä 238 Nm. Moottorin jatkeena on aina kuusivaihteinen automaatti momentinmuuntimella.
Uuden sukupolven myötä CX-5:n alusta, jousitus ja ohjaus on päivitetty entistä paremmin eurooppalaisille teille sopiviksi. Tuloksena on mukavampi ja varmempi ajokokemus, jossa pehmeämpi jousitus ja parannettu iskunvaimennus korostuvat erityisesti Suomen teillä. Suomalaiset CX-5:n ostajat arvostavat varmasti myös 20,5 cm maavaraa, ja 2 000 kg vetokykyä.
CX-5:ssä on uudistuneet ja modernit älykkäät turvallisuusjärjestelmät. Esimerkkejä kokonaan uusista ajoavustimista ovat kaistanvaihtoavustin sekä liikkeellelähtömuistutin, joka huomauttaa paikalleen jäävää kuljettajaa vihreän valon vaihtumisesta.
CX-5 on aina erittäin hyvin varusteltu. Kattokaiteet, sähköinen takaluukku, tuulilasin heijastusnäyttö, lämmitetty ohjauspyörä, sähkösäätöinen kuljettajan istuin sekä kaikki turvallisuusjärjestelmät ovat hinnaston aloittavassa Centre-linessä aina mukana. Exclusive-line lisää etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat ja matkustajat saavat nauttia Bosen3 upeasta kolmiulotteisesta äänentoistosta 12 kaiuttimen kautta. Homuran varusteisiin kuuluvat edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi puskurien ja lokasuojien kiiltävän mustat koristeet, tuuletetut etuistuimet, adaptiiviset LED-ajovalot sekä sähköisen takaluukun hands free -toiminto.
Ensimmäiset autot saapuvat joulukuussa. Erinomaisesti vakiovarustellun täysin uuden CX-5:n hinnat alkavat 39 390 eurosta. Kehittyneellä ja erottuvalla japanilaisella muotoilulla sekä parannetulla monikäyttöisyydellä varustettu täysin uusi Mazda CX-5 on suunniteltu nostamaan jokainen matka uudelle tasolle – minne tahansa tie viekin.
[1] Google-sisäänrakennettuna: Google Maps, Google Gemini ja Google Play ovat käytettävissä ilmaisella kokeilujaksolla, jonka jälkeen palveluista veloitetaan tilausmaksu. Sovellusten käyttö edellyttää älypuhelinta, jossa on yhteensopiva iOS- (iOS on Ciscon tavaramerkki tai rekisteröity tavaramerkki Yhdysvalloissa ja muissa maissa ja sitä käytetään lisenssillä) tai Android™-käyttöjärjestelmä sekä mobiiliverkon tarjoajan SIM-kortti ja datapaketti. Saatavilla olevat sovellukset vaihtelevat maittain. Tilausmaksun yksityiskohdat ilmoitetaan myöhemmin. Kokeilujakson aikana ja sen jälkeen kaikki palvelut ovat käytettävissä myös älypuhelimen kautta, kun siinä on yhteensopiva iOS- tai Android-käyttöjärjestelmä sekä SIM-kortti ja datapaketti mobiiliverkon tarjoajalta. Lisäkustannuksia saattaa syntyä.
2 Google, Google Play, Gemini, Google Maps ja Android ovat Google LLC:n tavaramerkkejä. Saatavuus voi vaihdella laitteen, maan ja kielen mukaan.
3 Bose on Bose Corporationin rekisteröity tavaramerkki.
AutoBild / Mazda
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Cyruksen kompakti riaa-aste
Uutta Yorkshiresta
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Isot kemut lykkääntyvät
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL