DS 3 E-Tense voi kulkea täydellä akullisella jopa 402 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Kulutus on tällöin todella alhainen 12,6 kWh/100 km. Kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä.
DS Automobiles
DS 3: Persoonallinen manttelinperijä
Uusi DS 3 perii DS 3 Crossbackin manttelin. Malli on tarjolla Suomessa vain täyssähköisenä DS 3 E-TENSE -versiona, jonka ennakkomyynti alkaa loppuvuonna. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Uusi DS 3 esitellään Pariisin muotiviikkojen yhteydessä. DS Automobiles on Fédération de la Haute Couture et de la Mode -järjestön pitkäaikainen kumppani, minkä takia DS valitsi juuri tämän tapahtuman DS 3:n julkistusajankohdaksi.
Luokkansa mittatikku muotoilun, teknologian ja sähköistymisen saralla, DS 3 Crossback muuttuu nyt uudeksi DS 3:ksi. Sen muotoilu on aiempaa terävämpää aerodynaamisempaa. Lisäksi tarjolla on kiinnostava ja houkutteleva mallisto, uutta teknologiaa sekä täysin uusi voimalinja täyssähkömalliin. Uusi DS 3 erottuu todella kilpailijoistaan.
Uusi keulailme, hienostunut takapaneeli ja eksklusiivisia värejä
Selkeimmät muutokset löytyvät keulasta: uusi ilme tuo mukanaan dynaamisuutta ja jämäkkyyden tunnetta pitäen silti yllä eleganttiuden.
Uudet vakiona tulevat LED-ajovalot tuovat DS 3:n keulailmeeseen terävyyttä kolmen erillisen valomoduulin avulla, jotka ovat väriltään mattakromiset. Lisävarusteena saa DS Matrix Led Vision -matriisivalot, joissa valokuviota säädetään älykkäästi.
DS Automobiles
Auton takana valoja ja takaluukkua on korostettu arvokkaasti lakkamustalla koristelistalla. Samoin kuin DS 7 -mallissa, DS Automobiles -teksti tuodaan esille ainutlaatuisen tekniikan avulla: ruostumattomasta teräksestä tehdyt kiillotetut kirjaimet on aseteltu yksi kerrallaan auton takapaneeliin.
DS Automobiles
Muun DS Automobilesin malliston muotoilukieltä on sovellettu DS 3:een uudella maskilla, joka on aiempaa leveämpi. Maskin väreiksi on saatavilla joko kiiltomustat tai kromiset timanttikärjet mallista riippuen. Tunnistettavia DS Wings -koristeita on muutettu hieman maskin ja ajovalojen välissä.
Uudet vakiona tulevat LED-ajovalot tuovat DS 3:n keulailmeeseen terävyyttä kolmen erillisen valomoduulin avulla, jotka ovat väriltään mattakromiset. Lisävarusteena saa DS Matrix Led Vision -matriisivalot, joissa valokuviota säädetään älykkäästi.
Uudet päiväajovalot pitävät sisällään kaksi pystysuuntaista LED-viivaa auton kummallakin puolella: ne tekevät autosta erottuvamman, leventävät keulailmettä ja tuovat auton lähemmäs DS Automobilesin nykyistä muotokieltä.
Uusi DS 3 on kehittynyt niin tyylillisesti kuin teknisesti. Uusi takaspoileri ja maski ovat muotoiltu uusiksi, jotta auto olisi aiempaa aerodynaamisempi. Alempaa ilmanottoaukkoa kehystävä ilmanohjain on osoitus uudesta energiatehokkuudesta.
Auton profiili pitää erottuvan ilmeen. Se tasapainoilee rohkean muotoilun ja teknisen ammattitaidon välillä mm. hainevä-tunnuksella, koriin vetäytyvillä ovenkahvoilla ja näkymättömillä ikkunantiivisteillä.
Auton takana valoja ja takaluukkua on korostettu arvokkaasti lakkamustalla koristelistalla. Samoin kuin DS 7 -mallissa, DS Automobiles -teksti tuodaan esille ainutlaatuisen tekniikan avulla: ruostumattomasta teräksestä tehdyt kiillotetut kirjaimet on aseteltu yksi kerrallaan auton takapaneeliin.
Vanteissa käytetään täysin uutta designia taloudellisuuden parantamiseksi. Tarjolla joko 17- tai 18-tuumaisina, vanteet on jaettu eri teemoihin ja väreihin. E-Tense täyssähkömallissa tarjotaan uusia 18-tuumaisia Toulouse-vanteita, joissa hyödynnetään korkeita ja kapeita A+-luokan renkaita.
Uusi DS 3 on tarjolla seitsemällä eri korivärillä. Tarjolla on kaksi uutta helmiäisväriä: DS 3:lle eksklusiivinen kolmikerroksinen Diva Red ja Lacquered Grey.
Ennestään tuttuja värejä ovat Crystal Pearl, Platinum Grey, Artense Grey, Perla Nera Black ja Polar White. Jos haluaa tehdä autostaan kaksivärisen, onnistuu se Perla Black- tai uudella Carat Grey -kattoväreillä.
DS Automobilesin suunnittelutiimi osoittaa korkeaa ammattitaitoa, joka on löydettävissä jokaisesta DS:n mallista. Uusi DS 3 saa inspiraationsa ranskalaisesta luksusosaamisesta – näin syntyy auton matkustamon ainutlaatuinen tunnelma.
Kuljettajan ajoasento on muuttunut uuden ohjauspyörän myötä, lisäksi ajoavustimien sekä multimediajärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -multimediajärjestelmä.
DS Automobiles
Materiaalit on valittu erinomaisuuden, innovaation ja kestävyyden ajamina
Nappanahkaverhoilu yhdistettynä kuluneeseen Art Leather -viimeistelyyn, Alcantaraan sekä yksityiskohtiin, kuten helmiäistikkaus tai Clous de Paris -korostus, osoittavat DS Automobilesin autojen ohjaamoiden ainutlaatuisuuden. Tämä yrityksen DNA:n syvälle upotettu yksityiskohtien tarkkuus löytyy myös DS 3:n matkustamosta ja on selkeä erottautumistekijä.
Kuljettajan ajoasento on muuttunut uuden ohjauspyörän myötä, lisäksi ajoavustimien sekä tietoviihdejärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS IRIS -tietoviihdejärjestelmä.
Uuden DS 3:n istuimissa on tyyliä ja teknologiaa, jotka luovat kauneutta ja hyvinvointia. Istuimet ovat tyköistuvia ja päällystetty tiheällä vaahtomuovilla, mikä mahdollistaa luokan kärjessä olevan istumamukavuuden. Etuistuimet voidaan lämmittää, niihin on tarjolla hierontatoiminto sekä useaan suuntaan säätyvä ristiseläntuen säätö.
Malliston huipulla OPERA-varustetaso tarjoaa Basalt Black -nappanahkasisustuksen, joka on saanut inspiraationsa rannekellojen hihnoista – luonteikasta mutta silti modernia.
Rivoli-taso tarjoaa Basalt Black -nahkasisustuksen, joissa on eräänlainen suomukuvio. Tarjolla on myös Pebble Grey -verhoilu, jossa on nappanahkaa ja kangasta.
Performance Line -tasossa istuimet, kojelauta ja ovipaneelit on päällystetty Alcantaralla. Lisävarusteena on saatavana Basalt Black -nahkasisustus.
Suomessa yksinomaan täyssähköisenä ja uudella tekniikalla
DS 3 E-Tense saa kokonaan uuden sähkömoottorin, alennusvaihteen ja täysin uuden akuston – näin ollen toimintamatka ja teho kasvavat aiemmasta.
Uusi hybridisynkronimoottori (HSM) hyötyy Formule E:stä saadulla tietotaidolla, etenkin taloudellisuuden ja hyötysuhteen osalta. Sähkömoottorin teho on 115 kW (156 hv) ja suurin vääntö 260 Nm. Sähkövoimalinjan käyttöjännite on 400 V.
Täysin uusi akusto on kapasiteetiltaan 54 kWh (50,8 kWh netto). Sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu, mitkä mahdollistavat nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan. DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kW, jolloin varaustason 0–80 % lataus onnistuu 25 minuutissa.
DS 3 Diva Red.
DS Automobiles
Lisäksi auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kW:n AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen 5 tunnissa.
Akkuarkkitehtuuria on parannettu. Siinä on aiempaa parempi energiatiheys. Akku on myös erittäin kompakti: se on jaettu etu- ja takaistuimien alle sekä keskitunneliin. Käytettävyys ja ajoasento on täysin identtinen muiden voimalinjavaihtoehtojen kanssa. Akun törmäyssuoja ylittää tiukimmatkin turvavaatimukset.
DS 3 E-Tense voi kulkea täydellä akullisella jopa 402 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Kulutus on tällöin todella alhainen 12,6 kWh/100 km. Kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä.
Tämä kaikki on mahdollista sähkömoottorin erinomaisen energiatehokkuuden, tehokkaan jarrutusenergian talteenoton, lämpöpumpun ja esilämmityksen ansiosta.
Myös vähän kuluttavat LED-ajovalot, aerodynamiikan optimointi auton keulassa, maavaran laskeminen 10 millimetrillä ja taloudellisten renkaiden käyttäminen edesauttaa DS 3 E-Tensen taloudellisuutta. Auton ilmanvastus on parantunut jopa 7,6 prosenttia.
Täynnä teknologiaa
Uuteen DS 3:een tuodaan uusi DS IRIS -tietoviihdejärjestelmä, joka toimii ison 10,3-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Järjestelmän erityisominaisuutena on, että käyttäjä voi personoida keskinäytön ja kuljettajan digitaalisen mittariston näkymät mieleisekseen. Turvallista ajamista tukee kuljettajan näkökenttään oleelliset tiedot projisoiva tuulilasin heijastusnäyttö (HUD).
Keskinäytön näkymä voidaan jakaa 12 personoitavaan neliökuvakkeeseen ja lisäksi tarjolla on erikokoisia widget-sovelluksia. Kuljettajan digimittariston näkymä on jaettu kahteen osaan, jotka molemmat voidaan personoida mieleiseksi. Puhelimen heijastustoiminto on nyt langaton.
Isolta keskinäytöltä katsottavissa oleva Visio Park 2 auttaa uuden DS 3:n kuljettajaa 360-asteisella kameranäkymällä, jonka kuvaa tulee erittäin tarkoista teräväpiirtokameroista. Vakiona tulee lisäksi kattavasti ajoavustimia: kaistallapitoavustin, liikennemerkkien tunnistus ja hätäjarrutustoiminto.
Uuden LED-valoilla toteutetun keulailmeen lisäksi lisävarusteena DS 3:een on saatavilla DS Matrix LED Vision -matriisikaukovalot. Järjestelmän valokeila muokkautuu automaattisesti ympäristön mukaan ja mahdollistaa ajamisen pimeällä ns. ”kaukovalot koko ajan päällä” ilman, että vastaantulijat häikäistyvät.
Yhdistettävyyspalveluita koko DS-mallistoon
Ilmaisen MyDS-sovelluksen avulla voi lukita ja avata ovet, laittaa ajovalot päälle, tarkistaa ajoakun varaustilan ja hallinnoida sen latausaikataulua.
Lisäksi sovelluksessa on mahdollisuus ajastaa sisätilojen lämmitys tai viilennys ennalta päälle. MyDS -sovellus tukee myös Send2Nav -toimintoa, joka mahdollistaa kohteiden etsimisen ja lähettämisen suoraan auton navigaattoriin puhelinsovelluksen avulla.
DS-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Uusi optinen äänirasia
Kaikki yhdessä - tai erikseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL