T-Series -mallin 225-hevosvoimainen, 6¼ litran V8 esiteltiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa. Tuolloin moottori saavutti kaikkien tuotantoautojen suurimman teho-painosuhteen (1,2 kg/hv).
Bentley
Vuosikymmeniä piilossa: Maailman ensimmäinen Bentley T-Series entisöitiin!
Vuosikymmeniä kestäneen varastoinnin jälkeen ensimmäinen Bentley T-Series -yksilö herätetään henkiin täydellisen atomeiksi purkamisen jälkeen.
Bentley-yksilön 6¼-litrainen työntötanko-V8 käynnistettiin ensimmäistä kertaa vähintään 15 vuoteen, ja moottori ja vaihteisto osoittautuivat hyväkuntoisiksi, pitkästä lepoajastaan huolimatta.
Vähintään 18 kuukautta kestävä kunnostusprojekti palauttaa auton erinomaiseen kuntoon, jonka jälkeen auto lisätään Bentleyn kasvavaan Heritage Collection -kokoelmaan, joka heijastelee Bentleyn 103-vuotista historiaa.
Vanhin valmistui syyskuussa 1965
Vanhin T-Series -yksilö valmistui 28. syyskuuta 1965. Bentley Motorsin omistama auto, joka suunnattiin testikäyttöön ympäri maailmaa, viimeisteltiin Shell Grey -ulkomaalilla ja sisäverhoiluna oli sinistä nahkaa.
T-Series julkistettiin ensimmäisen kerran Pariisin autonäyttelyssä 5. lokakuuta 1965, ja se erosi merkittävästi edeltäjästään S-Typestä.
T-Series oli ensimmäinen Bentley, jossa käytettiin monokokkia edeltäneiden Bentley-mallien erillisrungon sijaan.
Bentley
T-Series -mallin 225-hevosvoimainen, 6¼ litran V8 esiteltiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa. Tuolloin moottori saavutti kaikkien tuotantoautojen suurimman teho-painosuhteen (1,2 kg/hv).
Moottorin luontainen vahvuus, luotettavuus ja kehityspotentiaali johtivat siihen, että siitä tuli Bentleyn perusmoottori seuraavien 50 vuoden ajaksi.
Kun moottori poistui vuonna 2019, se tuotti yli kaksinkertaisen tehon ja kolminkertaisen vääntömomentin alkuperäiseen verrattuna samalla, kun se tuotti 99 prosenttia aiempaa vähemmän päästöjä.
Lokakuussa 2016 ryhmä oppisopimusoppilaita aloitti T-Series -yksilön (VIN 001) entisöintiprosessin.
Se aloitettiin verhoilun poistamisella sekä korin hiomisella metalliin.
Alkuvalmistelujen jälkeen työ pysähtyi, koska nykyisen tuotevalikoiman esittelystä ja tulevista sähköistystoimista tuli korostetummin prioriteetteja – mutta Heritage Collectionin kehittämiseen kiinnitettynä auto on nyt saamassa uudelleen huomiota.
T-Series -sarjan tarina
Vuonna 1958 aloitettiin ensimmäisen monokokkikorisen Bentleyn suunnittelu. Bentley tunnettiin erilliskorisista malleista, mutta asiakkaiden odotukset ja vaatimukset muuttuivat aikana, jolloin myös korinrakennus oli alana laskussa.
Asiakkaat halusivat Bentleynsä olevan ulkoisesti pienempiä, mutta säilyttävän sisätilat, ylellisyyden sekä mukavuuden, jota he olivat tottuneet odottamaan.
Vuoteen 1962 mennessä John Blatchley, joka oli kuuluisa R-Type Continental -mallin muotoilusta, sai valmiiksi uuden ulkomuodon teräksestä ja alumiinista valmistettuun monokokkirunkoon.
Suunnittelutulos parani edellisen S3:n matkustamotilaan verrattuna, mutta auto oli nyt lyhyempi, matalampi ja kapeampi. Matkustamotilaa lisättiin ja isompi tavaratila lisäsi kapasiteettia matkatavaroille.
Bentley
Vastikään kehitetyn V8-moottorin avulla seitsemällä prototyypillä suoritettiin merkittäviä testejä, mukaan lukien yli 100 000 mailin (160 000 km) kestävyysajo.
Suunnitteluinnovaatiot sisälsivät erilliset apurungot moottorin ja vaihteiston, jousituksen, ohjauksen ja taka-akselin kantamiseen. Vibrashock-apurungon kumikannattimet on kehitetty eristämään tiemelua ja tärinää.
T-Series -autojen edistyksellisessä alustassa on erillisjousitus kaikissa neljässä pyörässä ja automaattinen tasonsäätö kuorman mukaan. Itsetasaavan jousituksen paine tuli kolminkertaisesta hydraulisesta jarrujärjestelmästä, jossa oli nelipyörälevyjarrut.
Bentleyn T-Series kiihtyy nollasta sataan noin 10,9 sekunnissa
Ensimmäisen sukupolven T-Series -mallia valmistettiin 1 868 kappaletta, ja niistä suurin osa oli neliovisia sedaneita.
Bentley
Kaksiovinen versio luotiin 1966, ja vuotta myöhemmin lanseerattiin myös avoversio, vaikka niiden tuotantomäärä pidettiin alhaisena, vain 41 yksilössä.
Toisen sukupolven T-Series (T2) lanseerattiin vuonna 1977, ja sitä valmistettiin vuoteen 1980 asti.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
JICOn businessluokka
Meze Audion uusi POET
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
AC/DC-levysoitin
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi