T-Series -mallin 225-hevosvoimainen, 6¼ litran V8 esiteltiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa. Tuolloin moottori saavutti kaikkien tuotantoautojen suurimman teho-painosuhteen (1,2 kg/hv).
Bentley
Vuosikymmeniä piilossa: Maailman ensimmäinen Bentley T-Series entisöitiin!
Vuosikymmeniä kestäneen varastoinnin jälkeen ensimmäinen Bentley T-Series -yksilö herätetään henkiin täydellisen atomeiksi purkamisen jälkeen.
Bentley-yksilön 6¼-litrainen työntötanko-V8 käynnistettiin ensimmäistä kertaa vähintään 15 vuoteen, ja moottori ja vaihteisto osoittautuivat hyväkuntoisiksi, pitkästä lepoajastaan huolimatta.
Vähintään 18 kuukautta kestävä kunnostusprojekti palauttaa auton erinomaiseen kuntoon, jonka jälkeen auto lisätään Bentleyn kasvavaan Heritage Collection -kokoelmaan, joka heijastelee Bentleyn 103-vuotista historiaa.
Vanhin valmistui syyskuussa 1965
Vanhin T-Series -yksilö valmistui 28. syyskuuta 1965. Bentley Motorsin omistama auto, joka suunnattiin testikäyttöön ympäri maailmaa, viimeisteltiin Shell Grey -ulkomaalilla ja sisäverhoiluna oli sinistä nahkaa.
T-Series julkistettiin ensimmäisen kerran Pariisin autonäyttelyssä 5. lokakuuta 1965, ja se erosi merkittävästi edeltäjästään S-Typestä.
T-Series oli ensimmäinen Bentley, jossa käytettiin monokokkia edeltäneiden Bentley-mallien erillisrungon sijaan.
Bentley
T-Series -mallin 225-hevosvoimainen, 6¼ litran V8 esiteltiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa. Tuolloin moottori saavutti kaikkien tuotantoautojen suurimman teho-painosuhteen (1,2 kg/hv).
Moottorin luontainen vahvuus, luotettavuus ja kehityspotentiaali johtivat siihen, että siitä tuli Bentleyn perusmoottori seuraavien 50 vuoden ajaksi.
Kun moottori poistui vuonna 2019, se tuotti yli kaksinkertaisen tehon ja kolminkertaisen vääntömomentin alkuperäiseen verrattuna samalla, kun se tuotti 99 prosenttia aiempaa vähemmän päästöjä.
Lokakuussa 2016 ryhmä oppisopimusoppilaita aloitti T-Series -yksilön (VIN 001) entisöintiprosessin.
Se aloitettiin verhoilun poistamisella sekä korin hiomisella metalliin.
Alkuvalmistelujen jälkeen työ pysähtyi, koska nykyisen tuotevalikoiman esittelystä ja tulevista sähköistystoimista tuli korostetummin prioriteetteja – mutta Heritage Collectionin kehittämiseen kiinnitettynä auto on nyt saamassa uudelleen huomiota.
T-Series -sarjan tarina
Vuonna 1958 aloitettiin ensimmäisen monokokkikorisen Bentleyn suunnittelu. Bentley tunnettiin erilliskorisista malleista, mutta asiakkaiden odotukset ja vaatimukset muuttuivat aikana, jolloin myös korinrakennus oli alana laskussa.
Asiakkaat halusivat Bentleynsä olevan ulkoisesti pienempiä, mutta säilyttävän sisätilat, ylellisyyden sekä mukavuuden, jota he olivat tottuneet odottamaan.
Vuoteen 1962 mennessä John Blatchley, joka oli kuuluisa R-Type Continental -mallin muotoilusta, sai valmiiksi uuden ulkomuodon teräksestä ja alumiinista valmistettuun monokokkirunkoon.
Suunnittelutulos parani edellisen S3:n matkustamotilaan verrattuna, mutta auto oli nyt lyhyempi, matalampi ja kapeampi. Matkustamotilaa lisättiin ja isompi tavaratila lisäsi kapasiteettia matkatavaroille.
Bentley
Vastikään kehitetyn V8-moottorin avulla seitsemällä prototyypillä suoritettiin merkittäviä testejä, mukaan lukien yli 100 000 mailin (160 000 km) kestävyysajo.
Suunnitteluinnovaatiot sisälsivät erilliset apurungot moottorin ja vaihteiston, jousituksen, ohjauksen ja taka-akselin kantamiseen. Vibrashock-apurungon kumikannattimet on kehitetty eristämään tiemelua ja tärinää.
T-Series -autojen edistyksellisessä alustassa on erillisjousitus kaikissa neljässä pyörässä ja automaattinen tasonsäätö kuorman mukaan. Itsetasaavan jousituksen paine tuli kolminkertaisesta hydraulisesta jarrujärjestelmästä, jossa oli nelipyörälevyjarrut.
Bentleyn T-Series kiihtyy nollasta sataan noin 10,9 sekunnissa
Ensimmäisen sukupolven T-Series -mallia valmistettiin 1 868 kappaletta, ja niistä suurin osa oli neliovisia sedaneita.
Bentley
Kaksiovinen versio luotiin 1966, ja vuotta myöhemmin lanseerattiin myös avoversio, vaikka niiden tuotantomäärä pidettiin alhaisena, vain 41 yksilössä.
Toisen sukupolven T-Series (T2) lanseerattiin vuonna 1977, ja sitä valmistettiin vuoteen 1980 asti.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI