Tekemällä auton pesun huolellisesti keväisin, vältät ylimääräiset huoltolaskut.
Henri Posa
Vältä ruoste - Näin hoituu perusteellinen auton pesu kevätkaudella
Auto kannattaa kelien kohennuttua puhdistaa huolellisesti talven aikana kertyneestä maantiesuolasta, sillä se saa pellit kukkimaan. Näin saat kaiken irti auton pesusta.
Auton pesu ei kuulemma ole talvella järkevää. Väittämää perustellaan usein sillä, että auto likaantuu kuitenkin pian uudestaan. Tottahan se onkin – mutta pestäänhän likaiset lattiatkin, vaikka ne likaantuvat varsin pian uudelleen? Kyse on auton ylläpidosta.
Säännöllinen auton pesu estää lian pinttymisen kiinni ja pahimmassa tapauksessa lian syöpymisen lakka- tai maalipinnan läpi. Pesemättömyys voi todellakin aiheuttaa pysyviä vaurioita auton pintaan. Lintujen happamat jätökset lienevät vaarallisimmasta päästä, mutta niitä ei onneksi talvella paljon esiinny.
Talvella suurimman ongelman muodostaa maantiesuola. Ehjän maali- ja lakkapinnan läpi suola ei imeydy, mutta virheetön maalipinta löytyy korkeintaan tehdasuudesta autosta. Kaikissa liikenteessä olevissa autoissa on ainakin yksi kiveniskemä pellissä ja muutama auton alla. Ensimmäinen maalivaurio on saattanut syntyä jo uuden auton ensimmäisen kotimatkan aikana. Asialle ei voi yksinkertaisesti mitään.
Auton pesu kannattaa keväisin. Suolamössö kerääntyy talvella ikävällä tavalla auton näkyviin ja näkymättömiin pintoihin, joten viimeistään keväällä on hyvä aika pestä suola pois.
Henri Posa
Viimeistään siinä vaiheessa, kun kevätsateet ja kunnallinen kunnossapito ovat pesseet tienpinnoista pois maantiesuolan ja hiekoitushiekan, on aika puhdistaa auto perusteellisesti talven jäljiltä. Käymme tässä artikkelissa läpi tärkeimmät asiat, mitkä pitää muistaa, kun autolle tehdään perusteellinen kevätpuhdistus.
Ensin alakerta
Auton pesu kannattaa aloittaa vanteista ja pyöränkaarista. Likaisimmat alueet puhdistetaan ensin, ettei niistä leviä myöhemmissä vaiheissa kuraa maalipinnoille.
Pesuaine kannattaa aina levittää kuivalle pinnalle – ellei ohjeissa toisin käsketä – sillä näin sen laimennussuhde säilyy oikeana. Vahvasti happamien ja emäksisten pesuaineiden käyttöä kannattaa välttää. Vanteille ja käyttäjälle turvallisista pH-neutraaleista vaihtoehdoista löytyy pesuteholtaan loistavia aineita.
Sopivan vaikutusajan jälkeen vanteet huuhdellaan puhtaaksi. Talven jälkeen ensimmäinen pesukerta ei välttämättä tuota täydellistä lopputulosta. Jos jälki ei miellytä, samaa vannepesuainetta voi kokeilla uudelleen vanneharjalla auttamalla. Tarjolla on pehmeitä, esimerkiksi lampaanvillajäljitelmällä päällystettyjä, pesuvälineitä myös vanteille.
Auton pesu aloitetaan vanteista vanteille tarkoitetulla pesuaineliuoksella ja pesuvälineellä.
Henri Posa
Vanteiden pesun yhteydessä kannattaa pestä myös auton alusta ja pyöränkaaret. Tämän vuoksi on suositeltavaa suunnata ainakin kerran vuodessa itsepesupaikalle. Myös pyöränkaariin voi levittää sopivaa pesuainetta, ja niiden pesussa kannattaa käyttää apuna harjaa.
Myös useissa harjapesukoneissa on valittavissa alustapesu, jota kannattaa hyödyntää keväällä, jos alustaa ei ole mahdollista pestä käsin. Harjapesukone ei kuitenkaan yllä ihmistarkkuuteen hankalien välien ja pienien kolojen puhdistamisessa.
Tärkeä esipesu
Auton maalipinnan mikronaarmuuntumisen estämiseksi pesemisen kaikkein tärkein vaihe on ennen hankaamista tehtävä huolellinen esipesu. Vanteiden, alustan ja pyöränkaarien pesemisen jälkeen auton kuivaan maalipintaan on suositeltavaa levittää esipesuaine.
Vaihtoehtoja on valtavasti vahaturvallisista aineista aina vahvoihin hiilivetyliuottimiin – ensin mainitut sopivat autostaan aktiivisesti huolehtivalle, ja vahvemmat aineet ovat tarpeen harvemmin pesevälle. Kannattaa muistaa, että hiilivetyliuottimia ei saa käyttää paikoissa, joissa ei ole hiekan- ja öljynerotuskaivoja. Tällöin hyvän vaihtoehdon tarjoavat niin sanotut bioliuottimet – nimestään huolimatta ne eivät sisällä liuottimia, mutta niiden pesuteho on silti saatu vastaavaksi.
Vahvempien pesuaineiden käytön jälkeen on tarpeen uusia maalipinnan suoja – yleensä siis vahakerros. Tästäkin syystä on suositeltavaa valita miedoin puhtaaseen lopputulokseen riittävä pesuaine. Toinen hyvä peruste tällä valinnalla on ympäristönäkökulma.
Esipesuaineen levitys kannattaa tehdä alhaalta ylöspäin, sillä pesuaine pyrkii valumaan alaspäin. Pesuaine ei saa kuivua pintaan, joten näin saadaan pisin mahdollinen vaikutus- ja työskentelyaika. Levitys voidaan tehdä painepesuriin saatavalla vaahdottimella tai käsin pumppupullolla. Itsepesupaikoilla painepesureista saattaa löytyä myös pesuainetoiminto. Lopuksi pesuaine huuhdellaan huolellisesti.
Tarvitsen auton pesuun oikeat välineet. Pehmeä muovirunkoinen, pensselimäinen harja ja pesuaineliuosta sisältävä sumutinpullo ovat erinomaiset välineet ovenvälien pesemiseen.
Henri Posa
Auton pesua kahdella ämpärillä
Edellä kerrottujen toimenpiteiden jälkeen moni peruspesijä on tyytyväinen – ja kyllähän auto näyttää merkittävästi lähtötilannetta puhtaammalta. Talvinen suolakäsittely on kuitenkin melko todennäköisesti jättänyt maalipintaan kalvon, joka ei poistu ilman mekaanista kosketusta. Samalla on hyvä puhdistaa ovisaumat ja muut rakoset pientä pensselimäistä harjaa käyttäen.
Kaksi ämpäriä ja pehmeä pesukinnas ovat kotipesijän ystäviä, mutta niiden käyttö on valitettavan usein kielletty itsepesupaikoilla. Lupa omien pesuvälineiden käyttöön tulee varmistaa erikseen.
Kahden ämpärin käyttö perustuu siihen, että jokaisen pienen alueen pesun jälkeen pesuväline huuhdellaan puhdasta vettä sisältävässä ämpärissä, ennen kuin se kastetaan jälleen pesuveteen. Näin pesuvesi pysyy puhtaana, eikä hiekkaa ja muuta likaa siirretä takaisin auton maalipinnalle.
Myöskään käsinpesuun käytettävän pesuaineen ei saa antaa kuivua pintaan, joten auringossa työskennellessä autoa joutuu usein huuhtomaan pesun aikana useampaan otteeseen. Kinnaspesun jälkeen maalipinta kannattaa tarkastaa vielä kerran, mikäli haluaa parasta mahdollista jälkeä.
Erilaisiin ongelmiin löytyy omat aineensa. Mustat pikipaakut poistuvat pienpoistoaineella, kun taas ruskeanoranssi jarrupöly ja muu lentoruoste vaatii eri aineen. Molempiin tosin auttaa myös niin sanottu puhdistussavi, jota saa nykyään useista automarketeista.
Pinta kuivaksi
Maantiepöly tarraa rumasti kosteaan maalipintaan, mutta auto kuivataan vasta sitten, kun maalipinta on oikeasti puhdas. Konepesussa kuivaaminen tehdään pesettäjän puolesta, mutta käsinpesijöille voi suositella laadukasta mikrokuituista kuivausliinaa. Liina voittaa kuivaustehossa säämiskän mennen tullen ja on myös sitä hellempi maalipinnalle.
Ovenvälien kuivaamiseen kannattaa hyödyntää pienikokoisempaa imukykyistä mikrokuituliinaa. Erilaiset suihkutettavat pikavahat ja pikakiillokkeet ovat hyvänä kuivausapuna, kunhan varmistaa tuotteen soveltuvuuden kostealle pinnalle.
Henri Posa
Ovien välit ja tiivisteet kannattaa kuivata samalla tavalla, mutta niille riittää pienempi eli näppärämpi liina. Myös vanteille voi käyttää hieman pienempää liinaa. Likaisempiin kohteisiin kannattaa käyttää huonompia liinoja ja näkyvälle maalipinnalle vain parasta. Mikrokuituliinoja voi pestä pyykinpesukoneessa.
Kuivaamisen yhteydessä voi käyttää märälle pinnalle suihkutettavia tuotteita, joita mainostetaan usein nimillä pikavaha ja pikakiilloke. Ne ovat erinomaisia ovien välien kuivaamiseen, ja kuivausliinakin liukuu tällöin paremmin. Pika-aineet eivät kestä maalipinnalla samalla tavalla kuin kiinteät vahat ja modernit polymeerisuojatuotteet, mutta niiden levitys sujuu huomattavasti nopeammin, joten niitä tulee ehkä myös käytettyä hieman useammin.
Auton pesun lopuksi puhdistetaan lasit lyhytnukkaisella mikrokuituliinalla ja lasinpuhdistusaineella.
Henri Posa
Lasipinnat kirkkaiksi
Kevätsiivouksen yhteydessä ei kannata unohtaa lasipintoja, sillä niillä on ratkaiseva merkitys näkyvyyteen esimerkiksi juuri kevätauringossa. Lisäksi rasvan ja pölyn pyyhkiminen pois lasien sisäpinnoilta estää tehokkaasti huurtumista. Lyhytnukkainen mikrokuituliina ja tavallinen lasinpuhdistusaine muodostavat parhaan yhdistelmän lasien siistimiseen.
Auton lasit eivät poikkea kodin laseista, joten kotitalouskäyttöön tarkoitettu lasinpuhdistusaine käy varsin hyvin. Poikkeuksen sääntöön tekevät kalvolla tummennetut lasit, joiden kohdalla kannattaa noudattaa varovaisuutta. Hyvä tapa on kokeilla ainetta ensin varovasti pienelle alueelle. Myös mahdollisia lämmitysvastuksia kannattaa kohdella hellävaraisesti.
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL