Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa

CX-5 on ollut Mazdan menestyksen kulmakivi jo vuoden 2012 ensie­sit­te­lystään lähtien. Kahden sukupolven aikana niitä on myyty maail­man­laa­jui­sesti jo lähemmäs viisi miljoonaa kappaletta.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin uu­si CX-5 tuo kol­man­nen su­ku­pol­ven myö­tä mu­ka­naan uu­den näyt­tä­väm­män il­meen. Maz­dan pal­kit­tu Kodo-muo­toi­lu on nyt ai­em­paa te­rä­väm­pi, ja uu­det mit­ta­suh­teet – pi­dem­pi ak­se­li­vä­li, kas­va­nut rai­de­le­veys ja kor­ke­am­pi keu­la – an­ta­vat au­tol­le en­tis­tä tu­ke­vam­man ja it­se­var­mem­man ole­muk­sen.

Vaik­ka uu­si CX-5 on help­po tun­nis­taa si­lu­e­tis­taan, muu­tok­set nä­ky­vät eri­tyi­ses­ti keu­las­sa ja pe­räs­sä. Keu­la on ai­em­paa kor­ke­am­pi ja an­taa kul­jet­ta­jal­le pa­rem­man tun­tu­man au­ton mit­ta­suh­tei­siin. Ta­ka­na mal­lin erot­taa uu­des­ta yk­si­tyis­koh­das­ta: Maz­da-logo on vaih­tu­nut sel­ke­ään Maz­da-ni­meen ta­ka­luu­kus­sa.

Kas­va­nut ak­se­li­vä­li pa­ran­taa CX-5:n ajet­ta­vuut­ta. Kul­ku on va­kaam­paa. En­tis­tä pi­dem­pi ak­se­li­vä­li kas­vat­taa luon­nol­li­ses­ti myös au­ton ko­ko­nais­mit­taa – tar­kal­leen ot­ta­en 11,5 cm. Tämä luo li­sää ti­laa sekä ta­ka­mat­kus­ta­jil­le et­tä ta­va­ra­ti­laan, mikä te­kee uu­dis­tu­nees­ta CX-5:stä päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä en­tis­tä­kin käy­tän­nöl­li­sem­män. Pe­rä­ti 61 lit­ral­la kas­va­nees­ta, 583-lit­rai­ses­ta ta­va­ra­ti­las­ta on toki iloa myös lo­ma­mat­koil­la. Jous­ta­vuut­ta kul­je­tuk­siin tuo­vat kol­mes­sa osas­sa kaa­tu­vat ta­kais­tuin­ten sel­kä­no­jat. Myös en­tis­tä suu­rem­paan kul­maan au­ke­a­vat ta­ka­o­vet pa­ran­ta­vat ar­ki­käy­tän­nöl­li­syyt­tä. Pi­tuu­den ohel­la CX-5 on saa­nut li­sää le­veyt­tä 1,5 cm ja kor­keut­ta 3 cm.

Pel­kis­tet­ty de­sign luo oh­jaa­moon kul­jet­ta­ja­kes­kei­sen, mut­ta sa­mal­la myös per­heys­tä­väl­li­sen il­ma­pii­rin. Uu­des­sa kes­ki­kon­so­lis­sa on nyt enem­män säi­ly­tys­ti­laa, ja pa­rem­piin va­rus­te­ta­soi­hin saa avat­ta­van pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun, mikä ko­ros­taa mat­kus­ta­mon ava­ruut­ta. Kai­kis­sa kol­mes­sa eri va­rus­te­ta­sos­sa – Cent­re-line, Exc­lu­si­ve-line ja Ho­mu­ra – on oma eri­lai­nen tyy­lin­sä. Tyy­lik­kään, mok­ka­tyyp­pi­siä ele­ment­te­jä si­säl­tä­vän kei­no­nah­ka­ver­hoi­lun saa mus­ta­na tai mus­ta­val­koi­se­na, kun ai­to nah­ka­ver­hoi­lu on joko mus­ta tai rus­kea.

Ko­je­lau­dan il­me on muut­tu­nut oleel­li­ses­ti uu­den kos­ke­tus­näy­tön an­si­os­ta. Näy­tön koko on joko 12,9 tai 15,6 tuu­maa ja sen va­li­koi­ta voi­daan muo­ka­ta käyt­tä­jän toi­vei­den mu­kai­ses­ti. Ison näy­tön an­si­os­ta mo­net toi­min­not, ku­ten au­ton ym­pä­ris­tön näyt­tä­vä 360 as­teen nä­ky­mä, ovat en­tis­tä pa­rem­min kul­jet­ta­jan näh­tä­vis­sä. Suo­raan kul­jet­ta­jan edes­sä on tut­tu ja sel­keä 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to. Help­po­käyt­töi­set oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keet si­säl­tä­vät usei­ta toi­min­to­ja ajo­ti­lan va­lin­nas­ta ää­nen­tois­ton hal­lin­taan.

CX-5 on en­sim­mäi­nen Maz­da, jos­sa ote­taan käyt­töön Goog­le si­sään­ra­ken­net­tu­na.[1],2 Jär­jes­tel­mä tu­kee mo­nia Goog­len toi­min­to­ja, ku­ten te­ko­ä­ly­poh­jais­ta Ge­mi­ni-as­sis­tent­tia. Myös na­vi­goin­ti su­juu en­tis­tä pa­rem­min re­aa­li­ai­kai­sen Goog­len kart­ta­oh­jel­man avul­la. Au­ton Goog­le Maps voi­daan myös synk­ro­noi­da toi­mi­maan yh­des­sä mo­bii­li­lait­tei­den kans­sa. Ja tie­tys­ti Goog­le Play -so­vel­luk­set tuo­vat mu­ka­naan lu­kui­sia uu­sia pal­ve­lui­ta.

Uu­si 2,5-lit­rai­nen sy­dän

Ko­ne­pel­lin al­la uu­den kol­man­nen su­ku­pol­ven CX-5:n voi­man­läh­tee­nä on nyt 2,5-lit­rai­nen e-Sky­ac­tiv G 141 -ben­sii­ni­moot­to­ri, joka on yh­dis­tet­ty Maz­dan ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aan. Jär­jes­tel­mä käyt­tää mm. edis­tyk­sel­lis­tä brake-by-wire -jär­jes­tel­mää, eli hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä ot­taa mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti tal­teen jar­ru­tu­se­ner­gi­aa. Ku­lu­tus­ta alen­taa myös en­tis­tä pa­rem­min vie­ri­vät ren­kaat. Uu­si moot­to­ri pa­ran­taa myös CX-5:n ajo­mu­ka­vuut­ta oleel­li­ses­ti. Edel­tä­jäs­sä käy­tet­tyyn kak­si­lit­rai­seen moot­to­riin ver­rat­tu­na uu­si voi­man­läh­de tar­jo­aa pa­rem­man ar­jen suo­ri­tus­ky­vyn, enem­män voi­maa sekä no­pe­am­man vas­teen kaa­su­pol­ki­men pai­nal­luk­seen. Uu­si moot­to­ri tar­jo­aa enem­män vään­töä jo ma­ta­lil­la kier­rok­sil­la, jon­ka an­si­os­ta au­to kiih­tyy peh­me­äm­min, mikä pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta. Moot­to­ri tuot­taa te­hoa 104 kW (141 hv) ja vään­töä 238 Nm. Moot­to­rin jat­kee­na on ai­na kuu­si­vaih­tei­nen au­to­maat­ti mo­men­tin­muun­ti­mel­la.

Uu­den su­ku­pol­ven myö­tä CX-5:n alus­ta, jou­si­tus ja oh­jaus on päi­vi­tet­ty en­tis­tä pa­rem­min eu­roop­pa­lai­sil­le teil­le so­pi­vik­si. Tu­lok­se­na on mu­ka­vam­pi ja var­mem­pi ajo­ko­ke­mus, jos­sa peh­me­äm­pi jou­si­tus ja pa­ran­net­tu is­kun­vai­men­nus ko­ros­tu­vat eri­tyi­ses­ti Suo­men teil­lä. Suo­ma­lai­set CX-5:n os­ta­jat ar­vos­ta­vat var­mas­ti myös 20,5 cm maa­va­raa, ja 2 000 kg ve­to­ky­kyä.

CX-5:ssä on uu­dis­tu­neet ja mo­der­nit älyk­käät tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät. Esi­merk­ke­jä ko­ko­naan uu­sis­ta ajo­a­vus­ti­mis­ta ovat kais­tan­vaih­to­a­vus­tin sekä liik­keel­le­läh­tö­muis­tu­tin, joka huo­maut­taa pai­kal­leen jää­vää kul­jet­ta­jaa vih­re­än va­lon vaih­tu­mi­ses­ta.

CX-5 on ai­na erit­täin hy­vin va­rus­tel­tu. Kat­to­kai­teet, säh­köi­nen ta­ka­luuk­ku, tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö, läm­mi­tet­ty oh­jaus­pyö­rä, säh­kö­sää­töi­nen kul­jet­ta­jan is­tuin sekä kaik­ki tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät ovat hin­nas­ton aloit­ta­vas­sa Cent­re-li­nes­sä ai­na mu­ka­na. Exc­lu­si­ve-line li­sää etu­mat­kus­ta­jan is­tui­men säh­kö­sää­döt, läm­mi­tet­tä­vät ta­kais­tui­men reu­na­pai­kat ja mat­kus­ta­jat saa­vat naut­tia Bo­sen3 upe­as­ta kol­miu­lot­tei­ses­ta ää­nen­tois­tos­ta 12 kai­ut­ti­men kaut­ta. Ho­mu­ran va­rus­tei­siin kuu­lu­vat edel­lä mai­nit­tu­jen li­säk­si esi­mer­kik­si pus­ku­rien ja lo­ka­suo­jien kiil­tä­vän mus­tat ko­ris­teet, tuu­le­te­tut etuis­tui­met, adap­tii­vi­set LED-ajo­va­lot sekä säh­köi­sen ta­ka­luu­kun hands free -toi­min­to.

En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat jou­lu­kuus­sa. Eri­no­mai­ses­ti va­ki­o­va­rus­tel­lun täy­sin uu­den CX-5:n hin­nat al­ka­vat 39 390 eu­ros­ta. Ke­hit­ty­neel­lä ja erot­tu­val­la ja­pa­ni­lai­sel­la muo­toi­lul­la sekä pa­ran­ne­tul­la mo­ni­käyt­töi­syy­del­lä va­rus­tet­tu täy­sin uu­si Maz­da CX-5 on suun­ni­tel­tu nos­ta­maan jo­kai­nen mat­ka uu­del­le ta­sol­le – min­ne ta­han­sa tie vie­kin.

[1] Goog­le-si­sään­ra­ken­net­tu­na: Goog­le Maps, Goog­le Ge­mi­ni ja Goog­le Play ovat käy­tet­tä­vis­sä il­mai­sel­la ko­kei­lu­jak­sol­la, jon­ka jäl­keen pal­ve­luis­ta ve­loi­te­taan ti­laus­mak­su. So­vel­lus­ten käyt­tö edel­lyt­tää äly­pu­he­lin­ta, jos­sa on yh­teen­so­pi­va iOS- (iOS on Cis­con ta­va­ra­merk­ki tai re­kis­te­röi­ty ta­va­ra­merk­ki Yh­dys­val­lois­sa ja muis­sa mais­sa ja sitä käy­te­tään li­sens­sil­lä) tai And­roid™-käyt­tö­jär­jes­tel­mä sekä mo­bii­li­ver­kon tar­jo­a­jan SIM-kort­ti ja da­ta­pa­ket­ti. Saa­ta­vil­la ole­vat so­vel­luk­set vaih­te­le­vat mait­tain. Ti­laus­mak­sun yk­si­tyis­koh­dat il­moi­te­taan myö­hem­min. Ko­kei­lu­jak­son ai­ka­na ja sen jäl­keen kaik­ki pal­ve­lut ovat käy­tet­tä­vis­sä myös äly­pu­he­li­men kaut­ta, kun sii­nä on yh­teen­so­pi­va iOS- tai And­roid-käyt­tö­jär­jes­tel­mä sekä SIM-kort­ti ja da­ta­pa­ket­ti mo­bii­li­ver­kon tar­jo­a­jal­ta. Li­sä­kus­tan­nuk­sia saat­taa syn­tyä.

2 Goog­le, Goog­le Play, Ge­mi­ni, Goog­le Maps ja And­roid ovat Goog­le LLC:n ta­va­ra­merk­ke­jä. Saa­ta­vuus voi vaih­del­la lait­teen, maan ja kie­len mu­kaan.

3 Bose on Bose Cor­po­ra­ti­o­nin re­kis­te­röi­ty ta­va­ra­merk­ki.

Au­to­Bild / Maz­da

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU