T-Series -mallin 225-hevosvoimainen, 6¼ litran V8 esiteltiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa. Tuolloin moottori saavutti kaikkien tuotantoautojen suurimman teho-painosuhteen (1,2 kg/hv).

T-Series -mallin 225-hevosvoimainen, 6¼ litran V8 esiteltiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa. Tuolloin moottori saavutti kaikkien tuotantoautojen suurimman teho-painosuhteen (1,2 kg/hv).

Bentley

Vuosikymmeniä piilossa: Maailman ensimmäinen Bentley T-Series entisöitiin!

Vuosikymmeniä kestäneen varastoinnin jälkeen ensimmäinen Bentley T-Series -yksilö herätetään henkiin täydellisen atomeiksi purkamisen jälkeen.

Auto Bild.Klassikot

Bent­ley-yk­si­lön 6¼-lit­rai­nen työn­tö­tan­ko-V8 käyn­nis­tet­tiin en­sim­mäis­tä ker­taa vä­hin­tään 15 vuo­teen, ja moot­to­ri ja vaih­teis­to osoit­tau­tui­vat hy­vä­kun­toi­sik­si, pit­käs­tä le­po­a­jas­taan huo­li­mat­ta.

Vä­hin­tään 18 kuu­kaut­ta kes­tä­vä kun­nos­tusp­ro­jek­ti pa­laut­taa au­ton eri­no­mai­seen kun­toon, jon­ka jäl­keen au­to li­sä­tään Bent­leyn kas­va­vaan He­ri­ta­ge Col­lec­ti­on -ko­ko­el­maan, joka hei­jas­te­lee Bent­leyn 103-vuo­tis­ta his­to­ri­aa.

Van­hin val­mis­tui syys­kuus­sa 1965

Van­hin T-Se­ries -yk­si­lö val­mis­tui 28. syys­kuu­ta 1965. Bent­ley Mo­tor­sin omis­ta­ma au­to, joka suun­nat­tiin tes­ti­käyt­töön ym­pä­ri maa­il­maa, vii­meis­tel­tiin Shell Grey -ul­ko­maa­lil­la ja si­sä­ver­hoi­lu­na oli si­nis­tä nah­kaa.

T-Se­ries jul­kis­tet­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä 5. lo­ka­kuu­ta 1965, ja se ero­si mer­kit­tä­väs­ti edel­tä­jäs­tään S-Ty­pes­tä.

T-Se­ries oli en­sim­mäi­nen Bent­ley, jos­sa käy­tet­tiin mo­no­kok­kia edel­tä­nei­den Bent­ley-mal­lien eril­lis­run­gon si­jaan.

Bentley

T-Se­ries -mal­lin 225-he­vos­voi­mai­nen, 6¼ lit­ran V8 esi­tel­tiin vuo­si­mal­lin 1959 Bent­ley S2:ssa. Tuol­loin moot­to­ri saa­vut­ti kaik­kien tuo­tan­to­au­to­jen suu­rim­man teho-pai­no­suh­teen (1,2 kg/hv).

Moot­to­rin luon­tai­nen vah­vuus, luo­tet­ta­vuus ja ke­hi­tys­po­ten­ti­aa­li joh­ti­vat sii­hen, et­tä sii­tä tuli Bent­leyn pe­rus­moot­to­ri seu­raa­vien 50 vuo­den ajak­si.

Kun moot­to­ri pois­tui vuon­na 2019, se tuot­ti yli kak­sin­ker­tai­sen te­hon ja kol­min­ker­tai­sen vään­tö­mo­men­tin al­ku­pe­räi­seen ver­rat­tu­na sa­mal­la, kun se tuot­ti 99 pro­sent­tia ai­em­paa vä­hem­män pääs­tö­jä.

Lo­ka­kuus­sa 2016 ryh­mä op­pi­so­pi­mu­sop­pi­lai­ta aloit­ti T-Se­ries -yk­si­lön (VIN 001) en­ti­söin­tip­ro­ses­sin.

Se aloi­tet­tiin ver­hoi­lun pois­ta­mi­sel­la sekä ko­rin hi­o­mi­sel­la me­tal­liin.

Al­ku­val­mis­te­lu­jen jäl­keen työ py­säh­tyi, kos­ka ny­kyi­sen tuo­te­va­li­koi­man esit­te­lys­tä ja tu­le­vis­ta säh­köis­tys­toi­mis­ta tuli ko­ros­te­tum­min pri­o­ri­teet­te­ja – mut­ta He­ri­ta­ge Col­lec­ti­o­nin ke­hit­tä­mi­seen kiin­ni­tet­ty­nä au­to on nyt saa­mas­sa uu­del­leen huo­mi­o­ta.

T-Se­ries -sar­jan ta­ri­na

Vuon­na 1958 aloi­tet­tiin en­sim­mäi­sen mo­no­kok­ki­ko­ri­sen Bent­leyn suun­nit­te­lu. Bent­ley tun­net­tiin eril­lis­ko­ri­sis­ta mal­leis­ta, mut­ta asi­ak­kai­den odo­tuk­set ja vaa­ti­muk­set muut­tui­vat ai­ka­na, jol­loin myös ko­rin­ra­ken­nus oli ala­na las­kus­sa.

Asi­ak­kaat ha­lu­si­vat Bent­leyn­sä ole­van ul­koi­ses­ti pie­nem­piä, mut­ta säi­lyt­tä­vän si­sä­ti­lat, ylel­li­syy­den sekä mu­ka­vuu­den, jota he oli­vat tot­tu­neet odot­ta­maan.

Vuo­teen 1962 men­nes­sä John Blatch­ley, joka oli kuu­lui­sa R-Type Con­ti­nen­tal -mal­lin muo­toi­lus­ta, sai val­miik­si uu­den ul­ko­muo­don te­räk­ses­tä ja alu­mii­nis­ta val­mis­tet­tuun mo­no­kok­ki­run­koon.

Suun­nit­te­lu­tu­los pa­ra­ni edel­li­sen S3:n mat­kus­ta­mo­ti­laan ver­rat­tu­na, mut­ta au­to oli nyt ly­hy­em­pi, ma­ta­lam­pi ja ka­pe­am­pi. Mat­kus­ta­mo­ti­laa li­sät­tiin ja isom­pi ta­va­ra­ti­la li­sä­si ka­pa­si­teet­tia mat­ka­ta­va­roil­le.

Bentley

Vas­ti­kään ke­hi­te­tyn V8-moot­to­rin avul­la seit­se­mäl­lä pro­to­tyy­pil­lä suo­ri­tet­tiin mer­kit­tä­viä tes­te­jä, mu­kaan lu­kien yli 100 000 mai­lin (160 000 km) kes­tä­vyy­sa­jo.

Suun­nit­te­luin­no­vaa­ti­ot si­säl­si­vät eril­li­set apu­run­got moot­to­rin ja vaih­teis­ton, jou­si­tuk­sen, oh­jauk­sen ja taka-ak­se­lin kan­ta­mi­seen. Vib­ras­hock-apu­run­gon ku­mi­kan­nat­ti­met on ke­hi­tet­ty eris­tä­mään tie­me­lua ja tä­ri­nää.

T-Se­ries -au­to­jen edis­tyk­sel­li­ses­sä alus­tas­sa on eril­lis­jou­si­tus kai­kis­sa nel­jäs­sä pyö­räs­sä ja au­to­maat­ti­nen ta­son­sää­tö kuor­man mu­kaan. It­se­ta­saa­van jou­si­tuk­sen pai­ne tuli kol­min­ker­tai­ses­ta hyd­rau­li­ses­ta jar­ru­jär­jes­tel­mäs­tä, jos­sa oli ne­li­pyö­rä­le­vy­jar­rut.

Bent­leyn T-Se­ries kiih­tyy nol­las­ta sa­taan noin 10,9 se­kun­nis­sa

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven T-Se­ries -mal­lia val­mis­tet­tiin 1 868 kap­pa­let­ta, ja niis­tä suu­rin osa oli ne­li­o­vi­sia se­da­nei­ta.

Bentley

Kak­si­o­vi­nen ver­sio luo­tiin 1966, ja vuot­ta myö­hem­min lan­see­rat­tiin myös avo­ver­sio, vaik­ka nii­den tuo­tan­to­mää­rä pi­det­tiin al­hai­se­na, vain 41 yk­si­lös­sä.

Toi­sen su­ku­pol­ven T-Se­ries (T2) lan­see­rat­tiin vuon­na 1977, ja sitä val­mis­tet­tiin vuo­teen 1980 as­ti.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN