Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Joka kolmas autoilijoista ärsyyntyy ainakin silloin tällöin kohdatessaan aura-auton. Talvikeleillä aura-autot ovat välttämättömiä turvallisen liikenteen takaamiseksi. Liikenneturva muistuttaa, että turvaväli ja tilanteeseen sopiva nopeus ovat valttia talvi­lii­ken­teessä. 

Auto Bild.Uutiset

Tal­vi­ke­lit vaa­ti­vat malt­tia lii­ken­tees­sä. Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyn* mu­kaan jopa kol­man­nes suo­ma­lai­sis­ta au­toi­li­jois­ta är­syyn­tyy, jos tiel­lä on au­ra-au­to tai muu­ta lu­mi­työ­tä te­ke­vä työ­ko­ne. Är­syyn­ty­mi­nen ei kui­ten­kaan kan­na­ta, kos­ka se nos­taa on­net­to­muu­den ris­kiä lii­ken­tees­sä.  

”Eten­kin huo­nol­la ajo­ke­lil­lä on syy­tä va­ra­ta enem­män ai­kaa mat­koi­hin, niin är­sy­tys­kyn­nys las­kee”, Lii­ken­ne­tur­van yh­teys­pääl­lik­kö Ari-Pek­ka Elo­vaa­ra huo­maut­taa.

”Au­ra-au­to­jen li­säk­si lii­ken­tees­sä on esi­mer­kik­si kau­ha­kuor­maa­jia siir­tä­mäs­sä ki­nok­sia. Kaik­ki nämä te­ke­vät töi­tä sen eteen, et­tä tien­käyt­tä­jil­lä oli­si tur­val­lis­ta siir­tyä pai­kas­ta toi­seen.” 

Väl­tä au­ra-au­ton ohit­ta­mis­ta 

Pöl­ly­ä­vä lumi, tien­pin­to­jen po­lan­teet sekä liuk­kaus haas­ta­vat tal­vi­au­toi­li­joi­ta tien pääl­lä. Au­ra-au­tot liik­ku­vat hi­taam­min, mut­ta nii­den ohit­ta­mi­nen voi ol­la vaa­ral­lis­ta, eri­tyi­ses­ti liuk­kail­la teil­lä. Ohit­ta­mi­nen vaa­tii hy­vän nä­ky­vyy­den ja riit­tä­väs­ti ti­laa. 

Au­ra-au­ton ohit­ta­mi­nen on jä­tet­tä­vä het­keen, jol­loin edes­sä au­ke­a­van tien voi näh­dä kun­nol­la. Au­ra-au­tot voi­vat nos­tat­taa lun­ta ja los­kaa, mikä hei­ken­tää nä­ky­vyyt­tä. Tämä te­kee ohit­ta­mi­ses­ta en­tis­tä ris­ki­alt­tiim­paa. 

”Har­kit­se ohi­tus­tar­ve tark­kaan. Jos ohi­tus­ta ei ole pak­ko teh­dä, kan­nat­taa se vält­tää”, Elo­vaa­ra muis­tut­taa.

”Au­ra-au­ton kul­jet­ta­jat seu­raa­vat pei­leis­tään lii­ken­net­tä ja py­säh­ty­vät ja pääs­tä­vät au­to­jo­no­ja ohit­seen, kun sii­hen on hyvä ti­lai­suus. Au­ra-au­ton ta­ka­na tie on yleen­sä pa­rem­min au­rat­tu ja tur­val­li­sem­pi ajaa. Ohit­ta­mal­la saa­tat jou­tua huo­nom­mal­le tie­o­suu­del­le”, Elo­vaa­ra pai­not­taa. 

* Lii­ken­ne­tur­va ja Ve­ri­an 2024. N=1035, jois­ta au­toi­li­joi­ta oli 82 %.

Au­to­Bild / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN