Tekemällä auton pesun huolellisesti keväisin, vältät ylimääräiset huoltolaskut.
Henri Posa
Vältä ruoste - Näin hoituu perusteellinen auton pesu kevätkaudella
Auto kannattaa kelien kohennuttua puhdistaa huolellisesti talven aikana kertyneestä maantiesuolasta, sillä se saa pellit kukkimaan. Näin saat kaiken irti auton pesusta.
Auton pesu ei kuulemma ole talvella järkevää. Väittämää perustellaan usein sillä, että auto likaantuu kuitenkin pian uudestaan. Tottahan se onkin – mutta pestäänhän likaiset lattiatkin, vaikka ne likaantuvat varsin pian uudelleen? Kyse on auton ylläpidosta.
Säännöllinen auton pesu estää lian pinttymisen kiinni ja pahimmassa tapauksessa lian syöpymisen lakka- tai maalipinnan läpi. Pesemättömyys voi todellakin aiheuttaa pysyviä vaurioita auton pintaan. Lintujen happamat jätökset lienevät vaarallisimmasta päästä, mutta niitä ei onneksi talvella paljon esiinny.
Talvella suurimman ongelman muodostaa maantiesuola. Ehjän maali- ja lakkapinnan läpi suola ei imeydy, mutta virheetön maalipinta löytyy korkeintaan tehdasuudesta autosta. Kaikissa liikenteessä olevissa autoissa on ainakin yksi kiveniskemä pellissä ja muutama auton alla. Ensimmäinen maalivaurio on saattanut syntyä jo uuden auton ensimmäisen kotimatkan aikana. Asialle ei voi yksinkertaisesti mitään.
Auton pesu kannattaa keväisin. Suolamössö kerääntyy talvella ikävällä tavalla auton näkyviin ja näkymättömiin pintoihin, joten viimeistään keväällä on hyvä aika pestä suola pois.
Henri Posa
Viimeistään siinä vaiheessa, kun kevätsateet ja kunnallinen kunnossapito ovat pesseet tienpinnoista pois maantiesuolan ja hiekoitushiekan, on aika puhdistaa auto perusteellisesti talven jäljiltä. Käymme tässä artikkelissa läpi tärkeimmät asiat, mitkä pitää muistaa, kun autolle tehdään perusteellinen kevätpuhdistus.
Ensin alakerta
Auton pesu kannattaa aloittaa vanteista ja pyöränkaarista. Likaisimmat alueet puhdistetaan ensin, ettei niistä leviä myöhemmissä vaiheissa kuraa maalipinnoille.
Pesuaine kannattaa aina levittää kuivalle pinnalle – ellei ohjeissa toisin käsketä – sillä näin sen laimennussuhde säilyy oikeana. Vahvasti happamien ja emäksisten pesuaineiden käyttöä kannattaa välttää. Vanteille ja käyttäjälle turvallisista pH-neutraaleista vaihtoehdoista löytyy pesuteholtaan loistavia aineita.
Sopivan vaikutusajan jälkeen vanteet huuhdellaan puhtaaksi. Talven jälkeen ensimmäinen pesukerta ei välttämättä tuota täydellistä lopputulosta. Jos jälki ei miellytä, samaa vannepesuainetta voi kokeilla uudelleen vanneharjalla auttamalla. Tarjolla on pehmeitä, esimerkiksi lampaanvillajäljitelmällä päällystettyjä, pesuvälineitä myös vanteille.
Auton pesu aloitetaan vanteista vanteille tarkoitetulla pesuaineliuoksella ja pesuvälineellä.
Henri Posa
Vanteiden pesun yhteydessä kannattaa pestä myös auton alusta ja pyöränkaaret. Tämän vuoksi on suositeltavaa suunnata ainakin kerran vuodessa itsepesupaikalle. Myös pyöränkaariin voi levittää sopivaa pesuainetta, ja niiden pesussa kannattaa käyttää apuna harjaa.
Myös useissa harjapesukoneissa on valittavissa alustapesu, jota kannattaa hyödyntää keväällä, jos alustaa ei ole mahdollista pestä käsin. Harjapesukone ei kuitenkaan yllä ihmistarkkuuteen hankalien välien ja pienien kolojen puhdistamisessa.
Tärkeä esipesu
Auton maalipinnan mikronaarmuuntumisen estämiseksi pesemisen kaikkein tärkein vaihe on ennen hankaamista tehtävä huolellinen esipesu. Vanteiden, alustan ja pyöränkaarien pesemisen jälkeen auton kuivaan maalipintaan on suositeltavaa levittää esipesuaine.
Vaihtoehtoja on valtavasti vahaturvallisista aineista aina vahvoihin hiilivetyliuottimiin – ensin mainitut sopivat autostaan aktiivisesti huolehtivalle, ja vahvemmat aineet ovat tarpeen harvemmin pesevälle. Kannattaa muistaa, että hiilivetyliuottimia ei saa käyttää paikoissa, joissa ei ole hiekan- ja öljynerotuskaivoja. Tällöin hyvän vaihtoehdon tarjoavat niin sanotut bioliuottimet – nimestään huolimatta ne eivät sisällä liuottimia, mutta niiden pesuteho on silti saatu vastaavaksi.
Vahvempien pesuaineiden käytön jälkeen on tarpeen uusia maalipinnan suoja – yleensä siis vahakerros. Tästäkin syystä on suositeltavaa valita miedoin puhtaaseen lopputulokseen riittävä pesuaine. Toinen hyvä peruste tällä valinnalla on ympäristönäkökulma.
Esipesuaineen levitys kannattaa tehdä alhaalta ylöspäin, sillä pesuaine pyrkii valumaan alaspäin. Pesuaine ei saa kuivua pintaan, joten näin saadaan pisin mahdollinen vaikutus- ja työskentelyaika. Levitys voidaan tehdä painepesuriin saatavalla vaahdottimella tai käsin pumppupullolla. Itsepesupaikoilla painepesureista saattaa löytyä myös pesuainetoiminto. Lopuksi pesuaine huuhdellaan huolellisesti.
Tarvitsen auton pesuun oikeat välineet. Pehmeä muovirunkoinen, pensselimäinen harja ja pesuaineliuosta sisältävä sumutinpullo ovat erinomaiset välineet ovenvälien pesemiseen.
Henri Posa
Auton pesua kahdella ämpärillä
Edellä kerrottujen toimenpiteiden jälkeen moni peruspesijä on tyytyväinen – ja kyllähän auto näyttää merkittävästi lähtötilannetta puhtaammalta. Talvinen suolakäsittely on kuitenkin melko todennäköisesti jättänyt maalipintaan kalvon, joka ei poistu ilman mekaanista kosketusta. Samalla on hyvä puhdistaa ovisaumat ja muut rakoset pientä pensselimäistä harjaa käyttäen.
Kaksi ämpäriä ja pehmeä pesukinnas ovat kotipesijän ystäviä, mutta niiden käyttö on valitettavan usein kielletty itsepesupaikoilla. Lupa omien pesuvälineiden käyttöön tulee varmistaa erikseen.
Kahden ämpärin käyttö perustuu siihen, että jokaisen pienen alueen pesun jälkeen pesuväline huuhdellaan puhdasta vettä sisältävässä ämpärissä, ennen kuin se kastetaan jälleen pesuveteen. Näin pesuvesi pysyy puhtaana, eikä hiekkaa ja muuta likaa siirretä takaisin auton maalipinnalle.
Myöskään käsinpesuun käytettävän pesuaineen ei saa antaa kuivua pintaan, joten auringossa työskennellessä autoa joutuu usein huuhtomaan pesun aikana useampaan otteeseen. Kinnaspesun jälkeen maalipinta kannattaa tarkastaa vielä kerran, mikäli haluaa parasta mahdollista jälkeä.
Erilaisiin ongelmiin löytyy omat aineensa. Mustat pikipaakut poistuvat pienpoistoaineella, kun taas ruskeanoranssi jarrupöly ja muu lentoruoste vaatii eri aineen. Molempiin tosin auttaa myös niin sanottu puhdistussavi, jota saa nykyään useista automarketeista.
Pinta kuivaksi
Maantiepöly tarraa rumasti kosteaan maalipintaan, mutta auto kuivataan vasta sitten, kun maalipinta on oikeasti puhdas. Konepesussa kuivaaminen tehdään pesettäjän puolesta, mutta käsinpesijöille voi suositella laadukasta mikrokuituista kuivausliinaa. Liina voittaa kuivaustehossa säämiskän mennen tullen ja on myös sitä hellempi maalipinnalle.
Ovenvälien kuivaamiseen kannattaa hyödyntää pienikokoisempaa imukykyistä mikrokuituliinaa. Erilaiset suihkutettavat pikavahat ja pikakiillokkeet ovat hyvänä kuivausapuna, kunhan varmistaa tuotteen soveltuvuuden kostealle pinnalle.
Henri Posa
Ovien välit ja tiivisteet kannattaa kuivata samalla tavalla, mutta niille riittää pienempi eli näppärämpi liina. Myös vanteille voi käyttää hieman pienempää liinaa. Likaisempiin kohteisiin kannattaa käyttää huonompia liinoja ja näkyvälle maalipinnalle vain parasta. Mikrokuituliinoja voi pestä pyykinpesukoneessa.
Kuivaamisen yhteydessä voi käyttää märälle pinnalle suihkutettavia tuotteita, joita mainostetaan usein nimillä pikavaha ja pikakiilloke. Ne ovat erinomaisia ovien välien kuivaamiseen, ja kuivausliinakin liukuu tällöin paremmin. Pika-aineet eivät kestä maalipinnalla samalla tavalla kuin kiinteät vahat ja modernit polymeerisuojatuotteet, mutta niiden levitys sujuu huomattavasti nopeammin, joten niitä tulee ehkä myös käytettyä hieman useammin.
Auton pesun lopuksi puhdistetaan lasit lyhytnukkaisella mikrokuituliinalla ja lasinpuhdistusaineella.
Henri Posa
Lasipinnat kirkkaiksi
Kevätsiivouksen yhteydessä ei kannata unohtaa lasipintoja, sillä niillä on ratkaiseva merkitys näkyvyyteen esimerkiksi juuri kevätauringossa. Lisäksi rasvan ja pölyn pyyhkiminen pois lasien sisäpinnoilta estää tehokkaasti huurtumista. Lyhytnukkainen mikrokuituliina ja tavallinen lasinpuhdistusaine muodostavat parhaan yhdistelmän lasien siistimiseen.
Auton lasit eivät poikkea kodin laseista, joten kotitalouskäyttöön tarkoitettu lasinpuhdistusaine käy varsin hyvin. Poikkeuksen sääntöön tekevät kalvolla tummennetut lasit, joiden kohdalla kannattaa noudattaa varovaisuutta. Hyvä tapa on kokeilla ainetta ensin varovasti pienelle alueelle. Myös mahdollisia lämmitysvastuksia kannattaa kohdella hellävaraisesti.
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi optinen äänirasia
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL