40 autoa kiihty­vyys­tes­tissä 0–200 km/h: Mitkä muodostivat yhdeksän auton kovan testikärjen?

Tässä on päivän kovin keskustelunaihe kahvipöytään. Kenen suosikkimalli kiihtyy mitäkin mallia nopeammin kiihty­vyys­ko­keessa 0–200 km/h? Saksan Auto Bild suoritti tällaisen kokeen neljäl­lä­kym­me­nellä nopealla automallilla. Kärkipakassa huomiota herättää osaltaan takavetoinen 2028-kiloinen Dodge Challenger SRT Hellcat, jonka edelle asettuu lähinnä superautoja, joista osa nelivetoisia. Katso täältä sijat 1–9! Asetelmat muuttuvat yhä hurjemmiksi kärkeä kohden edettäessä, mutta haluamme pitää hieman jännityksessä, onhan aihe poikkeuksellisen jännittävä. Eikä kaikki aina ole niin kuin voisi etukäteen kuvitella.

Auto Bild.Uutiset

Kiih­dy­tyk­ses­sä 0–200 km/h ne­li­ve­dos­ta on apua, mut­ta se toi­saal­ta syö myös te­ho­ja. Ero­tim­me niin sa­no­tus­ti jy­vät aka­nois­ta. Li­säk­si to­te­sim­me mu­kaan mah­tu­van usei­ta au­to­mal­le­ja, jot­ka ei­vät pär­jän­neet kiih­dy­tyk­ses­sä 0–100 km/h, mut­ta pär­jä­si­vät­kin pa­rem­min kil­pai­li­joi­taan vas­taan 0–200 km/h jopa häm­mäs­tyt­tä­vän hy­vin.

Näin ol­len McLa­ren 650S kiih­tyy nol­las­ta sa­taan hi­taam­min kuin Porsc­he 911 Tur­bo S tai Lam­borg­hi­ni Hu­racán, mut­ta sii­nä, mis­sä Porsc­he ja Lam­borg­hi­ni vaa­ti­vat kiih­dy­tyk­seen 0–200 km/h yli kuu­si se­kun­tia, McLa­ren sel­vit­tää sa­man… vain 5,2 se­kun­nis­sa!

Tes­tim­me “verk­kai­sin” au­to oli si­jal­le 40 si­joit­tu­nut Wies­mann Ro­ads­ter MF4-S, jos­sa on BMW M3:n (E90) 420-he­vos­voi­mai­nen V8-moot­to­ri. Mal­li kiih­tyy nol­las­ta kah­teen sa­taan hie­man yli 14 se­kun­nis­sa.

Luul­ta­vas­ti tar­vit­sem­me pari vuot­ta luo­dak­sem­me mie­lek­kään pis­te­tau­lu­kon kiih­ty­vyy­del­le 0–300 km/h.

Sija 9: Mer­ce­des-Benz AMG GT S Edi­ti­on 1

Suu­rin teho: 510 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 650 Nm/1750 r/min

Oma­mas­sa: 1636 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,21 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 265/35 ZR 19

ta­ka­pyö­ris­sä 295/30 ZR 20

(Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2 MO)

Huip­pu­no­peus: 310 km/h

0-100 km/h: 3,4 se­kun­tia

0-200 km/h: 11,0 se­kun­tia

 

Ferrari California Turbo oli vasta kahdeksanneksi nopein.

Ferrari California Turbo oli vasta kahdeksanneksi nopein.

Sija 8: Fer­ra­ri Ca­li­for­nia T

Suu­rin teho: 560 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 755 Nm/4750 r/min

Oma­mas­sa: 1834 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,28 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 245/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 285/35 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero F)

Huip­pu­no­peus: 316 km/h

0-100 km/h: 3,6 se­kun­tia

0-200 km/h: 11,0 se­kun­tia

 

Nissan GT-R Black Edition oli testin seitsemäs.

Nissan GT-R Black Edition oli testin seitsemäs.

Sija 7: Nis­san GT-R Black Edi­ti­on

Suu­rin teho: 550 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 632 Nm/3200 r/min

Oma­mas­sa: 1773 kg

Teho-pai­no­suh­de: 3,22 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 255/40 ZRF 20

ta­ka­pyö­ris­sä 285/35 ZRF 20

(Dun­lop SP Sport Maxx GT 600 DSST CTT)

Huip­pu­no­peus: 315 km/h

0-100 km/h: 3,1 se­kun­tia

0-200 km/h: 10,8 se­kun­tia

 

Sijalle kuusi nousi Dodge Challenger SRT Hellcat.

Sijalle kuusi nousi Dodge Challenger SRT Hellcat.

Sija 6: Dod­ge Chal­len­ger SRT Hel­l­cat

Suu­rin teho: 717 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 881 Nm/4000 r/min

Oma­mas­sa: 2028 kg

Teho-pai­no­suh­de: 2,83 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 275/40 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 275/40 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero)

Huip­pu­no­peus: 320 km/h

0-100 km/h: 3,9 se­kun­tia

0-200 km/h: 10,7 se­kun­tia

 

Viidennen tilan otti Mercedes-Benz SLS AMG Black Series.

Viidennen tilan otti Mercedes-Benz SLS AMG Black Series.

Sija 5: Mer­ce­des-Benz SLS AMG Black Se­ries

Suu­rin teho: 631 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 635 Nm/5500 r/min

Oma­mas­sa: 1662 kg

Teho-pai­no­suh­de: 2,63 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 275/35 ZR 19

ta­ka­pyö­ris­sä 325/30 ZR 20

(Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2 MO)

Huip­pu­no­peus: 315 km/h

0-100 km/h: 3,6 se­kun­tia

0-200 km/h: 10,6 se­kun­tia

 

Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster oli neljänneksi nopein.

Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster oli neljänneksi nopein.

Sija 4: Lam­borg­hi­ni Aven­ta­dor LP700-4 Ro­ads­ter

Suu­rin teho: 700 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 690 Nm/5500 r/min

Oma­mas­sa: 1834 kg

Teho-pai­no­suh­de: 2,62 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 255/35 ZR 19

ta­ka­pyö­ris­sä 335/30 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero Cor­sa L)

Huip­pu­no­peus: 350 km/h

0-100 km/h: 3,0 se­kun­tia

0-200 km/h: 9,6 se­kun­tia

 

Kolmostilalle kiipesi Porsche 911 Turbo S.

Kolmostilalle kiipesi Porsche 911 Turbo S.

Sija 3: Porsc­he 911 Tur­bo S

Suu­rin teho: 560 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 700 Nm/2100 r/min

Oma­mas­sa: 1592 kg

Teho-pai­no­suh­de: 2,84 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 245/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 305/30 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero NO)

Huip­pu­no­peus: 318 km/h

0-100 km/h: 2,8 se­kun­tia

0-200 km/h: 9,6 se­kun­tia

 

Kuten arvata saattaa, kaksi kovinta sijaa menivät erityisen eksoottisille superautoille. Kakkostilalle kiilasi Lamborghini Huracán LP610-4.

Kuten arvata saattaa, kaksi kovinta sijaa menivät erityisen eksoottisille superautoille. Kakkostilalle kiilasi Lamborghini Huracán LP610-4.

Sija 2: Lam­borg­hi­ni Hu­racán LP610-4

Suu­rin teho: 610 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 560 Nm/6500 r/min

Oma­mas­sa: 1544 kg

Teho-pai­no­suh­de: 2,53 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 235/35 ZR 20

ta­ka­pyö­ris­sä 305/30 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero Tro­feo R)

Huip­pu­no­peus: 325 km/h

0-100 km/h: 2,9 se­kun­tia

0-200 km/h: 9,3 se­kun­tia

 

Testikuninkaaksi pääsi brittiylpeys McLaren 650S.

Testikuninkaaksi pääsi brittiylpeys McLaren 650S.

Sija 1: McLa­ren 650S

Suu­rin teho: 650 hv

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 678 Nm/6000 r/min

Oma­mas­sa: 1429 kg

Teho-pai­no­suh­de: 2,2 kg/hv

 

Tes­ti­au­ton ren­kaat:

etu­pyö­ris­sä 235/35 ZR 19

ta­ka­pyö­ris­sä 305/30 ZR 20

(Pi­rel­li P Zero Cor­sa MC1)

Huip­pu­no­peus: 333 km/h

0-100 km/h: 3,0 se­kun­tia

0-200 km/h: 8,2 se­kun­tia

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN