DS 3 E-Tense voi kulkea täydellä akullisella jopa 402 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Kulutus on tällöin todella alhainen 12,6 kWh/100 km. Kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä.
DS Automobiles
DS 3: Persoonallinen manttelinperijä
Uusi DS 3 perii DS 3 Crossbackin manttelin. Malli on tarjolla Suomessa vain täyssähköisenä DS 3 E-TENSE -versiona, jonka ennakkomyynti alkaa loppuvuonna. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Uusi DS 3 esitellään Pariisin muotiviikkojen yhteydessä. DS Automobiles on Fédération de la Haute Couture et de la Mode -järjestön pitkäaikainen kumppani, minkä takia DS valitsi juuri tämän tapahtuman DS 3:n julkistusajankohdaksi.
Luokkansa mittatikku muotoilun, teknologian ja sähköistymisen saralla, DS 3 Crossback muuttuu nyt uudeksi DS 3:ksi. Sen muotoilu on aiempaa terävämpää aerodynaamisempaa. Lisäksi tarjolla on kiinnostava ja houkutteleva mallisto, uutta teknologiaa sekä täysin uusi voimalinja täyssähkömalliin. Uusi DS 3 erottuu todella kilpailijoistaan.
Uusi keulailme, hienostunut takapaneeli ja eksklusiivisia värejä
Selkeimmät muutokset löytyvät keulasta: uusi ilme tuo mukanaan dynaamisuutta ja jämäkkyyden tunnetta pitäen silti yllä eleganttiuden.
Uudet vakiona tulevat LED-ajovalot tuovat DS 3:n keulailmeeseen terävyyttä kolmen erillisen valomoduulin avulla, jotka ovat väriltään mattakromiset. Lisävarusteena saa DS Matrix Led Vision -matriisivalot, joissa valokuviota säädetään älykkäästi.
DS Automobiles
Auton takana valoja ja takaluukkua on korostettu arvokkaasti lakkamustalla koristelistalla. Samoin kuin DS 7 -mallissa, DS Automobiles -teksti tuodaan esille ainutlaatuisen tekniikan avulla: ruostumattomasta teräksestä tehdyt kiillotetut kirjaimet on aseteltu yksi kerrallaan auton takapaneeliin.
DS Automobiles
Muun DS Automobilesin malliston muotoilukieltä on sovellettu DS 3:een uudella maskilla, joka on aiempaa leveämpi. Maskin väreiksi on saatavilla joko kiiltomustat tai kromiset timanttikärjet mallista riippuen. Tunnistettavia DS Wings -koristeita on muutettu hieman maskin ja ajovalojen välissä.
Uudet vakiona tulevat LED-ajovalot tuovat DS 3:n keulailmeeseen terävyyttä kolmen erillisen valomoduulin avulla, jotka ovat väriltään mattakromiset. Lisävarusteena saa DS Matrix Led Vision -matriisivalot, joissa valokuviota säädetään älykkäästi.
Uudet päiväajovalot pitävät sisällään kaksi pystysuuntaista LED-viivaa auton kummallakin puolella: ne tekevät autosta erottuvamman, leventävät keulailmettä ja tuovat auton lähemmäs DS Automobilesin nykyistä muotokieltä.
Uusi DS 3 on kehittynyt niin tyylillisesti kuin teknisesti. Uusi takaspoileri ja maski ovat muotoiltu uusiksi, jotta auto olisi aiempaa aerodynaamisempi. Alempaa ilmanottoaukkoa kehystävä ilmanohjain on osoitus uudesta energiatehokkuudesta.
Auton profiili pitää erottuvan ilmeen. Se tasapainoilee rohkean muotoilun ja teknisen ammattitaidon välillä mm. hainevä-tunnuksella, koriin vetäytyvillä ovenkahvoilla ja näkymättömillä ikkunantiivisteillä.
Auton takana valoja ja takaluukkua on korostettu arvokkaasti lakkamustalla koristelistalla. Samoin kuin DS 7 -mallissa, DS Automobiles -teksti tuodaan esille ainutlaatuisen tekniikan avulla: ruostumattomasta teräksestä tehdyt kiillotetut kirjaimet on aseteltu yksi kerrallaan auton takapaneeliin.
Vanteissa käytetään täysin uutta designia taloudellisuuden parantamiseksi. Tarjolla joko 17- tai 18-tuumaisina, vanteet on jaettu eri teemoihin ja väreihin. E-Tense täyssähkömallissa tarjotaan uusia 18-tuumaisia Toulouse-vanteita, joissa hyödynnetään korkeita ja kapeita A+-luokan renkaita.
Uusi DS 3 on tarjolla seitsemällä eri korivärillä. Tarjolla on kaksi uutta helmiäisväriä: DS 3:lle eksklusiivinen kolmikerroksinen Diva Red ja Lacquered Grey.
Ennestään tuttuja värejä ovat Crystal Pearl, Platinum Grey, Artense Grey, Perla Nera Black ja Polar White. Jos haluaa tehdä autostaan kaksivärisen, onnistuu se Perla Black- tai uudella Carat Grey -kattoväreillä.
DS Automobilesin suunnittelutiimi osoittaa korkeaa ammattitaitoa, joka on löydettävissä jokaisesta DS:n mallista. Uusi DS 3 saa inspiraationsa ranskalaisesta luksusosaamisesta – näin syntyy auton matkustamon ainutlaatuinen tunnelma.
Kuljettajan ajoasento on muuttunut uuden ohjauspyörän myötä, lisäksi ajoavustimien sekä multimediajärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -multimediajärjestelmä.
DS Automobiles
Materiaalit on valittu erinomaisuuden, innovaation ja kestävyyden ajamina
Nappanahkaverhoilu yhdistettynä kuluneeseen Art Leather -viimeistelyyn, Alcantaraan sekä yksityiskohtiin, kuten helmiäistikkaus tai Clous de Paris -korostus, osoittavat DS Automobilesin autojen ohjaamoiden ainutlaatuisuuden. Tämä yrityksen DNA:n syvälle upotettu yksityiskohtien tarkkuus löytyy myös DS 3:n matkustamosta ja on selkeä erottautumistekijä.
Kuljettajan ajoasento on muuttunut uuden ohjauspyörän myötä, lisäksi ajoavustimien sekä tietoviihdejärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS IRIS -tietoviihdejärjestelmä.
Uuden DS 3:n istuimissa on tyyliä ja teknologiaa, jotka luovat kauneutta ja hyvinvointia. Istuimet ovat tyköistuvia ja päällystetty tiheällä vaahtomuovilla, mikä mahdollistaa luokan kärjessä olevan istumamukavuuden. Etuistuimet voidaan lämmittää, niihin on tarjolla hierontatoiminto sekä useaan suuntaan säätyvä ristiseläntuen säätö.
Malliston huipulla OPERA-varustetaso tarjoaa Basalt Black -nappanahkasisustuksen, joka on saanut inspiraationsa rannekellojen hihnoista – luonteikasta mutta silti modernia.
Rivoli-taso tarjoaa Basalt Black -nahkasisustuksen, joissa on eräänlainen suomukuvio. Tarjolla on myös Pebble Grey -verhoilu, jossa on nappanahkaa ja kangasta.
Performance Line -tasossa istuimet, kojelauta ja ovipaneelit on päällystetty Alcantaralla. Lisävarusteena on saatavana Basalt Black -nahkasisustus.
Suomessa yksinomaan täyssähköisenä ja uudella tekniikalla
DS 3 E-Tense saa kokonaan uuden sähkömoottorin, alennusvaihteen ja täysin uuden akuston – näin ollen toimintamatka ja teho kasvavat aiemmasta.
Uusi hybridisynkronimoottori (HSM) hyötyy Formule E:stä saadulla tietotaidolla, etenkin taloudellisuuden ja hyötysuhteen osalta. Sähkömoottorin teho on 115 kW (156 hv) ja suurin vääntö 260 Nm. Sähkövoimalinjan käyttöjännite on 400 V.
Täysin uusi akusto on kapasiteetiltaan 54 kWh (50,8 kWh netto). Sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu, mitkä mahdollistavat nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan. DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kW, jolloin varaustason 0–80 % lataus onnistuu 25 minuutissa.
DS 3 Diva Red.
DS Automobiles
Lisäksi auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kW:n AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen 5 tunnissa.
Akkuarkkitehtuuria on parannettu. Siinä on aiempaa parempi energiatiheys. Akku on myös erittäin kompakti: se on jaettu etu- ja takaistuimien alle sekä keskitunneliin. Käytettävyys ja ajoasento on täysin identtinen muiden voimalinjavaihtoehtojen kanssa. Akun törmäyssuoja ylittää tiukimmatkin turvavaatimukset.
DS 3 E-Tense voi kulkea täydellä akullisella jopa 402 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Kulutus on tällöin todella alhainen 12,6 kWh/100 km. Kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä.
Tämä kaikki on mahdollista sähkömoottorin erinomaisen energiatehokkuuden, tehokkaan jarrutusenergian talteenoton, lämpöpumpun ja esilämmityksen ansiosta.
Myös vähän kuluttavat LED-ajovalot, aerodynamiikan optimointi auton keulassa, maavaran laskeminen 10 millimetrillä ja taloudellisten renkaiden käyttäminen edesauttaa DS 3 E-Tensen taloudellisuutta. Auton ilmanvastus on parantunut jopa 7,6 prosenttia.
Täynnä teknologiaa
Uuteen DS 3:een tuodaan uusi DS IRIS -tietoviihdejärjestelmä, joka toimii ison 10,3-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Järjestelmän erityisominaisuutena on, että käyttäjä voi personoida keskinäytön ja kuljettajan digitaalisen mittariston näkymät mieleisekseen. Turvallista ajamista tukee kuljettajan näkökenttään oleelliset tiedot projisoiva tuulilasin heijastusnäyttö (HUD).
Keskinäytön näkymä voidaan jakaa 12 personoitavaan neliökuvakkeeseen ja lisäksi tarjolla on erikokoisia widget-sovelluksia. Kuljettajan digimittariston näkymä on jaettu kahteen osaan, jotka molemmat voidaan personoida mieleiseksi. Puhelimen heijastustoiminto on nyt langaton.
Isolta keskinäytöltä katsottavissa oleva Visio Park 2 auttaa uuden DS 3:n kuljettajaa 360-asteisella kameranäkymällä, jonka kuvaa tulee erittäin tarkoista teräväpiirtokameroista. Vakiona tulee lisäksi kattavasti ajoavustimia: kaistallapitoavustin, liikennemerkkien tunnistus ja hätäjarrutustoiminto.
Uuden LED-valoilla toteutetun keulailmeen lisäksi lisävarusteena DS 3:een on saatavilla DS Matrix LED Vision -matriisikaukovalot. Järjestelmän valokeila muokkautuu automaattisesti ympäristön mukaan ja mahdollistaa ajamisen pimeällä ns. ”kaukovalot koko ajan päällä” ilman, että vastaantulijat häikäistyvät.
Yhdistettävyyspalveluita koko DS-mallistoon
Ilmaisen MyDS-sovelluksen avulla voi lukita ja avata ovet, laittaa ajovalot päälle, tarkistaa ajoakun varaustilan ja hallinnoida sen latausaikataulua.
Lisäksi sovelluksessa on mahdollisuus ajastaa sisätilojen lämmitys tai viilennys ennalta päälle. MyDS -sovellus tukee myös Send2Nav -toimintoa, joka mahdollistaa kohteiden etsimisen ja lähettämisen suoraan auton navigaattoriin puhelinsovelluksen avulla.
DS-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puren klassikkoradiot
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
System Audio Signature-sarja
Rauna Valhalla
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN