Laakerin vaihdon työvaiheissa on muutama huomioitava asia, jotta kaikki menee niin kuin pitää.
Oskari Pentti
Näin sujuu kevytperävaunun laakerinvaihto
Perävaunun laakerin vaihto onnistuu normaaleilla käsityökaluilla – toki hieman laakerityypistä riippuen.
Perävaunun pyöränlaakerit jäävät usein liian vähälle huomiolle, ja laakerin välykseen kiinnitetään huomiota vasta sitten, kun laakeri on jo rikki. Pyöränlaakerin välyksen tarkastaminen on kuitenkin varsin helppo toimenpide, joka kannattaa tehdä aika ajoin. Välyksen huomaa helposti, kun ravistaa kuormaamattoman vaunun pyörää ylälaidasta edestakaisin. Jos käsiin tuntuu lonksumista, on laakereissa liikaa välystä.
Kevytperävaunuissa on useimmiten pyörännavassa kaksi kartiorullalaakeria. Tässä tapauksessa laakerin välystä on helppo säätää yksinkertaisesti kiristämällä rasvakupin alla olevaa napamutteria. Jos laakerit ovat olleet huonolla hoidolla jo vuosia, napa kannattaa purkaa ja vaihtaa laakereille uudet rasvat.
Jos laakerit ovat saaneet sisäänsä kosteutta ja rullat ovat vaurioitunet, niin edessä on laakerin vaihto. Homma onnistuu varsin vaivatta kartiorullalaakerein varustettuun pyörään. Kompaktin pyöränlaakerin vaihtaminen vaatii prässiä, joten se jää usein kotikonstein tekemättä.
Laakeri vaihtoon
Tässä jutussa esitetään kartiorullalaakerein varustetun pyörän laakerien vaihtaminen. Työvaiheissa on muutama huomioitava asia, jotta kaikki menee niin kuin pitää.
Ensinnäkin pitää varmistua siitä, ovatko laakerit millimetri- vai tuumamitoituksella. Vaikka akselitiivisteen mitat olisivat millimetreinä, niin laakeri saattaa olla tuumamitoituksella. Helpoimmalla pääsee, jos vanhoissa laakereissa on numerot vielä näkyvissä – silloin uudet saa ostettua niiden mukaan.
Varsinaisessa vaihtotyössä huomioitavat suurimmat virheet kerrotaan työvaiheiden yhteydessä. Laakerin vaihtaminen on sottaista hommaa, joten ennen työn aloittamista kannattaa varata reilusti paperipyyhkeitä. Tarvittava työkaluvalikoima on lopulta varsin vähäinen: muutama hylsy, pihdit, ruuvimeisseli/tuurna ja muutama vasara – tai yksi vasara – ja jokin sopiva levy.
Seuraavaksi tulevat ohjeet, miten homma hoituu kokonaisuudessaan.
1. Löysää pyöränpultit
Löysää pyöränpultteja renkaan ollessa vielä maassa kiinni. Nosta pyörä ilmaan tunkilla. Tue perävaunu pukin varaan ja irrota pyörä.
2. Irrota rasvakuppi
Rasvakupin irrottaminen onnistuu helpoiten, kun laattapäisen ruuvimeisselin naputtelee varovasti navan ja rasvakupin väliin.
3. Pyyhi rasvat
Kolmannessa vaiheessa rasvakupin irrottamisen jälkeen rasva pyyhitään pois.
Oskari Pentti
Rasvakupin irrottamisen jälkeen pyyhi rasva pois. Taivuttele napamutterin lukitussokka paikaltaan ja avaa napamutteri.
4. Vedä napa paikaltaan
Napamutterin irrottamisen jälkeen navan voi vetää paikaltaan. Tue samalla ulommaista laakeria ja aluslevyä, että ne eivät putoa maahan, ja saat myöhemmin kasattua osat takaisin oikeassa järjestyksessä.
5. Irrota akselitiiviste
Akselitiiviste irrotetaan ruuvimeisselillä vääntämällä.
Oskari Pentti
Akselitiiviste lähtee paikaltaan ruuvimeisselillä vääntämällä. Kampeamisessa voi käyttää apuna vasaraa, jolla napauttamalla kampeamiseen saa lisää voimaa ja tärähdyksen.
6. Poista laakerin ulkokartio
Laakerien ulkokartion saa paikaltaan tukemalla ruuvimeisselin sisäpuolella näkyvään olakkeeseen ja paukauttelemalla vasaralla ruuvarin perään. Poista paikaltaan sekä sisempi että ulompi kartio.
7. Asenna uusi ulkokartio
Apuna käytettävä vanha kartio on kuvassa väärin päin.
Auto Bild Suomi
Uuden ulkokartion saa naputeltua paikalleen vanhan kartion avulla. Apuna käytettävä vanha kartio on kuvassa väärin päin, joten se voisi lukittua paikalleen napaan niin, että sen irrottaminen olisi työlästä.
8. Laita ulkokartio samoin päin
Laita apuna käyttämäsi vanha ulkokartio samoin päin kuin uusi osa, jotta saat apukartion naputeltua paikaltaan asennuksen lopuksi.
9. Laita kartio oikein päin
Uuden kartion ollessa lähes navan ulkopinnan tasalla laita vanha kartio uuden päälle niin, että sen leveämpi laita on alaspäin.
10. Vanha laakeri korokkeeksi tarpeen mukaan
Vanhaa laakeria voi tarvittaessa käyttää korokkeena.
Oskari Pentti
Viimeiset millimetrit saattavat edellyttää esimerkiksi vanhan laakerin käyttämistä korokkeena. Toinen vaihtoehto on käyttää riittävän suurikokoista vääntöhylsyä tai paksuseinämäistä putkenpätkää.
11. Uusi kehä pohjaan
Laakerin ulkokehän pohjassa olemisen kuulee äänen muuttumisesta lyömisen aikana. Kun uusi kehä on pohjassa, niin apuna käytetty ulkokartio poistetaan ruuvimeisselillä/tuurnalla vasaroimalla.
12. Levitä vaseliini paikoilleen
Levitä uudelle laakerille reilusti vaseliinia. Pyörittele laakeria sormien välissä, jotta rasva levittyy kunnolla laakerin rulliin ja laakerin sisään.
13. Muista myös sisäkartio
Laita laakerirasvaa myös laakerin sisäkartiolle, jotta metallipinnalla on mahdollisimman hyvä voiteluainekerros heti alusta saakka.
14. Asenna laakeri
Asenna laakeri kartioon ja purista voiteluainetta vielä laakerin ulkokehän päälle rullien päihin.
15. Laita akselitiiviste paikoilleen
Sisäpuolelle asennetaan vielä akselitiiviste. Katso, että asennat sen paikalleen oikein päin. Navasta tulee näkyä ulospäin tasainen pinta, jotta kumihuullos on oikein päin.
16. Naputtele akselitiiviste paikoilleen
Naputtele uusi akselitiiviste paikalleen.
Oskari Pentti
Naputtele uusi akselitiiviste paikalleen. Käytä alkuun tukemiseen jotakin kookkaampaa esinettä – lopuksi apuna voi käyttää vanhaa laakerikartiota. Varmistu myös, että tiiviste menee paikalleen suorassa heti alusta lähtien.
17. Laita tarpeeksi syvälle
Asenna uusi akselitiiviste niin syvälle, kuin mitä vanha akselitiiviste oli asennettu. Älä moukaroi akselitiivistettä voimalla, vaikka laakerikartion saaminen paikalleen vaatiikin reilua vasarointia.
18. Puhdista akselitappi
Puhdista akselitappi huolellisesti vanhasta rasvasta ja liasta rasvanpoistoaineella ja puhtaalla liinalla. Näin estät eri rasvojen sekoittumisen ja lian pääsyn laakerille. Levitä laakerirasvaa ohuelti akselitapille.
19. Asenna napa kohdilleen
Asenna napa paikalleen ja paina rasvaa navan sisään.
Oskari Pentti
Asenna napa paikalleen ja paina rasvaa navan sisään. Asenna kohdan 12 mukaisesti käsitelty ulompi laakeri paikalleen, lisää hieman rasvaa laakerin päälle, ja asenna aluslevy paikalleen.
20. Napamutteri paikoilleen
Asenna napamutteri paikalleen. Kartiorullalaakerein varustettu napa kiristetään ”sormikireyteen”. Voit alkuun käyttää vääntiötä ja pyöräyttää napaa, mutta löysää mutteri lopuksi ja kiristä se sormin kiinni
21. Navan mutteri oikeaan asentoon
Käännä navan mutteri sellaiseen asentoon, että siinä oleva hahlo sopii akselissa olevan reiän kanssa kohdakkain. Reikiä on usein kaksi. Jos reiät eivät ole kohdakkain, niin kiristä laakeri lähimpään seuraavaan kohtaan.
22. Käännä sokka ja lisää voiteluainetta
Lopuksi sokka oikein ja voiteluainetta kehiin.
Oskari Pentti
Kääntele sokka niin, että se ei pääse osumaan rasvakuppiin. Lisää vielä laakerin päälle ja rasvakuppiin voiteluainetta. Älä laita rasvakuppia ylitäyteen.
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Hyvä Moca
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi