Laakerin vaihdon työvaiheissa on muutama huomioitava asia, jotta kaikki menee niin kuin pitää.

Laakerin vaihdon työvaiheissa on muutama huomioitava asia, jotta kaikki menee niin kuin pitää.

Oskari Pentti

Näin sujuu kevytperävaunun laakerinvaihto

Perävaunun laakerin vaihto onnistuu normaaleilla käsityökaluilla – toki hieman laakerityypistä riippuen.

Auto Bild.Testit

Pe­rä­vau­nun pyö­rän­laa­ke­rit jää­vät usein lii­an vä­häl­le huo­mi­ol­le, ja laa­ke­rin vä­lyk­seen kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta vas­ta sit­ten, kun laa­ke­ri on jo rik­ki. Pyö­rän­laa­ke­rin vä­lyk­sen tar­kas­ta­mi­nen on kui­ten­kin var­sin help­po toi­men­pi­de, joka kan­nat­taa teh­dä ai­ka ajoin. Vä­lyk­sen huo­maa hel­pos­ti, kun ra­vis­taa kuor­maa­mat­to­man vau­nun pyö­rää ylä­lai­das­ta edes­ta­kai­sin. Jos kä­siin tun­tuu lonk­su­mis­ta, on laa­ke­reis­sa lii­kaa vä­lys­tä.

Ke­vyt­pe­rä­vau­nuis­sa on useim­mi­ten pyö­rän­na­vas­sa kak­si kar­ti­o­rul­la­laa­ke­ria. Täs­sä ta­pauk­ses­sa laa­ke­rin vä­lys­tä on help­po sää­tää yk­sin­ker­tai­ses­ti ki­ris­tä­mäl­lä ras­va­ku­pin al­la ole­vaa na­pa­mut­te­ria. Jos laa­ke­rit ovat ol­leet huo­nol­la hoi­dol­la jo vuo­sia, napa kan­nat­taa pur­kaa ja vaih­taa laa­ke­reil­le uu­det ras­vat.

Jos laa­ke­rit ovat saa­neet si­sään­sä kos­teut­ta ja rul­lat ovat vau­ri­oi­tu­net, niin edes­sä on laa­ke­rin vaih­to. Hom­ma on­nis­tuu var­sin vai­vat­ta kar­ti­o­rul­la­laa­ke­rein va­rus­tet­tuun pyö­rään. Kom­pak­tin pyö­rän­laa­ke­rin vaih­ta­mi­nen vaa­tii präs­siä, jo­ten se jää usein ko­ti­kons­tein te­ke­mät­tä.

Laa­ke­ri vaih­toon

Täs­sä ju­tus­sa esi­te­tään kar­ti­o­rul­la­laa­ke­rein va­rus­te­tun pyö­rän laa­ke­rien vaih­ta­mi­nen. Työ­vai­heis­sa on muu­ta­ma huo­mi­oi­ta­va asia, jot­ta kaik­ki me­nee niin kuin pi­tää.

En­sin­nä­kin pi­tää var­mis­tua sii­tä, ovat­ko laa­ke­rit mil­li­met­ri- vai tuu­ma­mi­toi­tuk­sel­la. Vaik­ka ak­se­li­tii­vis­teen mi­tat oli­si­vat mil­li­met­rei­nä, niin laa­ke­ri saat­taa ol­la tuu­ma­mi­toi­tuk­sel­la. Hel­poim­mal­la pää­see, jos van­hois­sa laa­ke­reis­sa on nu­me­rot vie­lä nä­ky­vis­sä – sil­loin uu­det saa os­tet­tua nii­den mu­kaan.

Var­si­nai­ses­sa vaih­to­työs­sä huo­mi­oi­ta­vat suu­rim­mat vir­heet ker­ro­taan työ­vai­hei­den yh­tey­des­sä. Laa­ke­rin vaih­ta­mi­nen on sot­tais­ta hom­maa, jo­ten en­nen työn aloit­ta­mis­ta kan­nat­taa va­ra­ta rei­lus­ti pa­pe­ri­pyyh­kei­tä. Tar­vit­ta­va työ­ka­lu­va­li­koi­ma on lo­pul­ta var­sin vä­häi­nen: muu­ta­ma hyl­sy, pih­dit, ruu­vi­meis­se­li/tuur­na ja muu­ta­ma va­sa­ra –  tai yk­si va­sa­ra – ja jo­kin so­pi­va levy.

Seu­raa­vak­si tu­le­vat oh­jeet, mi­ten hom­ma hoi­tuu ko­ko­nai­suu­des­saan.

1.  Löy­sää pyö­rän­pul­tit

Löy­sää pyö­rän­pult­te­ja ren­kaan ol­les­sa vie­lä maas­sa kiin­ni. Nos­ta pyö­rä il­maan tun­kil­la. Tue pe­rä­vau­nu pu­kin va­raan ja ir­ro­ta pyö­rä.

2. Ir­ro­ta ras­va­kup­pi

Ras­va­ku­pin ir­rot­ta­mi­nen on­nis­tuu hel­poi­ten, kun laat­ta­päi­sen ruu­vi­meis­se­lin na­put­te­lee va­ro­vas­ti na­van ja ras­va­ku­pin vä­liin.

3. Pyy­hi ras­vat

Kolmannessa vaiheessa rasvakupin irrottamisen jälkeen rasva pyyhitään pois.

Kolmannessa vaiheessa rasvakupin irrottamisen jälkeen rasva pyyhitään pois.

Oskari Pentti

Ras­va­ku­pin ir­rot­ta­mi­sen jäl­keen pyy­hi ras­va pois. Tai­vut­te­le na­pa­mut­te­rin lu­ki­tus­sok­ka pai­kal­taan ja avaa na­pa­mut­te­ri.

4.  Vedä napa pai­kal­taan

Na­pa­mut­te­rin ir­rot­ta­mi­sen jäl­keen na­van voi ve­tää pai­kal­taan. Tue sa­mal­la ulom­mais­ta laa­ke­ria ja alus­le­vyä, et­tä ne ei­vät pu­toa maa­han, ja saat myö­hem­min ka­sat­tua osat ta­kai­sin oi­ke­as­sa jär­jes­tyk­ses­sä.

5. Ir­ro­ta ak­se­li­tii­vis­te

Akselitiiviste irrotetaan ruuvimeisselillä vääntämällä.

Akselitiiviste irrotetaan ruuvimeisselillä vääntämällä.

Oskari Pentti

Ak­se­li­tii­vis­te läh­tee pai­kal­taan ruu­vi­meis­se­lil­lä vään­tä­mäl­lä. Kam­pe­a­mi­ses­sa voi käyt­tää apu­na va­sa­raa, jol­la na­paut­ta­mal­la kam­pe­a­mi­seen saa li­sää voi­maa ja tä­räh­dyk­sen.

6. Pois­ta laa­ke­rin ul­ko­kar­tio

Laa­ke­rien ul­ko­kar­ti­on saa pai­kal­taan tu­ke­mal­la ruu­vi­meis­se­lin si­sä­puo­lel­la nä­ky­vään olak­kee­seen ja pau­kaut­te­le­mal­la va­sa­ral­la ruu­va­rin pe­rään. Pois­ta pai­kal­taan sekä si­sem­pi et­tä ulom­pi kar­tio.

7.  Asen­na uu­si ul­ko­kar­tio

Apuna käytettävä vanha kartio on kuvassa väärin päin.

Apuna käytettävä vanha kartio on kuvassa väärin päin.

Auto Bild Suomi

Uu­den ul­ko­kar­ti­on saa na­pu­tel­tua pai­kal­leen van­han kar­ti­on avul­la. Apu­na käy­tet­tä­vä van­ha kar­tio on ku­vas­sa vää­rin päin, jo­ten se voi­si lu­kit­tua pai­kal­leen na­paan niin, et­tä sen ir­rot­ta­mi­nen oli­si työ­läs­tä.

8. Lai­ta ul­ko­kar­tio sa­moin päin

Lai­ta apu­na käyt­tä­mä­si van­ha ul­ko­kar­tio sa­moin päin kuin uu­si osa, jot­ta saat apu­kar­ti­on na­pu­tel­tua pai­kal­taan asen­nuk­sen lo­puk­si.

9. Lai­ta kar­tio oi­kein päin

Uu­den kar­ti­on ol­les­sa lä­hes na­van ul­ko­pin­nan ta­sal­la lai­ta van­ha kar­tio uu­den pääl­le niin, et­tä sen le­ve­äm­pi lai­ta on alas­päin.

10. Van­ha laa­ke­ri ko­rok­keek­si tar­peen mu­kaan

Vanhaa laakeria voi tarvittaessa käyttää korokkeena.

Vanhaa laakeria voi tarvittaessa käyttää korokkeena.

Oskari Pentti

Vii­mei­set mil­li­met­rit saat­ta­vat edel­lyt­tää esi­mer­kik­si van­han laa­ke­rin käyt­tä­mis­tä ko­rok­kee­na. Toi­nen vaih­to­eh­to on käyt­tää riit­tä­vän suu­ri­ko­kois­ta vään­tö­hyl­syä tai pak­su­sei­nä­mäis­tä put­ken­pät­kää.

11. Uu­si kehä poh­jaan

Laa­ke­rin ul­ko­ke­hän poh­jas­sa ole­mi­sen kuu­lee ää­nen muut­tu­mi­ses­ta lyö­mi­sen ai­ka­na. Kun uu­si kehä on poh­jas­sa, niin apu­na käy­tet­ty ul­ko­kar­tio pois­te­taan ruu­vi­meis­se­lil­lä/tuur­nal­la va­sa­roi­mal­la.

12. Le­vi­tä va­se­lii­ni pai­koil­leen

Le­vi­tä uu­del­le laa­ke­ril­le rei­lus­ti va­se­lii­nia. Pyö­rit­te­le laa­ke­ria sor­mien vä­lis­sä, jot­ta ras­va le­vit­tyy kun­nol­la laa­ke­rin rul­liin ja laa­ke­rin si­sään.

13. Muis­ta myös si­sä­kar­tio

Lai­ta laa­ke­ri­ras­vaa myös laa­ke­rin si­sä­kar­ti­ol­le, jot­ta me­tal­li­pin­nal­la on mah­dol­li­sim­man hyvä voi­te­lu­ai­ne­ker­ros heti alus­ta saak­ka.

14. Asen­na laa­ke­ri

Asen­na laa­ke­ri kar­ti­oon ja pu­ris­ta voi­te­lu­ai­net­ta vie­lä laa­ke­rin ul­ko­ke­hän pääl­le rul­lien päi­hin.

15. Lai­ta ak­se­li­tii­vis­te pai­koil­leen

Si­sä­puo­lel­le asen­ne­taan vie­lä ak­se­li­tii­vis­te. Kat­so, et­tä asen­nat sen pai­kal­leen oi­kein päin. Na­vas­ta tu­lee nä­kyä ulos­päin ta­sai­nen pin­ta, jot­ta ku­mi­huul­los on oi­kein päin.

16. Na­put­te­le ak­se­li­tii­vis­te pai­koil­leen

Naputtele uusi akselitiiviste paikalleen.

Naputtele uusi akselitiiviste paikalleen.

Oskari Pentti

Na­put­te­le uu­si ak­se­li­tii­vis­te pai­kal­leen. Käy­tä al­kuun tu­ke­mi­seen jo­ta­kin kook­kaam­paa esi­net­tä – lo­puk­si apu­na voi käyt­tää van­haa laa­ke­ri­kar­ti­o­ta. Var­mis­tu myös, et­tä tii­vis­te me­nee pai­kal­leen suo­ras­sa heti alus­ta läh­tien.

17. Lai­ta tar­peek­si sy­väl­le

Asen­na uu­si ak­se­li­tii­vis­te niin sy­väl­le, kuin mitä van­ha ak­se­li­tii­vis­te oli asen­net­tu. Älä mou­ka­roi ak­se­li­tii­vis­tet­tä voi­mal­la, vaik­ka laa­ke­ri­kar­ti­on saa­mi­nen pai­kal­leen vaa­tii­kin rei­lua va­sa­roin­tia.

18. Puh­dis­ta ak­se­li­tap­pi

Puh­dis­ta ak­se­li­tap­pi huo­lel­li­ses­ti van­has­ta ras­vas­ta ja li­as­ta ras­van­pois­to­ai­neel­la ja puh­taal­la lii­nal­la. Näin es­tät eri ras­vo­jen se­koit­tu­mi­sen ja lian pää­syn laa­ke­ril­le. Le­vi­tä laa­ke­ri­ras­vaa ohu­el­ti ak­se­li­ta­pil­le.

19. Asen­na napa koh­dil­leen

Asenna napa paikalleen ja paina rasvaa navan sisään.

Asenna napa paikalleen ja paina rasvaa navan sisään.

Oskari Pentti

Asen­na napa pai­kal­leen ja pai­na ras­vaa na­van si­sään. Asen­na koh­dan 12 mu­kai­ses­ti kä­si­tel­ty ulom­pi laa­ke­ri pai­kal­leen, li­sää hie­man ras­vaa laa­ke­rin pääl­le, ja asen­na alus­le­vy pai­kal­leen.

20. Na­pa­mut­te­ri pai­koil­leen

Asen­na na­pa­mut­te­ri pai­kal­leen. Kar­ti­o­rul­la­laa­ke­rein va­rus­tet­tu napa ki­ris­te­tään ”sor­mi­ki­rey­teen”. Voit al­kuun käyt­tää vään­ti­ö­tä ja pyö­räyt­tää na­paa, mut­ta löy­sää mut­te­ri lo­puk­si ja ki­ris­tä se sor­min kiin­ni

21.  Na­van mut­te­ri oi­ke­aan asen­toon

Kään­nä na­van mut­te­ri sel­lai­seen asen­toon, et­tä sii­nä ole­va hah­lo so­pii ak­se­lis­sa ole­van rei­än kans­sa koh­dak­kain. Rei­kiä on usein kak­si. Jos rei­ät ei­vät ole koh­dak­kain, niin ki­ris­tä laa­ke­ri lä­him­pään seu­raa­vaan koh­taan.

22. Kään­nä sok­ka ja li­sää voi­te­lu­ai­net­ta

Lopuksi sokka oikein ja voiteluainetta kehiin.

Lopuksi sokka oikein ja voiteluainetta kehiin.

Oskari Pentti

Kään­te­le sok­ka niin, et­tä se ei pää­se osu­maan ras­va­kup­piin. Li­sää vie­lä laa­ke­rin pääl­le ja ras­va­kup­piin voi­te­lu­ai­net­ta. Älä lai­ta ras­va­kup­pia yli­täy­teen.

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU