DS 3 E-Tense voi kulkea täydellä akullisella jopa 402 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Kulutus on tällöin todella alhainen 12,6 kWh/100 km. Kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä.

DS 3 E-Tense voi kulkea täydellä akullisella jopa 402 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Kulutus on tällöin todella alhainen 12,6 kWh/100 km. Kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä.

DS Automobiles

DS 3: Persoonallinen manttelinperijä

Uusi DS 3 perii DS 3 Crossbackin manttelin. Malli on tarjolla Suomessa vain täyssähköisenä DS 3 E-TENSE -versiona, jonka ennakkomyynti alkaa loppuvuonna. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si DS 3 esi­tel­lään Pa­rii­sin muo­ti­viik­ko­jen yh­tey­des­sä. DS Au­to­mo­bi­les on Fédéra­ti­on de la Hau­te Cou­tu­re et de la Mode -jär­jes­tön pit­kä­ai­kai­nen kump­pa­ni, min­kä ta­kia DS va­lit­si juu­ri tä­män ta­pah­tu­man DS 3:n jul­kis­tu­sa­jan­koh­dak­si.

Luok­kan­sa mit­ta­tik­ku muo­toi­lun, tek­no­lo­gi­an ja säh­köis­ty­mi­sen sa­ral­la, DS 3 Cros­s­back muut­tuu nyt uu­dek­si DS 3:ksi. Sen muo­toi­lu on ai­em­paa te­rä­väm­pää ae­ro­dy­naa­mi­sem­paa. Li­säk­si tar­jol­la on kiin­nos­ta­va ja hou­kut­te­le­va mal­lis­to, uut­ta tek­no­lo­gi­aa sekä täy­sin uu­si voi­ma­lin­ja täys­säh­kö­mal­liin. Uu­si DS 3 erot­tuu to­del­la kil­pai­li­jois­taan.

Uu­si keu­lail­me, hie­nos­tu­nut ta­ka­pa­nee­li ja eksk­lu­sii­vi­sia vä­re­jä

Sel­keim­mät muu­tok­set löy­ty­vät keu­las­ta: uu­si il­me tuo mu­ka­naan dy­naa­mi­suut­ta ja jä­mäk­kyy­den tun­net­ta pi­tä­en sil­ti yl­lä ele­gant­tiu­den.

Uudet vakiona tulevat LED-ajovalot tuovat DS 3:n keulailmeeseen terävyyttä kolmen erillisen valomoduulin avulla, jotka ovat väriltään mattakromiset. Lisävarusteena saa DS Matrix Led Vision -matriisivalot, joissa valokuviota säädetään älykkäästi.

Uudet vakiona tulevat LED-ajovalot tuovat DS 3:n keulailmeeseen terävyyttä kolmen erillisen valomoduulin avulla, jotka ovat väriltään mattakromiset. Lisävarusteena saa DS Matrix Led Vision -matriisivalot, joissa valokuviota säädetään älykkäästi.

DS Automobiles

Auton takana valoja ja takaluukkua on korostettu arvokkaasti lakkamustalla koristelistalla. Samoin kuin DS 7 -mallissa, DS Automobiles -teksti tuodaan esille ainutlaatuisen tekniikan avulla: ruostumattomasta teräksestä tehdyt kiillotetut kirjaimet on aseteltu yksi kerrallaan auton takapaneeliin.

Auton takana valoja ja takaluukkua on korostettu arvokkaasti lakkamustalla koristelistalla. Samoin kuin DS 7 -mallissa, DS Automobiles -teksti tuodaan esille ainutlaatuisen tekniikan avulla: ruostumattomasta teräksestä tehdyt kiillotetut kirjaimet on aseteltu yksi kerrallaan auton takapaneeliin.

DS Automobiles

Muun DS Au­to­mo­bi­le­sin mal­lis­ton muo­toi­lu­kiel­tä on so­vel­let­tu DS 3:een uu­del­la mas­kil­la, joka on ai­em­paa le­ve­äm­pi. Mas­kin vä­reik­si on saa­ta­vil­la joko kiil­to­mus­tat tai kro­mi­set ti­mant­ti­kär­jet mal­lis­ta riip­pu­en. Tun­nis­tet­ta­via DS Wings -ko­ris­tei­ta on muu­tet­tu hie­man mas­kin ja ajo­va­lo­jen vä­lis­sä.

Uu­det va­ki­o­na tu­le­vat LED-ajo­va­lot tuo­vat DS 3:n keu­lail­mee­seen te­rä­vyyt­tä kol­men eril­li­sen va­lo­mo­duu­lin avul­la, jot­ka ovat vä­ril­tään mat­tak­ro­mi­set. Li­sä­va­rus­tee­na saa DS Mat­rix Led Vi­si­on -mat­rii­si­va­lot, jois­sa va­lo­ku­vi­o­ta sää­de­tään älyk­kääs­ti.

Uu­det päi­vä­a­jo­va­lot pi­tä­vät si­säl­lään kak­si pys­ty­suun­tais­ta LED-vii­vaa au­ton kum­mal­la­kin puo­lel­la: ne te­ke­vät au­tos­ta erot­tu­vam­man, le­ven­tä­vät keu­lail­met­tä ja tuo­vat au­ton lä­hem­mäs DS Au­to­mo­bi­le­sin ny­kyis­tä muo­to­kiel­tä.

Uu­si DS 3 on ke­hit­ty­nyt niin tyy­lil­li­ses­ti kuin tek­ni­ses­ti. Uu­si ta­kas­poi­le­ri ja mas­ki ovat muo­toil­tu uu­sik­si, jot­ta au­to oli­si ai­em­paa ae­ro­dy­naa­mi­sem­pi. Alem­paa il­ma­not­to­auk­koa ke­hys­tä­vä il­ma­noh­jain on osoi­tus uu­des­ta ener­gi­a­te­hok­kuu­des­ta.

Au­ton pro­fii­li pi­tää erot­tu­van il­meen. Se ta­sa­pai­noi­lee roh­ke­an muo­toi­lun ja tek­ni­sen am­mat­ti­tai­don vä­lil­lä mm. hai­ne­vä-tun­nuk­sel­la, ko­riin ve­täy­ty­vil­lä oven­kah­voil­la ja nä­ky­mät­tö­mil­lä ik­ku­nan­tii­vis­teil­lä.

Au­ton ta­ka­na va­lo­ja ja ta­ka­luuk­kua on ko­ros­tet­tu ar­vok­kaas­ti lak­ka­mus­tal­la ko­ris­te­lis­tal­la. Sa­moin kuin DS 7 -mal­lis­sa, DS Au­to­mo­bi­les -teks­ti tuo­daan esil­le ai­nut­laa­tui­sen tek­nii­kan avul­la: ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä teh­dyt kiil­lo­te­tut kir­jai­met on ase­tel­tu yk­si ker­ral­laan au­ton ta­ka­pa­nee­liin.

Van­teis­sa käy­te­tään täy­sin uut­ta de­sig­nia ta­lou­del­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Tar­jol­la joko 17- tai 18-tuu­mai­si­na, van­teet on ja­et­tu eri tee­moi­hin ja vä­rei­hin. E-Ten­se täys­säh­kö­mal­lis­sa tar­jo­taan uu­sia 18-tuu­mai­sia Tou­lou­se-van­tei­ta, jois­sa hyö­dyn­ne­tään kor­kei­ta ja ka­pei­ta A+-luo­kan ren­kai­ta.

Uu­si DS 3 on tar­jol­la seit­se­mäl­lä eri ko­ri­vä­ril­lä. Tar­jol­la on kak­si uut­ta hel­mi­äis­vä­riä: DS 3:lle eksk­lu­sii­vi­nen kol­mi­ker­rok­si­nen Diva Red ja Lac­qu­e­red Grey.

En­nes­tään tut­tu­ja vä­re­jä ovat Crys­tal Pe­arl, Pla­ti­num Grey, Ar­ten­se Grey, Per­la Nera Black ja Po­lar White. Jos ha­lu­aa teh­dä au­tos­taan kak­si­vä­ri­sen, on­nis­tuu se Per­la Black- tai uu­del­la Ca­rat Grey -kat­to­vä­reil­lä.

DS Au­to­mo­bi­le­sin suun­nit­te­lu­tii­mi osoit­taa kor­ke­aa am­mat­ti­tai­toa, joka on löy­det­tä­vis­sä jo­kai­ses­ta DS:n mal­lis­ta. Uu­si DS 3 saa ins­pi­raa­ti­on­sa rans­ka­lai­ses­ta luk­su­so­saa­mi­ses­ta – näin syn­tyy au­ton mat­kus­ta­mon ai­nut­laa­tui­nen tun­nel­ma.

Kuljettajan ajoasento on muuttunut uuden ohjauspyörän myötä, lisäksi ajoavustimien sekä multimediajärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -multimediajärjestelmä.

Kuljettajan ajoasento on muuttunut uuden ohjauspyörän myötä, lisäksi ajoavustimien sekä multimediajärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -multimediajärjestelmä.

DS Automobiles

Ma­te­ri­aa­lit on va­lit­tu eri­no­mai­suu­den, in­no­vaa­ti­on ja kes­tä­vyy­den aja­mi­na

Nap­pa­nah­ka­ver­hoi­lu yh­dis­tet­ty­nä ku­lu­nee­seen Art Le­at­her -vii­meis­te­lyyn, Al­can­ta­raan sekä yk­si­tyis­koh­tiin, ku­ten hel­mi­äis­tik­kaus tai Clous de Pa­ris -ko­ros­tus, osoit­ta­vat DS Au­to­mo­bi­le­sin au­to­jen oh­jaa­moi­den ai­nut­laa­tui­suu­den. Tämä yri­tyk­sen DNA:n sy­väl­le upo­tet­tu yk­si­tyis­koh­tien tark­kuus löy­tyy myös DS 3:n mat­kus­ta­mos­ta ja on sel­keä erot­tau­tu­mis­te­ki­jä.

Kul­jet­ta­jan ajo­a­sen­to on muut­tu­nut uu­den oh­jaus­pyö­rän myö­tä, li­säk­si ajo­a­vus­ti­mien sekä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män sää­ti­met on si­joi­tet­tu uu­del­leen. Uu­si 10,3-tuu­mai­nen te­rä­vä­piir­to­näyt­tö on nyt va­ki­o­na, sa­moin uu­si DS IRIS -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä.

Uu­den DS 3:n is­tui­mis­sa on tyy­liä ja tek­no­lo­gi­aa, jot­ka luo­vat kau­neut­ta ja hy­vin­voin­tia. Is­tui­met ovat ty­köis­tu­via ja pääl­lys­tet­ty ti­he­äl­lä vaah­to­muo­vil­la, mikä mah­dol­lis­taa luo­kan kär­jes­sä ole­van is­tu­ma­mu­ka­vuu­den. Etuis­tui­met voi­daan läm­mit­tää, nii­hin on tar­jol­la hie­ron­ta­toi­min­to sekä use­aan suun­taan sää­ty­vä ris­ti­se­län­tu­en sää­tö.

Mal­lis­ton hui­pul­la OPE­RA-va­rus­te­ta­so tar­jo­aa Ba­salt Black -nap­pa­nah­ka­si­sus­tuk­sen, joka on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa ran­ne­kel­lo­jen hih­nois­ta – luon­tei­kas­ta mut­ta sil­ti mo­der­nia.

Ri­vo­li-taso tar­jo­aa Ba­salt Black -nah­ka­si­sus­tuk­sen, jois­sa on erään­lai­nen suo­mu­ku­vio. Tar­jol­la on myös Peb­b­le Grey -ver­hoi­lu, jos­sa on nap­pa­nah­kaa ja kan­gas­ta.

Per­for­man­ce Line -ta­sos­sa is­tui­met, ko­je­lau­ta ja ovi­pa­nee­lit on pääl­lys­tet­ty Al­can­ta­ral­la. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na Ba­salt Black -nah­ka­si­sus­tus.

Suo­mes­sa yk­si­no­maan täys­säh­köi­se­nä ja uu­del­la tek­nii­kal­la

DS 3 E-Ten­se saa ko­ko­naan uu­den säh­kö­moot­to­rin, alen­nus­vaih­teen ja täy­sin uu­den akus­ton – näin ol­len toi­min­ta­mat­ka ja teho kas­va­vat ai­em­mas­ta.

Uu­si hyb­ri­di­synk­ro­ni­moot­to­ri (HSM) hyö­tyy For­mu­le E:stä saa­dul­la tie­to­tai­dol­la, eten­kin ta­lou­del­li­suu­den ja hyö­ty­suh­teen osal­ta. Säh­kö­moot­to­rin teho on 115 kW (156 hv) ja suu­rin vään­tö 260 Nm. Säh­kö­voi­ma­lin­jan käyt­tö­jän­ni­te on 400 V.

Täy­sin uu­si akus­to on ka­pa­si­tee­til­taan 54 kWh (50,8 kWh net­to). Säh­kö­voi­ma­lin­jas­sa on nes­te­kier­toi­nen läm­mön­sää­tö sekä läm­pö­pump­pu, mit­kä mah­dol­lis­ta­vat no­pe­an pi­ka­la­tauk­sen ja pa­rem­man toi­min­ta­mat­kan. DC-pi­ka­la­tauk­ses­sa mak­si­mi­te­ho on 100 kW, jol­loin va­raus­ta­son 0–80 % la­taus on­nis­tuu 25 mi­nuu­tis­sa.

DS 3 Diva Red.

DS 3 Diva Red.

DS Automobiles

Li­säk­si au­ton si­säi­nen la­tu­ri on kol­mi­vai­hei­nen ja tu­kee 11 kW:n AC-la­taus­ta: täl­löin ak­ku voi­daan la­da­ta tyh­jäs­tä täy­teen 5 tun­nis­sa.

Ak­ku­ark­ki­teh­tuu­ria on pa­ran­net­tu. Sii­nä on ai­em­paa pa­rem­pi ener­gi­a­ti­heys. Ak­ku on myös erit­täin kom­pak­ti: se on ja­et­tu etu- ja ta­kais­tui­mien al­le sekä kes­ki­tun­ne­liin. Käy­tet­tä­vyys ja ajo­a­sen­to on täy­sin ident­ti­nen mui­den voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­jen kans­sa. Akun tör­mäys­suo­ja ylit­tää tiu­kim­mat­kin tur­va­vaa­ti­muk­set.

DS 3 E-Ten­se voi kul­kea täy­del­lä akul­li­sel­la jopa 402 ki­lo­met­riä WLTP-syk­lin mu­kai­ses­ti. Ku­lu­tus on täl­löin to­del­la al­hai­nen 12,6 kWh/100 km. Kau­pun­ki­a­jos­sa toi­min­ta­mat­ka on jopa yli 500 ki­lo­met­riä.

Tämä kaik­ki on mah­dol­lis­ta säh­kö­moot­to­rin eri­no­mai­sen ener­gi­a­te­hok­kuu­den, te­hok­kaan jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton, läm­pö­pum­pun ja esi­läm­mi­tyk­sen an­si­os­ta.

Myös vä­hän ku­lut­ta­vat LED-ajo­va­lot, ae­ro­dy­na­mii­kan op­ti­moin­ti au­ton keu­las­sa, maa­va­ran las­ke­mi­nen 10 mil­li­met­ril­lä ja ta­lou­del­lis­ten ren­kai­den käyt­tä­mi­nen ede­saut­taa DS 3 E-Ten­sen ta­lou­del­li­suut­ta. Au­ton il­man­vas­tus on pa­ran­tu­nut jopa 7,6 pro­sent­tia.

Täyn­nä tek­no­lo­gi­aa

Uu­teen DS 3:een tuo­daan uu­si DS IRIS -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, joka toi­mii ison 10,3-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta. Jär­jes­tel­män eri­tyi­so­mi­nai­suu­te­na on, et­tä käyt­tä­jä voi per­so­noi­da kes­ki­näy­tön ja kul­jet­ta­jan di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton nä­ky­mät mie­lei­sek­seen. Tur­val­lis­ta aja­mis­ta tu­kee kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään oleel­li­set tie­dot pro­ji­soi­va tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö (HUD).

Kes­ki­näy­tön nä­ky­mä voi­daan ja­kaa 12 per­so­noi­ta­vaan ne­li­ö­ku­vak­kee­seen ja li­säk­si tar­jol­la on eri­ko­koi­sia wid­get-so­vel­luk­sia. Kul­jet­ta­jan di­gi­mit­ta­ris­ton nä­ky­mä on ja­et­tu kah­teen osaan, jot­ka mo­lem­mat voi­daan per­so­noi­da mie­lei­sek­si. Pu­he­li­men hei­jas­tus­toi­min­to on nyt lan­ga­ton.

Isol­ta kes­ki­näy­töl­tä kat­sot­ta­vis­sa ole­va Vi­sio Park 2 aut­taa uu­den DS 3:n kul­jet­ta­jaa 360-as­tei­sel­la ka­me­ra­nä­ky­mäl­lä, jon­ka ku­vaa tu­lee erit­täin tar­kois­ta te­rä­vä­piir­to­ka­me­rois­ta. Va­ki­o­na tu­lee li­säk­si kat­ta­vas­ti ajo­a­vus­ti­mia: kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus ja hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to.

Uu­den LED-va­loil­la to­teu­te­tun keu­lail­meen li­säk­si li­sä­va­rus­tee­na DS 3:een on saa­ta­vil­la DS Mat­rix LED Vi­si­on -mat­rii­si­kau­ko­va­lot. Jär­jes­tel­män va­lo­kei­la muok­kau­tuu au­to­maat­ti­ses­ti ym­pä­ris­tön mu­kaan ja mah­dol­lis­taa aja­mi­sen pi­me­äl­lä ns. ”kau­ko­va­lot koko ajan pääl­lä” il­man, et­tä vas­taan­tu­li­jat häi­käis­ty­vät.

Yh­dis­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta koko DS-mal­lis­toon

Il­mai­sen MyDS-so­vel­luk­sen avul­la voi lu­ki­ta ja ava­ta ovet, lait­taa ajo­va­lot pääl­le, tar­kis­taa ajo­a­kun va­raus­ti­lan ja hal­lin­noi­da sen la­tau­sai­ka­tau­lua.

Li­säk­si so­vel­luk­ses­sa on mah­dol­li­suus ajas­taa si­sä­ti­lo­jen läm­mi­tys tai vii­len­nys en­nal­ta pääl­le. MyDS -so­vel­lus tu­kee myös Send2Nav -toi­min­toa, joka mah­dol­lis­taa koh­tei­den et­si­mi­sen ja lä­het­tä­mi­sen suo­raan au­ton na­vi­gaat­to­riin pu­he­lin­so­vel­luk­sen avul­la.

DS-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU