Ensimmäisenä quattro ultra esitellään uudessa Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI -mallissa, joka saapuu Suomeen kesällä 2016.

Ensimmäisenä quattro ultra esitellään uudessa Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI -mallissa, joka saapuu Suomeen kesällä 2016.

Audi esittelee quattro ultra -nelive­to­jär­jes­telmän

Audin jatkuvatoimisen quattro-nelivedon on aika seuraavalle suurelle askeleelle: quattro ultra -teknologian avulla, joka on suunniteltu pitkit­täis­moot­to­risiin Audi-malleihin.

Auto Bild.Uutiset

Jär­jes­tel­män ke­hi­tys­työn ta­voit­tee­na oli ta­lou­del­li­nen, vä­hä­pääs­töi­nen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä. Pe­rin­tei­seen ne­li­ve­toon ver­rat­tu­na polt­to­ai­neen­sääs­tö on ol­lut tes­teis­sä nor­maa­lin lii­ken­teen jou­kos­sa kes­ki­mää­rin 0,3 l/100 km. Ve­to­pi­dos­sa ja ajo­dy­na­mii­kas­sa ei ole ha­vait­ta­vis­sa huo­mat­ta­vaa eroa jat­ku­va­toi­mi­seen jär­jes­tel­mään ver­rat­tu­na.

Uu­si ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä toi­mii en­na­koi­vas­ti, en­nus­ta­vas­ti ja re­a­goi­vas­ti. Jär­jes­tel­män tun­nis­ti­met tark­kai­le­vat ja ana­ly­soi­vat 10 mil­li­se­kun­nin vä­lein tie­toa esi­mer­kik­si tie­o­lo­suh­teis­ta, ajo­dy­na­mii­kas­ta, kul­jet­ta­jan toi­min­nas­ta, oh­jaus­kul­mas­ta, si­vut­tais- ja pit­kit­täis­kiih­ty­vyy­des­tä sekä moot­to­rin vään­tö­mo­men­tis­ta.

Oh­jain­lai­te tark­kai­lee myös ESC:n ti­laa, va­lit­tua Au­di drive se­lec­tin ajo­ti­laa sekä sitä, on­ko au­toon kiin­ni­tet­ty pe­rä­vau­nu. Jär­jes­tel­mä re­a­goi myös yl­lät­tä­viin pi­don muu­tok­siin, esi­mer­kik­si men­tä­es­sä kui­val­ta as­val­til­ta jää­pin­nal­le. Uu­si ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on ai­na val­mii­na toi­mi­maan – jo en­nen kuin kul­jet­ta­ja tie­tää tar­vit­se­van­sa sitä.

Ti­lan­teis­sa, jois­sa ne­li­ve­toa ei tar­vi­ta, esi­mer­kik­si suo­ral­la moot­to­ri­tiel­lä, voi­man­vä­li­tys ta­ka­pyö­ril­le de­ak­ti­voi­daan, jol­loin ku­lu­tus las­kee. Ne­li­ve­to on kui­ten­kin koko ajan val­mius­ti­las­sa ja ak­ti­voi­tuu vä­lit­tö­mäs­ti tar­vit­ta­es­sa.

Jos au­toa aje­taan mut­kai­sel­la maan­tiel­lä ur­hei­lul­li­ses­ti, qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä py­syy ak­tii­vi­se­na jopa kui­val­la as­val­til­la. Jär­jes­tel­män ol­les­sa ak­ti­voi­tu­na voi­ma ja­kau­tuu jat­ku­vas­ti sää­ty­en op­ti­maa­li­ses­ti etu- ja taka-ak­se­lien vä­lil­lä.

Kul­jet­ta­ja voi vai­kut­taa ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män toi­min­taan, kos­ka uu­si qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on lin­ki­tet­ty Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­mään.

Drive se­lec­tin "au­to"-ajo­ti­la tar­jo­aa eri­no­mai­sen ve­to­pi­don ja ta­sa­pai­noi­sen ajet­ta­vuu­den. "Dy­na­mic"-ajo­ti­las­sa voi­maa oh­ja­taan ai­kai­sem­min ja enem­män taka-ak­se­lil­le dy­naa­mi­sem­man ajet­ta­vuu­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU